REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy dealer może odliczać 100% VAT naliczonego od wydatków związanych z pojazdami demonstracyjnymi bez prowadzenia ewidencji?

Subskrybuj nas na Youtube
Odliczenie 100% VAT naliczonego od wydatków związanych z pojazdami demonstracyjnymi - możliwe bez prowadzenia ewidencji?
Odliczenie 100% VAT naliczonego od wydatków związanych z pojazdami demonstracyjnymi - możliwe bez prowadzenia ewidencji?

REKLAMA

REKLAMA

Jestem dealerem samochodów marki X. Czy mogę odliczać 100% VAT od zakupu samochodów de­monstracyjnych, czyli samochodów zarejestrowanych, niebędących środkami trwałymi, które służą np. do jazd próbnych? Chodzi o prawo do odliczenia od zakupu takich pojazdów, jak i wszelkich kosz­tów na nie ponoszonych. Czy mogę to robić bez prowadzenia żadnej ewidencji i ustalania regulaminu ich wykorzystania, czyli bez udowadniania, że służą one jedynie działalności opodatkowanej?

Odliczenie 100% VAT naliczonego od wydatków związanych z pojazdami demonstracyjnymi - możliwe bez prowadzenia ewidencji?

Jestem dealerem samochodów marki X. Czy mogę odliczać 100% VAT od zakupu samochodów de­monstracyjnych, czyli samochodów zarejestrowanych, niebędących środkami trwałymi, które służą np. do jazd próbnych? Chodzi o prawo do odliczenia od zakupu takich pojazdów, jak i wszelkich kosz­tów na nie ponoszonych. Czy mogę to robić bez prowadzenia żadnej ewidencji i ustalania regulaminu ich wykorzystania, czyli bez udowadniania, że służą one jedynie działalności opodatkowanej?

REKLAMA

Nie, nie może Pan odliczać 100% VAT naliczonego od wydatków na nabycie oraz innych wydatków związa­nych z samochodami demonstracyjnymi bez zachowania warunków formalnych tego wykorzystania.

Zobacz też: Czy po przeróbce w samochodzie dwóch rzędów siedzeń na jeden można odliczać 100% VAT?

Co prawda, z obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu zostali zwolnieni ci podatnicy, których przedmiotem działalności jest sprzedaż/odsprzedaż pojazdów, jednak zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji obejmuje tylko pojazdy przeznaczone wyłącznie do sprzedaży. Pojazdy demonstracyjne wykorzysty­wane do jazd próbnych nie są przeznaczone wyłącznie do sprzedaży. Służą one również innym celom (nawet jeżeli ostatecznie zostaną przeznaczone do sprzedaży). Dlatego też podatnik, który zamierza odliczyć 100% VAT naliczonego od nabycia i innych wydatków związanych z pojazdem demonstracyjnym powinien spełnić warunki określone przepisami art. 86a ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT, tzn.:

  • wprowadzić regulamin wykorzystywania tych pojazdów i określić w nim zasady ich wykorzystywania w spo­sób, który wyklucza użycie tych pojazdów na cele niezwiązane z działalnością gospodarczą;
  • prowadzić ewidencję przebiegu dla tego pojazdu;
  • zgłosić pojazd do urzędu skarbowego na formularzu VAT-26.

Jeżeli podatnik nie spełnia tych warunków, to powinien odliczać VAT od wydatków związanych z pojazdami demonstracyjnymi na zasadach określonych w art. 86a ust. 1 ustawy o VAT, czyli w wysokości 50% VAT naliczo­nego od tych wydatków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Potwierdziło to również Ministerstwo Finansów w broszurze informacyjnej z 1 kwietnia 2014 r. pt. „Nowe zasady odliczania podatku VAT od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi" oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 7 lipca 2014 r., sygn. ITPP2/443-461/14/AP.

PODSTAWA PRAWNA

• art. 86a ust. 4 pkt 1 i ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 211

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: 100 pytań o samochód

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA