REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zabranie samochodu przez wojsko. Czy to możliwe?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zabranie samochodu przez wojsko. Czy to możliwe?
Zabranie samochodu przez wojsko. Czy to możliwe?
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Zabranie samochodu przez wojsko, czyli dziś opowiemy o listach z WKU, które otrzymują kierowcy i o tym, co takie pismo oznacza.

Wojsko zabrało mi samochód – dramatyczne relacje w sieci

Coraz częściej można natknąć się na kierowców, którzy donoszą że dostali list z WKU. Ten mówi, że ich auto albo zostało wpisane do rejestru pojazdów rezerwowych wojska, albo powołane na służbę i zostanie odebrane właścicielowi. W tym punkcie warto dogłębnie pochylić się nad tematem i wyjaśnić co to wszystko tak właściwie znaczy.

REKLAMA

Czy wojsko zabiera samochody?

Czy wojsko zabiera samochody? Trochę tak, a trochę nie. Bo z tymi relacjami kierowców jest trochę jak z dowcipem o rowerach na Placu Czerwonym. Podstawę do odebrania pojazdu daje ustawa z roku 1967 o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej. W jej głos "na urzędy i instytucje państwowe oraz przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne, a także osoby fizyczne może być nałożony obowiązek świadczeń rzeczowych, polegających na oddaniu do używania posiadanych nieruchomości i rzeczy ruchomych na cele przygotowania obrony Państwa."

Zabranie samochodu przez wojsko. To nie takie proste...

W/w ustawa choć daje prawo do odebrania pojazdu właścicielowi, w czasie pokoju w jakiś 70 – 80 proc. zapisy te nie powinny martwić. Powód? Bez wojny pojazdy nadające się do "służby wojskowej" są przede wszystkim klasyfikowane – tak żeby w momencie pojawienia się konfliktu zbrojnego listy były gotowe. Tak, istnieje możliwość ich wezwania na poligon w ramach ćwiczeń. Będzie to jednak polegać przede wszystkim na sprawdzeniu jak sprawnie przebiega procedura. Ciężko uwierzyć, że wojskowi zabiorą np. terenowe Audi, a następnie przez trzy dni będą jeździć nim błotnymi przeprawami za czołgiem.

Jakie samochody zabiera wojsko?

Z uwagi na zastosowanie dla obronności WKU w kraju wybierają z rejestru przede wszystkim terenówki, SUV-y i crossovery. To prowadzi czasami do śmiesznych sytuacji. WKU wysyła np. informację do posiadacza Jeepa... Renegade z litrowym silnikiem i napędem na przednie koła.

Ile wojsko płaci za samochód?

Odebranie samochodu na potrzeby ćwiczenia wojskowego odbywa się na mocy decyzji administracyjnej wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. W piśmie wskazywany jest dzień odbioru pojazdu i dzień jego zwrotu. Jako że formą jest decyzja administracyjna, kierowca ma 14 dni na odwołanie się od niej. Może wskazać okoliczności, które nie pozwolą mu na przekazanie pojazdu – musi np. odwieźć członka rodziny na wcześniej ustalony zabieg operacyjny. Co ważne, każdy dzień bez auta to dzień, za który kierujący dostanie pieniądze. Ile wojsko płaci za samochód? Opłata jest zryczałtowana i wynosi 300 zł dziennie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zabranie samochodu przez wojsko: kiedy nie jest możliwe?

Wojsko może wpisać do ewidencji WKU lub zająć na potrzeby ćwiczeń tylko samochody należące do danego kierowcy. Nie dotyczy to zatem pojazdów zakupionych w kredycie czy leasingu. Jeżeli posiadacz mimo wszystko dostanie list mówiący o wezwaniu auta do służby, powinien się od takiej decyzji odwołać, wskazując właśnie niepełną własność jako powód odmowy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA