REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Samochodem do Francji

Mateusz Szymański
Centra małych miasteczek we Francji są zatłoczone i wąskie fot. Mateusz Szymański
Centra małych miasteczek we Francji są zatłoczone i wąskie fot. Mateusz Szymański
Mateusz Szymański

REKLAMA

REKLAMA

Francja to coraz częściej wybierany przez Polaków kierunek podróży. Wyjazdy wakacyjne i narciarskie do Francji zyskują na popularności. Warto zapoznać się z przepisami obowiązującymi we Francji i zabrać w podróż parę istotnych informacji o tym kraju.

Jak dojechać do Francji, polecane trasy:

Jeśli wybieramy się do Francji na narty np. w popularne okolice Grenoble, to popularną trasą jest:
Bazylea, Berno, Genewa, Chambery, Grenoble, kieunek na Mulhouse, Lyon, Grenoble
Alternatywą jest ominięcie Szwajcarii i przejazd przez Niemcy.

REKLAMA

Polecana trasa z Warszawy do Paryża (1613 km):
Warszawa-Łódź-Poznań-Miedzichowo-Berlin-Hannover-Koln-Aachen-kierunek Luxemburg (trasa E40/A3) - kierunek Nancy, Paris (trasa E19)

Warszawa - Lazurowe Wybrzeże, Saint Tropez (1960 km):
Warszawa-Katowice-Tychy-Cieszyn-E462-Nova Ves-Graz-Wenecja-Genewa-Nicea-Cannes-Saint Tropez

Zobacz też: Kurorty narciarskie: Francja

Czy potrzebuję paszportu by wjechać do Francji?

REKLAMA

Francja jako członek Unii Europejskiej i strefy Schengen nie wymaga od polskiego turysty niczego poza dowodem osobistym (ważnego co najmniej 6 miesięcy). Wymiennie możemy zabrać paszport, którego ważność nie może być jednak krótsza niż 3 miesiące. Obowiązującą walutą jest Euro a obywatele naszego kraju nie muszą się meldować. Znajomość podstawowych przepisów pozwoli uniknąć zaskoczenia w postaci mandatu a odpowiednie zaplanowanie wyjazdu ominąć często spotykane na francuskich, płatnych autostradach, korki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najczęściej kierujemy się w stronę Prowansji, Lazurowego wybrzeża i Paryża. Zimą bardzo popularne są francuskie Alpy. Jednak niezależnie od kierunku, obowiązujące przepisy są identyczne.

Podstawowe przepisy drogowe we Francji:

Do Francji nie trzeba zabierać Zielonej Karty, wystarczy polskie ubezpieczenie OC. Warto jednak zaopatrzyć się w dodatkowe ubezpieczenie AC. Koszty ewentualnych napraw, są na miejscu bardzo wysokie.

We Francji, podobnie jak w Polsce, zakazane jest używanie antyradaru. Co prawda patrole drogówki z radarem są rzadkie ale fotoradary są często spotykane - zarówno w terenie zabudowanym jak i na autostradach. Podczas jazdy zabronione jest używanie telefonu komórkowego a francuska policja nie jest pobłażliwa w razie złamania przepisów.

Zobacz też: Samochodem do Hiszpanii

Jazda na światłach mijania nie jest obowiązkowa. Jedynie w przypadku motocykli przepis mówi o używaniu ich 24 godziny na dobę. Narodowy francuski trunek jakim jest wino, tak często wybierane do obiadu, niewątpliwie ma wpływ na nieco większą tolerancję dopuszczalnej zawartości alkoholu we krwi. Ta wynosi 0,49 promila. Natomiast za przekroczenie dopuszczalnej dawki alkoholu we krwi (w zakresie od 0,5 do 0,8 promila) grozi 6 punktów karnych, grzywna i ewentualna utrata prawa jazdy na 3 lata. Gorzej sprawa wygląda jeśli przekroczymy poziom 0,8 promila. Dochodzi wtedy do natychmiastowej utraty prawa jazdy na 72 godziny a w konsekwencji nawet do 5 lat. Dodatkowo do konfiskaty samochodu a kierowcy prowadzącemu w stanie upojenia alkoholowego grożą 2 lata więzienia.

Dopuszczalne prędkości na drogach we Francji (dotyczą również pojazdów z przyczepą):

teren zabudowany: 50 km/h
autostrady: 130 km/h
drogi ekspresowe: 110 km/h
pozostałe: 90 km/h

REKLAMA

Większość autostrad jest płatna. Nie są to niskie ceny ale rozbudowana sieć dobrej jakości dróg ułatwia ich ewentualne ominięcie. Dziury i koleiny są dla Francuzów rzeczą nieznaną, także polskiego kierowcę czeka komfortowa podróż. Największym utrudnieniem, zwłaszcza w sezonie wakacyjnym, mogą być korki (również na autostradach). Popularne rejony wokół Lazurowego Wybrzeża m. in Saint Tropez, to niezwykle zakorkowane okolice. Podróż w te rejony lepiej zaplanować o odpowiedniej porze lub uzbroić się w cierpliwość.

Opłat za autostrady dokonujemy na bramkach, które niestety są najczęstszą przyczyną powstających korków. Oprócz płatnych autostrad istnieje konieczność uiszczenia opłaty za przejazd niektórymi tunelami. M. in Frejus, Mont Blanc pomiędzy Chamonix a Entreves, Prado Carenage, Puymores i Envalira. Opłaty wynoszą od 6 do nawet 38 Euro. Przejazd Eurotunelem pod kanałem La Manche również nie należy do tanich, a ceny zależą od terminu rezerwacji.

Zobacz też: Samochodem na narty: Szwajcaria

Na co zwrócić uwagę?

Na liczne obcierki parkingowe. Francuzi nie są mistrzami parkowania a w miastach samochody są naprawdę mocno stłoczone. W miejscowościach turystycznych bardzo często spotkamy duże, podziemne parkingi, które są pod tym względem nie tylko bezpieczniejsze, ale często tańsze niż parkowanie na ulicy. Warto mieć to na uwadze szukając miejsca do zaparkowania na kilka godzin.

Zobacz też: Test Citroen DS3 - Francja Elegancja

W zabytkowych miejscowościach drogi są bardzo wąskie a uliczki miejskie często mieszczą tylko jeden samochód. Wypożyczalnie skuterów i samochodów bez problemu znajdziemy w każdym większym mieście. Francja to także kraj kolarstwa więc na drogach można spotkać bardzo wielu rowerzystów. Miejscowi kierowcy na ogół respektują przepisy więc brawurowa jazda nie jest tam mile widziana.

Obowiązkowe wyposażenie pojazdu we Francji*:

- trójkąt ostrzegawczy
- kamizelki odblaskowe
- komplet zapasowych żarówek
Apteczka nie jest obowiązkowa, jej posiadanie jest jednak zalecane.

*Wszystkie kraje członkowskie Unii Europejskiej są sygnatariuszami Konwencji Wiedeńskiej o Ruchu Drogowym, która jasno mówi, że policja nie ma prawa karać zagranicznych kierowców za brak wyposażenia wynikającego z Prawa o Ruchu Drogowym obowiązującym w danym kraju, jeśli pojazd wyposażony jest zgodnie z wymogami państwa, w którym został zarejestrowany

Średnie ceny paliw na stacjach we Francji:

95: 1,32 EUR/litr
98: 1,43 EUR/litr
ON: 1,15 EUR/litr
LPG: 0,73 EUR/litr
stan na 8 lipca 2016 roku

Zatankowanie gazu wiążę się najczęściej z koniecznością zjechania z autostrady, ponieważ nie ma go na głównych stacjach. W miastach nie będzie problemu z zatankowaniem LPG, nie jest on jednak tak popularny jak w Polsce.

Zobacz też: Samochodem na narty: Francja

Przykładowa wysokość mandatów:

używanie antyradaru: 1500 Euro
nieprawidłowe parkowanie: 35-135  Euro
niezapięte pasy: 135 Euro
używanie telefonu komórkowego: 35 Euro
przekroczenie prędkości do 20 km/h: 135 km/h
przekroczenie prędkości od 20 do 50 km/h: 135 nawet do 1500 Euro

Telefony i adresy, które powinieneś zanotować:

policja: 17
pogotowie ratunkowe: 15
straż pożarna: 18
główny numer alarmowy: 112
pomoc drogowa: telefony na autostradach

Polska placówka dyplomatyczna:
Ambasada RP
1, rue Talleyrand 75007 Paryż
tel.: +33 143 173 405
www.paryz.polemb.net

Zobacz też: Francusko-polski słownik produktów żywnościowych

W przypadku motocykli przepis mówi o używaniu świateł mijania 24 godziny na dobę fot. Mateusz Szymański
Mateusz Szymański
Miejscowi kierowcy na ogół respektują przepisy więc brawurowa jazda nie jest mile widziana przez służby porządkowe fot. Mateusz Szymański
Mateusz Szymański
Wąskie uliczki francuskich miasteczek są nie lada wyzwaniem dla kierowców fot. Mateusz Szymański
Mateusz Szymański
Skuter bez problemu wypożyczymy w każdej większej francuskiej miejscowości fot. Mateusz Szymański
Mateusz Szymański
Podczas jazdy zabronione jest używanie telefonu komórkowego a francuska policja nie jest pobłażliwa w razie złamania przepisów fot. Mateusz Szymański
Mateusz Szymański
Francja to także kraj kolarstwa więc na drogach można spotkać bardzo wielu rowerzystów fot. Mateusz Szymański
Mateusz Szymański
W zabytkowych miejscowościach drogi są bardzo wąskie a uliczki miejskie często mieszczą tylko jeden samochód fot. Mateusz Szymański
Mateusz Szymański
Francuzi nie są mistrzami parkowania a w miastach samochody są naprawdę mocno stłoczone fot. Mateusz Szymański
Mateusz Szymański
Opłaty za przejazdy tunelami wynoszą nawet 38 Euro fot. Mateusz Szymański
Mateusz Szymański
Jazda na światłach mijania nie jest obowiązkowa fot. Mateusz Szymański
Mateusz Szymański
Oprócz płatnych autostrad istnieje konieczność uiszczenia opłaty za przejazd niektórymi tunelami. M. in Frejus, Mont Blanc pomiędzy Chamonix a Entreves, Prado Carenage, Puymores i Envalira fot. Mateusz Szymański
Mateusz Szymański
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA