REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak odliczyć cały VAT od Pickupa?

Mitsubishi L200
Mitsubishi L200
moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Od stycznia 2011 r. przedsiębiorcy stracili możliwość pełnego odliczenia VAT od samochodów z kratką. Korzyści podatkowe wciąż można jednak uzyskać nabywając samochód typu pick-up. Wystarczy spełnić trzy warunki.

Wszystko wskazuje na to, że urlop „kratek” wydłuży się do trzech lat i pełna ulga podatkowa od osobówek rejestrowanych na firmy nie będzie obowiązywać w 2013 r.
W związku z tym oczy przedsiębiorców coraz częściej zwrócone są w stronę pojazdów typu pick-up, od których przysługuje pełne odliczenie VAT. Mariusz Włodarczyk, dyrektor zarządzający BZ WBK Leasing, podkreśla, że zgodnie z definicją ustawową, pick-up to pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 tony, który ma otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków. W myśl przepisów, zarówno o podatku VAT jak
i podatku dochodowym PIT i CIT, taki pojazd jest samochodem ciężarowym ze wszystkimi wynikającymi z tego konsekwencjami podatkowymi
– mówi Mariusz Włodarczyk.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Użytkowanie samochodów służbowych do celów prywatnych

A konsekwencje te oznaczają spore oszczędności dla przedsiębiorców, którzy pick-upa wyleasingują. Nie ma bowiem żadnych ograniczeń w odliczeniu podatku VAT od rat leasingowych, wykupu po zakończeniu umowy, jak i w zakresie zwrotu VAT-u od paliwa do pick-upa. Ponadto do kosztów uzyskania przychodu leasingobiorca zaliczy zarówno całą opłatę leasingową i koszty ubezpieczenia, jak i wydatki związane z eksploatacją takiego pojazdu.

Trzy warunki

REKLAMA

Decydując się na zakup lub leasing pick-upa, przedsiębiorca musi pamiętać, że pełne odliczenie w zakresie VAT-u przysługuje tylko wtedy, gdy łącznie zostaną spełnione trzy podstawowe warunki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Auto służbowe, a odpowiedzialność pracownika

Po pierwsze, wydatki związane z użytkowaniem pick-upa muszą być bezpośrednio związane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą.

Po drugie, konieczne jest posiadanie pełnej dokumentacji potwierdzającej, że leasingowany samochód jest pick-upem. Kwalifikację pojazdu, a tym samym wpis do dowodu rejestracyjnego, uzyskuje się na podstawie badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów. Warto podkreślić, że nie ma obowiązku dostarczania kopii zaświadczenia wydanego przez stację do Urzędu Skarbowego, ale US może, np. podczas kontroli, zawsze o takie zaświadczenie poprosić. Nawet przez pięć lat po zakończeniu użytkowania samochodu – mówi Mariusz Włodarczyk.

Po trzecie, część przeznaczona do przewozu ładunków musi być otwarta. Oczywiście jest możliwość montażu przykrycia tej części, ale nie może być ona zamknięta na stałe. Jeżeli trwałe przykrycie zostanie zauważone np. podczas policyjnej kontroli drogowej może to oznaczać problemy, np. konieczność badania stosunku części przeznaczonej do przewozu osób i ładunku.

Zobacz też: Monitoring GPS w autach służbowych - czy to legalne?

Zgodnie z obowiązującym prawem, prowadzący działalność gospodarczą nie ma obowiązku dokonywania pomiaru masy i długości pick-upa. Pełne odliczenie VAT nie zależy też od liczby siedzeń czy liczby pasażerów. Tylko spełniając powyższe warunki formalne oraz faktyczne firma uzyskuje pełną opłacalność podatkową zakupu lub leasingu oraz użytkowania pick-upa – podsumowuje Mariusz Włodarczyk z BZ WBK Leasing.

Z danych Samaru wynika, że w I półroczu br. sprzedano w Polsce 1 367 pick-upów, a więc
o prawie 5% więcej niż w I półroczu 2011 r. Najbardziej popularnymi modelami są Nissan Navara, Toyota Hilux i Mitsubishi L200. Największy wzrost sprzedaży osiągnęły natomiast Volkswagen Amorak (107% r/r) i Dacia Logan Pick-up (+53% r/r).Zainteresowanie
pick-upami tłumaczyć można korzyściami podatkowymi, ale także walorami użytkowymi. Ten typ samochodu łączy w sobie zalety miniciężarówki – spora część ładunkowa – oraz osobówki – przestrzeń pasażerska dla nawet pięciu osób
– mówi Dariusz Sokołowski, koordynator programów dealerskich w BZ WBK Leasing.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA