REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Afera Volkswagena – jak dochodzić swoich praw?

Afera Volkswagena – jak dochodzić swoich praw?
Afera Volkswagena – jak dochodzić swoich praw?
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Jakie działania powinien podjąć właściciel samochodu, który podejrzewa że dotyczy go sprawa fałszowania wyników pomiaru czystości spalin? Poniżej porady Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Afera Volkswagena – jak dochodzić swoich praw?

  1. Sprawdzić, czy sprawa dotyczy twojego pojazdu

Jeżeli posiadasz pojazd marki Audi, Seat, Skoda lub Volkswagen, wyposażony w silnik diesla, na specjalnie uruchomionych stronach internetowych możesz sprawdzić, czy sprawa dotyczy twojego samochodu:

REKLAMA

  • marka Audi: http://www.audi.pl/pl/brand/pl/service/akcja-serwisowa.html
  • marka Seat: http://www.seat-auto.pl/serwis/silniki-diesel/sprawdz-swoj-samochod.html
  • marka Skoda: http://skoda-recallactions.skoda-auto.com/pl-pl?s=W&cd=0
  • marka Volkswagen: http://info.volkswagen.com/pl/pl/home?tab=check-own-car

Jeżeli tak, przedsiębiorca powinien – po opracowaniu odpowiedniej procedury naprawczej - powiadomić cię o konieczności pojawienia się w dogodnym terminie w serwisie, aby sprawdzić stan techniczny pojazdu. W przypadku stwierdzenia zagrożeń, producent powinien dokonać naprawy na własny koszt.

Zobacz też: Prawo Jazdy 2017 r. - wszystkie zmiany

2. Uzyskać dodatkowe informacje

Transportowy Dozór Techniczny (TDT), zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym, podjął działania zmierzające do wyjaśnienia, czy Volkswagen Group Polska stworzył zagrożenie dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym lub środowiska. Jeżeli tak, Volkswagen ma obowiązek powiadomić TDT o tym fakcie oraz usunąć zagrożenie. Rolą TDT jest natomiast m.in. analiza i ocena planu działań naprawczych producenta, a także sprawdzenie stanu jego realizacji. Ze względu na poziom skomplikowania naprawy, przedsiębiorca ma prawo – w uzgodnieniu z TDT - zaplanować jej przeprowadzenie w odległym terminie, dlatego brak wezwania do serwisu w tej chwili nie powinien być powodem do niepokoju. Aktualne informacje znajdują się na stronie www.tdt.pl/homologacja-pojazdow.html. Dodatkowo możesz skontaktować się również z Transportowym Dozorem Technicznym, ul. Tytusa Chałubińskiego 8, 00-613 Warszawa, tel. 22 490 29 02, e-mail info@tdt.pl.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. Zawiadomić UOKiK

Jeżeli skontaktowałeś się z przedsiębiorcą i uzyskałeś informację, że nie planuje on naprawy, złożona przez Ciebie reklamacja nie została rozpatrzona lub przeprowadzona w jej wyniku naprawa spowodowała spadek osiągów czy też wzrost kosztów eksploatacji, możesz powiadomić o tym UOKiK pisząc e-mail na adres diesel@uokik.gov.pl. Pamiętaj o dołączeniu do wiadomości danych identyfikacyjnych oraz dokumentacji sprawy (kopia korespondencji z przedsiębiorcą, zawarte umowy etc.). Dane te zostaną wykorzystane w ramach prowadzonego postępowania wyjaśniającego.

4. Skorzystać z bezpłatnej pomocy prawnej

Jeżeli poszukujesz pomocy prawnej, możesz uzyskać ją nieodpłatnie kontaktując się z:

  • powiatowym (miejskim) rzecznikiem konsumentów lub organizacją konsumencką. Ich adresy można znaleźć na stronie: https://uokik.gov.pl/sprawy_indywidualne.php
  • konsumenckim centrum e-porad: porady@dlakonsumentow.pl prowadzonym przez Federację Konsumentów, www.federacja-konsumentow.org.pl
  • bezpłatną Infolinią Konsumencką, tel.: 800 889 866, czynną od poniedziałku do piątku od 8.00 do 17.00, prowadzoną przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich, www.konsumenci.org

W przypadku sporu z przedsiębiorcą możesz również skorzystać z pomocy polubownego sądu konsumenckiego działającego przy Wojewódzkim Inspektoracie Inspekcji Handlowej.

Zobacz też: Mandat za kulig za samochodem 2016

5. Dochodzić swoich roszczeń z tytułu niezgodności towaru z umową lub wady rzeczy

W zależności od tego, kiedy zakupiłeś pojazd, możesz dochodzić swoich roszczeń na różnych podstawach, tj.:

  • niezgodności towaru z umową (ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego, Dz.U. Nr 141, poz. 1176 z późn. zm.) – dla pojazdów zakupionych przed 25 grudnia 2014 r.
  • rękojmi za wady rzeczy (art. 556 i nast. ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93)– dla pojazdów zakupionych po 25 grudnia 2014 r.

Uprawnienia z tytułu niezgodności towaru z umową

Jeżeli uważasz, że twój pojazd jest niezgodny z umową, tzn. jego właściwości nie odpowiadają właściwościom rzeczy tego rodzaju lub nie odpowiada on twoim oczekiwaniom opartym na publicznych zapewnieniach sprzedawcy, producenta lub jego przedstawiciela, możesz żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową.

Masz prawo domagać się:

  • nieodpłatnej naprawy albo
  • wymiany na nowy, chyba, że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów.

Jeżeli z powyższych powodów nie można dokonać naprawy ani wymiany, albo jeżeli sprzedawca nie zrobi tego w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana

narażałaby cię na znaczne niedogodności, masz prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo - jeśli niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest istotna - odstąpić od umowy.

Sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową w przypadku jej stwierdzenia przed upływem dwóch lat od wydania ci towaru.

Zobacz też: Taryfikator mandatów 2016

Uprawnienia z rękojmi za wady rzeczy

Jeżeli pojazd ma wadę, tzn. przede wszystkim wówczas, gdy nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju mieć powinna lub o istnieniu których zapewniał sprzedawca, możesz żądać:

  • wymiany rzeczy wadliwej na wolną od wad,
  • naprawy,
  • obniżenia ceny,

REKLAMA

albo – jeżeli wada jest istotna – odstąpić od umowy, chyba że sprzedawca rzecz wymieni lub w rozsądnym czasie i bez niedogodności dla ciebie usunie wadę. Jeżeli jednak rzecz była już wcześniej przez niego wymieniana lub naprawiana, ograniczenie to nie ma zastosowania. W praktyce – jeśli nie dojdziesz z przedsiębiorca do porozumienia – oceny tego, czy wadliwy system sterowania emisją spalin jest wadą istotną, może dokonać sąd.

Jako konsument możesz żądać wymiany zamiast naprawy albo naprawy zamiast wymiany, chyba, że wybrany sposób jest niemożliwy do zrealizowania lub zbyt drogi w porównaniu do drugiego sposobu zaspokojenia roszczeń. Koszty wymiany lub naprawy co do zasady ponosi sprzedawca.

Sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat od dnia wydania ci rzeczy.

Jeśli sprzedawca wadę podstępnie zataił, powyższy termin nie obowiązuje i takie roszczenie możesz wysunąć w każdym czasie. W tym przypadku będziesz jednak musiał wykazać, że sprzedawca, czyli w praktyce dealer, od którego nabyłeś pojazd, zdawał sobie z istnienia tej wady sprawę.

Zobacz też: Aktualny taryfikator punktów karnych 2016 r.

6. Dochodzić swoich roszczeń z tytułu stosowania nieuczciwych praktyk rynkowych

REKLAMA

Jeżeli nabyłeś wadliwy pojazd, przysługują ci również uprawnienia wynikające ze stosowania nieuczciwych praktyk rynkowych (ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, Dz.U. Nr 171, poz. 1206 z późn. zm.).

Za nieuczciwe praktyki rynkowe uznaje się w szczególności wprowadzanie w błąd. Warto zaznaczyć, że w przypadku stosowania przez przedsiębiorcę nieuczciwej praktyki rynkowej wprowadzającej w błąd, ciężar udowodnienia, że nie stanowi ona takiej praktyki,

spoczywa na przedsiębiorcy. Możesz więc zażądać od przedsiębiorcy m.in. usunięcia skutków tej praktyki oraz naprawienia wyrządzonej szkody. W przypadku wejścia na drogę sądową, będziesz jednak musiał wykazać, że kwestionowane praktyki przedsiębiorcy wpłynęły lub mogły wpłynąć na twoją decyzję zakupową.

Źródło: Materiały prasowe UOKiK

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA