REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Holandii?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
W Holandii mogą czekać na nas różne niespodzianki. Jedną z nich może być... Niespodziewane spotkanie z policją.  fot. Fotolia
W Holandii mogą czekać na nas różne niespodzianki. Jedną z nich może być... Niespodziewane spotkanie z policją. fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W Holandii mogą czekać na nas różne niespodzianki. Jedną z nich może być... Niespodziewane spotkanie z policją. Jak zachować się w czasie kontroli drogowej za granicą, czego nie robić żeby nie popaść w konflikt z prawem?

Kto i za co może nas zatrzymać?

Jeśli chodzi o kontrole drogowe i drogówkę, to ogólne zasady są bardzo podobne do naszych rodzimych – polskich. Zatrzymać samochód może zatem policjant (zarówno umundurowany jak i w cywilu – ten drugi wyłącznie po okazaniu odznaki) oraz służba celna i służby specjalne.

REKLAMA

Powodem kontroli może być zarówno rutynowa „łapanka” jak i popełnione konkretne przewinienie. Funkcjonariusz zawsze w pierwszej kolejności się przedstawi, później wyjaśni dlaczego kierowca został zatrzymany i – co dość ciekawe dla Polaka – jak długo, w przybliżeniu, potrwa kontrola.

Jak się zachować? O co poprosi policjant?

Jeśli chodzi o to jak powinniśmy się zachowywać, obowiązują dokładnie takie same zasady jak w Polsce. Po zatrzymaniu wyrzucamy na luz i wyłączamy silnik – nie robimy nic więcej do czasu kiedy podejdzie funkcjonariusz. Dopiero gdy zostaniemy poproszeni o wyjęcie dokumentów, zaczynamy ich szukać, wyjmować czy (nie daj boże wcześniej!) odpinać pasy bezpieczeństwa.

Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Belgii?

Drogówka rzadko prosi o wyjście z samochodu. Zazwyczaj wyłącznie w wypadku gdy coś nie zgadza się w dokumentach lub gdy kierowca (lub poproszony o dokumenty pasażer) są notowani – wtedy też zazwyczaj dochodzi do przeszukania auta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

O czym należy bezwzględnie pamiętać? NIE WOLNO dyskutować ani„pomagać” policji (np. jeśli poproszą o udostępnienie auta do kontroli).

REKLAMA

Co najczęściej sprawdzają niemieccy policjanci?
- prawo jazdy
- dokument o dopuszczeniu pojazdu do ruchu drogowego (dowód rejestracyjny)
- pełnomocnictwo w razie prowadzenia czyjegoś pojazdu – TO BARDZO WAŻNE w przypadku aut firmowych i tych z wpisem banku czy funduszu leasingowego do dowodu rejestracyjnego!
- ważny dowód osobisty
- Ubezpieczenie OC - jeśli nie na nim informacji po niemiecku lepiej mieć ze sobą zieloną kartę.

Co ważne policja w ma zazwyczaj w radiowozie prosty zestaw do kontroli stanu technicznego pojazdów, chociażby głębokości bieżnika w oponach i poziomu decybeli (to istotne w przypadku motocykli). Policjant ma też prawo do przeprowadzenia prostej kontroli.

Obowiązkowe wyposażenie pojazdu w Niemczech:
- apteczka
- trójkąt ostrzegawczy
- gaśnica

Co kraj to obyczaj – na co szczególne uważać, specyficzne wymagania i zachowania

Holendrzy prowadzą codziennie kontrole narkotykowe na autostradach, szczególnie tych przy granicy z Niemcami. Testy prowadzone są metodami „paskowymi”, czyli policja ma najprostsze wskaźniki identyczne jak narkotesty stosowane w Polsce.

Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Grecji

Pamiętajmy, że możemy odmówić takiej kontroli, jednak wtedy zostaniemy odesłani na badania do szpitala bez możliwości kontynuowania jazdy. Nasze auto może zostać odholowane na policyjny parking.

REKLAMA

Zdarza się również, że policja lub służby celno-fiskalne kontrolują paliwo w bakach samochodów. To dlatego, że w Holandii rolnicy mogą kupić tańsze paliwo identycznej jakości jak zwykły diesel.  Nie warto się jednak połaszczyć na takie oszczędności. Rolniczy diesel jest specjalnie barwiony i gdy zostanie zatankowany przez osobę nieuprawnioną musimy liczyć się z mandatem wysokości nawet 1500 euro.

Najważniejsze przepisy drogowe w Holandii:
- obowiązek zapinania pasów
- max. zawartość alkoholu we krwi 0,5 promila
- motocykle i samochodu w ciągu dnia 365 dni w roku muszą jeździć w włączonymi z światłami
- telefonowanie podczas jazdy dozwolone jest tylko przy korzystaniu z zestawu głośnomówiącego
- dzieci poniżej 12 roku życia lub mniejsze niż 1,50m mogą podróżować tylko w siedzonkach dla dzieci
- stanie na autostradzie z powodu braku benzyny jest karalne (dlatego nie warto zwlekać z tankowaniem...)
- w miastach trzeba zwracać szczególną uwagę na oznakowanie poziome – wiele ścieżek rowerowych ma pierwszeństwo przed ruchem samochodów.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA