REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Danii?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
W Danii uprawnienia do kontroli drogowej ma policja oraz służby celne. fot. Fotolia
W Danii uprawnienia do kontroli drogowej ma policja oraz służby celne. fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kierowcy zazwyczaj nie lubią policji, warto jednak pamiętać, że spotkanie z drogówką nie zawsze musi oznaczać kłopoty. Dlatego, żeby oszczędzić sobie nerwów i nieporozumień – szczególnie podczas wakacyjnych wyjazdów za granicę - warto wiedzieć z kim możemy mieć do czynienia. Co trzeba wiedzieć o policji drogowej w Danii?

Kto i za co może nas zatrzymać?

W Danii uprawnienia do kontroli drogowej ma policja oraz służby celne. Spotkać te drugie na drodze właściwie nie sposób, natomiast policja jest bardzo dobrze (i często) obecna na drogach. Duńczycy – podobnie jak Francuzi – nie zmienili jeszcze koloru wszystkich radiowozów. Policyjne samochody są granatowe z białym pasem i czerwono białym napisem. Motocykle są niebieskie lub granatowe.

REKLAMA

REKLAMA

Co ciekawe, zarówno w miastach jak i na autostradach najczęściej spotkamy lotne patrole motocyklowe, które rejestrują prędkość przez zrównywanie się z samochodem. Radiowozy służą głównie tzw. kontroli ruchu. W Danii porządku pilnują jednak głównie fotoradary, praktycznie w każdym mieście na trasach przelotowych montowane są też bramki rejestrujące średnią prędkość przejazdu.

Jak się zachować podczas kontroli? O co poprosi policjant?

Jeśli chodzi o to jak powinniśmy się zachowywać gdy zatrzyma nas do kontroli duńska policja, obowiązują dokładnie takie same zasady jak w Polsce.

Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej we Włoszech?

REKLAMA

Po zatrzymaniu wyrzucamy na luz i wyłączamy silnik – nie robimy nic więcej do czasu kiedy podejdzie funkcjonariusz. Dopiero gdy zostaniemy poproszeni o wyjęcie dokumentów, zaczynamy ich szukać, wyjmować czy (nie daj boże wcześniej!) odpinać pasy bezpieczeństwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku bardziej szczegółowej kontroli Duńczycy eskortują zatrzymane auto do najbliższego posterunku. Dopiero tam zostaniemy ewentualnie poproszeni o wyjście z auta lub udostępnienie go do przeszukania.

O czym należy bezwzględnie pamiętać? Policjanci w Danii mówią zazwyczaj po angielsku i niemiecku - zazwyczaj nie oznacza jednak zawsze i mogą pojawić się problemy ze zrozumieniem. Na szczęście większość funkcjonariuszy drogówki widziało już polskie dokumenty i nie robi problemów przy kontroli.

Co najczęściej sprawdzają Duńczycy?
- prawo jazdy
- dokument o dopuszczeniu pojazdu do ruchu drogowego (dowód rejestracyjny)
- pełnomocnictwo w razie prowadzenia czyjegoś pojazdu – najlepiej sporządzone w dwóch językach - TO BARDZO WAŻNE W PRZYPADKU POJAZDÓW FIRMOWYCH!
- ważny paszport lub dowód osobisty
- OC musi mieć minimum 3 miesiące ważności!

Co kraj to obyczaj – na co szczególne uważać, specyficzne wymagania i zachowania

W Danii policja należy do bardziej uprzejmych w całej Europie, ma jednak swoje wady. Nie można się na przykład dziwić, że dany funkcjonariusz nie potrafi lub po prostu nie chce nam wskazać drogi do konkretnego miejsca gdy siedzimy za kierownica. W takiej sytuacji najlepiej zatrzymać się na wyznaczonym do tego miejscu i podejść do policji z mapą w ręku (ale już jako turysta, a nie kierowca – potraktujmy to jako dziwny lokalny zwyczaj...).

Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Belgii?

Jeśli chodzi o szczególne sytuacje pamiętajmy, że (ewentualne) mandaty trzeba płacić niezwłocznie gotówką lub kartą kredytową, przyjmowany jest też zastaw. Jeśli odmówimy... Drogówka może unieruchomić nasze auto blokadą na koło, a nawet odholować je na parking policyjny, co będzie oznaczało dodatkowe koszty (nawet 2000 Euro).

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA