REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Ford Fiesta Black Edition: materiał na przebój!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ford Fiesta Black Edition
Ford Fiesta Black Edition
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Ford Fiesta Black Edition to specjalna wersja tego modelu, wzbogacona o liczne sportowe akcenty i dwubarwną kolorystykę nadwozia. Co więcej, Black Edition został wyposażony w aż 140-konny motor 1.0 EcoBoost, a pozostałe elementy konstrukcyjne auta zostały udoskonalone, aby sprostać możliwościom nowego silnika.

Ford Fiesta Black Edition: wygląd to nie wszystko!

Ford Fiesta VII generacji zadebiutowała na świecie w 2008 roku. Ceniona za świetne właściwości jezdne i udane silniki z serii EcoBoost po dziś dzień cieszy się dużym zainteresowaniem wśród klientów. Ford postanowił odświeżyć jej gamę modelową i przygotował jej dwie wersje specjalne: Red Edition i Black Edition. Obie kierowane do osób ceniących w aucie styl, prowadzenie i dynamikę. Postanowiliśmy sprawdzić deklarację producenta i przetestowaliśmy Fiestę Black Editon.

REKLAMA

Ford Fiesta Black Edition: nadwozie

Fiesta Black Edition wygląda spektakularnie. Za sprawą tylnego spojlera, 17-calowych kół (opcja), potężniejszych progów i masywniejszych zderzaków przypomina sportową odmianę ST. Wersję Black Edition wyróżnia jednak czarny lakier oraz lakierowane na czerwono elementy nadwozia: oblamówki przedniego grilla, lusterka i przede wszystkim dach.  

Ford Fiesta Black Edition: wnętrze

We wnętrzu oko przykuwają nowe, czarno-czerwone fotele z głęboko wyprofilowanymi oparciami, trójramienna, gruba kierownica pokrytą miękką skórą, przeszyta dodatkowo czerwoną nicią oraz aluminiowe nakładki na pedały. Pozycja za kierownicą jest wręcz wzorowa. Kierownica ma bardzo szeroki zakres regulacji, fotele są osadzone na dobrej wysokości, widoczność do przodu i na boki pojazdu jest doskonała, a lewarek skrzyni biegów i hamulec ręczny leżą dokładnie pod ręką.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Test Honda Civic Sport: facelifting to za mało powiedziane!

Materiały wykończeniowe są niezłej jakości, ale miejscami brakuje dobrego spasowania elementów w kabinie. Przeszkadza także archaiczne sterowanie komputerem pokładowym za pomocą pokrętła umieszczonego tuż przy zegarach oraz za duża liczba przycisków na konsoli środkowej. Cieszy za to bardzo dobra jakość systemu audio Sony, łatwe sterowanie klimatyzacją oraz bogate wyposażenie obejmujące m.in. podgrzewanie kierownicy, przedniej szyby i foteli.

Ford Fiesta Red Edition jest autem przestronnym. Z przodu wygodne miejsce dla siebie znajdą osoby o wzroście nawet 190 cm, z tyłu na ciasnotę nie będę narzekać pasażerowie mierzący ok. 175 cm. Bagażnik nie jest duży, ale wynik na poziomie 281 l jest porównywalny na tle konkurencji.

Test Ford Fiesta Black Edition: silnik 1.0 EcoBoost 140 KM

Największe zmiany jakie zaszły w Fieście Red Edition dotyczą jej silnika i układu jezdnego. Auto napędza wzmocniony aż do 140 KM silnik benzynowy 1.0 EcoBoost. Wyposażony w turbosprężarkę Continentala o małej bezwładności, system zmiennych faz rozrządu z niezależnym sterowaniem położenia wałków (Ti-VCT), bezpośredni wtryska paliwa i wzmocnioną uszczelkę pod głowicą osiąga identyczną moc jednostkową co sportowy Seat Leon Cupra 280!

Zobacz też: Test MINI Cooper 1.5 136 KM: mały, drogi, rewelacyjny!

Silnik świetnie napędza auto już od 2 000 obr.min, ma przyjemną barwę dźwięku i kręci się aż do czerwonego pola. Rozpędza Fiestę 0-100 km/h w 9 sekund zapewniając przy tym wysoką elastyczność na każdym z biegów.

Skrzynia biegów pracuje wzorowo. Lewarek porusza się lekko, a dla zapewnienia lepszych przyspieszeń poszczególne przełożenia zostały skrócone. Na trasie brakuje nieco 6-tego przełożenia, ale mimo to auto potrafi być oszczędne (nawet 5,0 l na 100 km). Motor jest też fenomenalnie wyciszony dzięki czemu w kabinie jest cicho w trakcie jazdy autostradą. Pod względem ekonomiki jazdy Fiesta Black Edition wypada dobrze. W mieście potrzebuje on średnio 7,9 l benzyny na 100 km.

Zobacz też: Test Toyota GT86 TRD: sportowiec czystej krwi


Ford Fiesta Black Edition: prowadzenie

Zawieszenie to kolejna bardzo mocna strona wersji Black Edition. Obniżone o 10 mm wobec standardowego, zapewnia jeszcze lepszą stabilność w zakręcie. Jego progresywna charakterystyka pracy pozwala co prawda na lekkie przechyły w łukach, ale tylko do pewnego stopnia. W drugiej fazie wyraźnie się ono utwardza, a samochód może z ogromną prędkością pokonywać kolejne zakręty (jest świetne zbalansowany). Zawieszenie oferuje przy tym zaskakująco wysoki komfort jazdy, pracując cicho i dobrze wybierając nierówności.

Nawet z wymuszeniem podsterowności jest w przypadku Fiesty niezwykle ciężko, bowiem cały czas o prawidłowy tor jazdy dba system ESP wraz układ Tourque Vectoring. Niezwykła zwinność Fiesty Black Edition to także zasługa niskiej masy auta (poniżej 1100 kg) oraz bardziej bezpośredniego układu kierowniczego niż w standardowym modelu. To z jaką precyzją działa przekładnia kierownicza oraz jak wiele informacji przekazuje z miejsca styku opon z nawierzchnią jest czymś niespotykanym w tej klasie aut.

Ford Fiesta Black Edition: hamulce

Większe zmiany nie zaszły w układzie hamulcowym Forda Fiesty Black Edition. Z przodu wyposażona została ona w tarcze hamulcowe o średnicy 258 mm, a z tyłu w bębny. Układ działa poprawnie, ale aż prosi się, by do tak zrywnego auta zamontować jeszcze wydajniejszy zestaw hamulcowy, aby siła z jaką auto reaguje na wciśnięcie pedału hamulca była większa i gwałtowniejsza.

Ford Fiesta Black Edition: cena i wyposażenie

Przeglądając cennik nowej Fiesty Black Edition można się nieco zdziwić, bowiem jej standardowa cena sięga 67 500 zł. Po doliczeniu kilku brakujących opcji (podgrzewane fotele i przednia szyba, automatyczna klimatyzacja, tempomat, radio Sony) podnosi się ona do ok. 71 tys. zł (z rabatem, który w Fordzie otrzymujemy na start). Sporo, jednak bardziej wnikliwa analiza rynku tej klasy aut doprowadzi nas do zaskakujących wniosków. Otóż konkurenci w postaci nowego Opla Corsy czy VW Polo, dysponujący znacznie słabszymi silnikami (odpowiednio 115 i 105 KM) przy podobnym poziomie wyposażenia kosztują ok. 76-78 tys. zł! Oprócz gorszych osiągów, nie oferują oni ani tak doskonałych właściwości jezdnych, podnoszących poziom czynnego bezpieczeństwa pojazdu, ani tak potężnego zestawu sportowych akcesoriów nadających autu niesamowity wygląd (potężniejsze koła, zderzaki, progi, dodatkowy spoiler, lakierowane elementy nadwozia w kolorze czerwonym).

Zobacz też: Test Suzuki Swift 1.2 92 KM MT5

Ford Fiesta Black Edition: opinia

Fiesta Black Edition to świetna alternatywa dla tych wszystkich, którzy poszukują doskonale prowadzącego się auta klasy B, ale którym jest nie po drodze z bezkompromisową Fiestą ST. Black Edition oferuje bowiem znacznie bardziej komfortowe zawieszenie, zachowując przy tym znakomite właściwości jezdne, dobre osiągi i atrakcyjny wygląd. Co prawda wykończenie wnętrza powinno być miejscami nieco lepsze, a jego ergonomia bardziej dopracowana, ale świetna pozycja za kierownicą i przestronna przednia część kabiny wynagradzają te mankamenty. Jeśli dodać do tego wzorowo pracujący układ kierowniczy, gwarantujący świetną precyzję prowadzenia, i niesamowitą stabilność Fiesty w szybko następujących po sobie zakrętach, to otrzymujemy auto, które potrafi zawstydzić swoimi możliwościami dużo większe i bardziej prestiżowe auta. Black Edition to fantastyczna Fiesta, dzięki której przyjemność z jazdy można czerpać garściami!!!

Ford Fiesta Black Edition
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta Black Edition
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta Black Edition
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta Black Edition
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta Black Edition
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta Black Edition
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta Black Edition
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta Black Edition
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta Black Edition
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta Black Edition
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta Black Edition
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta Black Edition
Kamil Fraszkiewicz
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA