REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana sposobu wykorzystywania pojazdu a obowiązek korekty odliczonego podaktu VAT przy jego nabyciu

Korekta podatku VAT dotyczącego samochodu firmowego
Korekta podatku VAT dotyczącego samochodu firmowego
Normstahl Entrematic

REKLAMA

REKLAMA

Auto wykorzystywane tylko do celów działalności gospodarczej w pewnym momencie jest użytkowane także prywatnie, po czym wraca do pełnego wykorzystania tylko na potrzeby firmy. Co z podatkiem VAT? Czy potrzebna jest korekta deklaracji VAT?

Korekta odliczonego podatku VAT w związku ze zmianą przeznaczenia pojazdu

10 kwietnia 2014 r. jako osoba fizyczna kupiłem samochód osobowy za 75 000 zł netto + 17 250 zł VAT. Samochód ten wykorzystuję wyłącznie do celów działalności gospodarczej i w związku z tym odliczyłem całą kwotę podatku (złożyłem również informację VAT-26 oraz prowadzę ewidencję prze­biegu pojazdu). W lipcu 2014 r. i sierpniu 2014 r. chcę tymczasowo zmienić wykorzystywanie sa­mochodu na użytek „mieszany", a we wrześniu powrócić do wykorzystywania wyłącznie do celów działalności gospodarczej. Czy w tej sytuacji będę obowiązany do korekty podatku odliczonego przy nabyciu samochodu?

REKLAMA

W przedstawionej sytuacji będzie Pan obowiązany do dokonania korekty podatku odliczonego przy nabyciu samochodu w ramach deklaracji VAT-7 za lipiec 2014 r. oraz uprawniony do dokonania takiej ko­rekty w ramach deklaracji VAT-7 za wrzesień 2014 r.

Zobacz też: Odliczanie podatku VAT od quadów: czy jest to możliwe?

Z dniem 1 kwietnia 2014 r. został dodany art. 90b ustawy o VAT, w którym jest określony system korekt odliczeń VAT naliczonego. Nawiązuje on do przepisów o wykorzystywaniu pojazdów samochodowych wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika. Korekty, o których mowa, mają zastosowanie w przy­padku zmian sposobu wykorzystywania pojazdu - jeżeli nastąpił on w tzw. okresie korekty. Okres ten trwa:

  • 60 miesięcy (a więc 5 lat), licząc od miesiąca, w którym odpowiednio nabyto, dokonano importu lub oddano do używania pojazd samochodowy, z wyjątkiem pojazdów o wartości początkowej nieprzekra- czającej 15 000 zł,
  • 12 miesięcy, licząc od miesiąca, w którym odpowiednio nabyto, dokonano importu lub oddano do uży­wania te pojazdy - w przypadku pojazdów samochodowych o wartości początkowej nieprzekraczają- cej 15 000 zł

- art. 90b ust. 6 ustawy o VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przepisy art. 90b ustawy o VAT przewidują dwa rodzaje korekt - korektę zmniejszającą (obowiązkową) oraz korektę zwiększającą kwotę podatku odliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu pojazdu samochodowego (fakultatywną).

Korekty związane ze zmianą sposobu wykorzystywania pojazdu samochodowego

Przyczyna korekty

Rodzaj korekty

pojazd samochodowy wykorzystywany dotych­czas wyłącznie do działalności gospodarczej za­czyna być wykorzystywany do celów działalności gospodarczej i do celów innych niż działalność gospodarcza

podatnik jest obowiązany do dokonania korekty zmniejszającej kwotę podatku odliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu pojazdu samo­chodowego

pojazd samochodowy wykorzystywany dotych­czas do celów działalności gospodarczej i do ce­lów innych niż działalność gospodarcza zaczyna być wykorzystywany wyłącznie do działalności go­spodarczej

podatnik jest uprawniony do dokonania korekty zwiększającej kwotę podatku odliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu pojazdu samo­chodowego

Na potrzeby omawianej korekty uznaje się, że pojazd samochodowy odpowiednio nie jest już wyko­rzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej albo jest wykorzystywany wyłącznie do takiej dzia­łalności począwszy od miesiąca, w którym nastąpiła zmiana jego wykorzystywania (a zatem korekta jest dokonywana również za okres zmiany sposobu wykorzystywania). Korekty dokonuje się w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła zmiana, w kwocie proporcjonalnej do pozostałego okresu korek­ty (art. 90b ust. 4 ustawy o VAT).

Będzie Pan zatem:

  • obowiązany do dokonania korekty zmniejszającej kwotę podatku odliczonego w ramach deklaracji VAT-7 za lipiec 2014 r. (zakładając, że w lipcu nastąpi zmiana sposobu wykorzystywania samochodu na użytek „mieszany"),
  • uprawniony do dokonania korekty zwiększającej kwotę podatku odliczonego w ramach deklaracji VAT-7 za wrzesień 2014 r. (zakładając, że we wrześniu nastąpi ponowna zmiana wykorzystywania samo­chodu na wyłącznie do celów działalności gospodarczej).

REKLAMA

W celu obliczenia kwoty pierwszej korekty powinien Pan przemnożyć połowę kwoty podatku z faktury dokumentującej nabycie samochodu (czyli 8625 zł) przez ułamek odpowiadający liczbie pozostałych mie­sięcy okresu korekty, a więc 57/60 (lipiec jest 57. miesiącem, licząc od końca okresu korekty). Kwota korekty wyniesie zatem 8194 zł (8625 zł * 57/60 = 8193,75, po zaokrągleniu 8194 zł). Kwotę tę ze znakiem minus bę­dzie Pan obowiązany wykazać w poz. 43 deklaracji VAT-7 za lipiec 2014 r., jak również zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów sierpnia 2014 r. (na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. c) updof).

Podobnie w celu obliczenia kwoty drugiej korekty powinien Pan przemnożyć kwotę podatku z faktury dokumentującej nabycie samochodu przez ułamek odpowiadający liczbie pozostałych miesięcy okresu korekty, a więc 55/60 (wrzesień jest 55. miesiącem, licząc od końca okresu korekty). Kwota korekty wy­niesie zatem 7906 zł (8625 zł * 55/60 = 7906,25 zł, po zaokrągleniu do pełnych złotych 7906 zł). Kwotę tę będzie Pan mógł wykazać w poz. 43 deklaracji VAT-7 za wrzesień 2014 r., czemu powinno towarzyszyć zwiększenie o tę kwotę przychodów października 2014 r. (ze względu na brzmienie art. 14 ust. 2 pkt 7f updof).

PODSTAWA PRAWNA:

  • art. 90b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312
  • art. 14 ust. 2 pkt 7f oraz art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. c) ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2012 r. poz. 361; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 915
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA