e-TOLL na A1? Czyli jak to jest z tymi opłatami
REKLAMA
REKLAMA
e-TOLL na autostradach to nowy standard
1 grudnia 2021 roku rzeczywistość motoryzacyjna w Polsce zmieni się dość mocno. Na autostradach znikną bowiem... bramki. To nie oznacza jednak, że za przejazd płacić nie trzeba będzie. Nadal pozostaną one płatne. Zmieni się forma wnoszenia opłat. Po 1 grudnia obowiązywać będzie system e-TOLL. W jego przypadku kierowca – także samochodu osobowego – będzie mógł zapłacić poprzez wykupienie biletu na stacji, aplikację lub urządzenie pokładowe.
REKLAMA
Bez względu na fakt czy kierowca wybierze autoryzację aplikacją czy zdecyduje się na zakup biletu autostradowego, kluczem do sukcesu jest numer rejestracyjny samochodu. To na jego podstawie odbywa się identyfikacja pojazdu przez system kamer.
e-TOLL nie dotyczy wszystkich autostrad
REKLAMA
Rejestracja w systemie e-TOLL nie należy do najłatwiejszych. Na szczęście już dziś wiadomo, że kierowcy będą mieli dużo bardziej intuicyjną alternatywę – mowa o aplikacji Autopay. To jednak dopiero połowa informacji, bowiem e-TOLL ma obowiązywać tylko na tych odcinkach autostrad, które są zarządzane przez GDDKiA. e-TOLL: gdzie obowiązuje konkretnie? Na A2 na odcinku Konin – Stryków i A4 na odcinku Wrocław – Sośnica.
Nie ma zatem czegoś takiego, jak eTOLL na A1. Kierowcy wpisując to hasło w wyszukiwarkę mogą mieć na myśli nadal elektroniczny system płatności, ale zdalne dokonywanie płatności za przejazd autostradą jest w tym przypadku realizowane przez inny system. Autostrada A1, e-TOLL – czy to jest możliwe w przyszłości? Jak najbardziej. Ale raczej dalekiej. I powód jest prosty. To prywatny zarządca obsługuje obecnie A1. eTOLL to z kolei system rządowy zrealizowany przez KAS i obowiązujący na państwowych odcinkach autostrad. eTOLL A1 wymagałby zatem wprowadzenia odpowiedniego zapisu w umowie dotyczącej zarządzania trasą. Kierowcy nie uratuje nawet fakt, że prawidłowo uruchomi internetowe konto klienta w serwisie KAS.
e-TOLL na A1: nie, na razie nie!
Czy e-TOLL na A1 też będzie obowiązywać? Przynajmniej na razie nie. To fragment zarządzany przez prywatną spółkę AmberOne. Na A-jedynce pozostaną zatem bramki (czyli płatność w punktach poboru opłat), ewentualnie nadal kierowca będzie mógł korzystać z autoryzacji kamerami poprzez aplikację Autopay - tzw. videotolling. Rozwiązanie to nie korzysta z technologii pozycjonowania satelitarnego. Czy e-TOLL na A1 ma szansę się kiedyś pojawić? To wymagałoby zmiany operatora. Umowy takie natomiast są podpisywane długofalowo.
A1 opłaty: ile wynoszą? Kierowcy samochodów osobowych poruszając się na odcinku Rusocin - Nowa Wieś muszą zapłacić 29,90 zł.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.