REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czas pracy przedstawiciela handlowego: jak go rozliczyć?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Madej
Jak rozliczać czas pracy przedstawiciela handlowego
Jak rozliczać czas pracy przedstawiciela handlowego

REKLAMA

REKLAMA

Czy wobec przedstawiciela handlowego podróżującego samochodem służbowym można zastosować przepisy regulujące czas pracy kierowców?

Pracodawcy, zatrudniając przedstawicieli handlowych, często nie organizują dla nich stanowiska pracy w siedzibie firmy. Pracownicy tego szczebla zaś, z racji specyfiki wykonywanych czynności, korzystają z udostępnionych im przez firmę samochodów. W przypadku wykonywania obowiązków służbowych na tak zorganizowanym stanowisku pracy, często może dochodzić do sytuacji, w której przedstawiciel handlowy w danym dniu nie zjawia się w siedzibie swojego pracodawcy, a bezpośrednio po opuszczeniu domu przystępuje do realizacji zadań.

REKLAMA

REKLAMA

Handlowiec a kierowca

Tak ukształtowana praktyka może rodzić wiele istotnych wątpliwości co do sposobu rozliczania czasu pracy takiego pracownika. Podstawowym zagadnieniem wymagającym rozstrzygnięcia jest pytanie, czy do przedstawicieli handlowych posługujących się w swoich czynnościach zawodowych samochodem służbowym należy stosować przepisy dotyczące czasu pracy kierowców. Aktem prawnym regulującym te kwestie jest ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców. Obejmuje ona swoją regulacją przede wszystkim kierowców zatrudnionych na podstawie stosunku pracy. Jej postanowienia należy stosować do wszystkich osób wykonujących zawód kierowcy, niezależnie od rodzaju prowadzonego pojazdu.

Zobacz też: Urazy nóg i rąk a zakaz prowadzenia samochodu służbowego

Ustawa o czasie pracy kierowców zasadniczo określa czas pracy osób wykonujących przewóz drogowy*. Pod pojęciem przewozu drogowego** należy rozumieć każdą podróż odbywaną w całości lub części po drogach publicznych przez pojazd z ładunkiem lub bez, używanym do przewozu osób lub rzeczy.

REKLAMA

W doktrynie i orzecznictwie uznaje się, że przepisów nie stosuje się do osób zatrudnionych w ramach stosunku pracy prowadzących pojazdy służbowe, jednak na stanowiskach innych niż kierowcy. Przedstawiciele handlowi, pomimo tego, że znaczną część swojego czasu pracy poświęcają na podróże pojazdami firmowymi, kierowcami w rozumieniu ustawy więc nie są. Co za tym idzie, na pracodawcy zatrudniającym handlowca nie ciążą dodatkowe obowiązki przewidziane przez przepisy ustawy o czasie pracy kierowców, w szczególności związane z zapewnieniem dodatkowych przerw w wykonywaniu obowiązków służbowych.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podróż typowa i nietypowa

Odrębną kwestią jest rozliczenie czasu pracy w przypadku, gdy w związku z wykonywaniem przez przedstawiciela handlowego obowiązków pracowniczych przekroczone zostaną dotyczące go normy czasu pracy. Zasadniczo czas podróży służbowej pracownika, przekraczający obowiązujący go czas pracy, nie może być zaliczany do czasu pracy w godzinach nadliczbowych.

Typowa podróż służbowa charakteryzuje się tym, że w ramach obowiązków pracownika stanowi ona zjawisko o charakterze nadzwyczajnym, wyjątkowym. Czas podróży z założenia nie musi i nie ma być racjonalnie wykorzystany do wykonywania pracy w interesie podmiotu zatrudniającego, a w każdym razie pracownik nie jest zobowiązany do jej wykonywania.

Orzecznictwo Sądu Najwyższego*** wskazuje, że w odniesieniu do przedstawicieli handlowych, których praca polega na samodzielnym organizowaniu czasu pracy tak, aby odwiedzić jak największą ilość placówek handlowych, stosuje się koncepcję tzw. nietypowej podróży służbowej. W przeciwieństwie do podróży typowej polega ona w decydującej mierze na permanentnym ruchu z jednego miejsca w drugie, w ramach wykonywania zajęć stanowiących obowiązek pracowniczy. Stanowi tym samym integralny element sposobu wykonywania czynności zawodowych w ramach swoistego „ruchomego” miejsca, stanowiska pracy, a co za tym idzie jest w całości kwalifikowana jako czas pracy.

Należy się wynagrodzenie

Tak realizowane obowiązki służbowe wchodzą tym sposobem w zakres pojęcia nietypowej  podróży służbowej, w całości stanowiącej czas pracy****, za który pracownikowi należy się wynagrodzenie. Czasem pracy w rozumieniu tego przepisu jest bowiem okres, kiedy pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.

Zobacz też: Czy możemy ubezpieczyć mienie (np. laptop) pozostawione w aucie flotowym?

Dla spełnienia przesłanki pozostawania w dyspozycji pracodawcy w rozumieniu tego przepisu wymagane jest, aby przebywał on (był fizycznie obecny) w zakładzie pracy lub innym miejscu, które zgodnie z intencją pracodawcy zostało wyznaczone do wykonywania czynności zawodowych. W sytuacji zatem, kiedy podróż przedstawiciela handlowego wiąże się z fizyczną obecnością w miejscu wykonywania pracy, nawet jeśli zostało ono określone poprzez wyznaczenie stosownego obszaru geograficznego, uznaje się, że pozostaje on przez ten czas w dyspozycji pracodawcy.

* Pojęcie „przewozu drogowego” zdefiniowane zostało przez przepisy rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85.

** W rozumieniu rozporządzenia nr 561/2006.

*** Wyrok z dnia 27 stycznia 2009 r., II PK 140/08

**** W rozumieniu art. 128 par. 1 k.p.,

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA