REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo rozmieścić ładunek na samochodzie?

Green Drive
To kampania społeczna realizowana przez Fundację Trans.org (www.trans.org). Głównym celem akcji jest pokazanie firmom transportowym w Europie najlepszych sposobów na zmniejszenie wydatków na paliwo.
Niewłaściwe rozmieszczenie ładunku w przestrzeni bagażowej samochodu ciężarowego może skutkować grzywną w wysokości 15 000 zł.  Fot. Fotolia
Niewłaściwe rozmieszczenie ładunku w przestrzeni bagażowej samochodu ciężarowego może skutkować grzywną w wysokości 15 000 zł. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Niewłaściwe rozmieszczenie ładunku w przestrzeni bagażowej samochodu ciężarowego może skutkować grzywną w wysokości 15 000 zł. Na co zwrócić uwagę ładując towar na pakę?

Według ekspertów kampanii Green Drivie niewłaściwe rozmieszczenie ładunku na pojeździe może spowodować poważne naruszenie prawa i wiązać się z karą grzywny do 15000 zł. Jak tego uniknąć?

REKLAMA

REKLAMA

1. UNIKAJ PRZEŁADOWANIA
Jeżeli możesz, skorzystaj z wagi po załadunku. Jeśli otrzymałeś załadowany pojazd i nie możesz sprawdzić ile faktycznie waży – zapisz to na liście przewozowym. Jeżeli pojazd jest przeładowany – nie jedź, gdyż może Cię to kosztować nawet kilkanaście tysięcy złotych grzywny.

2. KONTROLUJ MAKSYMALNE NACISKI NA OSIE
Niezależnie od tego ile ładunku wieziesz, nacisk na pojedynczą oś nie może przekroczyć wartości granicznej dla drogi (8t, 10t lub 11,5t). Uwzględnij te wartości planując trasę, żebyś omyłkowo nie zjechał na drogę o niższej wartości granicznej.

Zobacz też: Raty leasingowe - konsekwencje, gdy nie zapłacisz

REKLAMA

3. DOSTOSUJ NACISK NA OŚ NAPĘDZANĄ
Rozmieść ładunek tak, żeby nacisk na oś napędzaną był większy niż 25% ciężaru pojazdu wraz z ładunkiem. Prawidłowe dociśnięcie osi napędowej do podłoża ma kluczowe znaczenie dla spalania. Dzięki temu energia produkowana przez silnik jest optymalnie wykorzystana.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

4. DOSTOSUJ NACISK NA OŚ PRZEDNIĄ
Nacisk na oś przednią powinien wynosić minimum 20% ciężaru pojazdu wraz z ładunkiem. W przeciwnym wypadku oś kierowana nie będzie wystarczająco dociśnięta do podłoża, co znacznie utrudnia prawidłowe prowadzenie pojazdu.

Zobacz też: Jak skutecznie ubezpieczyć towar podczas transportu?

5. ROZŁÓŻ CIĘŻAR RÓWNOMIERNIE NA OSIE
Staraj się aby nacisk na wszystkie osie był podobny, a ciężar równomiernie rozłożony. Oś, która przenosi największy ciężar jest najbardziej narażona na uszkodzenia. Ma też znacznie zwiększone opory toczenia, które przekładają się na większe spalanie.

6. ROZŁÓŻ CIĘŻAR RÓWNOMIERNIE NA BOKI
Bardzo ważne jest równomierne rozłożenie ciężaru ładunku na boki pojazdu, tak, żeby poszczególne koła przenosiły podobne obciążenia. Pojazd, który ma bardziej dociążoną jedną stronę łatwiej wypadnie z drogi i szybciej niszczy opony.

7. ŚRODEK CIĘŻKOŚCI ŁADUNKU USTAW MOŻLIWIE NISKO
Rozłóż ładunek tak, aby jego najcięższa część znajdowała się jak najbliżej podłoża. Dzięki temu unikniesz uszkodzenia delikatniejszych towarów i ustabilizujesz pojazd na drodze. Im wyżej ułożony jest ciężar, tym większa podatność na wywrócenie się. Zwłaszcza na zakrętach.

Zobacz też: Leasing pojazdów ciężarowych

8. PO ROZŁADUNKU CZĘŚCIOWYM SPRAWDŹ ROZMIESZCZENIE
Skoryguj rozmieszczenie ładunku za każdym razem, gdy część dokładasz lub zdejmujesz. Zwróć uwagę, że nawet kiedy zdejmiesz połowę ciężaru, nacisk na pojedynczą oś może się zwiększyć, ponieważ część ładunku mogła stanowić przeciwwagę.

9. UŁATW SOBIE ROZŁADUNEK
Rozmieszczaj ładunek tak, żeby ułatwić sobie jego rozładowanie – zwłaszcza, jeżeli masz rozładunki częściowe. Pamiętaj jednak, że w tym wypadku ważniejsze jest prawidłowe rozmieszczenie nacisków niż Twoja wygoda.

Zobacz też: Leasing na przykładzie kalkulacji

10. ROZMIESZCZAJ CIĘŻAR, A NIE OBJĘTOŚĆ
Zanim zaczniesz rozmieszczać ładunek zastanów się, co wieziesz. Nie wystarczy, że równomiernie rozłożysz palety, jeżeli na jednej jest papier toaletowy a na drugiej cegły. Zawsze zwracaj uwagę na ciężar poszczególnych elementów ładunku i to właśnie ciężar rozmieszczaj równomiernie.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA