REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Znaki zmiennej treści. Kluczowe i dające nowe możliwości.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Znaki zmiennej treści. Kluczowe i dające nowe możliwości.
Znaki zmiennej treści. Kluczowe i dające nowe możliwości.
Krzysztof Nalewajko
GDDKiA

REKLAMA

REKLAMA

Znaki zmiennej treści są nośnikiem konkretnej informacji. Tylko że informacja ta może się zmieniać w zależności od potrzeb ruchu drogowego.

Znaki drogowe w Polsce? To nie tylko stałe tablice!

Znaki drogowe pełnią szereg funkcji. Informują o sposobie jazdy, ograniczają prędkość, mówią o okresowo występujących utrudnieniach, ostrzegają o innych zagrożeniach czy informacją o sytuacji na drodze i kierunkach, w których można nią dojechać. I choć w Polsce znaki drogowe kojarzą się przede wszystkim z tradycyjnymi, czyli takimi wykonanymi z blachy i wkopywanymi przy drogach, na tym możliwości tego rynku nie kończą się.

REKLAMA

Znaki zmiennej treści, czyli nowy sposób informowania kierowców

Obok znaków konwencjonalnych stosowane są też znaki pryzmatyczne, tzw. PVMS. Przypominają zwykłe znaki drogowe i mogą pokazywać jedną z trzech ustalonych wcześniej treści. Zmiana nadawanego znaku realizowana jest poprzez obrót elementów ruchomych w postaci graniastosłupów o podstawie trójkątnej, tzw. pryzm. Kolejnym typem są znaki zmiennej treści, czyli tzw. VMS. W ich przypadku rysunki znaków i komunikaty wyświetlane są za pomocą diod LED. Znaki tego typu można zobaczyć zarówno na bramownicach nad drogą, jak i na urządzeniach mobilnych VMS.

Znaki zmiennej treści

Znaki zmiennej treści

Znaki zmiennej treści. Kluczowe i dające nowe możliwości.

GDDKiA

Znaki zmiennej treści – informacja jest wiążąca!

Warto w tym punkcie wspomnieć, że kierowcy mają najpoważniejszy problem ze znakami zmiennej treści VMS. Powód? Uznają je za sugestię. Komunikaty wskazywane przez nie sugestią natomiast nie są. To obowiązujące zgodnie z literą prawa wyznaczniki ruchu drogowego! Ignorowanie zawartych na nich informacji zakończy się zatem... mandatem karnym!

Jak regulować dynamicznie ruchem? Pomogą znaki zmiennej treści

No dobrze, ale skąd w ogóle pomysł, aby stosować znaki zmiennej treści VMS? To pozwala na reagowanie i regulowanie aktualnej sytuacji drogowej. Ograniczenie prędkości może wiązać się np. wypadkiem, pracami prowadzonymi w pasie drogowym. Identyczną rolę mogą pełnić ostrzeżenia czy znaki informacyjne wyświetlane na tablicach umieszczanych nad drogami. A tak rozbudowana rola sprawia, że liczba znaków zmiennej treści na sieci dróg krajowych będzie systematycznie rosnąć.

Znaki zmiennej treści

Znaki zmiennej treści

Znaki zmiennej treści. Kluczowe i dające nowe możliwości.

GDDKiA

System zarządzania i kluczowe znaki zmiennej treści

Kolejne znaki zmiennej treści będą stawiane w ramach Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym opartym na sieci TEN-T. W etapie I GDDKiA stawia na Inteligentne Systemy Transportowe (ITS). Po tym etapie powstanie Krajowy System Zarządzania Ruchem, wyposażony w najnowocześniejsze urządzenia pozyskujące informacje m.in. o prędkości, liczbie i rodzaju pojazdów poruszających się daną drogą. Kluczową rolę ogrywają w tym przypadku właśnie znaki zmiennej treści. To one pokażą dane o czasach przejazdu na poszczególnych trasach, informacje o stanie nawierzchni, zajętości miejsc parkingowych, a także dane meteorologiczne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: Materiały prasowe GDDKiA

Znaki zmiennej treści. Kluczowe i dające nowe możliwości.
Łukasz Minkiewicz
GDDKiA
Znaki zmiennej treści. Kluczowe i dające nowe możliwości.
Krzysztof Nalewajko
GDDKiA
Znaki zmiennej treści. Kluczowe i dające nowe możliwości.
Krzysztof Nalewajko
GDDKiA
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA