REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup auta do firmy: przetestuj zanim wybierzesz

 Flota Auto Biznes
FlotaAutoBiznes to motoryzacyjno-biznesowe czasopismo poświęcone zagadnieniom związanym z zarządzaniem samochodami w przedsiębiorstwach. Magazyn ukazuje się co dwa miesiące.
Profesjonalny Test Flotowy 2012
Profesjonalny Test Flotowy 2012
Filip Lewandowski

REKLAMA

REKLAMA

Zanim firma zdecyduje się zakupić konkretny model i wersję auta, powinna koniecznie sprawdzić jego zalety i wady w codziennej eksploatacji. Importerzy doskonale to rozumieją, uważając takie testy za część procedury sprzedaży, niemal tak istotne i standardowe jak zaprezentowanie cennika. Poniżej przedstawiamy szczegóły dotyczące testowania aut udostępnianych przez importerów.

REKLAMA

Już dawno minęły czasy, kiedy zapoznawcze jazdy stanowiły skąpo wydzielany rarytas. Obecnie każdy, nawet indywidualny klient jest wręcz namawiany na wypróbowanie auta. Zresztą wielu importerów już na swoich stronach internetowych zachęca do sprawdzenia produktu. A floty mogą liczyć na dłuższe testy. Ich czas bywa różny, od kilku godzin – jeżeli potencjalnemu nabywcy tyle czasu wystarczy, do nawet miesiąca. Zwykle jednak samochód zostaje wypożyczony na tydzień, choć jak twierdzą przedstawiciele Škody, najlepiej sprawdza się okres dwutygodniowy, bo dopiero wtedy można dobrze poznać pojazd.

REKLAMA

Auta udostępniają dealerzy i importerzy. Na przykład w przypadku czeskiej marki importer wskazuje swego konkretnego przedstawiciela odpowiedzialnego za udostępnienie samochodu. W Citroënie park przeznaczony do testów flotowych posiada importer. Często siły importera i dealerów są łączone (Toyota), choćby przy równoczesnym zapotrzebowaniu na większą liczbą pojazdów. Pomoc polskiej centrali może przydać się szczególnie w przypadku mniej popularnych modeli czy wersji silnikowych i wyposażenia.

Zobacz też: Car Fleet Management - dlaczego warto skorzystać z usługi CFM?

Ile kosztuje wypożyczenie auta do testów?

REKLAMA

Wydatki związane z przeprowadzeniem testów rozwiązywane są w różny sposób. Samo użyczenie aut jest nieodpłatne. Citroën bierze na siebie wszystkie koszty eksploatacji, więc nic dziwnego, że ogranicza czas użytkowania pojazdu do siedmiu dni. Dealerzy Hyundaia przekazują samochód z pełnym bakiem. Nie trzeba go przy oddaniu uzupełniać, lecz jeśli firma chciałaby pokonać trochę więcej kilometrów, za kolejne tankowania musi zapłacić sama. – Księgowo test traktujemy jako przychód firmy, licząc ilość dni razy hipotetyczna stawka za wynajem takiego samochodu na rynku – wyjaśnia Marian Kempa, kierownik biura transportu Energa-Operator w Gdańsku.

Samochód testuje osoba zarządzająca flotą, ale również potencjalni użytkownicy. Niektórzy importerzy wręcz tego oczekują. – Cel Hyundaia stanowi budowanie wizerunku i świadomości marki, dlatego zależy nam, aby podczas testów autem jeździło jak najwięcej osób. Choć oczywiście decyzja o wykorzystaniu pojazdy zależy od klienta – deklaruje Katarzyna Kaszubkiewicz, rzecznik Hyundai Motor Poland. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Co to jest faktoring i kiedy się go stosuje?

Precyzyjne sugestie dotyczące ocen flotowych przekazał nam importer Škody, czyli obecnie Volkswagen Group Polska. Samochody są testowane w codziennej pracy. Prowadzący powinien ocenić szeroko rozumianą ergonomię: pozycję za kierownicą, ilość schowków i uchwytów, przestronność wnętrza, pojemność bagażnika i jego użyteczność, widoczność z kabiny, jazdę w dzień i w nocy. Druga grupa spostrzeżeń odnosi się do prowadzenia pojazdu podczas dłuższych i krótszych odcinków, „trzymanie” na zakrętach, hamowanie i przyspieszanie. Kolejny element stanowią koszty, czyli przede wszystkim rzeczywiste zużycie paliwa. Wreszcie ogólna opinia o samochodzie. Bo nawet jeśli auto będzie miało we wszystkich rankingach same plusy, liczą się również subiektywne odczucia użytkownika.

Jaki jest efekt handlowy udostępniania auto do testów?

Nikt z importerów nie liczy na 100-procentową skuteczność testów. Marta Turska, szef ds. PR w Citroën Polska przyznaje, że ciężko precyzyjnie określić odsetek klientów instytucjonalnych, którzy po teście zdecydowali się na zakup konkretnego modelu. Jest jednak przekonana, że jazda samochodem i obcowanie z nim przez dłuższy czas ma kluczowe znaczenie przy podejmowaniu decyzji zakupowej.  

– Jesteśmy pewni, że test naszego samochodu, sprawdzenie jak zachowuje się w codziennej eksploatacji, ile naprawdę zużywa paliwa, działa zdecydowanie na naszą korzyść. W rzeczywistości, przykładowo 124 KM mogą dać znacznie więcej niż 150 KM – zaznacza Robert Mularczyk, rzecznik Toyoty Motor Poland.

– Testy aut są niemal standardowym postępowaniem dużych firm przy zakupie. Praktyczna wiedza o samochodzie pomaga w dokonaniu optymalnego wyboru pojazdu, przede wszystkim pod kątem rodzaju i mocy silnika, przestrzeni ładunkowej, poziomu wyposażenia czy oceny wartości TCO. Warto natomiast pamiętać, że testy takie nie są jedynym kryterium dokonywania zakupów - podkreśla Grzegorz Paszta, attache prasowy Renault Polska..

Zobacz też: Jakie korzyści daje karta paliwowa?

I jeszcze krótka wypowiedź z drugiej strony: - W ostatnich trzech latach dzięki testom kupiliśmy do firmy Fordy Rangery i Transity oraz Hyundaie - powiedział Marian Kempa ze spółki Energa-Operator.

Sprawdź auto z FAB-em

Testy na kilka lub kilkanaście dni to nie wszystko. Marki premium chcąc pokazać możliwości swoich pojazdów organizują także specjalne eventy na zamkniętych torach i lotniskach. Tam prezesi czy członkowie zarządu mogą sprawdzić osiągi drogich limuzyn w bezpiecznych warunkach. Nie jest także tajemnicą, że dobrze rokujący klient może liczyć na wypożyczenie samochodu na kilkudniowe wyjazdy, nie tylko związane ze sprawami służbowymi, a nawet zaproszenie na krajową lub zagraniczną premierę wchodzącego na rynek pojazdu.

Z drugiej strony do naszej redakcji niekiedy dochodzą sygnały dotyczące problemów z dostępnością niektórych modeli w określonych specyfikacjach (dotyczących silnika, a nie wyposażenia). Czasem poszukiwania samochodu wiodą przez całą Polskę i prośba o dany pojazd przebywa drogę przez biurka kilku działów importera i dealerstw. Cóż klient wymaga, a w dobie niezwiększającej się ilości sprzedawanych aut sprzedawcy chcą zaspokoić nawet niekiedy trudne do zrealizowania wymagania.

Wypróbować możliwości samochodów można również podczas konferencji FlotyAutoBiznes. Auto co prawda nie jest wypożyczane na kilka dni, lecz na kilkadziesiąt minut, ale za to menedżer ma nierzadko możliwość sprawdzenia pojazdów różnych marek, w dodatku będących nowościami, gdyż na naszych spotkaniach mają miejsce rynkowe premiery. Chcąc natomiast mieć dostęp w jednym momencie do niemal wszystkich liczących się produktów na rynku aut firmowych, trzeba zgłosić akces do Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych, a następnie zgłosić uczestnictwo w Profesjonalnym Teście Flotowym. Bliższe informacje na ten temat można uzyskać pisząc na nasz mail redakcyjny: info@fab.com.pl.

Zobacz też: Jak analizować umowę leasingu?

Test to ważny element decyzji

Marek Goszczyński, starszy analityk działu floty w Frito Lay Poland

- Dla sprawdzenia nowego modelu zwykle wystarcza 4-5-dniowy test plus dłuższy wyjazd na weekend. W przypadku przedstawicieli handlowych taki sprawdzian obejmuje pełny cykl wizyt u klientów, tak, aby cała trasa mogła być przetestowana. Marki i modele są właściwie nieograniczone. Wszyscy importerzy chętnie godzą się na testy mając na uwadze przyszłą, prawdopodobną sprzedaż samochodów.

Poza osobami decyzyjnymi, samochody sprawdzają głównie użytkownicy końcowi, bo to na ich opinii najbardziej nam zależy. Potrafią oni zresztą zwrócić uwagę na aspekty, które flotowiec mógłby przeoczyć. Dla przykładu, zamiast tylnej klapy bagażnika w kupowanym aucie muszą być drzwi skrzydłowe, bo inaczej nie ma możliwości załadunku towaru z wózka widłowego. Samochody są przekazywane naszym pracownikom na takich samych zasadach, jak użytkowane na co dzień pojazdy. Jeśli więc kierowca mógł korzystać z pojazdu na stałe przyznanego do celów prywatnych, tak dzieje się też w przypadku testowanych aut.

Zawsze testujemy ze względu na planowane zakupy. Oczywiście czasem polityka firmy może się zmienić i wycofamy pomysł np. utworzenia nowego stanowiska, jednakże z reguły jeden ze sprawdzanych modeli jest potem przez nas zamawiany. Testy są jedną z ważniejszych składowych decyzji dotyczącej zakupu samochodu.

Autor: Jacek Dobkowski

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

REKLAMA

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

REKLAMA

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

REKLAMA