REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podróż samochodem na wakacje - poradnik Klaudii Podkalickiej

Podróż samochodem na wakacje - poradnik Klaudii Podkalickiej
Podróż samochodem na wakacje - poradnik Klaudii Podkalickiej
Toyota

REKLAMA

REKLAMA

O czym pamiętać wybierając się samochodem na wakacje? W poniższym poradniku zawarte są porady Klaudii Podkalickiej, która regularnie startuje w rajdach i wyścigach samochodowych.

Oczywiście w podróż wybieramy się sprawnym samochodem, co do tego nikt nie ma chyba żadnych wątpliwości. Warto jednak pamiętać o takich drobiazgach, jak zweryfikowanie ciśnienia w kołach (łącznie z zapasowym) i doprowadzenie go do zalecanej przez producenta wartości odpowiedniej do załadowania pojazdu, a także sprawdzenie działania klimatyzacji. Sprawdźmy też datę ważności badania technicznego oraz ubezpieczenia, by nie okazało się, że upłynie ona podczas pobytu za granicą. To samo dotyczy też dokumentów wszystkich podróżnych, łącznie z kartami EKUZ (Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego).

REKLAMA

REKLAMA

Klaudia Podkalicka

Toyota

Toyota

Zobacz też: Samochodem po Europie - poradnik dla kierowców

– „Planując przygodę, często zapominamy o formalnościach, to jednak podstawa. Warto również ubezpieczyć się dodatkowo; można to sprawnie i szybko zrobić przez internet” – mówi Klaudia Podkalicka, kierowca rajdowy i wyścigowy - „Zajmuje to naprawdę chwilkę i w przypadku urlopowego wyjazdu nie kosztuje wiele, a pozwala uniknąć przykrych niespodzianek, bo zakres ubezpieczenia, do którego uprawnia EKUZ, jest bardzo wąski i w razie nieszczęśliwego wypadku leczenie może za sobą pociągnąć niewyobrażalne koszty. Dobrym pomysłem jest także dodatkowe ubezpieczenie auta, które w zależności od wybranej oferty może obejmować również holowanie, naprawę oraz transport i zakwaterowanie pasażerów w razie awarii”.

Trzeba wiedzieć, że w różnych krajach Europy obowiązują różne wymagania dotyczące obowiązkowego wyposażenia samochodu. Najbardziej rozbudowane są na Słowacji, gdzie obejmują apteczkę, trójkąt ostrzegawczy, komplet zapasowych żarówek i bezpieczników, koło zapasowe, klucz do kół, podnośnik, linę holowniczą oraz kamizelki dla kierowcy i pasażera w kabinie. Najlepiej mieć po jednej kamizelce dla każdej osoby w samochodzie – we Francji musi ją mieć na sobie każdy, kto opuszcza pojazd w razie kolizji lub wymiany koła na drodze.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Choć niewielu kierowców to robi, przed wyjazdem warto planować trasę

Przed wyjazdem sprawdźmy ceny paliwa – różnice między poszczególnymi krajami są spore, więc czasem warto uzupełnić je na zapas przed kolejną granicą. Jeśli to możliwe, najlepiej unikać tankowania na autostradach, gdzie ceny są znacznie wyższe.

– „Podróżując samochodem nie zapominajmy o wolności, jaką daje nam ten środek transportu. Pozwala to zobaczyć wiele ciekawych miejsc, dlatego warto od czasu do czasu zjeżdżać z autostrady do pobliskich miasteczek, by rozprostować kości, pożywić się, zatankować, a przy okazji coś zobaczyć” – radzi Klaudia Podkalicka – „Co do paliwa, lepiej nie czekać, aż zapali się rezerwa, bo można się przeliczyć, a kolejna stacja może się okazać nieczynna”.

W większości krajów europejskich autostrady są płatne (obowiązują winiety i/lub bramki), więc na etapie planowania trasy należy sprawdzić ceny, by nie być zaskoczonym. Na przykład za przejazd ok. 340 km we Włoszech płaci się 36 euro, a winieta na 10 dni kosztuje ok. 17 euro.

Różnice przepisów drogowych między poszczególnymi krajami obejmują także dozwolone prędkości. W zasadzie powszechne jest ograniczenie prędkości w terenie zabudowanym do 50 km/h, a maksymalna dozwolona prędkość na autostradzie to w większości krajów 130 km/h (są jednak wyjątki, np. w Hiszpanii to 120 km/h, zaś w Niemczech 130 km/h to jedynie prędkość zalecana). Limit dla zwykłych dróg poza terenem zabudowanym to zwykle 90 km/h, w Niemczech – 100 km/h. We Francji przepisy obniżają dozwoloną prędkość podczas deszczu do 80 km/h na szosach i 110 km/h na autostradach. Różne są także dopuszczalne stężenia alkoholu we krwi kierowcy, np. Niemczech, Włoszech, Hiszpanii, Chorwacji jest to 0,5 promila, w Austrii – 0, 49 promila, ale w Czechach – 0,0 promila!

– „Pamiętajmy, że w większości krajów Unii Europejskiej ograniczenia prędkości traktowane są bardzo poważnie i często karane jest nawet minimalne przekroczenie dozwolonej prędkości, a mandaty są naprawdę wysokie” – zauważa Klaudia Podkalicka – „Dla polskiego kierowcy może być dużym zaskoczeniem konieczność opłacenia mandatu na miejscu; podróż można kontynuować dopiero po uiszczeniu należności. Na szczęście można płacić kartą” – dodaje.

Pakując się na podróż trzeba zadbać o dobrym zabezpieczeniu luźnych przedmiotów, by podczas gwałtownego hamowania nie zrobiły komuś krzywdy. Trzeba także pamiętać, aby zawsze mieć w samochodzie zapas wody do picia. Bywa, że w korku musimy spędzić czasem nawet kilka godzin i wtedy będzie ona bezcenna. Przed wyruszeniem w drogę warto też odwiedzić kantor, by mieć w portfelu kilkadziesiąt euro w gotówce (ewentualnie odpowiednik w walucie narodowej kraju spoza strefy euro, przez który będziemy jechać) – nie należy polegać tylko na kartach kredytowych.

Na koniec przypominamy, że większość krajów Unii Europejskiej zaczyna od sierpnia wakacje, dlatego trzeba się przygotować się na duże korki. Nie pozwólcie, by zepsuły Wam humor – najważniejsze, by czerpać jak najwięcej przyjemności podczas urlopu.

Źródło: Toyota

Klaudia Podkalicka
Toyota
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA