REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Okulary przeciwsłoneczne dla kierowcy

Okulary przeciwsłoneczne dla kierowcy.
Okulary przeciwsłoneczne dla kierowcy.

REKLAMA

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę podczas wybierania okularów przeciwsłonecznych dla kierowcy? nie wszystkie produkty dostępne na rynku spełniają określone normy dot. filtrów UV.

Stosowanie okularów przeciwsłonecznych nieznanego pochodzenia może być szkodliwe

Musimy starannie dobierać okulary przeciwsłoneczne, bo nie wszystkie zapewniają stuprocentową ochronę naszych oczu – przekonuje w rozmowie z PAP Tomasz Tokarzewski z Polskiego Towarzystwa Optometrii i Optyki.

REKLAMA

REKLAMA

Wielu Polaków przekonało się już, że warto używać okularów przeciwsłonecznych, szczególnie latem oraz podczas wakacyjnych wyjazdów. Nadal jednak część osób niewłaściwie je dobiera i nie zapewnia swoim oczom właściwej ochrony przez promieniowaniem ultrafioletowym (UV).

„Nie kupujmy przede wszystkim zwykłych okularów przeciwsłonecznych oferowanych w nadmorskich i ulicznych straganach, gdyż nie zapewniają one właściwej ochrony dla oczu. Wykorzystywane w nich soczewki są niskiej jakości, nawet ich kształt jest na ogół niedokładnie dopasowany do oprawki” – podkreśla optometrysta Tomasz Tokarzewski.

Zobacz też: Samochodem do Monako

REKLAMA

Specjalista od 15 lat szkoli okulistów i optometrystów z całego kraju w zakresie technik badania wzroku i dobierania soczewek kontaktowych. Jest redaktorem naukowym pierwszego polskiego wydania podręcznika „Optometria” oraz członkiem Brytyjskiego Towarzystwa Soczewek Kontaktowych (BCLA).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jego zdaniem, jedynie w salonie optycznym możemy mieć pewność, że specjaliści dobiorą nam odpowiedni kształt oprawy oraz typ soczewek okularowych, zwanych popularnie „szkłami”. „Dla wielu osób ważny jest efekt estetyczny oprawek, chcemy mieć modne okulary i dobrze dopasowane do twarzy, żeby czuć się w nich komfortowo. Jesteśmy w stanie to zapewnić dobierając właściwe oprawki i soczewki” – mówi Tokarzewski.

Zobacz też: Samochodem na weekend : Suwalszczyzna cz. I

Jaki filtr UV powinny mieć okulary przeciwsłoneczne

Specjalista doradza, żeby oprawy były raczej większe niż za małe, żeby jak najmniej promieni słonecznych wpadało z góry i po bokach okularów. Trzeba również dopasować do nich odpowiednie soczewki z filtrami ochronnymi przed UV, których nie mają tanie okulary przeciwsłoneczne. Właściwe filtry są bardzo ważne, ponieważ na skutek przyciemnienia źrenica się rozszerza i przepuszcza do oka więcej szkodliwego promieniowania UV.

Ważne jest z jakiego materiału wykonane są soczewki oraz jakie zastosowano w nich uszlachetnienia, bo od tego również zależy ochrona oczu. Pełną ochronę przed promieniowaniem słonecznym gwarantują soczewki okularowe o indeksie wyższym bądź równym 1.53. Gdy wybierzemy soczewki o niższym indeksie, na przykład 1.50, warto wyposażyć je w dodatkowy filtr UV 400, bo tylko taki zapewnia pełną ochronę przed UV (informacja o mocy filtra powinna być umieszczona na szkłach, oprawce lub opakowaniu okularów).

Zobacz też: Samochodem na weekend : Suwalszczyzna cz. II

Okulary polaryzacyjne dobre dla kierowców

„Warto wyposażyć okulary w filtry blokujące światło spolaryzowane, czyli odbite od jakieś powierzchni, na przykład od wody” – przekonuje Tokarzewski. Najczęściej zdarza się to wtedy, gdy przebywamy na plaży, ale światło słoneczne odbijane jest również od kałuż, szyb lub lusterek, co w czasie jazdy samochodem może utrudniać jego prowadzenie. Soczewki polaryzujące pozwalają uniknąć oślepienia i mrużenia oczu.

Dostępne są również powłoki blokujące szkodliwe promieniowanie UV, jakie odbija się od wewnętrznej powierzchni soczewek i również dociera do oczu. Bo promienie padają na okulary nie tylko z przodu, część z nich odbija się od ich wewnętrznej powierzchni.

Sporne jest natomiast czy okulary przeciwsłoneczne powinny być używane przez dzieci. Niektórzy specjaliści uważają, że u maluchów nie jest to korzystne, ponieważ mogę zakłócać rozwój oka, na przykład właściwe odbieranie barw.

„Uważam jednak, że gdy wybieramy się na wakacje, to oprócz rodziców w okulary przeciwsłoneczne powinny być wyposażone również dzieci. Chodzi o to, by chronić je przed nadmiarem promieniowania UV jedynie w tym okresie. Zgadzam się, że dzieci nie powinny stale nosić okularów przeciwsłonecznych, a tylko wtedy, gdy jest to konieczne” – twierdzi Tokarzewski.

Modne są soczewki okularowe z powłoką lustrzaną. Nie zmienia ona postrzegania kolorów i umożliwia bezpieczne prowadzenie pojazdów. Według Tokarzewskiego, soczewki z powłoką lustrzaną mają tę zaletę, że dodatkowo ograniczają dopływ do oka szkodliwego promieniowania, ponieważ część z nich odbija się od lustra. Nie zmieniają percepcji widzenia barw. Od lat chętnie stosowane są one przez himalaistów oraz sportowców.

Okulary przeciwsłoneczne chronią również przed czerniakiem. „Ludzie myślą, że czerniak dotyczy tylko skóry, tymczasem jest on najczęstszym nowotworem pierwotnym gałki ocznej u dorosłych; stanowi około 10 proc. przypadków czerniaka” – zwraca uwagę dr Łukasz Grzęda, onkolog i ekspert skierowanej do młodzieży kampanii Rakoobrona, mającej na celu edukację z zakresu profilaktyki onkologicznej. (PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA