REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy po przeróbce w samochodzie dwóch rzędów siedzeń na jeden można odliczać 100% VAT?

Czy po przeróbce w samochodzie dwóch rzędów siedzeń na jeden można odliczać 100% VAT?
Czy po przeróbce w samochodzie dwóch rzędów siedzeń na jeden można odliczać 100% VAT?

REKLAMA

REKLAMA

Czy od momentu dokonania przeróbki samochodu na jeden rząd siedzeń będzie można odliczać 100% VAT? Czy należy uzyskać nowe zaświadczenie na stacji kontroli pojazdów?

Czy po przeróbce w samochodzie dwóch rzędów siedzeń na jeden można odliczać 100% VAT?

Samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej 3200 kg jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej. W 2013 r. uzyskaliśmy dla tego samochodu zaświadczenie VAT-1. Obecnie samochód ma 5 miejsc siedzących w dwóch rzędach. Nie prowadzę ewidencji przebiegu tego pojazdu, odliczam tylko 50% VAT od wydatków z nim związanych. Czy od momentu dokonania przeróbki samochodu na jeden rząd siedzeń będzie można odliczać 100% VAT? Czy należy uzyskać nowe zaświadczenie na stacji kontroli pojazdów?

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Czy przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów wydatek na zakup CB radia?

Zmieniając cechy konstrukcyjne pojazdu, w sposób powodujący możliwość uznania go za pojazd, o któ­rym mowa w z art. 86a ust. 9 pkt 1 lub 2 ustawy o VAT, uzyskają Państwo możliwość pełnego odliczenia podatku naliczonego od wszelkich wydatków związanych z użytkowaniem samochodu, w tym także od paliwa. Zmiana cech konstrukcyjnych pojazdu musi zostać potwierdzona zaświadczeniem wydanym przez okręgową stację kontroli pojazdów oraz adnotacją w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Dopiero od tego momentu istnieje możliwość pełnego odliczania VAT.

Pełne odliczenie VAT przysługuje od wydatków związanych z samochodami o konstrukcji technicznej wskazanej w art. 86a ust. 9 ustawy o VAT. Istotne jest jednak, że konstrukcję pojazdu powinno potwierdzać badanie okręgowej stacji kontroli pojazdów poświadczone w jego dowodzie rejestracyjnym (art. 86a ust. 10 ustawy o VAT).

REKLAMA

Zobacz też: Czy można zaliczyć do kosztów zakup urządzeń GPS do samochodów wykorzystywanych przez pracowników?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z pytania wynika, że posiadali Państwo takie zaświadczenie oraz wpis, ale wydane na podstawie przepi­sów obowiązujących przed 1 kwietnia 2014 r. Podkreślenia wymaga fakt, iż samochody, traktowane według przepisów obowiązujących przed 1 kwietnia 2014 r. jako dające prawo do pełnego odliczenia VAT, straciły zasadniczo taką cechę, nawet jeśli wcześniej wydano zaświadczenia potwierdzające ich specjalistyczny charakter. Dodatkowo, konstrukcja Państwa pojazdu nie spełnia wymogów określonych w przepisach obo­wiązujących od 1 kwietnia 2014 r. Pojazd ma bowiem dwa rzędy siedzeń, podczas gdy obowiązujący od 1 kwietnia 2014 r. art. 86a ust. 9 wymienia pojazdy z jednym rzędem siedzeń. Dlatego też postępują Państwo prawidłowo, odliczając obecnie 50% VAT naliczonego od wydatków samochodowych. Aby uzyskać prawo do pełnych odliczeń, planują Państwo dokonać przeróbki samochodu na jeden rząd siedzeń. Powoduje to wątpliwości co do wymogów, które muszą zostać spełnione w celu uzyskania prawa do pełnego odliczenia VAT, bez konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

Zobacz też: Czy można zaliczyć do kosztów wydatki na kursy nauki jazdy dla pracowników?

Biorąc pod uwagę treść art. 86a ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT, należy uznać, że po dokonaniu zmian kon­strukcyjnych w posiadanym pojeździe, dla możliwości odliczenia 100% VAT od wydatków związanych z jego eksploatacją, konieczne będzie uzyskanie zaświadczenia potwierdzającego te zmiany (zob. interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 25 sierpnia 2014 r., sygn. ITPP2/443-736/14/AK). Z powołanego przepisu wynika bowiem, że spełnienie wymagań konstrukcyjnych pojazdu, o których mowa w art. 86a ust. 9 pkt 1 i 2 ustawy o VAT, stwierdza się na podstawie:

  • dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, po­twierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację, oraz
  • dowodu rejestracyjnego pojazdu zawierającego odpowiednią adnotację o spełnieniu tych wymagań. Po dokonaniu zmian konstrukcyjnych w pojeździe w taki sposób, że będzie on mógł zostać zakwali­fikowany do pojazdów wymienionych w art. 86a ust. 9 pkt 1 i 2 ustawy o VAT, będzie Państwu przysługi­wało prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z użytkowaniem tego pojazdu - także w zakresie nabywanego paliwa. Odliczenie będzie możliwe od momentu wskazanego na zaświadczeniu z okręgowej stacji kontroli pojazdów, które będzie potwierdzone odpowiednią adnotacją w dowodzie rejestracyjnym pojazdu, w zakresie powstania zmian konstrukcyjnych umożliwiających pełne odliczenie.

Zobacz też: Czy można odliczać 100% VAT od wydatków związanych z quadami?

PODSTAWA PRAWNA: art. 86a ust. 9 i 10 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 211

Źródło: 100 pytań o samochód

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA