Jak prawidłowo rozmieścić ładunek na samochodzie?
REKLAMA
REKLAMA
Według ekspertów kampanii Green Drivie niewłaściwe rozmieszczenie ładunku na pojeździe może spowodować poważne naruszenie prawa i wiązać się z karą grzywny do 15000 zł. Jak tego uniknąć?
REKLAMA
1. UNIKAJ PRZEŁADOWANIA
Jeżeli możesz, skorzystaj z wagi po załadunku. Jeśli otrzymałeś załadowany pojazd i nie możesz sprawdzić ile faktycznie waży – zapisz to na liście przewozowym. Jeżeli pojazd jest przeładowany – nie jedź, gdyż może Cię to kosztować nawet kilkanaście tysięcy złotych grzywny.
2. KONTROLUJ MAKSYMALNE NACISKI NA OSIE
Niezależnie od tego ile ładunku wieziesz, nacisk na pojedynczą oś nie może przekroczyć wartości granicznej dla drogi (8t, 10t lub 11,5t). Uwzględnij te wartości planując trasę, żebyś omyłkowo nie zjechał na drogę o niższej wartości granicznej.
Zobacz też: Raty leasingowe - konsekwencje, gdy nie zapłacisz
REKLAMA
3. DOSTOSUJ NACISK NA OŚ NAPĘDZANĄ
Rozmieść ładunek tak, żeby nacisk na oś napędzaną był większy niż 25% ciężaru pojazdu wraz z ładunkiem. Prawidłowe dociśnięcie osi napędowej do podłoża ma kluczowe znaczenie dla spalania. Dzięki temu energia produkowana przez silnik jest optymalnie wykorzystana.
4. DOSTOSUJ NACISK NA OŚ PRZEDNIĄ
Nacisk na oś przednią powinien wynosić minimum 20% ciężaru pojazdu wraz z ładunkiem. W przeciwnym wypadku oś kierowana nie będzie wystarczająco dociśnięta do podłoża, co znacznie utrudnia prawidłowe prowadzenie pojazdu.
Zobacz też: Jak skutecznie ubezpieczyć towar podczas transportu?
5. ROZŁÓŻ CIĘŻAR RÓWNOMIERNIE NA OSIE
Staraj się aby nacisk na wszystkie osie był podobny, a ciężar równomiernie rozłożony. Oś, która przenosi największy ciężar jest najbardziej narażona na uszkodzenia. Ma też znacznie zwiększone opory toczenia, które przekładają się na większe spalanie.
REKLAMA
6. ROZŁÓŻ CIĘŻAR RÓWNOMIERNIE NA BOKI
Bardzo ważne jest równomierne rozłożenie ciężaru ładunku na boki pojazdu, tak, żeby poszczególne koła przenosiły podobne obciążenia. Pojazd, który ma bardziej dociążoną jedną stronę łatwiej wypadnie z drogi i szybciej niszczy opony.
7. ŚRODEK CIĘŻKOŚCI ŁADUNKU USTAW MOŻLIWIE NISKO
Rozłóż ładunek tak, aby jego najcięższa część znajdowała się jak najbliżej podłoża. Dzięki temu unikniesz uszkodzenia delikatniejszych towarów i ustabilizujesz pojazd na drodze. Im wyżej ułożony jest ciężar, tym większa podatność na wywrócenie się. Zwłaszcza na zakrętach.
Zobacz też: Leasing pojazdów ciężarowych
8. PO ROZŁADUNKU CZĘŚCIOWYM SPRAWDŹ ROZMIESZCZENIE
Skoryguj rozmieszczenie ładunku za każdym razem, gdy część dokładasz lub zdejmujesz. Zwróć uwagę, że nawet kiedy zdejmiesz połowę ciężaru, nacisk na pojedynczą oś może się zwiększyć, ponieważ część ładunku mogła stanowić przeciwwagę.
9. UŁATW SOBIE ROZŁADUNEK
Rozmieszczaj ładunek tak, żeby ułatwić sobie jego rozładowanie – zwłaszcza, jeżeli masz rozładunki częściowe. Pamiętaj jednak, że w tym wypadku ważniejsze jest prawidłowe rozmieszczenie nacisków niż Twoja wygoda.
Zobacz też: Leasing na przykładzie kalkulacji
10. ROZMIESZCZAJ CIĘŻAR, A NIE OBJĘTOŚĆ
Zanim zaczniesz rozmieszczać ładunek zastanów się, co wieziesz. Nie wystarczy, że równomiernie rozłożysz palety, jeżeli na jednej jest papier toaletowy a na drugiej cegły. Zawsze zwracaj uwagę na ciężar poszczególnych elementów ładunku i to właśnie ciężar rozmieszczaj równomiernie.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.