Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Holandii?
REKLAMA
REKLAMA
Kto i za co może nas zatrzymać?
Jeśli chodzi o kontrole drogowe i drogówkę, to ogólne zasady są bardzo podobne do naszych rodzimych – polskich. Zatrzymać samochód może zatem policjant (zarówno umundurowany jak i w cywilu – ten drugi wyłącznie po okazaniu odznaki) oraz służba celna i służby specjalne.
REKLAMA
Powodem kontroli może być zarówno rutynowa „łapanka” jak i popełnione konkretne przewinienie. Funkcjonariusz zawsze w pierwszej kolejności się przedstawi, później wyjaśni dlaczego kierowca został zatrzymany i – co dość ciekawe dla Polaka – jak długo, w przybliżeniu, potrwa kontrola.
Jak się zachować? O co poprosi policjant?
Jeśli chodzi o to jak powinniśmy się zachowywać, obowiązują dokładnie takie same zasady jak w Polsce. Po zatrzymaniu wyrzucamy na luz i wyłączamy silnik – nie robimy nic więcej do czasu kiedy podejdzie funkcjonariusz. Dopiero gdy zostaniemy poproszeni o wyjęcie dokumentów, zaczynamy ich szukać, wyjmować czy (nie daj boże wcześniej!) odpinać pasy bezpieczeństwa.
Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Belgii?
Drogówka rzadko prosi o wyjście z samochodu. Zazwyczaj wyłącznie w wypadku gdy coś nie zgadza się w dokumentach lub gdy kierowca (lub poproszony o dokumenty pasażer) są notowani – wtedy też zazwyczaj dochodzi do przeszukania auta.
O czym należy bezwzględnie pamiętać? NIE WOLNO dyskutować ani„pomagać” policji (np. jeśli poproszą o udostępnienie auta do kontroli).
REKLAMA
Co najczęściej sprawdzają niemieccy policjanci?
- prawo jazdy
- dokument o dopuszczeniu pojazdu do ruchu drogowego (dowód rejestracyjny)
- pełnomocnictwo w razie prowadzenia czyjegoś pojazdu – TO BARDZO WAŻNE w przypadku aut firmowych i tych z wpisem banku czy funduszu leasingowego do dowodu rejestracyjnego!
- ważny dowód osobisty
- Ubezpieczenie OC - jeśli nie na nim informacji po niemiecku lepiej mieć ze sobą zieloną kartę.
Co ważne policja w ma zazwyczaj w radiowozie prosty zestaw do kontroli stanu technicznego pojazdów, chociażby głębokości bieżnika w oponach i poziomu decybeli (to istotne w przypadku motocykli). Policjant ma też prawo do przeprowadzenia prostej kontroli.
Obowiązkowe wyposażenie pojazdu w Niemczech:
- apteczka
- trójkąt ostrzegawczy
- gaśnica
Co kraj to obyczaj – na co szczególne uważać, specyficzne wymagania i zachowania
Holendrzy prowadzą codziennie kontrole narkotykowe na autostradach, szczególnie tych przy granicy z Niemcami. Testy prowadzone są metodami „paskowymi”, czyli policja ma najprostsze wskaźniki identyczne jak narkotesty stosowane w Polsce.
Zobacz też: Jak zachować się podczas kontroli drogowej w Grecji
Pamiętajmy, że możemy odmówić takiej kontroli, jednak wtedy zostaniemy odesłani na badania do szpitala bez możliwości kontynuowania jazdy. Nasze auto może zostać odholowane na policyjny parking.
REKLAMA
Zdarza się również, że policja lub służby celno-fiskalne kontrolują paliwo w bakach samochodów. To dlatego, że w Holandii rolnicy mogą kupić tańsze paliwo identycznej jakości jak zwykły diesel. Nie warto się jednak połaszczyć na takie oszczędności. Rolniczy diesel jest specjalnie barwiony i gdy zostanie zatankowany przez osobę nieuprawnioną musimy liczyć się z mandatem wysokości nawet 1500 euro.
Najważniejsze przepisy drogowe w Holandii:
- obowiązek zapinania pasów
- max. zawartość alkoholu we krwi 0,5 promila
- motocykle i samochodu w ciągu dnia 365 dni w roku muszą jeździć w włączonymi z światłami
- telefonowanie podczas jazdy dozwolone jest tylko przy korzystaniu z zestawu głośnomówiącego
- dzieci poniżej 12 roku życia lub mniejsze niż 1,50m mogą podróżować tylko w siedzonkach dla dzieci
- stanie na autostradzie z powodu braku benzyny jest karalne (dlatego nie warto zwlekać z tankowaniem...)
- w miastach trzeba zwracać szczególną uwagę na oznakowanie poziome – wiele ścieżek rowerowych ma pierwszeństwo przed ruchem samochodów.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.