REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Pułapki leasingu: na co uważać zawierając umowę?

Flota Auto Biznes
FlotaAutoBiznes to motoryzacyjno-biznesowe czasopismo poświęcone zagadnieniom związanym z zarządzaniem samochodami w przedsiębiorstwach. Magazyn ukazuje się co dwa miesiące.
Tomasz Gęsicki
Leasing: na co uważać przy zawieraniu umów? fot. Fotolia
Leasing: na co uważać przy zawieraniu umów? fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Leasing ma coraz więcej zwolenników. Nie należy jednak decyzji o zawarciu umowy leasingu podejmować pochopnie i dokładnie sprawdzić wszystkie zapisy. Na co uważać najbardziej?

Ominąć pułapki

Chęć wykorzystania wszystkich zalet leasingu może być pułapką, w którą wpada wielu przedsiębiorców – sięganie po samochód, który nie jest dostosowany do potrzeb firmy. Dlatego należy upewnić się, że zarówno wybrane przez nas auto jak i rodzaj finansowania jest tym, czego naprawdę potrzebujemy. Należy m.in. rozważyć wielkość pojazdu, to, ile zużywa paliwa czy koszty jego ubezpieczenia i eksploatacji.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Prawne aspekty umów leasingowych na samochody osobowe

Precyzyjne określenie potrzeb dotyczy oczywiście także i innych form nabycia auta (kupno za gotówkę, kredyt, najem). To my musimy ustalić, co wybieramy, starając się przeanalizować różne czynniki – zasady, na jakich będziemy musieli współpracować z firmą finansującą, aktualne promocje, korzyści podatkowe, opinie innych osób itp. Nie należy też zapominać o tym, że – podobnie jak wszystkie inne opcje finansowania – leasing samochodu wiąże. A umowy skonstruowane są różnie i raz podpisane zobowiązują nas do przestrzegania ich warunków przez 24, 36, 48 miesięcy lub nawet dłużej.

Mądry wybór partnera

Firmy leasingowe działają w oparciu o różne generalne zasady, dlatego wybór powinien być poprzedzony analizą ofert przynajmniej kilku z nich. Pierwszej selekcji możemy dokonać
na podstawie rozmów z osobami, które już leasingują swoje samochody firmowe. One skierują naszą czujność na najbardziej kontrowersyjne elementy umów. Warto sprawdzić, czy dany podmiot należy do Związku Przedsiębiorstw Leasingowych. Przynależność do tej organizacji gwarantuje, że przedsiębiorstwo jest wiarygodnym partnerem.

REKLAMA

Należy też zwrócić uwagę, czy potencjalny partner biznesowy jest elastyczny w stosunku do naszych potrzeb i planów rozwoju, a także, czy posiada silne wsparcie finansowe (np. należy do grupy bankowej) – ten element warto wziąć pod uwagę, szczególnie jeśli planujemy inwestycje w długim terminie. Warto też skontrolować poprawność naszego kontraktu pod kątem danych osobowych i numerów dokumentów rejestrowych, gdyż każdy błąd może skutkować źle wystawionymi fakturami na opłaty leasingowe, a w przyszłości koniecznością niepotrzebnych korekt i aneksów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porównuj to, co porównywalne

Decydując się na finansowanie za pomocą leasingu, znajdź czas na porównanie kilku ofert. Jednak przeczytanie kilku umów to nie wszystko – przygotuj się odpowiednio do ich zestawienia i pamiętaj o tym, by porównywać umowy oparte o te same zasady. Mam tutaj na myśli identyczny okres obowiązywania, taką samą opcję spłaty rat oraz zakładające podobne wykorzystanie auta. Tylko w ten sposób dobrane oferty pozwolą na porównanie i wybranie najlepszej. Niestety, usługa leasingu jest na tyle skomplikowana, że cena nie powinna być jedynym parametrem branym pod uwagę - stanowi tylko pochodną wielu elementów, na których warto się skupić. Nierzadko wyższe opłaty wynikają z lepszych warunków współpracy i to w zakresach dla nas kluczowych.

Przed podpisaniem umowy warto poprosić przedstawicieli kilku firm leasingowych o udostępnienie OWUL, czyli ogólnych warunków umowy leasingu i dokładnie je przestudiować. W przypadku większych podmiotów, które są właścicielami dużych flot, standardem jest szczegółowa analiza poszczególnych zapisów umów przez dyrektora finansowego i prawnika.

Nie daj się zaskoczyć

Wnikliwa lektura umowy pozwoli nam uniknąć niespodziewanych kosztów oraz związanych z tym problemów. Bo jak już wspomniałem, czasem najatrakcyjniejsza finansowo oferta może się okazać finalnie najdroższa. Na polskim rynku funkcjonują firmy leasingowe, które wyjątkowo mocno lubią zaskakiwać klientów różnego rodzaju opłatami. W niektórych umowach zawarta jest na przykład informacja o opłatach za upoważnienie do wyjazdu za granicę wyleasingowanym autem lub za zgodę na to, aby wyleasingowanym pojazdem mógł jeździć więcej niż jeden pracownik.

Zobacz też: Instalacja LPG w aucie firmowym: czy warto?

Duża część przepisów umów leasingowych to warunki oczywiste i brzmiące tak samo niezależnie od firmy. Musimy być jednak przygotowani na to, że w trakcie trwania umowy, jeśli zajdą nieprzewidziane okoliczności, spotkamy się z negatywnie zaskakującymi postanowieniami, które akurat w naszym przypadku będą najistotniejsze. Niektóre firmy obciążają klienta finansowo, gdy ten przeoczy termin zapłaty choćby nieznacznie. Z innych, mniej oczywistych kwestii do rozważenia, ważne jest między innymi, ile kilometrów rocznie będziemy pokonywać autem.

Surowa kara

Część firm funkcjonujących na polskim rynku, jeśli w umowie zapisano przepis ustalający limit użytkowania pojazdu ustalony w kilometrach, za jego przekroczenie zmusi nas do zapłaty kary. Warto zapoznać się także z terminem, w jakim jesteśmy zobowiązani zwrócić wyleasingowany sprzęt kończąc umowę z leasingodawcą, gdyż bardzo często kary w takim przypadku są naprawdę spore. Przykładowo, jeden z leasingodawców za opóźnienie w zwrocie finansowanego środka trwałego naliczy nam karę umowną w wysokości 0,17% ceny nabycia przedmiotu za każdy dzień zwłoki, podczas gdy inny będzie domagał się zapłacenia sumy ponad dziesięciokrotnie wyższej, tj. nawet około 2% od ceny nabycia.

Warto zwrócić uwagę na to, ile takich niestandardowych postanowień zapisano w naszej umowie i czego dokładnie dotyczą. Tylko wtedy zabezpieczymy się przed negatywnymi konsekwencjami w przypadku zakłóceń w realizacji umowy i uzyskamy informacje, czy firma leasingowa nie próbuje ukryć niekorzystnych dla nas rozwiązań. Bądźmy uważni, bo niektórzy leasingodawcy unikają rozmów na temat niestandardowych postanowień kontraktu, ponieważ są to firmy chcące jak najszybciej pozyskać klienta. Jeśli jakichś punktów umowy nie rozumiemy, zawsze żądajmy od doradców leasingowych wyczerpujących wyjaśnień.

Zerwanie umowy

Nie można anulować umowy leasingowej bez żadnych konsekwencji, tak samo jak nie można wymienić sfinansowanego w ten sposób samochodu na inny, co bywa możliwe w umowie wynajmu. Ponadto są w Polsce leasingodawcy, którzy nie umożliwiają zerwania porozumienia wcześniej, niż po 12 miesiącach jego trwania. Należy przygotować się na sytuację, w której może niekoniecznie chcemy sami rozwiązać umowę, lecz jesteśmy do tego zmuszeni. Z takimi przypadkami mamy do czynienia między innymi, gdy nastąpi szkoda całkowita w wyniku wypadku, kradzieży oraz kiedy nie jesteśmy w stanie spłacić rat ze względu na kłopoty finansowe naszej firmy.

Warto więc poszukać firmy, która zażąda w takim przypadku od nas jedynie kapitału pozostałego do spłaty, nie odwołując się do niejasnych schematów i mechanizmów. Im bardziej skomplikowany jest przepis dotyczący zerwania umowy, tym większe prawdopodobieństwo, że leasingodawca będzie za wszelką cenę szukał naszym kosztem dodatkowych źródeł dochodu, co może nie mieć wiele wspólnego z uczciwością i zasadach partnerstwa.

Oprocentowanie

Firmy finansujące stosują bardzo różne rozwiązania w kwestii oprocentowania. Niektórzy uzależniają je od decyzji zarządu i zmiennej polityki firmy. Inni zaś tak konstruują umowy, że wraz ze wzrostem WIBOR rośnie także oprocentowanie naszej raty, natomiast gdy WIBOR spada, to kwota odsetek pozostaje niezmieniona. Warto zatem dokładnie sprawdzić sposób ustalania kosztu finansowania, poszukać takiego leasingodawcy, który konsekwentnie stosuje przejrzyste i uczciwe mechanizmy i u którego wysokość rat leasingowych zależy wprost od stawki WIBOR – zarówno od wzrostu tego wskaźnika, jak i jego obniżki.

Czas trwania umowy

Wybór okresu obowiązywania umowy jest bardzo istotny, nie tylko ze względu na wysokość rat leasingowych, lecz z racji szeregu innych czynników. Rozsądne rozwiązanie stanowi wybranie okresu leasingu najbardziej zbliżonego do przewidywanego okresu eksploatacji samochodu w firmie. Jeśli chcemy wykupić pojazd po okresie obowiązywania umowy, powinniśmy przekalkulować, czy bardziej opłacalny jest dla nas leasing na dwa czy trzy lata, ze względu na spore różnice w oprocentowaniu.

W przypadku finansowania nowego auta możemy nie chcieć decydować się jednak na okres dłuższy niż trzy lata, czyli standardowy okres gwarancji samochodu. Pozwoli nam to uniknąć konieczności finansowania kosztownych napraw pojazdu po jej wygaśnięciu.

Warto negocjować

Mniejsi przedsiębiorcy planujący sfinansowanie floty samochodowej za pomocą leasingu często nie zdają sobie sprawy, że umowa podpisywana z leasingodawcą to klasyczne porozumienie handlowe, zatem można je negocjować. Nie wszystko podlega negocjacjom, niezmienne są np. ogólne warunki umów, jednak wiele kwestii możemy zmienić zgodnie z naszymi oczekiwaniami właśnie podczas rozmów z przedstawicielem firmy. Firmy leasingowe są dla producentów samochodów ważnymi partnerami, dlatego otrzymują od nich znaczne rabaty, ale niektóre niekoniecznie chcą się nimi dzielić z klientami. Warto zatem zapytać o możliwą w przypadku danego pojazdu zniżkę – choć oczywiście zdecydowanie największe możliwości w negocjacjach mają przedsiębiorcy, którzy planują wyleasingować większą flotę aut.

Usługi uzupełniające

Polecam również analizę dodatkowych bonusów czy usług, bo w ramach kontraktu leasingodawcy mogą nam zaproponować je po niższych cenach niż w tradycyjnych punktach sprzedaży. Rabaty negocjowane z importerami zależą od firm i modeli pojazdów, a mogą sięgać nawet kilkudziesięciu procent ceny katalogowej. Możemy uzyskać również fachowe doradztwo, a także produkty ubezpieczeniowe, które w czasie trwania umowy okażą się niezbędne (np. polisy komunikacyjne).

Niektóre firmy oferują także programy umożliwiające spłatę rat leasingu i pożyczki w przypadku utraty życia lub zdrowia czy Ochronę Prawną – ubezpieczenie zapewniające pomoc w dochodzeniu roszczeń z tytułu odszkodowań oraz zwrot związanych z tym kosztów. Co więcej, wraz z usługą leasingową klient dostać wiele innych bonusów, takich jak serwisowanie, karty paliwowe czy ubezpieczenie assistance, które gwarantuje pomoc w razie wypadku, kradzieży lub unieruchomienia samochodu.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jedziesz na letnich oponach w warunkach zimowych? Ryzykujesz mandat do 3000 zł za jazdę i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

REKLAMA

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA