REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy brak roamingu na terenie UE pogrąży producentów nawigacji?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Korniejew
Czy brak roamingu na terenie UE pogrąży producentów nawigacji? Na zdjęciu Michał Rusak, przedstawiciel Smart GPS
Czy brak roamingu na terenie UE pogrąży producentów nawigacji? Na zdjęciu Michał Rusak, przedstawiciel Smart GPS
Smart GPS

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Europejska nie pozostawia wątpliwości, że dąży do zniesienia roamingu na terenie UE. Część operatorów nie czekając aż roaming zostanie przez Komisję zniesiony samodzielnie zaoferowało swoim abonentom możliwość korzystania z wykupionego w kraju abonamentu na terenie całej UE. Co to oznacza dla producentów nawigacji?

Od 15 czerwca część operatorów telefonii komórkowych daje możliwość korzystania z transmisji danych na terenie UE w ramach abonamentu. W związku z tym wybierając się w samochodową podróż po UE, coraz większa część kierowców może korzystać z nawigacji, która jest zainstalowana w smartfonie. Czy te korzystne dla obywateli UE zmiany pogrążą producentów nawigacji?

REKLAMA

Zobacz też: Skąd nawigacja GPS czerpie dane o korkach na drodze?

1. Czy zniesienie roamingu oznacza, że będzie można korzystać z nawigacji w smartfonie za granicą w ramach abonamentu wykupionego w kraju?

Dyrektywa unijna z dniem 15 czerwca 2017 roku nakłada na operatorów maksymalne stawki opłat hurtowych wynoszące nie więcej niż 7,7 euro za 1GB danych. Na tych zasadach można korzystać z telefonu za granicą maksymalnie przez 4 miesiące w przeciągu roku. W zależności od operatora abonent może korzystać z pakietu danych także w strefie Euro.

2. Czy producenci nawigacji tracą na zniesieniu roamingu?

REKLAMA

Patrząc przez pryzmat dłuższego okresu prawdopodobnie producenci nawigacji nie odczują zbyt dużego spadku sprzedaży. Jestem pewien, że Klienci, którzy w pierwszej fazie po zniesieniu roamingu wybiorą nawigację w aplikacji, po pewnym czasie zaopatrzą się w produkt spełniający wyłącznie funkcję nawigacji czyli urządzenie PND. Jadąc w dalszą podróż dedykowane urządzenie ma więcej zalet.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Docelowo może się okazać, że dzięki większemu dostępowi do nawigacji grono Klientów, którzy w przyszłości będą poszukiwać nawigacji PND także się poszerzy. Pamiętajmy - nawigacja w aplikacji w smartfonie docelowo powinna pełnić funkcję nawigacji uzupełniającej.

Zobacz też: Czy można odliczyć 100% VAT od zakupu nawigacji GPS i CB radia?

3. Czy producenci i dystrybutorzy nawigacji tzw. złote czasy mają już za sobą?

Rekordy sprzedaży nawigacje biły kilka lat temu. Jednak my będąc liderem sprzedaży polskich nawigacji uważamy że wiele innych firm może nam pozazdrościć tak szerokiego grona klientów. Produkty polskiej marki od wielu lat są na szczycie najlepiej sprzedawanych nawigacji w Polsce wygrywając w tej kategorii ze światowymi markami.

4. A jakie są perspektywy?

Nawigacje będą znajdować klientów. Zwróćmy uwagę, kierowca w dalszym ciągu będzie ponosił koszty za przesył danych w telefonie. Powyższa dyrektywa nie zdejmuje opłat z abonamentów. Dodatkowo działa jedynie na terenie Unii Europejskiej. Coraz większą popularnością cieszą się wyjazdy do dotychczas mniej poznanych przez polskich turystów krajów jak np. kraje byłej Jugosławii, Albanii czy Ukrainę. Także obszar Szwajcarii jest wyłączony z tej dyrektywy. W tych krajach należy się spodziewać bardzo wysokich opłat za korzystanie z telefonu.

5. Są jeszcze producenci samochodów, którzy chętnie instalują w produkowanych przez siebie pojazdach mapy znanych producentów nawigacji.

Zgadzam się z tym, że kierowcy samochodów mają bardzo szeroki wybór rozwiązań nawigacyjnych, a wśród nich jest nawigacja seryjnie montowana w samochodzie. Jednak aktualność wgranych map oraz koszty aktualizacji które kierowca musi ponieść pozostawiają wiele do życzenia. A to co dla kierowcy podczas podróży jest najważniejsze to właśnie aktualne mapy.

Zobacz też: Czy nawigacja może uchronić przed mandatem?

6. Korzystanie z nawigacji w smartfonie ma swoje wady, może da się w ten sposób unowocześnić nawigacje przenośne, żeby były dobrą alternatywą dla użytkownika smartfona?

Słusznie Pan zauważył - korzystanie z nawigacji w smartfonie ma wady. To co najważniejsze to koszty przesyłu danych. Drugą kwestią to nieprzystosowanie smartfona do ciągłej pracy jako nawigacja. Telefon przyczepiony do szyby bardzo szybko się nagrzewa co doprowadza do wyłączenia go, w czasie rozmów aplikacja potrafi się zawiesić. Często ma to wpływ na jakość informacji przekazywanych kierowcom. Dzisiejsze nawigacje PND dają użytkownikowi dostęp do bezpłatnych map, przekazują informacje o korkach, fotoradarach i zdarzeniach drogowych w czasie rzeczywistym. Dodając do powyższych większe, czytelniejsze wyświetlacze i brak dodatkowych kosztów ponoszonych przez kierowców stwierdzam że zakup nawigacji PND jest lepszym rozwiązaniem niż korzystanie z aplikacji w telefonie.

7. Jaki pomysł na przetrwanie mają producenci nawigacji?

Obserwując tendencje oraz wyniki sprzedażowe widzę, że Klienci doceniają produkty, które dla nich przygotowujemy. Są one cały czas na szczycie najlepiej sprzedawanych nawigacji w Polsce. Wysoka jakość urządzenia w połączeniu z dokładnymi mapami i dożywotnią, bezpłatną ich aktualizacją są gwarantem sukcesu na tym rynku.

Zobacz też: Na co zwrócić uwagę przy wyborze nawigacji?

8. A czego oczekują konsumenci?

Dla kierowców w nawigacji najważniejsze są mapy - precyzując ich jakość i dokładność. Będąc polskim producentem mającym kilkunastoletnie doświadczenie w nawigacji, współpracującym z czołowymi zagranicznymi dostawcami map gwarantujemy kierowcy bezpłatny dostęp do najbardziej aktualnych map. Dodatkowo użytkownicy naszych rozwiązań otrzymują dostęp do informacji o fotoradarach, korkach i zagrożeniach na drodze. Dodając do tego wysoką jakość produktu, duże wyświetlacze i konkurencyjne ceny uważam że spełniamy w pełni oczekiwania konsumentów.

9. Jak będzie wyglądała przyszłość w dziedzinie nawigacji samochodowych? W którym kierunku będzie się rozwijała branża?

Ciężko jest przewidzieć jak będą wyglądać następne lata czy dekady. Jestem jednak pewien, że w dalszym ciągu jako społeczeństwo będziemy się przemieszczać, a nieodłącznym partnerem w podróży pozostanie nawigacja.
O końcu nawigacji z pewnością bym nie myślał. Jestem przekonany, że tak samo jak wciąż dużą sprzedaż odnotowują przewodniki w wersji drukowanej - mimo wszechobecnych aplikacji, tak nadal będą sprzedawały się nawigacje PND- mimo ich odpowiedników na urządzenia mobilne.

Wypowiedzi udzielił Michał Rusak, przedstawiciel Smart GPS 

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA