REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
System E – Toll dla samochodów osobowych. Ułatwienie?
System E – Toll dla samochodów osobowych. Ułatwienie?
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

System E – Toll dla samochodów osobowych. Ułatwienie? No właśnie głosy są podzielone. Bo działanie systemu pozostawia nieco do życzenia.

System E – Toll. Czym jest I jak działa...

System e-TOLL działa w dość prosty sposób. Na państwowych odcinkach autostrad A2 Konin-Stryków i A4 Wrocław-Sośnica zniknęły bramki. Teraz kierowcy są zobligowani do dokonywania płatności elektronicznie (np. poprzez dedykowaną aplikację e-TOLL PL BILET). Alternatywa? Można zjechać na stację Orlenu (niedługo też Lotosu) i kupić bilet przejazdowy. System e-TOLL ma usprawnić ruch na płatnych odcinkach, a do tego zapewnić prowadzącym wygodną formę płatności. Co ważne, wprowadzenie elektronicznych płatności nie zmienia wysokości opłat. Dla aut osobowych pokonanie odcinka A2 nadal kosztuje 9,90 zł, a A4 16,20 zł.

REKLAMA

REKLAMA

System E – Toll. Dla wszystkich

W tym tekście mówimy o systemie e-TOLL w kontekście samochodów osobowych. Na w/w odcinku A2 i A4 jest on jednak dedykowany również każdemu innemu typowi pojazdu. Dotyczy także motocykli, samochodów ciężarowych, TIRów czy autobusów. Innego rozwiązanie nie dało się przyjąć. W końcu na tych odcinkach zniknęły bramki pozwalające na dokonanie płatności w sposób tradycyjny.

System E – Toll. Proste, łatwe i przyjemne

W czystej teorii korzystanie z systemu e-TOLL jest proste, łatwe i przyjemne. Kierowca zakłada konto na e-Urzędzie Skarbowym, dopisuje do niego pojazd i ściąga aplikację na telefon. Po podaniu danych i doładowaniu konta przedpłaconego płatności są automatycznie realizowane po tym, jak lokalizacja urządzenia wskaże przekroczenie granicy płatnego odcinka autostrady A2 i A4. W praktyce rejestracja nie jest tak łatwa. Wymaga podania wielu danych i przesłania np. skanu dowodu rejestracyjnego. Warto ją zatem dopiąć na długo prze ruszeniem w trasę, ewentualnie trzeba będzie skorzystać z aplikacji jednego z partnerów.

Co ważne, aplikacja e-TOLL PL BILET obsługuje w sumie 9 języków (PL, EN, DE, RU, UA, BY, SK, CZ, LT).

REKLAMA

System E – Toll. Aplikacja, czyli sprawdzam

Dedykowana systemowi e-TOLL aplikacja e-TOLL PL BILET wymaga żmudnej i wieloetapowej rejestracji. Do tego kierowca musi pamiętać o doładowaniu konta przedpłaconego. Czy są wygodniejsze metody płatności? Kierowcy mają aż dwie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Autopay – ta aplikacja obsługująca system e-TOLL oferuje łatwiejszy proces rejestracji, a do tego płatności są pobierane bezpośrednio z konta lub karty płatniczej. Poza tym aplikacja korzysta z lokalizacji tylko wtedy, gdy musi – uruchamia ją gdy płatność jest konieczna w czasie przekraczania punktu granicznego na danym odcinku. W przypadku Autopay kierowca zapłaci też na A-jedynce czy innym odcinku A-czwórki.
  • mPay – ta aplikacja obsługująca system e-TOLL pozwala nie na opłacenie przejazdu, a zakup biletu autostradowego. W aplikacji należy podać miejsce wjazdu i zjazdu z autostrady oraz datę podróży. Płatność zostanie pobrana z podpiętej karty lub środków zgromadzonych na mRachunku.

System E – Toll. Jak działa e-bilet?

Alternatywą dla aplikacji jest e-TOLL bilet jednorazowy. Można go kupić na stacji Orlenu lub w punktach obsługi klienta. Bilet taki kupuje się przed wjazdem na odcinek i w czasie zakupu trzeba podać takie dane jak numer rejestracyjny pojazdu czy czas i miejsce wjazdu oraz zjazd u płatnego odcinka. e-TOLL bilet jednorazowy można kupić z 60-dniowym wyprzedzeniem, okres jego ważności to 48h od zadeklarowanej daty i godziny rozpoczęcia podróży, a do tego bilet można zwrócić przed zadeklarowaną datą i godziną rozpoczęcia przejazdu.

System E – Toll. Kary

Choć na A2 Konin-Stryków i A4 Wrocław-Sośnica zniknęły bramki, to nie oznacza że kierowca może się prześlizgnąć bezkarnie bez płatności zdalnej lub e-biletu jednorazowego. Przejazd tymi odcinkami jest bowiem ściśle monitorowany za pomocą kamer. Te są zamontowane na wjazdach i wyjazdach ze szlaków, a do tego na dachach pojazdów KAS. Podstawą do kontroli jest odczytanie numeru rejestracyjnego. Na jego podstawie odbywa się weryfikacja płatności. Kara za brak płatności e-TOLL jest wysoka. W przypadku samochodów osobowych wynosi aż 500 zł. Kierowca otrzyma grzywnę na dwa sposoby. Albo po zatrzymaniu przez radiowóz, albo listem przesłanym na adres właściciela pojazdu.

Co ważne, aplikacja e-TOLL PL BILET nie zawsze działa poprawnie (czasami płatność trzeba uruchomić np. manualnie). Kierowca, który zorientował się, że nie pobrała ona płatności za przejazd, a do tego nie został zatrzymany do kontroli, ma 3 dni na opłacenie przejazdu. Jeżeli tego nie zrobi, dopiero dostanie mandat.

System E – Toll. Podsumowanie

Elektroniczna płatność za autostrady e-TOLL bez wątpienia ma swoje zalety. Nie ma wstrzymania ruchu na bramkach na autostradzie, bo bramek nie ma. To przekłada się na mniejsze korkowanie szlaków, a do tego oznacza dużo wygodniejszą dla kierowcy metodę płatności. Niestety system e-TOLL ma także i wady. A te dotyczą przede wszystkim działania dedykowanej aplikacji rządowej. Raz że wymaga ciągłej lokalizacji. Dwa że praktyka wskazuje, iż nie działa idealnie i czasami płatności nie pobiera. Trzy wymaga posiadania konta przedpłaconego i doładowywania go. Można było zatem stworzyć bardziej intuicyjne rozwiązanie. Szczególnie że KAS miało sporo czasu przed wprowadzeniem rozwiązania...

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA