REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing specjalny: na co trzeba uważać?

Flota Auto Biznes
FlotaAutoBiznes to motoryzacyjno-biznesowe czasopismo poświęcone zagadnieniom związanym z zarządzaniem samochodami w przedsiębiorstwach. Magazyn ukazuje się co dwa miesiące.
Dariusz Sokołowski koordynator programów dealerskich w BZ WBK Leasing
Dariusz Sokołowski koordynator programów dealerskich w BZ WBK Leasing

REKLAMA

REKLAMA

Opiekunowie flot mają czasem do czynienia z bankowozami, autami na potrzeby firm elektrycznych, karetki pogotowia, piaskarki, polewaczko-zmywarki czy pługi śnieżne. Jednym ze sposobów sfinansowania zakupu tego typu pojazdów jest leasing.

Od kilku lat wzrasta zainteresowanie leasingiem pojazdów specjalnych. Niemały udział w tym mają jednostki administracji publicznej, między innymi publiczne zakłady opieki zdrowotnej, związki ochotniczej straży pożarnej itp. Wskazuje na to rosnąca liczba ogłaszanych przetargów przez instytucje działające w oparciu o Prawo Zamówień Publicznych, w których rokrocznie bierze udział coraz więcej firm leasingowych.

REKLAMA

REKLAMA

Leasing specjalny: niezbędne procedury

Sektor publiczny przy pomocy leasingu kupuje przede wszystkim środki transportu (nawet do 90 procent zamówień). Do takich pojazdów należą m.in. auta przeznaczone dla służb miejskich, takie jak piaskarki, polewaczko-zmywarki, pojazdy asenizacyjne (samochody do wybierania nieczystości płynnych), a także pojazdy do usuwania śmieci komunalnych. Natomiast w sektorze prywatnym dominują bankowozy. Przy pomocy leasingu, nabywane są również samochody o wąskim zastosowaniu specjalistycznym, przeznaczone do wykonywania zadań specjalnych, jak np. serwisowania linii elektrycznych.

Zobacz też: Plusy i minusy leasingu auta firmowego

Określenie przedmiotu leasingu, którym może być ambulans, wóz strażacki, bankowóz czy piaskarka, to dopiero początek procedury podpisania umowy. W następnej kolejności czeka nas jeszcze kontakt z przedstawicielem wybranej firmy leasingowej, spotkanie z doradcą, przygotowanie wymaganych dokumentów. Standardowo trzeba posiadać: ksero dowodu tożsamości, zaświadczenie (decyzja Urzędu Skarbowego) o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej NIP, zaświadczenie o nadaniu statystycznego numeru identyfikacyjnego REGON, umowa spółki wraz z aktualnymi aneksami (dla spółki cywilnej) lub KRS (dla spółki partnerskiej/jawnej).

REKLAMA

Jak uprościć procedurę leasingu specjalnego?

Warto dodać, że to, ile i jakie dokumenty będziemy musieli dostarczyć, zależy głównie od firmy leasingowej, którą wybraliśmy. Wiele z nich proponuje coraz powszechniejsze procedury uproszczone - klient oświadcza jedynie, jaki uzyskuje przychód oraz dochód. Jeżeli ta deklarowana wysokość dochodów nie pozwala na zaciągnięcie zobowiązania, np. ze względu na szereg już podjętych inwestycji, istnieje możliwość wnioskowania w klasycznej procedurze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku pojazdów specjalistycznych, możliwość skorzystania z procedur uproszczonych mają firmy spełniające kilka warunków: działają na rynku przynajmniej 6 miesięcy, posiadają minimalny wkład własny wynoszący 20 procent wartości leasingu oraz leasingują pojazd nie starszy niż 6-letni.

Zobacz też: Fleet manager –profesjonalista zarządzający flotą

Umowa leasingowa stanowi istotę procesu przyznawania finansowania. Dlatego każdy leasingobiorca powinien zapoznać się dokładnie z treścią ogólnych warunków umowy (OWUL). Znajdują się tam zapisy dotyczące między innymi kar umownych, warunków wcześniejszego rozwiązania umowy, zależności oprocentowania leasingu od WIBOR czy zmian dokonywanych w finansowanym środku trwałym. Ostatni punkt szczególnie powinien zainteresować przedsiębiorców, którzy biorą w leasing pojazd i chcą w nim dokonać istotnych modyfikacji w przyszłości.

Groźne konsekwencje

Jeśli leasingodawca kieruje się wobec swoich klientów uczciwością, powinien opisać w OWUL wszystkie obciążenia, których leasingobiorcy mogą się spodziewać w czasie trwania umowy.

W przypadku pojazdów specjalistycznych warto pamiętać, że klient, aby móc przerobić samochód na własne potrzeby, musi wcześniej uzyskać zgodę spółki leasingowej. W przypadku jej nie uzyskania i dokonania przeróbek w pojeździe, leasingobiorca musi liczyć się z konsekwencjami, najczęściej określonymi w umowie. Na przykład nabywca może wziąć w leasing samochód pod zabudowę, a następnie zabudować go w innej firmie niż ta zalecana przez firmę leasingową lub rekomendowanego przez nią wykonawcę. W takim przypadku po pierwsze, możemy utracić gwarancję na finansowany pojazd, po drugie, możemy spodziewać się konsekwencji finansowych a nawet przedterminowego zakończenia umowy.

Zobacz też: Nowy sposób na nadzorowanie pracownika w służbowym aucie

W przypadku pojazdów specjalistycznych warto pamiętać, że klient, aby móc przerobić samochód na własne potrzeby, musi wcześniej uzyskać zgodę spółki leasingowej.

Autor: Dariusz Sokołowski koordynator programów dealerskich w BZ WBK Leasing

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA