REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Afera Volkswagena – jak dochodzić swoich praw?

Afera Volkswagena – jak dochodzić swoich praw?
Afera Volkswagena – jak dochodzić swoich praw?
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Jakie działania powinien podjąć właściciel samochodu, który podejrzewa że dotyczy go sprawa fałszowania wyników pomiaru czystości spalin? Poniżej porady Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Afera Volkswagena – jak dochodzić swoich praw?

  1. Sprawdzić, czy sprawa dotyczy twojego pojazdu

Jeżeli posiadasz pojazd marki Audi, Seat, Skoda lub Volkswagen, wyposażony w silnik diesla, na specjalnie uruchomionych stronach internetowych możesz sprawdzić, czy sprawa dotyczy twojego samochodu:

REKLAMA

REKLAMA

  • marka Audi: http://www.audi.pl/pl/brand/pl/service/akcja-serwisowa.html
  • marka Seat: http://www.seat-auto.pl/serwis/silniki-diesel/sprawdz-swoj-samochod.html
  • marka Skoda: http://skoda-recallactions.skoda-auto.com/pl-pl?s=W&cd=0
  • marka Volkswagen: http://info.volkswagen.com/pl/pl/home?tab=check-own-car

Jeżeli tak, przedsiębiorca powinien – po opracowaniu odpowiedniej procedury naprawczej - powiadomić cię o konieczności pojawienia się w dogodnym terminie w serwisie, aby sprawdzić stan techniczny pojazdu. W przypadku stwierdzenia zagrożeń, producent powinien dokonać naprawy na własny koszt.

Zobacz też: Prawo Jazdy 2017 r. - wszystkie zmiany

REKLAMA

2. Uzyskać dodatkowe informacje

Transportowy Dozór Techniczny (TDT), zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym, podjął działania zmierzające do wyjaśnienia, czy Volkswagen Group Polska stworzył zagrożenie dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym lub środowiska. Jeżeli tak, Volkswagen ma obowiązek powiadomić TDT o tym fakcie oraz usunąć zagrożenie. Rolą TDT jest natomiast m.in. analiza i ocena planu działań naprawczych producenta, a także sprawdzenie stanu jego realizacji. Ze względu na poziom skomplikowania naprawy, przedsiębiorca ma prawo – w uzgodnieniu z TDT - zaplanować jej przeprowadzenie w odległym terminie, dlatego brak wezwania do serwisu w tej chwili nie powinien być powodem do niepokoju. Aktualne informacje znajdują się na stronie www.tdt.pl/homologacja-pojazdow.html. Dodatkowo możesz skontaktować się również z Transportowym Dozorem Technicznym, ul. Tytusa Chałubińskiego 8, 00-613 Warszawa, tel. 22 490 29 02, e-mail info@tdt.pl.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. Zawiadomić UOKiK

Jeżeli skontaktowałeś się z przedsiębiorcą i uzyskałeś informację, że nie planuje on naprawy, złożona przez Ciebie reklamacja nie została rozpatrzona lub przeprowadzona w jej wyniku naprawa spowodowała spadek osiągów czy też wzrost kosztów eksploatacji, możesz powiadomić o tym UOKiK pisząc e-mail na adres diesel@uokik.gov.pl. Pamiętaj o dołączeniu do wiadomości danych identyfikacyjnych oraz dokumentacji sprawy (kopia korespondencji z przedsiębiorcą, zawarte umowy etc.). Dane te zostaną wykorzystane w ramach prowadzonego postępowania wyjaśniającego.

4. Skorzystać z bezpłatnej pomocy prawnej

Jeżeli poszukujesz pomocy prawnej, możesz uzyskać ją nieodpłatnie kontaktując się z:

  • powiatowym (miejskim) rzecznikiem konsumentów lub organizacją konsumencką. Ich adresy można znaleźć na stronie: https://uokik.gov.pl/sprawy_indywidualne.php
  • konsumenckim centrum e-porad: porady@dlakonsumentow.pl prowadzonym przez Federację Konsumentów, www.federacja-konsumentow.org.pl
  • bezpłatną Infolinią Konsumencką, tel.: 800 889 866, czynną od poniedziałku do piątku od 8.00 do 17.00, prowadzoną przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich, www.konsumenci.org

W przypadku sporu z przedsiębiorcą możesz również skorzystać z pomocy polubownego sądu konsumenckiego działającego przy Wojewódzkim Inspektoracie Inspekcji Handlowej.

Zobacz też: Mandat za kulig za samochodem 2016

5. Dochodzić swoich roszczeń z tytułu niezgodności towaru z umową lub wady rzeczy

W zależności od tego, kiedy zakupiłeś pojazd, możesz dochodzić swoich roszczeń na różnych podstawach, tj.:

  • niezgodności towaru z umową (ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego, Dz.U. Nr 141, poz. 1176 z późn. zm.) – dla pojazdów zakupionych przed 25 grudnia 2014 r.
  • rękojmi za wady rzeczy (art. 556 i nast. ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93)– dla pojazdów zakupionych po 25 grudnia 2014 r.

Uprawnienia z tytułu niezgodności towaru z umową

Jeżeli uważasz, że twój pojazd jest niezgodny z umową, tzn. jego właściwości nie odpowiadają właściwościom rzeczy tego rodzaju lub nie odpowiada on twoim oczekiwaniom opartym na publicznych zapewnieniach sprzedawcy, producenta lub jego przedstawiciela, możesz żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową.

Masz prawo domagać się:

  • nieodpłatnej naprawy albo
  • wymiany na nowy, chyba, że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów.

Jeżeli z powyższych powodów nie można dokonać naprawy ani wymiany, albo jeżeli sprzedawca nie zrobi tego w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana

narażałaby cię na znaczne niedogodności, masz prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo - jeśli niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest istotna - odstąpić od umowy.

Sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową w przypadku jej stwierdzenia przed upływem dwóch lat od wydania ci towaru.

Zobacz też: Taryfikator mandatów 2016

Uprawnienia z rękojmi za wady rzeczy

Jeżeli pojazd ma wadę, tzn. przede wszystkim wówczas, gdy nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju mieć powinna lub o istnieniu których zapewniał sprzedawca, możesz żądać:

  • wymiany rzeczy wadliwej na wolną od wad,
  • naprawy,
  • obniżenia ceny,

albo – jeżeli wada jest istotna – odstąpić od umowy, chyba że sprzedawca rzecz wymieni lub w rozsądnym czasie i bez niedogodności dla ciebie usunie wadę. Jeżeli jednak rzecz była już wcześniej przez niego wymieniana lub naprawiana, ograniczenie to nie ma zastosowania. W praktyce – jeśli nie dojdziesz z przedsiębiorca do porozumienia – oceny tego, czy wadliwy system sterowania emisją spalin jest wadą istotną, może dokonać sąd.

Jako konsument możesz żądać wymiany zamiast naprawy albo naprawy zamiast wymiany, chyba, że wybrany sposób jest niemożliwy do zrealizowania lub zbyt drogi w porównaniu do drugiego sposobu zaspokojenia roszczeń. Koszty wymiany lub naprawy co do zasady ponosi sprzedawca.

Sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat od dnia wydania ci rzeczy.

Jeśli sprzedawca wadę podstępnie zataił, powyższy termin nie obowiązuje i takie roszczenie możesz wysunąć w każdym czasie. W tym przypadku będziesz jednak musiał wykazać, że sprzedawca, czyli w praktyce dealer, od którego nabyłeś pojazd, zdawał sobie z istnienia tej wady sprawę.

Zobacz też: Aktualny taryfikator punktów karnych 2016 r.

6. Dochodzić swoich roszczeń z tytułu stosowania nieuczciwych praktyk rynkowych

Jeżeli nabyłeś wadliwy pojazd, przysługują ci również uprawnienia wynikające ze stosowania nieuczciwych praktyk rynkowych (ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, Dz.U. Nr 171, poz. 1206 z późn. zm.).

Za nieuczciwe praktyki rynkowe uznaje się w szczególności wprowadzanie w błąd. Warto zaznaczyć, że w przypadku stosowania przez przedsiębiorcę nieuczciwej praktyki rynkowej wprowadzającej w błąd, ciężar udowodnienia, że nie stanowi ona takiej praktyki,

spoczywa na przedsiębiorcy. Możesz więc zażądać od przedsiębiorcy m.in. usunięcia skutków tej praktyki oraz naprawienia wyrządzonej szkody. W przypadku wejścia na drogę sądową, będziesz jednak musiał wykazać, że kwestionowane praktyki przedsiębiorcy wpłynęły lub mogły wpłynąć na twoją decyzję zakupową.

Źródło: Materiały prasowe UOKiK

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA