REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podróż samochodem na wakacje - poradnik Klaudii Podkalickiej

Podróż samochodem na wakacje - poradnik Klaudii Podkalickiej
Podróż samochodem na wakacje - poradnik Klaudii Podkalickiej
Toyota

REKLAMA

REKLAMA

O czym pamiętać wybierając się samochodem na wakacje? W poniższym poradniku zawarte są porady Klaudii Podkalickiej, która regularnie startuje w rajdach i wyścigach samochodowych.

Oczywiście w podróż wybieramy się sprawnym samochodem, co do tego nikt nie ma chyba żadnych wątpliwości. Warto jednak pamiętać o takich drobiazgach, jak zweryfikowanie ciśnienia w kołach (łącznie z zapasowym) i doprowadzenie go do zalecanej przez producenta wartości odpowiedniej do załadowania pojazdu, a także sprawdzenie działania klimatyzacji. Sprawdźmy też datę ważności badania technicznego oraz ubezpieczenia, by nie okazało się, że upłynie ona podczas pobytu za granicą. To samo dotyczy też dokumentów wszystkich podróżnych, łącznie z kartami EKUZ (Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego).

REKLAMA

REKLAMA

Klaudia Podkalicka

Toyota

Toyota

Zobacz też: Samochodem po Europie - poradnik dla kierowców

– „Planując przygodę, często zapominamy o formalnościach, to jednak podstawa. Warto również ubezpieczyć się dodatkowo; można to sprawnie i szybko zrobić przez internet” – mówi Klaudia Podkalicka, kierowca rajdowy i wyścigowy - „Zajmuje to naprawdę chwilkę i w przypadku urlopowego wyjazdu nie kosztuje wiele, a pozwala uniknąć przykrych niespodzianek, bo zakres ubezpieczenia, do którego uprawnia EKUZ, jest bardzo wąski i w razie nieszczęśliwego wypadku leczenie może za sobą pociągnąć niewyobrażalne koszty. Dobrym pomysłem jest także dodatkowe ubezpieczenie auta, które w zależności od wybranej oferty może obejmować również holowanie, naprawę oraz transport i zakwaterowanie pasażerów w razie awarii”.

Trzeba wiedzieć, że w różnych krajach Europy obowiązują różne wymagania dotyczące obowiązkowego wyposażenia samochodu. Najbardziej rozbudowane są na Słowacji, gdzie obejmują apteczkę, trójkąt ostrzegawczy, komplet zapasowych żarówek i bezpieczników, koło zapasowe, klucz do kół, podnośnik, linę holowniczą oraz kamizelki dla kierowcy i pasażera w kabinie. Najlepiej mieć po jednej kamizelce dla każdej osoby w samochodzie – we Francji musi ją mieć na sobie każdy, kto opuszcza pojazd w razie kolizji lub wymiany koła na drodze.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Choć niewielu kierowców to robi, przed wyjazdem warto planować trasę

Przed wyjazdem sprawdźmy ceny paliwa – różnice między poszczególnymi krajami są spore, więc czasem warto uzupełnić je na zapas przed kolejną granicą. Jeśli to możliwe, najlepiej unikać tankowania na autostradach, gdzie ceny są znacznie wyższe.

– „Podróżując samochodem nie zapominajmy o wolności, jaką daje nam ten środek transportu. Pozwala to zobaczyć wiele ciekawych miejsc, dlatego warto od czasu do czasu zjeżdżać z autostrady do pobliskich miasteczek, by rozprostować kości, pożywić się, zatankować, a przy okazji coś zobaczyć” – radzi Klaudia Podkalicka – „Co do paliwa, lepiej nie czekać, aż zapali się rezerwa, bo można się przeliczyć, a kolejna stacja może się okazać nieczynna”.

W większości krajów europejskich autostrady są płatne (obowiązują winiety i/lub bramki), więc na etapie planowania trasy należy sprawdzić ceny, by nie być zaskoczonym. Na przykład za przejazd ok. 340 km we Włoszech płaci się 36 euro, a winieta na 10 dni kosztuje ok. 17 euro.

Różnice przepisów drogowych między poszczególnymi krajami obejmują także dozwolone prędkości. W zasadzie powszechne jest ograniczenie prędkości w terenie zabudowanym do 50 km/h, a maksymalna dozwolona prędkość na autostradzie to w większości krajów 130 km/h (są jednak wyjątki, np. w Hiszpanii to 120 km/h, zaś w Niemczech 130 km/h to jedynie prędkość zalecana). Limit dla zwykłych dróg poza terenem zabudowanym to zwykle 90 km/h, w Niemczech – 100 km/h. We Francji przepisy obniżają dozwoloną prędkość podczas deszczu do 80 km/h na szosach i 110 km/h na autostradach. Różne są także dopuszczalne stężenia alkoholu we krwi kierowcy, np. Niemczech, Włoszech, Hiszpanii, Chorwacji jest to 0,5 promila, w Austrii – 0, 49 promila, ale w Czechach – 0,0 promila!

– „Pamiętajmy, że w większości krajów Unii Europejskiej ograniczenia prędkości traktowane są bardzo poważnie i często karane jest nawet minimalne przekroczenie dozwolonej prędkości, a mandaty są naprawdę wysokie” – zauważa Klaudia Podkalicka – „Dla polskiego kierowcy może być dużym zaskoczeniem konieczność opłacenia mandatu na miejscu; podróż można kontynuować dopiero po uiszczeniu należności. Na szczęście można płacić kartą” – dodaje.

Pakując się na podróż trzeba zadbać o dobrym zabezpieczeniu luźnych przedmiotów, by podczas gwałtownego hamowania nie zrobiły komuś krzywdy. Trzeba także pamiętać, aby zawsze mieć w samochodzie zapas wody do picia. Bywa, że w korku musimy spędzić czasem nawet kilka godzin i wtedy będzie ona bezcenna. Przed wyruszeniem w drogę warto też odwiedzić kantor, by mieć w portfelu kilkadziesiąt euro w gotówce (ewentualnie odpowiednik w walucie narodowej kraju spoza strefy euro, przez który będziemy jechać) – nie należy polegać tylko na kartach kredytowych.

Na koniec przypominamy, że większość krajów Unii Europejskiej zaczyna od sierpnia wakacje, dlatego trzeba się przygotować się na duże korki. Nie pozwólcie, by zepsuły Wam humor – najważniejsze, by czerpać jak najwięcej przyjemności podczas urlopu.

Źródło: Toyota

Klaudia Podkalicka
Toyota
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

REKLAMA

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

REKLAMA

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA