REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing specjalny: na co trzeba uważać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Flota Auto Biznes
FlotaAutoBiznes to motoryzacyjno-biznesowe czasopismo poświęcone zagadnieniom związanym z zarządzaniem samochodami w przedsiębiorstwach. Magazyn ukazuje się co dwa miesiące.
Dariusz Sokołowski koordynator programów dealerskich w BZ WBK Leasing
Dariusz Sokołowski koordynator programów dealerskich w BZ WBK Leasing

REKLAMA

REKLAMA

Opiekunowie flot mają czasem do czynienia z bankowozami, autami na potrzeby firm elektrycznych, karetki pogotowia, piaskarki, polewaczko-zmywarki czy pługi śnieżne. Jednym ze sposobów sfinansowania zakupu tego typu pojazdów jest leasing.

Od kilku lat wzrasta zainteresowanie leasingiem pojazdów specjalnych. Niemały udział w tym mają jednostki administracji publicznej, między innymi publiczne zakłady opieki zdrowotnej, związki ochotniczej straży pożarnej itp. Wskazuje na to rosnąca liczba ogłaszanych przetargów przez instytucje działające w oparciu o Prawo Zamówień Publicznych, w których rokrocznie bierze udział coraz więcej firm leasingowych.

REKLAMA

Leasing specjalny: niezbędne procedury

Sektor publiczny przy pomocy leasingu kupuje przede wszystkim środki transportu (nawet do 90 procent zamówień). Do takich pojazdów należą m.in. auta przeznaczone dla służb miejskich, takie jak piaskarki, polewaczko-zmywarki, pojazdy asenizacyjne (samochody do wybierania nieczystości płynnych), a także pojazdy do usuwania śmieci komunalnych. Natomiast w sektorze prywatnym dominują bankowozy. Przy pomocy leasingu, nabywane są również samochody o wąskim zastosowaniu specjalistycznym, przeznaczone do wykonywania zadań specjalnych, jak np. serwisowania linii elektrycznych.

Zobacz też: Plusy i minusy leasingu auta firmowego

Określenie przedmiotu leasingu, którym może być ambulans, wóz strażacki, bankowóz czy piaskarka, to dopiero początek procedury podpisania umowy. W następnej kolejności czeka nas jeszcze kontakt z przedstawicielem wybranej firmy leasingowej, spotkanie z doradcą, przygotowanie wymaganych dokumentów. Standardowo trzeba posiadać: ksero dowodu tożsamości, zaświadczenie (decyzja Urzędu Skarbowego) o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej NIP, zaświadczenie o nadaniu statystycznego numeru identyfikacyjnego REGON, umowa spółki wraz z aktualnymi aneksami (dla spółki cywilnej) lub KRS (dla spółki partnerskiej/jawnej).

Jak uprościć procedurę leasingu specjalnego?

REKLAMA

Warto dodać, że to, ile i jakie dokumenty będziemy musieli dostarczyć, zależy głównie od firmy leasingowej, którą wybraliśmy. Wiele z nich proponuje coraz powszechniejsze procedury uproszczone - klient oświadcza jedynie, jaki uzyskuje przychód oraz dochód. Jeżeli ta deklarowana wysokość dochodów nie pozwala na zaciągnięcie zobowiązania, np. ze względu na szereg już podjętych inwestycji, istnieje możliwość wnioskowania w klasycznej procedurze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku pojazdów specjalistycznych, możliwość skorzystania z procedur uproszczonych mają firmy spełniające kilka warunków: działają na rynku przynajmniej 6 miesięcy, posiadają minimalny wkład własny wynoszący 20 procent wartości leasingu oraz leasingują pojazd nie starszy niż 6-letni.

Zobacz też: Fleet manager –profesjonalista zarządzający flotą

Umowa leasingowa stanowi istotę procesu przyznawania finansowania. Dlatego każdy leasingobiorca powinien zapoznać się dokładnie z treścią ogólnych warunków umowy (OWUL). Znajdują się tam zapisy dotyczące między innymi kar umownych, warunków wcześniejszego rozwiązania umowy, zależności oprocentowania leasingu od WIBOR czy zmian dokonywanych w finansowanym środku trwałym. Ostatni punkt szczególnie powinien zainteresować przedsiębiorców, którzy biorą w leasing pojazd i chcą w nim dokonać istotnych modyfikacji w przyszłości.

Groźne konsekwencje

Jeśli leasingodawca kieruje się wobec swoich klientów uczciwością, powinien opisać w OWUL wszystkie obciążenia, których leasingobiorcy mogą się spodziewać w czasie trwania umowy.

W przypadku pojazdów specjalistycznych warto pamiętać, że klient, aby móc przerobić samochód na własne potrzeby, musi wcześniej uzyskać zgodę spółki leasingowej. W przypadku jej nie uzyskania i dokonania przeróbek w pojeździe, leasingobiorca musi liczyć się z konsekwencjami, najczęściej określonymi w umowie. Na przykład nabywca może wziąć w leasing samochód pod zabudowę, a następnie zabudować go w innej firmie niż ta zalecana przez firmę leasingową lub rekomendowanego przez nią wykonawcę. W takim przypadku po pierwsze, możemy utracić gwarancję na finansowany pojazd, po drugie, możemy spodziewać się konsekwencji finansowych a nawet przedterminowego zakończenia umowy.

Zobacz też: Nowy sposób na nadzorowanie pracownika w służbowym aucie

W przypadku pojazdów specjalistycznych warto pamiętać, że klient, aby móc przerobić samochód na własne potrzeby, musi wcześniej uzyskać zgodę spółki leasingowej.

Autor: Dariusz Sokołowski koordynator programów dealerskich w BZ WBK Leasing

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA