REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co to znaczy samochód składak?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Co to znaczy samochód składak?
Co to znaczy samochód składak?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Co to znaczy samochód składak? I czy taka adnotacja w dowodzie rejestracyjnym powinna martwić kierowcę? Przyjrzyjmy się sprawie.

Co to znaczy samochód składak? I skąd ten pomysł?

Składak to nic innego jak samochód, który przyjechał do kraju w częściach i to w Polsce został ponownie złożony. Pojęcie to narodziło się na początku lat 90. A cała historia brzmi naprawdę ciekawie. A wszystko zaczęło się w roku 1991, gdy do Polski importowano 343 tys. pojazdów używanych. Rząd dostrzegł tą kwestię z miejsca. I aby nieco przyhamować ruch, zwiększył stawkę celną z 10 do... 35 proc. Prywatny import w momencie zmniejszył się ponad 3-krotnie. To jednak nie oznaczało, że Polacy poddali się. Możliwość zmiany metody działania pojawiła się w roku 1993.

REKLAMA

Samochód składak, czyli import prywatny i... producencki

W roku 1993 podwyższono cało na samochody używane. Jednocześnie obniżono cło na części samochodowe. I tak narodziła się idea składaka, czyli importowania pojazdów używanych, jednak w częściach. Dla przykładu w Niemczech pojazd był rozkładany – de facto np. wyjmowano z niego silnik i zawieszenie. W takim stanie trafiał do Polski, gdzie był składany ponownie. Co ciekawe, metodę na składaka wykorzystywali nie tylko prywatni importerzy czy handlarze, ale też... producenci. Warto wspomnieć o powstających w tym czasie w Polsce montowniach Daewoo, Skody czy Volkswagena, które składały pojazdy z importowanych komponentów.

Polecamy publikację: Samochód w firmie

Rejestracja samochodu składaka. Proceder wykasowany w roku 1998

Historia składaków ostatecznie zakończyła się na początku roku 1998. To wtedy zakazano ich rejestracji w Polsce – nie importu, a rejestracji właśnie. W tym samym czasie rząd obniżył stawkę celną na pojazdy – ta spadała z 35, później 30 i 25 proc. na ostateczne 20 proc. i 15 proc. już w roku 1999. Dlatego od roku 1999 w Polsce zaczęło się inne zjawisko. Powrócił masowy import pojazdu używanych, który tak naprawdę ma się świetnie do dnia dzisiejszego.

Zobacz również: Skąd Polacy importują samochody? Raport dla roku 2021

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Składak w dowodzie rejestracyjnym to dwie daty produkcji

Od momentu wykasowania pojęcia składaka, minęły 24 lata. Tak, większość tych pojazdów z pewnością zdążyła wylądować już na złomie. Jak jednak teoretycznie rozpoznać takiego składaka, gdyby był on jeszcze eksploatowany? Pojazd taki posiada w dowodzie rejestracyjnym dwie daty produkcji. Nominalną (moment, w którym faktycznie opuścił fabryczne hale) i nadaną ponownie przez wydziały komunikacji po imporcie i rejestracji w Polsce.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA