REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Auto zastępcze na czas naprawy? Tak! Tylko aut może brakować...

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Auto zastępcze na czas naprawy? Tak! Tylko aut może brakować...
Auto zastępcze na czas naprawy? Tak! Tylko aut może brakować...
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Auto zastępcze na czas naprawy staje się rynkowym standardem. I choć kierowcy chętnie korzystają z tej opcji, firmy realizujące wynajmy mają problem.
rozwiń >

Auto zastępcze na czas naprawy? To standard zdaniem KNF

Samochód zastępczy na czas naprawy jest jednym z tych tematów, nad których pochyliła się Komisja Nadzoru Finansowego w czasie analizy polskiego rynku OC. KNF dostrzegł pewne patologie w zachowaniach ubezpieczycieli i postanowił wymusić ich naprawdę. Stąd lista kolejnych rekomendacji. Wnioski płynące z nich są następujące. Firmy muszą jaśniej informować o zasadach uznawania kosztu wynajmu. To raz. Dwa wynajem pojazdu zastępczego to nieodzowny element kompleksowej likwidacji szkody. I co ważne, klient musi dostać pojazd dokładnie tej samej klasy i pochodzący z analogicznego segmentu rynku.

REKLAMA

Kierowcy coraz chętniej biorą samochody zastępcze

Druga z rekomendacji z pewnością sprawi, że kierowcy jeszcze chętniej niż dziś będą korzystać z samochodów zastępczych. A już dziś można mówić o prawdziwych rekordach. W pierwszej połowie roku 2022 klienci Mondial Assistance korzystali z aut zastępczych przez ponad 98 tys. dni. Dla porównania rok wcześniej było to 76 tys. dni. Wskaźnik z pewnością będzie rósł. A to oznacza, że warto też przyjrzeć się segmentowi wynajmów. Szczególnie że zadanie postawione przed nim bez wątpienia nie jest łatwe.

Więcej aut zastępczych, to konieczność poszerzenia floty

Pierwszy z problemów? Wcześniej wspomniana rekomendacja KNF w naturalny sposób musi się przełożyć na rozrost flot samochodów do wynajęcia. Pierwsze podmioty działające na tym rynku reagują już dziś. "W najbliższych miesiącach popyt na usługę wynajmu aut będzie rósł, na skutek wejścia w życie rekomendacji Komisji Nadzoru Finansowego dotyczących likwidacji szkód komunikacyjnych. Żeby zaspokoić oczekiwania naszych partnerów i klientów, w tym roku zwiększymy dostępną flotę o 15 proc., do ponad 37 tys. pojazdów." – mówi Piotr Ruszowski, prezes Mondial Assistance.

Więcej aut zastępczych? Tylko gdzie je kupić...

REKLAMA

Tyle że w tym punkcie zaczynają się trzy kolejne zmartwienia. Pierwsze? To oczywiście dotyczy umiejętnego poszerzania floty. W końcu dziś o zakup nowego samochodu wcale nie jest tak łatwo. Brakuje pojazdów dostępnych od ręki, a zamówienie do produkcji wcale nie gwarantuje, że auto dotrze w perspektywie kilku miesięcy. Tym bardziej, że o ile przed pandemią firmy wynajmujące były traktowane priorytetowo i otrzymywały duże rabaty, o tyle dziś często spotykają się z odmową realizacji zamówienia. Tak, odmową!

Przed pandemią, wypożyczalnie z uwagi na duże ilości zamawianych pojazdów otrzymywały wysokie rabaty i były traktowane priorytetowo jako pewny i duży odbiorca, co pozwalało importerom i dealerom w realizacji celów sprzedażowych. Obecnie, niektórzy importerzy „zamrozili” sprzedaż aut do firm wynajmujących auta. Dealerzy oferują niskie rabaty lub sprzedają im auta w ostateczności – wylicza Piotr Ruszowski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Samochody drożeją. Także samochody zastępcze

Drugim ze zmartwień jest znaczny koszt łączący się z rozrostem floty. Z analiz Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar wynika, że średnia cena katalogowa samochodu osobowego wynosi obecnie około 154,6 tys. zł. To o ponad 13 proc. więcej niż przed rokiem i prawie 50 proc. więcej niż w roku 2018. Droższe zakupy związane z flotą samochodów zastępczych będą się zatem musiały w naturalny sposób przełożyć na wyższe opłaty związane z ich najmem.

Zakup auta zastępczego to też segment premium i auta specjalistyczne

REKLAMA

Trzecie ze zmartwień jest podyktowane tendencją rynkową. Bo rozszerzenie floty i wybór odpowiednich modeli nie może się odbywać w oderwaniu od realiów. Bo gdy Polacy coraz chętniej kupują samochody segmentu premium, także i one muszą zwiększyć swój udział w parku samochodów zastępczych udostępnianych na czas naprawy.

w 2021 r. pojazdy z segmentu premium plasują się w czołowej dziesiątce sprzedaży nowych pojazdów. Dlatego co szóste nowo kupowane auto zasilające flotę naszych aut zastępczych należy do tego segmentu. Na przykład w ostatnim czasie do sieci trafiły nowe modele samochodów marki Jaguar i Range Rover – mówi Piotr Ruszowski.

A samochody segmentu premium to dopiero początek. Bo firmy wynajmujące nie mogą zapominać też o... autach dostawczych czy specjalistycznych autach dostawczych w formie wywrotek, lawet czy chłodni. Tak, te również ulegają usterkom czy wypadkom, przez co kierowcy również zgłaszają ich chęć wynajęcia w charakterze samochodu zastępczego.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA