REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zabranie samochodu przez wojsko. Czy to możliwe?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zabranie samochodu przez wojsko. Czy to możliwe?
Zabranie samochodu przez wojsko. Czy to możliwe?
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Zabranie samochodu przez wojsko, czyli dziś opowiemy o listach z WKU, które otrzymują kierowcy i o tym, co takie pismo oznacza.

Wojsko zabrało mi samochód – dramatyczne relacje w sieci

Coraz częściej można natknąć się na kierowców, którzy donoszą że dostali list z WKU. Ten mówi, że ich auto albo zostało wpisane do rejestru pojazdów rezerwowych wojska, albo powołane na służbę i zostanie odebrane właścicielowi. W tym punkcie warto dogłębnie pochylić się nad tematem i wyjaśnić co to wszystko tak właściwie znaczy.

REKLAMA

Czy wojsko zabiera samochody?

Czy wojsko zabiera samochody? Trochę tak, a trochę nie. Bo z tymi relacjami kierowców jest trochę jak z dowcipem o rowerach na Placu Czerwonym. Podstawę do odebrania pojazdu daje ustawa z roku 1967 o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej. W jej głos "na urzędy i instytucje państwowe oraz przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne, a także osoby fizyczne może być nałożony obowiązek świadczeń rzeczowych, polegających na oddaniu do używania posiadanych nieruchomości i rzeczy ruchomych na cele przygotowania obrony Państwa."

Zabranie samochodu przez wojsko. To nie takie proste...

W/w ustawa choć daje prawo do odebrania pojazdu właścicielowi, w czasie pokoju w jakiś 70 – 80 proc. zapisy te nie powinny martwić. Powód? Bez wojny pojazdy nadające się do "służby wojskowej" są przede wszystkim klasyfikowane – tak żeby w momencie pojawienia się konfliktu zbrojnego listy były gotowe. Tak, istnieje możliwość ich wezwania na poligon w ramach ćwiczeń. Będzie to jednak polegać przede wszystkim na sprawdzeniu jak sprawnie przebiega procedura. Ciężko uwierzyć, że wojskowi zabiorą np. terenowe Audi, a następnie przez trzy dni będą jeździć nim błotnymi przeprawami za czołgiem.

Jakie samochody zabiera wojsko?

Z uwagi na zastosowanie dla obronności WKU w kraju wybierają z rejestru przede wszystkim terenówki, SUV-y i crossovery. To prowadzi czasami do śmiesznych sytuacji. WKU wysyła np. informację do posiadacza Jeepa... Renegade z litrowym silnikiem i napędem na przednie koła.

Ile wojsko płaci za samochód?

Odebranie samochodu na potrzeby ćwiczenia wojskowego odbywa się na mocy decyzji administracyjnej wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. W piśmie wskazywany jest dzień odbioru pojazdu i dzień jego zwrotu. Jako że formą jest decyzja administracyjna, kierowca ma 14 dni na odwołanie się od niej. Może wskazać okoliczności, które nie pozwolą mu na przekazanie pojazdu – musi np. odwieźć członka rodziny na wcześniej ustalony zabieg operacyjny. Co ważne, każdy dzień bez auta to dzień, za który kierujący dostanie pieniądze. Ile wojsko płaci za samochód? Opłata jest zryczałtowana i wynosi 300 zł dziennie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zabranie samochodu przez wojsko: kiedy nie jest możliwe?

Wojsko może wpisać do ewidencji WKU lub zająć na potrzeby ćwiczeń tylko samochody należące do danego kierowcy. Nie dotyczy to zatem pojazdów zakupionych w kredycie czy leasingu. Jeżeli posiadacz mimo wszystko dostanie list mówiący o wezwaniu auta do służby, powinien się od takiej decyzji odwołać, wskazując właśnie niepełną własność jako powód odmowy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA