REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
System E – Toll dla samochodów osobowych. Ułatwienie?
System E – Toll dla samochodów osobowych. Ułatwienie?
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

System E – Toll dla samochodów osobowych. Ułatwienie? No właśnie głosy są podzielone. Bo działanie systemu pozostawia nieco do życzenia.

System E – Toll. Czym jest I jak działa...

System e-TOLL działa w dość prosty sposób. Na państwowych odcinkach autostrad A2 Konin-Stryków i A4 Wrocław-Sośnica zniknęły bramki. Teraz kierowcy są zobligowani do dokonywania płatności elektronicznie (np. poprzez dedykowaną aplikację e-TOLL PL BILET). Alternatywa? Można zjechać na stację Orlenu (niedługo też Lotosu) i kupić bilet przejazdowy. System e-TOLL ma usprawnić ruch na płatnych odcinkach, a do tego zapewnić prowadzącym wygodną formę płatności. Co ważne, wprowadzenie elektronicznych płatności nie zmienia wysokości opłat. Dla aut osobowych pokonanie odcinka A2 nadal kosztuje 9,90 zł, a A4 16,20 zł.

REKLAMA

REKLAMA

System E – Toll. Dla wszystkich

W tym tekście mówimy o systemie e-TOLL w kontekście samochodów osobowych. Na w/w odcinku A2 i A4 jest on jednak dedykowany również każdemu innemu typowi pojazdu. Dotyczy także motocykli, samochodów ciężarowych, TIRów czy autobusów. Innego rozwiązanie nie dało się przyjąć. W końcu na tych odcinkach zniknęły bramki pozwalające na dokonanie płatności w sposób tradycyjny.

System E – Toll. Proste, łatwe i przyjemne

W czystej teorii korzystanie z systemu e-TOLL jest proste, łatwe i przyjemne. Kierowca zakłada konto na e-Urzędzie Skarbowym, dopisuje do niego pojazd i ściąga aplikację na telefon. Po podaniu danych i doładowaniu konta przedpłaconego płatności są automatycznie realizowane po tym, jak lokalizacja urządzenia wskaże przekroczenie granicy płatnego odcinka autostrady A2 i A4. W praktyce rejestracja nie jest tak łatwa. Wymaga podania wielu danych i przesłania np. skanu dowodu rejestracyjnego. Warto ją zatem dopiąć na długo prze ruszeniem w trasę, ewentualnie trzeba będzie skorzystać z aplikacji jednego z partnerów.

Co ważne, aplikacja e-TOLL PL BILET obsługuje w sumie 9 języków (PL, EN, DE, RU, UA, BY, SK, CZ, LT).

REKLAMA

System E – Toll. Aplikacja, czyli sprawdzam

Dedykowana systemowi e-TOLL aplikacja e-TOLL PL BILET wymaga żmudnej i wieloetapowej rejestracji. Do tego kierowca musi pamiętać o doładowaniu konta przedpłaconego. Czy są wygodniejsze metody płatności? Kierowcy mają aż dwie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Autopay – ta aplikacja obsługująca system e-TOLL oferuje łatwiejszy proces rejestracji, a do tego płatności są pobierane bezpośrednio z konta lub karty płatniczej. Poza tym aplikacja korzysta z lokalizacji tylko wtedy, gdy musi – uruchamia ją gdy płatność jest konieczna w czasie przekraczania punktu granicznego na danym odcinku. W przypadku Autopay kierowca zapłaci też na A-jedynce czy innym odcinku A-czwórki.
  • mPay – ta aplikacja obsługująca system e-TOLL pozwala nie na opłacenie przejazdu, a zakup biletu autostradowego. W aplikacji należy podać miejsce wjazdu i zjazdu z autostrady oraz datę podróży. Płatność zostanie pobrana z podpiętej karty lub środków zgromadzonych na mRachunku.

System E – Toll. Jak działa e-bilet?

Alternatywą dla aplikacji jest e-TOLL bilet jednorazowy. Można go kupić na stacji Orlenu lub w punktach obsługi klienta. Bilet taki kupuje się przed wjazdem na odcinek i w czasie zakupu trzeba podać takie dane jak numer rejestracyjny pojazdu czy czas i miejsce wjazdu oraz zjazd u płatnego odcinka. e-TOLL bilet jednorazowy można kupić z 60-dniowym wyprzedzeniem, okres jego ważności to 48h od zadeklarowanej daty i godziny rozpoczęcia podróży, a do tego bilet można zwrócić przed zadeklarowaną datą i godziną rozpoczęcia przejazdu.

System E – Toll. Kary

Choć na A2 Konin-Stryków i A4 Wrocław-Sośnica zniknęły bramki, to nie oznacza że kierowca może się prześlizgnąć bezkarnie bez płatności zdalnej lub e-biletu jednorazowego. Przejazd tymi odcinkami jest bowiem ściśle monitorowany za pomocą kamer. Te są zamontowane na wjazdach i wyjazdach ze szlaków, a do tego na dachach pojazdów KAS. Podstawą do kontroli jest odczytanie numeru rejestracyjnego. Na jego podstawie odbywa się weryfikacja płatności. Kara za brak płatności e-TOLL jest wysoka. W przypadku samochodów osobowych wynosi aż 500 zł. Kierowca otrzyma grzywnę na dwa sposoby. Albo po zatrzymaniu przez radiowóz, albo listem przesłanym na adres właściciela pojazdu.

Co ważne, aplikacja e-TOLL PL BILET nie zawsze działa poprawnie (czasami płatność trzeba uruchomić np. manualnie). Kierowca, który zorientował się, że nie pobrała ona płatności za przejazd, a do tego nie został zatrzymany do kontroli, ma 3 dni na opłacenie przejazdu. Jeżeli tego nie zrobi, dopiero dostanie mandat.

System E – Toll. Podsumowanie

Elektroniczna płatność za autostrady e-TOLL bez wątpienia ma swoje zalety. Nie ma wstrzymania ruchu na bramkach na autostradzie, bo bramek nie ma. To przekłada się na mniejsze korkowanie szlaków, a do tego oznacza dużo wygodniejszą dla kierowcy metodę płatności. Niestety system e-TOLL ma także i wady. A te dotyczą przede wszystkim działania dedykowanej aplikacji rządowej. Raz że wymaga ciągłej lokalizacji. Dwa że praktyka wskazuje, iż nie działa idealnie i czasami płatności nie pobiera. Trzy wymaga posiadania konta przedpłaconego i doładowywania go. Można było zatem stworzyć bardziej intuicyjne rozwiązanie. Szczególnie że KAS miało sporo czasu przed wprowadzeniem rozwiązania...

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA