REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Samochodem do Francji

Mateusz Szymański
Centra małych miasteczek we Francji są zatłoczone i wąskie fot. Mateusz Szymański
Centra małych miasteczek we Francji są zatłoczone i wąskie fot. Mateusz Szymański
Mateusz Szymański

REKLAMA

REKLAMA

Francja to coraz częściej wybierany przez Polaków kierunek podróży. Wyjazdy wakacyjne i narciarskie do Francji zyskują na popularności. Warto zapoznać się z przepisami obowiązującymi we Francji i zabrać w podróż parę istotnych informacji o tym kraju.

Jak dojechać do Francji, polecane trasy:

Jeśli wybieramy się do Francji na narty np. w popularne okolice Grenoble, to popularną trasą jest:
Bazylea, Berno, Genewa, Chambery, Grenoble, kieunek na Mulhouse, Lyon, Grenoble
Alternatywą jest ominięcie Szwajcarii i przejazd przez Niemcy.

REKLAMA

REKLAMA

Polecana trasa z Warszawy do Paryża (1613 km):
Warszawa-Łódź-Poznań-Miedzichowo-Berlin-Hannover-Koln-Aachen-kierunek Luxemburg (trasa E40/A3) - kierunek Nancy, Paris (trasa E19)

Warszawa - Lazurowe Wybrzeże, Saint Tropez (1960 km):
Warszawa-Katowice-Tychy-Cieszyn-E462-Nova Ves-Graz-Wenecja-Genewa-Nicea-Cannes-Saint Tropez

Zobacz też: Kurorty narciarskie: Francja

REKLAMA

Czy potrzebuję paszportu by wjechać do Francji?

Francja jako członek Unii Europejskiej i strefy Schengen nie wymaga od polskiego turysty niczego poza dowodem osobistym (ważnego co najmniej 6 miesięcy). Wymiennie możemy zabrać paszport, którego ważność nie może być jednak krótsza niż 3 miesiące. Obowiązującą walutą jest Euro a obywatele naszego kraju nie muszą się meldować. Znajomość podstawowych przepisów pozwoli uniknąć zaskoczenia w postaci mandatu a odpowiednie zaplanowanie wyjazdu ominąć często spotykane na francuskich, płatnych autostradach, korki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najczęściej kierujemy się w stronę Prowansji, Lazurowego wybrzeża i Paryża. Zimą bardzo popularne są francuskie Alpy. Jednak niezależnie od kierunku, obowiązujące przepisy są identyczne.

Podstawowe przepisy drogowe we Francji:

Do Francji nie trzeba zabierać Zielonej Karty, wystarczy polskie ubezpieczenie OC. Warto jednak zaopatrzyć się w dodatkowe ubezpieczenie AC. Koszty ewentualnych napraw, są na miejscu bardzo wysokie.

We Francji, podobnie jak w Polsce, zakazane jest używanie antyradaru. Co prawda patrole drogówki z radarem są rzadkie ale fotoradary są często spotykane - zarówno w terenie zabudowanym jak i na autostradach. Podczas jazdy zabronione jest używanie telefonu komórkowego a francuska policja nie jest pobłażliwa w razie złamania przepisów.

Zobacz też: Samochodem do Hiszpanii

Jazda na światłach mijania nie jest obowiązkowa. Jedynie w przypadku motocykli przepis mówi o używaniu ich 24 godziny na dobę. Narodowy francuski trunek jakim jest wino, tak często wybierane do obiadu, niewątpliwie ma wpływ na nieco większą tolerancję dopuszczalnej zawartości alkoholu we krwi. Ta wynosi 0,49 promila. Natomiast za przekroczenie dopuszczalnej dawki alkoholu we krwi (w zakresie od 0,5 do 0,8 promila) grozi 6 punktów karnych, grzywna i ewentualna utrata prawa jazdy na 3 lata. Gorzej sprawa wygląda jeśli przekroczymy poziom 0,8 promila. Dochodzi wtedy do natychmiastowej utraty prawa jazdy na 72 godziny a w konsekwencji nawet do 5 lat. Dodatkowo do konfiskaty samochodu a kierowcy prowadzącemu w stanie upojenia alkoholowego grożą 2 lata więzienia.

Dopuszczalne prędkości na drogach we Francji (dotyczą również pojazdów z przyczepą):

teren zabudowany: 50 km/h
autostrady: 130 km/h
drogi ekspresowe: 110 km/h
pozostałe: 90 km/h

Większość autostrad jest płatna. Nie są to niskie ceny ale rozbudowana sieć dobrej jakości dróg ułatwia ich ewentualne ominięcie. Dziury i koleiny są dla Francuzów rzeczą nieznaną, także polskiego kierowcę czeka komfortowa podróż. Największym utrudnieniem, zwłaszcza w sezonie wakacyjnym, mogą być korki (również na autostradach). Popularne rejony wokół Lazurowego Wybrzeża m. in Saint Tropez, to niezwykle zakorkowane okolice. Podróż w te rejony lepiej zaplanować o odpowiedniej porze lub uzbroić się w cierpliwość.

Opłat za autostrady dokonujemy na bramkach, które niestety są najczęstszą przyczyną powstających korków. Oprócz płatnych autostrad istnieje konieczność uiszczenia opłaty za przejazd niektórymi tunelami. M. in Frejus, Mont Blanc pomiędzy Chamonix a Entreves, Prado Carenage, Puymores i Envalira. Opłaty wynoszą od 6 do nawet 38 Euro. Przejazd Eurotunelem pod kanałem La Manche również nie należy do tanich, a ceny zależą od terminu rezerwacji.

Zobacz też: Samochodem na narty: Szwajcaria

Na co zwrócić uwagę?

Na liczne obcierki parkingowe. Francuzi nie są mistrzami parkowania a w miastach samochody są naprawdę mocno stłoczone. W miejscowościach turystycznych bardzo często spotkamy duże, podziemne parkingi, które są pod tym względem nie tylko bezpieczniejsze, ale często tańsze niż parkowanie na ulicy. Warto mieć to na uwadze szukając miejsca do zaparkowania na kilka godzin.

Zobacz też: Test Citroen DS3 - Francja Elegancja

W zabytkowych miejscowościach drogi są bardzo wąskie a uliczki miejskie często mieszczą tylko jeden samochód. Wypożyczalnie skuterów i samochodów bez problemu znajdziemy w każdym większym mieście. Francja to także kraj kolarstwa więc na drogach można spotkać bardzo wielu rowerzystów. Miejscowi kierowcy na ogół respektują przepisy więc brawurowa jazda nie jest tam mile widziana.

Obowiązkowe wyposażenie pojazdu we Francji*:

- trójkąt ostrzegawczy
- kamizelki odblaskowe
- komplet zapasowych żarówek
Apteczka nie jest obowiązkowa, jej posiadanie jest jednak zalecane.

*Wszystkie kraje członkowskie Unii Europejskiej są sygnatariuszami Konwencji Wiedeńskiej o Ruchu Drogowym, która jasno mówi, że policja nie ma prawa karać zagranicznych kierowców za brak wyposażenia wynikającego z Prawa o Ruchu Drogowym obowiązującym w danym kraju, jeśli pojazd wyposażony jest zgodnie z wymogami państwa, w którym został zarejestrowany

Średnie ceny paliw na stacjach we Francji:

95: 1,32 EUR/litr
98: 1,43 EUR/litr
ON: 1,15 EUR/litr
LPG: 0,73 EUR/litr
stan na 8 lipca 2016 roku

Zatankowanie gazu wiążę się najczęściej z koniecznością zjechania z autostrady, ponieważ nie ma go na głównych stacjach. W miastach nie będzie problemu z zatankowaniem LPG, nie jest on jednak tak popularny jak w Polsce.

Zobacz też: Samochodem na narty: Francja

Przykładowa wysokość mandatów:

używanie antyradaru: 1500 Euro
nieprawidłowe parkowanie: 35-135  Euro
niezapięte pasy: 135 Euro
używanie telefonu komórkowego: 35 Euro
przekroczenie prędkości do 20 km/h: 135 km/h
przekroczenie prędkości od 20 do 50 km/h: 135 nawet do 1500 Euro

Telefony i adresy, które powinieneś zanotować:

policja: 17
pogotowie ratunkowe: 15
straż pożarna: 18
główny numer alarmowy: 112
pomoc drogowa: telefony na autostradach

Polska placówka dyplomatyczna:
Ambasada RP
1, rue Talleyrand 75007 Paryż
tel.: +33 143 173 405
www.paryz.polemb.net

Zobacz też: Francusko-polski słownik produktów żywnościowych

W przypadku motocykli przepis mówi o używaniu świateł mijania 24 godziny na dobę fot. Mateusz Szymański
Mateusz Szymański
Miejscowi kierowcy na ogół respektują przepisy więc brawurowa jazda nie jest mile widziana przez służby porządkowe fot. Mateusz Szymański
Mateusz Szymański
Wąskie uliczki francuskich miasteczek są nie lada wyzwaniem dla kierowców fot. Mateusz Szymański
Mateusz Szymański
Skuter bez problemu wypożyczymy w każdej większej francuskiej miejscowości fot. Mateusz Szymański
Mateusz Szymański
Podczas jazdy zabronione jest używanie telefonu komórkowego a francuska policja nie jest pobłażliwa w razie złamania przepisów fot. Mateusz Szymański
Mateusz Szymański
Francja to także kraj kolarstwa więc na drogach można spotkać bardzo wielu rowerzystów fot. Mateusz Szymański
Mateusz Szymański
W zabytkowych miejscowościach drogi są bardzo wąskie a uliczki miejskie często mieszczą tylko jeden samochód fot. Mateusz Szymański
Mateusz Szymański
Francuzi nie są mistrzami parkowania a w miastach samochody są naprawdę mocno stłoczone fot. Mateusz Szymański
Mateusz Szymański
Opłaty za przejazdy tunelami wynoszą nawet 38 Euro fot. Mateusz Szymański
Mateusz Szymański
Jazda na światłach mijania nie jest obowiązkowa fot. Mateusz Szymański
Mateusz Szymański
Oprócz płatnych autostrad istnieje konieczność uiszczenia opłaty za przejazd niektórymi tunelami. M. in Frejus, Mont Blanc pomiędzy Chamonix a Entreves, Prado Carenage, Puymores i Envalira fot. Mateusz Szymański
Mateusz Szymański
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA