REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podróż samochodem na wakacje - poradnik Klaudii Podkalickiej

Podróż samochodem na wakacje - poradnik Klaudii Podkalickiej
Podróż samochodem na wakacje - poradnik Klaudii Podkalickiej
Toyota

REKLAMA

REKLAMA

O czym pamiętać wybierając się samochodem na wakacje? W poniższym poradniku zawarte są porady Klaudii Podkalickiej, która regularnie startuje w rajdach i wyścigach samochodowych.

Oczywiście w podróż wybieramy się sprawnym samochodem, co do tego nikt nie ma chyba żadnych wątpliwości. Warto jednak pamiętać o takich drobiazgach, jak zweryfikowanie ciśnienia w kołach (łącznie z zapasowym) i doprowadzenie go do zalecanej przez producenta wartości odpowiedniej do załadowania pojazdu, a także sprawdzenie działania klimatyzacji. Sprawdźmy też datę ważności badania technicznego oraz ubezpieczenia, by nie okazało się, że upłynie ona podczas pobytu za granicą. To samo dotyczy też dokumentów wszystkich podróżnych, łącznie z kartami EKUZ (Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego).

REKLAMA

Klaudia Podkalicka

Klaudia Podkalicka

Toyota

Toyota

Zobacz też: Samochodem po Europie - poradnik dla kierowców

REKLAMA

– „Planując przygodę, często zapominamy o formalnościach, to jednak podstawa. Warto również ubezpieczyć się dodatkowo; można to sprawnie i szybko zrobić przez internet” – mówi Klaudia Podkalicka, kierowca rajdowy i wyścigowy - „Zajmuje to naprawdę chwilkę i w przypadku urlopowego wyjazdu nie kosztuje wiele, a pozwala uniknąć przykrych niespodzianek, bo zakres ubezpieczenia, do którego uprawnia EKUZ, jest bardzo wąski i w razie nieszczęśliwego wypadku leczenie może za sobą pociągnąć niewyobrażalne koszty. Dobrym pomysłem jest także dodatkowe ubezpieczenie auta, które w zależności od wybranej oferty może obejmować również holowanie, naprawę oraz transport i zakwaterowanie pasażerów w razie awarii”.

Trzeba wiedzieć, że w różnych krajach Europy obowiązują różne wymagania dotyczące obowiązkowego wyposażenia samochodu. Najbardziej rozbudowane są na Słowacji, gdzie obejmują apteczkę, trójkąt ostrzegawczy, komplet zapasowych żarówek i bezpieczników, koło zapasowe, klucz do kół, podnośnik, linę holowniczą oraz kamizelki dla kierowcy i pasażera w kabinie. Najlepiej mieć po jednej kamizelce dla każdej osoby w samochodzie – we Francji musi ją mieć na sobie każdy, kto opuszcza pojazd w razie kolizji lub wymiany koła na drodze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Choć niewielu kierowców to robi, przed wyjazdem warto planować trasę

Przed wyjazdem sprawdźmy ceny paliwa – różnice między poszczególnymi krajami są spore, więc czasem warto uzupełnić je na zapas przed kolejną granicą. Jeśli to możliwe, najlepiej unikać tankowania na autostradach, gdzie ceny są znacznie wyższe.

REKLAMA

– „Podróżując samochodem nie zapominajmy o wolności, jaką daje nam ten środek transportu. Pozwala to zobaczyć wiele ciekawych miejsc, dlatego warto od czasu do czasu zjeżdżać z autostrady do pobliskich miasteczek, by rozprostować kości, pożywić się, zatankować, a przy okazji coś zobaczyć” – radzi Klaudia Podkalicka – „Co do paliwa, lepiej nie czekać, aż zapali się rezerwa, bo można się przeliczyć, a kolejna stacja może się okazać nieczynna”.

W większości krajów europejskich autostrady są płatne (obowiązują winiety i/lub bramki), więc na etapie planowania trasy należy sprawdzić ceny, by nie być zaskoczonym. Na przykład za przejazd ok. 340 km we Włoszech płaci się 36 euro, a winieta na 10 dni kosztuje ok. 17 euro.

Różnice przepisów drogowych między poszczególnymi krajami obejmują także dozwolone prędkości. W zasadzie powszechne jest ograniczenie prędkości w terenie zabudowanym do 50 km/h, a maksymalna dozwolona prędkość na autostradzie to w większości krajów 130 km/h (są jednak wyjątki, np. w Hiszpanii to 120 km/h, zaś w Niemczech 130 km/h to jedynie prędkość zalecana). Limit dla zwykłych dróg poza terenem zabudowanym to zwykle 90 km/h, w Niemczech – 100 km/h. We Francji przepisy obniżają dozwoloną prędkość podczas deszczu do 80 km/h na szosach i 110 km/h na autostradach. Różne są także dopuszczalne stężenia alkoholu we krwi kierowcy, np. Niemczech, Włoszech, Hiszpanii, Chorwacji jest to 0,5 promila, w Austrii – 0, 49 promila, ale w Czechach – 0,0 promila!

– „Pamiętajmy, że w większości krajów Unii Europejskiej ograniczenia prędkości traktowane są bardzo poważnie i często karane jest nawet minimalne przekroczenie dozwolonej prędkości, a mandaty są naprawdę wysokie” – zauważa Klaudia Podkalicka – „Dla polskiego kierowcy może być dużym zaskoczeniem konieczność opłacenia mandatu na miejscu; podróż można kontynuować dopiero po uiszczeniu należności. Na szczęście można płacić kartą” – dodaje.

Pakując się na podróż trzeba zadbać o dobrym zabezpieczeniu luźnych przedmiotów, by podczas gwałtownego hamowania nie zrobiły komuś krzywdy. Trzeba także pamiętać, aby zawsze mieć w samochodzie zapas wody do picia. Bywa, że w korku musimy spędzić czasem nawet kilka godzin i wtedy będzie ona bezcenna. Przed wyruszeniem w drogę warto też odwiedzić kantor, by mieć w portfelu kilkadziesiąt euro w gotówce (ewentualnie odpowiednik w walucie narodowej kraju spoza strefy euro, przez który będziemy jechać) – nie należy polegać tylko na kartach kredytowych.

Na koniec przypominamy, że większość krajów Unii Europejskiej zaczyna od sierpnia wakacje, dlatego trzeba się przygotować się na duże korki. Nie pozwólcie, by zepsuły Wam humor – najważniejsze, by czerpać jak najwięcej przyjemności podczas urlopu.

Źródło: Toyota

Klaudia Podkalicka
Toyota
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Elektryki jeździły po Warszawie już pół wieku temu

Samochody elektryczne to wcale nie nowość. Już w latach 70. można było zwiedzać Warszawę takim autem. Do celów obsługi ruchu turystycznego wykorzystywano krajowe melexy. Takie zwiedzanie cieszyło się dużym zainteresowaniem.

Polacy kupują coraz częściej używane auta z silnikiem elektrycznym, jakich marek najczęściej

Używane auta z takim napędem nie są zbyt chętnie kupowane, a z pewnością duży wpływ na to ma fakt, iż dopłaty do elektryków dotyczą wyłącznie nowych pojazdów. Używane samochody chętnie kupują mieszkańcy bloków, a tam nie ma warunków do ładowania. I to jest zapewne druga przyczyna.

Rynek używanych samochodów w Polsce. Jak wygląda przeciętny używany elektryk?

Rynek używanych samochodów w Polsce. Jak wygląda przeciętny używany elektryk? Co z programem dopłat do zakupu samochodów elektrycznych? Czemu Polacy nie są przekonani do samochodów elektrycznych? Które samochody elektryczne są w Polsce najpopularniejsze?

Karać urzędników jak kierowców? Pomysł, który może zrewolucjonizować drogi w Polsce

Karać urzędników jak kierowców? Pomysł, który może zrewolucjonizować drogi w Polsce. Kto odpowiada za stan dróg? Czy urzędnicy powinni płacić mandaty? Co by było gdyby istniał urząd zamykający dziurawe ulice?

REKLAMA

KGP: 99 430 interwencji, 275 wypadków drogowych, 21 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 430 interwencji. Byli wzywani do 275 wypadków drogowych.

Polacy wciąż kupują samochody z silnikami na benzynę, ale ścigają je hybrydy. Auta jakich marek najlepiej sprzedają się teraz

Przede wszystkim notujemy stabilny wzrost rynku nowych samochodów od początku 2025 roku. Jednak na rynku aut dostawczych i w segmencie premium – duże zaskoczenia. Kto w styczniu był prymusem na poszczególnych rynkach?

Klasyki motoryzacji. 27 lat temu wyprodukowano ostatniego Żuka

27 lat temu z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni Żuk. Lekki samochód dostawczy z Lublina oparty na konstrukcji Warszawy m20 był nie tylko odpowiedzią na potrzeby krajowego rynku, ale i był świetnym towarem eksportowym. Przypomnijmy sobie jego historię.

Polacy już wnioskują o dopłaty do aut elektrycznych. Ile można dostać?

Nowy program dopłat do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych ruszył 3 lutego. Na ten moment złożono blisko 400 wniosków. O jakie kwoty można się ubiegać?

REKLAMA

Rejestracja samochodu w Polsce przez obcokrajowca

Obcokrajowcy planujący pobyt w Polsce dłuższy niż 6 miesięcy muszą zarejestrować swój pojazd, niezależnie od tego, czy przyjechali z własnym, czy planują kupić nowy. Rejestracja jest konieczna do legalnego poruszania się po drogach oraz świadczenia usług transportowych. Formalności można załatwić w urzędzie zgodnym z miejscem zameldowania, ale co w przypadku braku meldunku? Gdzie szukać pomocy?

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

REKLAMA