REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak korygować VAT odliczony od części kupionych jako towar handlowy, ale przeznaczonych do samochodu firmowego?

Jak korygować VAT odliczony od części kupionych jako towar handlowy, ale przeznaczonych do samochodu firmowego?
Jak korygować VAT odliczony od części kupionych jako towar handlowy, ale przeznaczonych do samochodu firmowego?

REKLAMA

REKLAMA

Samochód wykorzystuję tylko w celach służbowych, ale ze względu na dodatkowe obowiązki związane z prowadzeniem ewidencji odliczam tylko 50% tych wydatków. Jak w takim przypadku wygląda rozliczenie VAT w związku z przekazaniem towaru handlowego (części samochodowe) na samochód służbowy? Czy należy w takim przypadku korygować VAT odliczony przy nabyciu towaru handlowego (części samochodowych)? Jeżeli tak, czy korekty takiej należy dokonywać wstecz czy na bieżąco?

Korekta podatku odliczonego przy nabyciu części samochodowych jest w takim przypadku konieczna. Ko­rekty takiej należy dokonywać na bieżąco.

REKLAMA

W opisanym w pytaniu przypadku nabył Pan część samochodową jako towar handlowy. W związku z na­byciem tego towaru przysługiwało Panu prawo do odliczenia całej kwoty podatku naliczonego z faktury do­kumentującej zakup. Faktycznie jednak zakupiona część samochodowa zostanie przeznaczona do zamonto­wania w samochodzie nieuprawniającym do pełnych odliczeń. Skutkiem tego jest zmniejszenie do 50% kwoty podatku naliczonego z faktury dokumentującej zakup tej części, a w konsekwencji konieczność dokonania korekty podatku odliczonego z tej faktury. Oznacza to, że w takich przypadkach należy korygować podatek odliczony przy nabyciu części samochodowych stanowiących towary handlowe.

Zobacz też: Czy można odliczyć 100% VAT od zakupu nawigacji GPS i CB radia?

REKLAMA

Korekty tej powinien Pan dokonać w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym część samochodowa została przeznaczona do wykorzystania w samochodzie służbowym. Wynika to z art. 91 ust. 7d ustawy o VAT, który stanowi, że korekty podatku odliczonego związanej ze zmianą przeznaczenia towarów han­dlowych, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana.

Przywołany przepis odnosi się, co prawda, do zmiany prawa do odliczenia, podczas gdy w omawianym przypadku występuje zmiana kwoty podatku naliczonego. Przywołaną regulację należy jednak stosować odpo­wiednio również w przypadku zmiany kwoty podatku naliczonego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W konsekwencji korekty (zmniejszenia) podatku odliczonego należy dokonać w bieżącej deklaracji VAT, tj. w deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D, za okres rozliczeniowy zmiany przeznaczenia części samochodowej. Za takim rozwiązaniem przemawia również brzmienie dodanego z dniem 1 kwietnia 2014 r. art. 90b ust. 4 ustawy o VAT. Przepis ten reguluje zasady korekty VAT odliczonego przy nabyciu samochodu i nakazuje dokonywać jej na bieżąco - w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła zmiana przeznaczenia samochodu.

Zobacz też: Czy ograniczenie w odliczaniu VAT dotyczy wydatków za przejazd autostradą i za parkowanie?

REKLAMA

Podatnik prowadzi sklep z częściami samochodowymi. W listopadzie 2014 r. kupił w celu odsprzedaży część samochodową za 2500 zł netto + 575 zł VAT. Z tytułu tego zakupu odliczył w ramach deklaracji VAT-7 za listo­pad 2014 r. 575 zł VAT. W lutym 2015 r. opisaną część samochodową podatnik przeznaczył do firmowego sa­mochodu osobowego, dla którego nie prowadzi ewidencji przebiegu pojazdu (co oznacza, że kwotę podatku naliczonego stanowi tylko 50% kwot podatku z faktur dokumentujących wydatki związane z tym samochodem). Podatnik jest w tej sytuacji obowiązany do skorygowania połowy podatku odliczonego z tytułu zakupu tej części. Korekty tej powinien dokonać poprzez uwzględnienie w deklaracji VAT-7 za luty 2015 r. ujemnych kwot 1250 zł (2500 zł * 50%) oraz 287,50 zł (575 zł * 50%) w poz. 41 i 42. Podane w deklaracji kwoty należy zaokrąglać do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych.

PODSTAWA PRAWNA: art. 86a, art. 90b ust. 4 i art. 91 ust. 7d ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 211

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: 100 pytań o samochód

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA