REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
System E – Toll dla samochodów osobowych. Ułatwienie?
System E – Toll dla samochodów osobowych. Ułatwienie?
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

System E – Toll dla samochodów osobowych. Ułatwienie? No właśnie głosy są podzielone. Bo działanie systemu pozostawia nieco do życzenia.

System E – Toll. Czym jest I jak działa...

System e-TOLL działa w dość prosty sposób. Na państwowych odcinkach autostrad A2 Konin-Stryków i A4 Wrocław-Sośnica zniknęły bramki. Teraz kierowcy są zobligowani do dokonywania płatności elektronicznie (np. poprzez dedykowaną aplikację e-TOLL PL BILET). Alternatywa? Można zjechać na stację Orlenu (niedługo też Lotosu) i kupić bilet przejazdowy. System e-TOLL ma usprawnić ruch na płatnych odcinkach, a do tego zapewnić prowadzącym wygodną formę płatności. Co ważne, wprowadzenie elektronicznych płatności nie zmienia wysokości opłat. Dla aut osobowych pokonanie odcinka A2 nadal kosztuje 9,90 zł, a A4 16,20 zł.

REKLAMA

REKLAMA

System E – Toll. Dla wszystkich

W tym tekście mówimy o systemie e-TOLL w kontekście samochodów osobowych. Na w/w odcinku A2 i A4 jest on jednak dedykowany również każdemu innemu typowi pojazdu. Dotyczy także motocykli, samochodów ciężarowych, TIRów czy autobusów. Innego rozwiązanie nie dało się przyjąć. W końcu na tych odcinkach zniknęły bramki pozwalające na dokonanie płatności w sposób tradycyjny.

System E – Toll. Proste, łatwe i przyjemne

W czystej teorii korzystanie z systemu e-TOLL jest proste, łatwe i przyjemne. Kierowca zakłada konto na e-Urzędzie Skarbowym, dopisuje do niego pojazd i ściąga aplikację na telefon. Po podaniu danych i doładowaniu konta przedpłaconego płatności są automatycznie realizowane po tym, jak lokalizacja urządzenia wskaże przekroczenie granicy płatnego odcinka autostrady A2 i A4. W praktyce rejestracja nie jest tak łatwa. Wymaga podania wielu danych i przesłania np. skanu dowodu rejestracyjnego. Warto ją zatem dopiąć na długo prze ruszeniem w trasę, ewentualnie trzeba będzie skorzystać z aplikacji jednego z partnerów.

Co ważne, aplikacja e-TOLL PL BILET obsługuje w sumie 9 języków (PL, EN, DE, RU, UA, BY, SK, CZ, LT).

REKLAMA

System E – Toll. Aplikacja, czyli sprawdzam

Dedykowana systemowi e-TOLL aplikacja e-TOLL PL BILET wymaga żmudnej i wieloetapowej rejestracji. Do tego kierowca musi pamiętać o doładowaniu konta przedpłaconego. Czy są wygodniejsze metody płatności? Kierowcy mają aż dwie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Autopay – ta aplikacja obsługująca system e-TOLL oferuje łatwiejszy proces rejestracji, a do tego płatności są pobierane bezpośrednio z konta lub karty płatniczej. Poza tym aplikacja korzysta z lokalizacji tylko wtedy, gdy musi – uruchamia ją gdy płatność jest konieczna w czasie przekraczania punktu granicznego na danym odcinku. W przypadku Autopay kierowca zapłaci też na A-jedynce czy innym odcinku A-czwórki.
  • mPay – ta aplikacja obsługująca system e-TOLL pozwala nie na opłacenie przejazdu, a zakup biletu autostradowego. W aplikacji należy podać miejsce wjazdu i zjazdu z autostrady oraz datę podróży. Płatność zostanie pobrana z podpiętej karty lub środków zgromadzonych na mRachunku.

System E – Toll. Jak działa e-bilet?

Alternatywą dla aplikacji jest e-TOLL bilet jednorazowy. Można go kupić na stacji Orlenu lub w punktach obsługi klienta. Bilet taki kupuje się przed wjazdem na odcinek i w czasie zakupu trzeba podać takie dane jak numer rejestracyjny pojazdu czy czas i miejsce wjazdu oraz zjazd u płatnego odcinka. e-TOLL bilet jednorazowy można kupić z 60-dniowym wyprzedzeniem, okres jego ważności to 48h od zadeklarowanej daty i godziny rozpoczęcia podróży, a do tego bilet można zwrócić przed zadeklarowaną datą i godziną rozpoczęcia przejazdu.

System E – Toll. Kary

Choć na A2 Konin-Stryków i A4 Wrocław-Sośnica zniknęły bramki, to nie oznacza że kierowca może się prześlizgnąć bezkarnie bez płatności zdalnej lub e-biletu jednorazowego. Przejazd tymi odcinkami jest bowiem ściśle monitorowany za pomocą kamer. Te są zamontowane na wjazdach i wyjazdach ze szlaków, a do tego na dachach pojazdów KAS. Podstawą do kontroli jest odczytanie numeru rejestracyjnego. Na jego podstawie odbywa się weryfikacja płatności. Kara za brak płatności e-TOLL jest wysoka. W przypadku samochodów osobowych wynosi aż 500 zł. Kierowca otrzyma grzywnę na dwa sposoby. Albo po zatrzymaniu przez radiowóz, albo listem przesłanym na adres właściciela pojazdu.

Co ważne, aplikacja e-TOLL PL BILET nie zawsze działa poprawnie (czasami płatność trzeba uruchomić np. manualnie). Kierowca, który zorientował się, że nie pobrała ona płatności za przejazd, a do tego nie został zatrzymany do kontroli, ma 3 dni na opłacenie przejazdu. Jeżeli tego nie zrobi, dopiero dostanie mandat.

System E – Toll. Podsumowanie

Elektroniczna płatność za autostrady e-TOLL bez wątpienia ma swoje zalety. Nie ma wstrzymania ruchu na bramkach na autostradzie, bo bramek nie ma. To przekłada się na mniejsze korkowanie szlaków, a do tego oznacza dużo wygodniejszą dla kierowcy metodę płatności. Niestety system e-TOLL ma także i wady. A te dotyczą przede wszystkim działania dedykowanej aplikacji rządowej. Raz że wymaga ciągłej lokalizacji. Dwa że praktyka wskazuje, iż nie działa idealnie i czasami płatności nie pobiera. Trzy wymaga posiadania konta przedpłaconego i doładowywania go. Można było zatem stworzyć bardziej intuicyjne rozwiązanie. Szczególnie że KAS miało sporo czasu przed wprowadzeniem rozwiązania...

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA