REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Zabranie samochodu przez wojsko. Czy to możliwe?
Zabranie samochodu przez wojsko. Czy to możliwe?
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Zabranie samochodu przez wojsko, czyli dziś opowiemy o listach z WKU, które otrzymują kierowcy i o tym, co takie pismo oznacza.

Wojsko zabrało mi samochód – dramatyczne relacje w sieci

Coraz częściej można natknąć się na kierowców, którzy donoszą że dostali list z WKU. Ten mówi, że ich auto albo zostało wpisane do rejestru pojazdów rezerwowych wojska, albo powołane na służbę i zostanie odebrane właścicielowi. W tym punkcie warto dogłębnie pochylić się nad tematem i wyjaśnić co to wszystko tak właściwie znaczy.

REKLAMA

REKLAMA

Czy wojsko zabiera samochody?

Czy wojsko zabiera samochody? Trochę tak, a trochę nie. Bo z tymi relacjami kierowców jest trochę jak z dowcipem o rowerach na Placu Czerwonym. Podstawę do odebrania pojazdu daje ustawa z roku 1967 o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej. W jej głos "na urzędy i instytucje państwowe oraz przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne, a także osoby fizyczne może być nałożony obowiązek świadczeń rzeczowych, polegających na oddaniu do używania posiadanych nieruchomości i rzeczy ruchomych na cele przygotowania obrony Państwa."

Zabranie samochodu przez wojsko. To nie takie proste...

W/w ustawa choć daje prawo do odebrania pojazdu właścicielowi, w czasie pokoju w jakiś 70 – 80 proc. zapisy te nie powinny martwić. Powód? Bez wojny pojazdy nadające się do "służby wojskowej" są przede wszystkim klasyfikowane – tak żeby w momencie pojawienia się konfliktu zbrojnego listy były gotowe. Tak, istnieje możliwość ich wezwania na poligon w ramach ćwiczeń. Będzie to jednak polegać przede wszystkim na sprawdzeniu jak sprawnie przebiega procedura. Ciężko uwierzyć, że wojskowi zabiorą np. terenowe Audi, a następnie przez trzy dni będą jeździć nim błotnymi przeprawami za czołgiem.

Jakie samochody zabiera wojsko?

Z uwagi na zastosowanie dla obronności WKU w kraju wybierają z rejestru przede wszystkim terenówki, SUV-y i crossovery. To prowadzi czasami do śmiesznych sytuacji. WKU wysyła np. informację do posiadacza Jeepa... Renegade z litrowym silnikiem i napędem na przednie koła.

REKLAMA

Ile wojsko płaci za samochód?

Odebranie samochodu na potrzeby ćwiczenia wojskowego odbywa się na mocy decyzji administracyjnej wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. W piśmie wskazywany jest dzień odbioru pojazdu i dzień jego zwrotu. Jako że formą jest decyzja administracyjna, kierowca ma 14 dni na odwołanie się od niej. Może wskazać okoliczności, które nie pozwolą mu na przekazanie pojazdu – musi np. odwieźć członka rodziny na wcześniej ustalony zabieg operacyjny. Co ważne, każdy dzień bez auta to dzień, za który kierujący dostanie pieniądze. Ile wojsko płaci za samochód? Opłata jest zryczałtowana i wynosi 300 zł dziennie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zabranie samochodu przez wojsko: kiedy nie jest możliwe?

Wojsko może wpisać do ewidencji WKU lub zająć na potrzeby ćwiczeń tylko samochody należące do danego kierowcy. Nie dotyczy to zatem pojazdów zakupionych w kredycie czy leasingu. Jeżeli posiadacz mimo wszystko dostanie list mówiący o wezwaniu auta do służby, powinien się od takiej decyzji odwołać, wskazując właśnie niepełną własność jako powód odmowy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

REKLAMA

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA