REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Okulary przeciwsłoneczne dla kierowcy

Subskrybuj nas na Youtube
Okulary przeciwsłoneczne dla kierowcy.
Okulary przeciwsłoneczne dla kierowcy.

REKLAMA

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę podczas wybierania okularów przeciwsłonecznych dla kierowcy? nie wszystkie produkty dostępne na rynku spełniają określone normy dot. filtrów UV.

Stosowanie okularów przeciwsłonecznych nieznanego pochodzenia może być szkodliwe

Musimy starannie dobierać okulary przeciwsłoneczne, bo nie wszystkie zapewniają stuprocentową ochronę naszych oczu – przekonuje w rozmowie z PAP Tomasz Tokarzewski z Polskiego Towarzystwa Optometrii i Optyki.

REKLAMA

Wielu Polaków przekonało się już, że warto używać okularów przeciwsłonecznych, szczególnie latem oraz podczas wakacyjnych wyjazdów. Nadal jednak część osób niewłaściwie je dobiera i nie zapewnia swoim oczom właściwej ochrony przez promieniowaniem ultrafioletowym (UV).

„Nie kupujmy przede wszystkim zwykłych okularów przeciwsłonecznych oferowanych w nadmorskich i ulicznych straganach, gdyż nie zapewniają one właściwej ochrony dla oczu. Wykorzystywane w nich soczewki są niskiej jakości, nawet ich kształt jest na ogół niedokładnie dopasowany do oprawki” – podkreśla optometrysta Tomasz Tokarzewski.

Zobacz też: Samochodem do Monako

REKLAMA

Specjalista od 15 lat szkoli okulistów i optometrystów z całego kraju w zakresie technik badania wzroku i dobierania soczewek kontaktowych. Jest redaktorem naukowym pierwszego polskiego wydania podręcznika „Optometria” oraz członkiem Brytyjskiego Towarzystwa Soczewek Kontaktowych (BCLA).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jego zdaniem, jedynie w salonie optycznym możemy mieć pewność, że specjaliści dobiorą nam odpowiedni kształt oprawy oraz typ soczewek okularowych, zwanych popularnie „szkłami”. „Dla wielu osób ważny jest efekt estetyczny oprawek, chcemy mieć modne okulary i dobrze dopasowane do twarzy, żeby czuć się w nich komfortowo. Jesteśmy w stanie to zapewnić dobierając właściwe oprawki i soczewki” – mówi Tokarzewski.

Zobacz też: Samochodem na weekend : Suwalszczyzna cz. I

Jaki filtr UV powinny mieć okulary przeciwsłoneczne

REKLAMA

Specjalista doradza, żeby oprawy były raczej większe niż za małe, żeby jak najmniej promieni słonecznych wpadało z góry i po bokach okularów. Trzeba również dopasować do nich odpowiednie soczewki z filtrami ochronnymi przed UV, których nie mają tanie okulary przeciwsłoneczne. Właściwe filtry są bardzo ważne, ponieważ na skutek przyciemnienia źrenica się rozszerza i przepuszcza do oka więcej szkodliwego promieniowania UV.

Ważne jest z jakiego materiału wykonane są soczewki oraz jakie zastosowano w nich uszlachetnienia, bo od tego również zależy ochrona oczu. Pełną ochronę przed promieniowaniem słonecznym gwarantują soczewki okularowe o indeksie wyższym bądź równym 1.53. Gdy wybierzemy soczewki o niższym indeksie, na przykład 1.50, warto wyposażyć je w dodatkowy filtr UV 400, bo tylko taki zapewnia pełną ochronę przed UV (informacja o mocy filtra powinna być umieszczona na szkłach, oprawce lub opakowaniu okularów).

Zobacz też: Samochodem na weekend : Suwalszczyzna cz. II

Okulary polaryzacyjne dobre dla kierowców

„Warto wyposażyć okulary w filtry blokujące światło spolaryzowane, czyli odbite od jakieś powierzchni, na przykład od wody” – przekonuje Tokarzewski. Najczęściej zdarza się to wtedy, gdy przebywamy na plaży, ale światło słoneczne odbijane jest również od kałuż, szyb lub lusterek, co w czasie jazdy samochodem może utrudniać jego prowadzenie. Soczewki polaryzujące pozwalają uniknąć oślepienia i mrużenia oczu.

Dostępne są również powłoki blokujące szkodliwe promieniowanie UV, jakie odbija się od wewnętrznej powierzchni soczewek i również dociera do oczu. Bo promienie padają na okulary nie tylko z przodu, część z nich odbija się od ich wewnętrznej powierzchni.

Sporne jest natomiast czy okulary przeciwsłoneczne powinny być używane przez dzieci. Niektórzy specjaliści uważają, że u maluchów nie jest to korzystne, ponieważ mogę zakłócać rozwój oka, na przykład właściwe odbieranie barw.

„Uważam jednak, że gdy wybieramy się na wakacje, to oprócz rodziców w okulary przeciwsłoneczne powinny być wyposażone również dzieci. Chodzi o to, by chronić je przed nadmiarem promieniowania UV jedynie w tym okresie. Zgadzam się, że dzieci nie powinny stale nosić okularów przeciwsłonecznych, a tylko wtedy, gdy jest to konieczne” – twierdzi Tokarzewski.

Modne są soczewki okularowe z powłoką lustrzaną. Nie zmienia ona postrzegania kolorów i umożliwia bezpieczne prowadzenie pojazdów. Według Tokarzewskiego, soczewki z powłoką lustrzaną mają tę zaletę, że dodatkowo ograniczają dopływ do oka szkodliwego promieniowania, ponieważ część z nich odbija się od lustra. Nie zmieniają percepcji widzenia barw. Od lat chętnie stosowane są one przez himalaistów oraz sportowców.

Okulary przeciwsłoneczne chronią również przed czerniakiem. „Ludzie myślą, że czerniak dotyczy tylko skóry, tymczasem jest on najczęstszym nowotworem pierwotnym gałki ocznej u dorosłych; stanowi około 10 proc. przypadków czerniaka” – zwraca uwagę dr Łukasz Grzęda, onkolog i ekspert skierowanej do młodzieży kampanii Rakoobrona, mającej na celu edukację z zakresu profilaktyki onkologicznej. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA