REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

System E – Toll dla samochodów osobowych. Ułatwienie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
System E – Toll dla samochodów osobowych. Ułatwienie?
System E – Toll dla samochodów osobowych. Ułatwienie?
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

System E – Toll dla samochodów osobowych. Ułatwienie? No właśnie głosy są podzielone. Bo działanie systemu pozostawia nieco do życzenia.

System E – Toll. Czym jest I jak działa...

System e-TOLL działa w dość prosty sposób. Na państwowych odcinkach autostrad A2 Konin-Stryków i A4 Wrocław-Sośnica zniknęły bramki. Teraz kierowcy są zobligowani do dokonywania płatności elektronicznie (np. poprzez dedykowaną aplikację e-TOLL PL BILET). Alternatywa? Można zjechać na stację Orlenu (niedługo też Lotosu) i kupić bilet przejazdowy. System e-TOLL ma usprawnić ruch na płatnych odcinkach, a do tego zapewnić prowadzącym wygodną formę płatności. Co ważne, wprowadzenie elektronicznych płatności nie zmienia wysokości opłat. Dla aut osobowych pokonanie odcinka A2 nadal kosztuje 9,90 zł, a A4 16,20 zł.

REKLAMA

System E – Toll. Dla wszystkich

W tym tekście mówimy o systemie e-TOLL w kontekście samochodów osobowych. Na w/w odcinku A2 i A4 jest on jednak dedykowany również każdemu innemu typowi pojazdu. Dotyczy także motocykli, samochodów ciężarowych, TIRów czy autobusów. Innego rozwiązanie nie dało się przyjąć. W końcu na tych odcinkach zniknęły bramki pozwalające na dokonanie płatności w sposób tradycyjny.

System E – Toll. Proste, łatwe i przyjemne

W czystej teorii korzystanie z systemu e-TOLL jest proste, łatwe i przyjemne. Kierowca zakłada konto na e-Urzędzie Skarbowym, dopisuje do niego pojazd i ściąga aplikację na telefon. Po podaniu danych i doładowaniu konta przedpłaconego płatności są automatycznie realizowane po tym, jak lokalizacja urządzenia wskaże przekroczenie granicy płatnego odcinka autostrady A2 i A4. W praktyce rejestracja nie jest tak łatwa. Wymaga podania wielu danych i przesłania np. skanu dowodu rejestracyjnego. Warto ją zatem dopiąć na długo prze ruszeniem w trasę, ewentualnie trzeba będzie skorzystać z aplikacji jednego z partnerów.

Co ważne, aplikacja e-TOLL PL BILET obsługuje w sumie 9 języków (PL, EN, DE, RU, UA, BY, SK, CZ, LT).

System E – Toll. Aplikacja, czyli sprawdzam

Dedykowana systemowi e-TOLL aplikacja e-TOLL PL BILET wymaga żmudnej i wieloetapowej rejestracji. Do tego kierowca musi pamiętać o doładowaniu konta przedpłaconego. Czy są wygodniejsze metody płatności? Kierowcy mają aż dwie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Autopay – ta aplikacja obsługująca system e-TOLL oferuje łatwiejszy proces rejestracji, a do tego płatności są pobierane bezpośrednio z konta lub karty płatniczej. Poza tym aplikacja korzysta z lokalizacji tylko wtedy, gdy musi – uruchamia ją gdy płatność jest konieczna w czasie przekraczania punktu granicznego na danym odcinku. W przypadku Autopay kierowca zapłaci też na A-jedynce czy innym odcinku A-czwórki.
  • mPay – ta aplikacja obsługująca system e-TOLL pozwala nie na opłacenie przejazdu, a zakup biletu autostradowego. W aplikacji należy podać miejsce wjazdu i zjazdu z autostrady oraz datę podróży. Płatność zostanie pobrana z podpiętej karty lub środków zgromadzonych na mRachunku.

System E – Toll. Jak działa e-bilet?

Alternatywą dla aplikacji jest e-TOLL bilet jednorazowy. Można go kupić na stacji Orlenu lub w punktach obsługi klienta. Bilet taki kupuje się przed wjazdem na odcinek i w czasie zakupu trzeba podać takie dane jak numer rejestracyjny pojazdu czy czas i miejsce wjazdu oraz zjazd u płatnego odcinka. e-TOLL bilet jednorazowy można kupić z 60-dniowym wyprzedzeniem, okres jego ważności to 48h od zadeklarowanej daty i godziny rozpoczęcia podróży, a do tego bilet można zwrócić przed zadeklarowaną datą i godziną rozpoczęcia przejazdu.

System E – Toll. Kary

REKLAMA

Choć na A2 Konin-Stryków i A4 Wrocław-Sośnica zniknęły bramki, to nie oznacza że kierowca może się prześlizgnąć bezkarnie bez płatności zdalnej lub e-biletu jednorazowego. Przejazd tymi odcinkami jest bowiem ściśle monitorowany za pomocą kamer. Te są zamontowane na wjazdach i wyjazdach ze szlaków, a do tego na dachach pojazdów KAS. Podstawą do kontroli jest odczytanie numeru rejestracyjnego. Na jego podstawie odbywa się weryfikacja płatności. Kara za brak płatności e-TOLL jest wysoka. W przypadku samochodów osobowych wynosi aż 500 zł. Kierowca otrzyma grzywnę na dwa sposoby. Albo po zatrzymaniu przez radiowóz, albo listem przesłanym na adres właściciela pojazdu.

Co ważne, aplikacja e-TOLL PL BILET nie zawsze działa poprawnie (czasami płatność trzeba uruchomić np. manualnie). Kierowca, który zorientował się, że nie pobrała ona płatności za przejazd, a do tego nie został zatrzymany do kontroli, ma 3 dni na opłacenie przejazdu. Jeżeli tego nie zrobi, dopiero dostanie mandat.

System E – Toll. Podsumowanie

Elektroniczna płatność za autostrady e-TOLL bez wątpienia ma swoje zalety. Nie ma wstrzymania ruchu na bramkach na autostradzie, bo bramek nie ma. To przekłada się na mniejsze korkowanie szlaków, a do tego oznacza dużo wygodniejszą dla kierowcy metodę płatności. Niestety system e-TOLL ma także i wady. A te dotyczą przede wszystkim działania dedykowanej aplikacji rządowej. Raz że wymaga ciągłej lokalizacji. Dwa że praktyka wskazuje, iż nie działa idealnie i czasami płatności nie pobiera. Trzy wymaga posiadania konta przedpłaconego i doładowywania go. Można było zatem stworzyć bardziej intuicyjne rozwiązanie. Szczególnie że KAS miało sporo czasu przed wprowadzeniem rozwiązania...

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA