REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekt nowelizacji przepisów odnośnie badań technicznych pojazdów

Projekt nowelizacji przepisów odnośnie badań technicznych pojazdów. Fot. Fotolia
Projekt nowelizacji przepisów odnośnie badań technicznych pojazdów. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przesłało wstępny projekt założeń nowelizacji przepisów odnośnie badań technicznych pojazdów. Co ma się zmienić?

Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego, a nie jak teraz starostowie, ma odpowiadać za organizację i funkcjonowanie systemu badań technicznych pojazdów oraz nadzorować stacje kontroli pojazdów - przewiduje wstępny projekt założeń nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym.

REKLAMA

REKLAMA

Rzecznik Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju Piotr Popa poinformował PAP, że resort pod koniec czerwca przesłał wstępny projekt założeń do zaopiniowania przedstawicielom organizacji, którzy - jak podkreślił - mają wiedzę i doświadczenie w zakresie dopuszczania pojazdów do ruchu drogowego.

Zobacz też: Rejestracja samochodów z kierownicą po prawej stronie

Zmiany w systemie badań technicznych pojazdów

Popa wyjaśnił, że projekt dotyczy zmian w systemie badań technicznych pojazdów.

REKLAMA

Poinformował, że regulacja uwzględnia 22 tezy wypracowane przez grupę roboczą ekspertów, powołaną przez resort, w celu wypracowania "Strategii działań w kierunku usprawnienia systemu badań technicznych pojazdów oraz poprawienia ich jakości". Rozwiązania te wynikają również z potrzeby wdrożenia unijnej dyrektywy w tym zakresie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W grupie ekspertów - jak podkreślił rzecznik MIR - znaleźli się przedstawiciele: Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów, Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, Związku Powiatów Polskich, Stowarzyszenia Techniki Motoryzacyjnej, Instytutu Transportu Samochodowego, Związku Dealerów Samochodowych, Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Diagnostów Samochodowych i spółka Polgas.

Projekt założeń przewiduje, że dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego (TDT) będzie odpowiadał za organizację i funkcjonowanie systemu badań technicznych pojazdów oraz sprawowanie nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów. "Wiąże się to z przeniesieniem na dyrektora TDT zadań związanych z prowadzeniem przez starostów rejestru przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów, wydawaniem uprawnień do przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wykonywaniem nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów" - podkreślił rzecznik MIR. Dodał, że w projekcie zaproponowano dziesięcioletni okres na dostosowanie całej infrastruktury związanej z badaniami technicznymi do zaproponowanych nowych rozwiązań.

Zobacz też: Odliczanie VAT od paliwa od 1 lipca 2015 r.

Nowe wymogi odnośnie szkoleń diagnostów

Kolejna zmiana, która wynika z unijnej dyrektywy, dotyczy wymaganego wykształcenia, praktyki jak i szkolenia kandydatów na diagnostów. "Planowane jest wprowadzenie nowego rodzaju działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia ośrodka szkolenia diagnostów, z określeniem wymagań zarówno dla takiego ośrodka jak i osób, które mogą w nim wykładać. Zostanie ponadto wprowadzony obowiązek okresowych szkoleń diagnostów" - wyjaśnił rzecznik MIR.

Popa poinformował też, że wypracowane przez ekspertów grupy roboczej tezy dotyczyły poprawy systemu badań technicznych pojazdów. Chodzi m.in. o wprowadzenie zapisów nakładających na właściciela pojazdu sankcji za użytkowanie pojazdu bez ważnych badań technicznych oraz o ponoszenie odpowiedzialności za stan techniczny pojazdu przez posiadacza dowodu rejestracyjnego.

Tezy eksperckie dotyczyły także zobowiązania diagnosty do rozpoczęcia badania technicznego pojazdu od jego identyfikacji i wykonania dokumentacji fotograficznej, wpisania numeru rejestracyjnego badanego pojazdu do rejestru badań oraz pobrania opłaty za badanie techniczne pojazdu przed jego wykonaniem. Ponadto eksperci opowiedzieli się za wprowadzeniem zewnętrznego oznakowania pojazdu w formie naklejki umieszczanej wewnątrz pojazdu; miałby on dokumentować pozytywny wynik badania technicznego pojazdu.

"Projekt przewiduje wprowadzenie obowiązku posiadania przez kierującego pojazdem i okazywania na żądanie uprawnionego organu kontroli ruchu drogowego, zaświadczenia o przeprowadzonym technicznym badaniu pojazdu" - zaznaczył rzecznik MIR.

Z dyrektywy UE wynika, że nowe przepisy muszą być gotowe do 20 maja 2017 r., a stosowane od 20 maja 2018 r.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA