Leasing na przykładzie kalkulacji
REKLAMA
REKLAMA
Leasing, będący zewnętrznym narzędziem finansowania inwestycji, przynosi wiele korzyści. Łatwość pozyskania, zalety podatkowe czy minimum formalności – wszystkie te cechy leasingu powodują jego stale rosnącą popularność wśród firm. Przedsiębiorcy mogą mieć problem z orientacją w kwestiach podatkowych, dlatego warto omówić wybrane zagadnienia.
REKLAMA
Zobacz też: Zakup floty poleasingowej
Zalety leasingu a przykładowe kalkulacje
Za pośrednictwem leasingu można sfinansować większość inwestycji. Orientacyjny rozkład rat leasingowych najprościej omówić na przykładzie nowego auta. Przedmiotem umowy leasingu operacyjnego jest samochód osobowy - Honda Civic. Kontrakt pomiędzy stronami zawierany jest na okres 3 oraz 5 lat. Wartość ofertowa sprzętu wynosi 52 845,53 PLN netto, 65 000,00 PLN brutto. W zależności od wysokości wpłaty początkowej, różnie będzie się kształtował harmonogram spłat. W tabelach przedstawiamy przykładowe harmonogramy dla określonych warunków finansowania.
- Harmonogram leasingu dla opcji: 10% wpłaty własnej, na okres finansowania 3 lat
- Harmonogram leasingu dla opcji: 20% wpłaty własnej, na okres finansowania 3 lat
Zobacz też: Umowa leasingu – co powinna zawierać?
- Harmonogram leasingu dla opcji: 10% wpłaty własnej, na okres finansowania 5 lat
Zobacz też: Faktoring – w jaki sposób poprawia płynność finansową?
- Harmonogram leasingu dla opcji: 20% wpłaty własnej, na okres finansowania 5 lat
REKLAMA
EFL leasingując sprzęt na okres 3 lat, rozkłada płatność na 35 rat leasingowych (w przypadku innych firm leasingowych jest to okres 36 miesięcy), natomiast dla umowy 5-letniej – finansowanie obejmuje 59 czynszów leasingowych (u innych leasingodawców okres ten wynosi 60 miesięcy).
Poprzez wybór wartości leasingowanego środka trwałego, określenie długości trwania umowy oraz odpowiedniej wartości wpłaty początkowej, przedsiębiorca może kształtować poziom zobowiązań wobec firmy leasingowej. Dodatkowo, w ramach wprowadzonej w ostatnim czasie w EFL usługi Leasingu Swobodnego, klient ma możliwość samodzielnego zarządzania wysokością rat leasingowych w celu dopasowania ich do bieżącej płynności finansowej swojej firmy. Każda umowa sporządzana jest i realizowana indywidualnie, niezależnie od przedmiotu leasingu oraz podmiotu zawierającego umowę. Bezpośrednia współpraca z dostawcami środków trwałych umożliwia negocjowanie atrakcyjnych rabatów dla firm leasingujących, co przekłada się na korzystne warunki cenowe proponowane leasingobiorcom.
Zobacz też: Raty leasingowe - konsekwencje, gdy nie zapłacisz
Odpis podatku VAT
Przedsiębiorcy, który leasinguje auto osobowe i dostawcze do 3,5t przysługuje odpis podatku VAT w wysokości 60% jednak nie więcej niż 6 tys. Od samochodów dostawczych przysługuje pełny odpis podatku VAT, kiedy spełniają one warunki wynikające z ustawy o VAT, potwierdzone odpowiednimi badaniami technicznymi pojazdu. Leasingu auta dostawczego powyżej 3,5t oznacza dla przedsiębiorcy możliwość odpisu pełnej wartości podatku VAT.
Odliczenie podatku VAT od kosztów paliwa możliwe jest dla tych pojazdów, od zakupu których można odpisać wartość podatku VAT. W przypadku samochodów osobowych zasady takie nie mają zastosowania.
Zobacz też: Jakie są korzyści z finansowania leasingiem?
Tarcza podatkowa
Zastosowanie tarczy podatkowej, inaczej nazywanej osłoną podatkową, obejmuje pomniejszenie obciążeń podatkowych przedsiębiorcy, które jest związane z poniesionymi kosztami uzyskania przychodów w ramach prowadzenia działalności. Przy finansowaniu leasingiem operacyjnym, raty leasingowe w całości zaliczane są do kosztów prowadzenia działalności gospodarczej. Do kosztów tych zaliczają się również środki poniesione na ubezpieczenie oraz zakup paliwa - netto lub brutto, w zależności od tego, czy przedsiębiorcy przysługuje prawo do odpisu podatku VAT od paliwa. Dodatkowo, kosztem uzyskania przychodu są również wydatki związane z naprawami pojazdów. Natomiast w leasingu finansowym, do kosztów prowadzenia działalności zalicza się odsetki od kwoty finansowania. Dlatego przedsiębiorca, który prowadzi w swojej firmie pełną księgowość, częściej wybierana leasing operacyjny.
Zobacz też: Jakie są rodzaje leasingu?
Amortyzacja
Amortyzacja wpływa na koszty związane z finansowaniem leasingiem. W przypadku korzystania z leasingu operacyjnego, koszty amortyzacji ponosi leasingodawca. Natomiast w leasingu finansowym - koszt ten leży po stronie leasingobiorcy. Należy również pamiętać, że w leasingu finansowym przedsiębiorca płaci całą kwotę podatku VAT z góry. Okres dokonywania odpisów amortyzacyjnych różni się w zależności od rodzaju leasingu – w leasingu finansowym wynosi 5 lat, natomiast w operacyjnym - w przypadku finansowania aktywów ruchomych (np. samochodów) – czas ten nie może być krótszy niż 40% normatywnego okresu amortyzacji (24 miesiące).
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.