REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczanie podatku VAT od paliwa zakupionego kartą paliwową

Subskrybuj nas na Youtube
Karta paliwowa a odliczanie podatku VAT od paliwa
Karta paliwowa a odliczanie podatku VAT od paliwa
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Firmy transportowe posiadają często auta, które wzięli w leasing wraz z kartami paliwowymi do nich. Czy mogą odliczać VAT od paliw zakupionych do nich za pomocą kart?

Czy od zakupu paliwa opłaconego kartą paliwową wydaną przez leasingodawcę można odliczać VAT, który wynika z faktury wystawionej przez firmę leasingową

Jako firma transportowa posiadamy flotę samochodów użytkowanych w działalności gospodarczej na podstawie umów leasingowych. Aby uprościć rozliczanie transakcji zakupu paliwa do tych samo­chodów, korzystamy z kart paliwowych wydanych przez leasingodawcę, które uprawniają naszych kierowców do bezgotówkowego zakupu towarów (najczęściej paliwa) na stacjach paliwowych danego koncernu paliwowego. Czy ze zbiorczych faktur za paliwo wystawionych przez leasingodawcę mamy prawo odliczyć podatek naliczony?

REKLAMA

Odliczenie VAT z takiej faktury może zostać zakwestionowane.

Firma, która dysponuje kartą paliwową, może nabywać bezgotówkowo paliwo (a także inne określone umową towary i usługi) na stacjach benzynowych biorących udział w obsłudze tej karty. Jeżeli emitentem karty paliwowej jest np. leasingodawca, czyli podmiot inny niż koncern paliwowy, na którego stacjach benzynowych kupiono paliwo, wówczas rozliczenie całej transakcji przebiega według następującego schematu:

  • najpierw koncern paliwowy wystawia fakturę za dostawę paliwa na emitenta karty (leasingodawcę),
  • następnie emitent karty (leasingodawca) wystawia fakturę za dostawę paliwa na faktycznego nabywcę, który dokonał zakupu na wyznaczonych stacjach benzynowych.

W opisanej sytuacji wydawać by się mogło, że odliczanie VAT następuje na ogólnych zasadach, tj. bez wyłączenia prawa do tego odliczenia. Ale można się spotkać z innym poglądem na ten temat. NSA w wy­roku z 14 sierpnia 2012 r. (sygn. akt I FSK 1177/11) uznał, że wystawca karty paliwowej nie dokonuje w takim przypadku dostawy paliwa na rzecz faktycznego nabywcy. Transakcja między wystawcą karty paliwowej a nabywcą towarów sprowadza się do świadczenia usługi finansowej polegającej na udzieleniu kredytu kupieckiego na zakup paliwa. Sąd, powołując się na treść wyroku ETS z 6 lutego 2003 r. w spra­wie C-185/01, uznał, że wystawca karty nie jest w tym przypadku ani nabywcą, ani sprzedawcą paliwa. Wobec tego faktura wystawiona przez ten podmiot, pośredniczący między koncernem paliwowym a fak­tycznym nabywcą paliwa, nie stwierdza dostawy towarów. Skoro faktura stwierdza czynność, która nie miała miejsca, wobec tego w ogóle nie daje ona prawa do odliczenia VAT.

Zobacz też: Czy można odliczać 50% VAT od paliwa do samochodów ciężarowych niezgłoszonych w urzędzie skarbowym

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ten kontrowersyjny wyrok nie zmienił dotychczas zajmowanego stanowiska organów podatkowych. W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 10 kwietnia 2013 r. (sygn. IPTP2/443-42/13-4/JR) po­twierdzono, że właściciel kart paliwowych dokonuje dostawy paliwa.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 7 ust. 1 pkt 2, art. 43 ust. 2, art. 86, art. 88 ust. 3a pkt 2, art. 90, art. 91 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA