REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Historia silników Diesla w pigułce

Subskrybuj nas na Youtube
Silnik TDI
Silnik TDI
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Zaawansowana technologia, małe spalanie, filtr cząstek stałych – wszystko to kojarzy się nam z nowoczesnymi dieslami, specjaliści zajmujący się ciągłym udoskonalaniem ich uważają, że w przeciągu kilku najbliższych lat będą one jeszcze oszczędniejsze.

Silnik diesla jest obecny na rynku od 1936 roku. Pierwszy samochód wyposażony w układ wtryskowy paliwa od Boscha to Mercedes – Benz 260D. Od tamtej pory wprowadzono wiele udoskonaleń oraz nowych technologii, było również kilka momentów przełomowych, które znacząco ulepszyły jednostki wysokoprężne. Jednym z nich, na pewno, jest wprowadzenie do sprzedaży w latach 70 – tych, pierwszego Volkswagena z dieslem, dzięki niemu zainteresowanie tym rodzajem napędu znacznie wzrosło. W 1989 roku firma z Wolfsburga  jeszcze bardziej upowszechniła jazdę na oleju napędowym po przez skonstruowanie jednostki o symbolu TDI, uznawanej przez wielu użytkowników za kamień milowy w 75 – letniej historii diesla. System common rail, który ogranicza hałas, podnosi moc, zwiększa sprawność napędu i zmniejsza emisję spalin to z kolei wielkie osiągnięcie dla Boscha, czołowej firmy zajmującej się nowymi rozwiązaniami w tej dziedzinie.

REKLAMA

Zobacz też: Historia Skody w Rajdzie Monte Carlo

Poniżej zostało przedstawione kalendarium z najważniejszymi osiągnięciami techniki:

1936 – Rozpoczęcie produkcji układów Boscha do samochodów osobowych. W tym roku Mercedes – Benz na wystawie samochodowej w Berlinie zaprezentował swój pierwszy model z Dieslem pod maską 260D, był to również pierwszy na świecie samochód z silnikiem wysokoprężnym produkowany seryjnie. W pierwszych latach klienci podchodzili sceptycznie do tego rozwiązania, ponieważ jednostka Mercedesa nie była ani cicha ani też zbytnio dynamiczna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1960 – Pierwsza pompa rozdzielaczowa – mechaniczna (typ VM). Urządzenie stosowane do hydraulicznego wtrysku paliwa w silniku o zapłonie samoczynnym, jest pompą wirnikową, wewnątrz której znajduje się cylinder i tłoczki podające dawkę paliwa. Było to rozwiązanie lżejsze i bardziej zwarte niż pompy rzędowe stosowane wcześniej, dzięki temu Diesle mogły zadomowić się w małych samochodach osobowych.

1975Pompa rozdzielaczowa – mechaniczna ( typ VE). Pompa tego typu nie posiada czułości na zmianę temperatury i lepkości paliwa dzięki zastosowaniu regulatora mechanicznego. Można przez to zastosować dodatkowe zespoły służące do sterowania dawką paliwa w zależności od ciśnienia doładowania i temperatury.

1986 – Elektroniczny sterownik silnika Diesla EDC dla pompy rozdzielaczowej. Połowa lat 80 – tych to wprowadzenie do silników Diesla elektroniki, tą innowację wprowadziła firma Bosch.

1987 - Sterownik EDC został zastosowany w BMW 524. Bawarska marka była jedną z pierwszych, które zastosowały to rozwiązanie w samochodzie osobowym. W tamtym czasie samochód oferował dużo przyjemności z jazdy oraz był najszybszym autem osobowym z dieslem pod maską.

1989 – Pompa rozdzielaczowa VE EDC typu VP37 do układów wtrysku bezpośredniego w samochodach osobowych. Rozwiązanie to zrewolucjonizowało koncepcję silnika wysokoprężnego. Pierwszym samochodem z nim było Audi 100 TDI. Nowa technologia umożliwiała wtrysk paliwa pod bardzo wysokim jak na tamte czasy ciśnieniem 1 000 barów, bezpośrednio do cylindrów, co zapewniało wysoką efektywność spalania.

Zobacz też: Historia motoryzacji: legendy niemieckiej motoryzacji

1996 – Pompa rozdzielaczowa wielotłokowa promieniowa typu VP44.

1997 – Rozpoczęcie produkcji seryjnej pompy wysokociśnieniowej oraz wtryskiwaczy systemu Common Rail. Ciśnienie wtrysku do 1350 barów. To drugie rozwiązanie okazało się wiodącą technologią pod koniec lat 90 – tych. Rok po wprowadzeniu systemu, firma Bosch świętowała wyprodukowanie milionowego egzemplarza.

1998 – Unit Injector (pompowtryskiwacze) do samochodów osobowych. Technologia ta była wykorzystana np. w 4 cylindrowym silniku Volkswagena 1,9 TDI oraz 3 cylindrowym 1,2 TDI. Nagroda Paula Pietscha dla firm Bosch i Fiat za system Common Rail uznany za przełomową innowację techniczną.

1999 – Jubileusz produkcji: milion wyprodukowanych systemów Common Rail firmy Bosch.

2001 – Druga generacja systemów Common Rail do samochodów osobowych. Charakteryzuje się ciśnieniem wtrysku na poziomie 1600 barów oraz wielofazowością wtrysku (maksymalnie do 7 faz, natomiast najczęściej jest ich 5). Jest to obecnie najczęściej stosowana generacja produktu.

2002 – Jubileusz produkcji: 10 milionów wyprodukowanych systemów Common Rail Boscha.

2003 – Trzecia generacja systemu wtryskowego Common Rail do samochodów osobowych. Charakteryzuje się wtryskiwaczami piezoelektrycznymi typu Inline i ciśnieniem wtrysku do 1800 barów. W porównaniu do generacji poprzedniej nowe rozwiązanie obniża spalanie, ogranicza emisję spalin oraz hałas pracującej jednostki.

2005 – Firma Bosch otrzymała Niemiecką Nagrodę Przyszłości (Deutsche Zukunftspreis – wręczana od 1997 roku, wyróżnienie za wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań technicznych na rynek) za opracowanie wtryskiwaczy piezoelektrycznych do systemów wtryskowych Diesla. Piezoelektryczne, bezpośrednie uruchamianie iglicy zaworu eliminuje nie tylko bezwładność elektromagnesu, ale też współpracującego z nim obwodu hydraulicznego, dodatkowo opóźniającego działanie wtryskiwacza.

2006 – W Europie Zachodniej samochody z silnikami Diesla przekroczyły 50% udziału w rynku. Audi R10 TDI z silnikiem wysokoprężnym i technologią wtryskową Boscha wygrało 24 – godzinny wyścig Le Mans, Audi zwyciężyło również w 2007, 2008 oraz 2010 roku.

2007 – Bosch skonstruował pierwszy system wtryskowy z ciśnieniem wtrysków do 2000 barów.

2008 – System wtórnego oczyszczania spalin w samochodzie osobowym z silnikiem Diesla Bosch Denoxtronic. Nagroda środowiska Oko-Glebe w kategorii „innowacja producentów wyposażenia”. Zostaje zawarta umowa partnerstwa strategicznego na rzecz rozwoju technologii hybrydowej do silników Diesla między PSA Peugeot Citroen a Robert Bosch GmbH.

Zobacz też: Historia motoryzacji: początki angielskiej motoryzacji

2009 – Jubileusz produkcji: 50 milionów wyprodukowanych systemów Common Rail Boscha. 5 lat przed wprowadzeniem normy emisji spalin Euro VI (planowane wprowadzenie w 2014 roku dla ciężkich pojazdów samochodowych, dopuszczalna wartość emisji tlenków azotu to 400 mg/kWh) zostają wyprodukowane pierwsze auta spełniające dane normy.

2011 – Uruchomienie produkcji seryjnej pierwszego hybrydowego napędu diesla w PSA Peugeot Citroen powstałego we współpracy z firmą Bosch. Peugeot 3008 Hybrid4.

Według ekspertów w ciągu kilku najbliższych lat sprawność diesli pójdzie jeszcze w górę, w 2015 roku spalanie na poziomie 3,6l/100km może być całkowicie realne. Porównując to do parametrów obecnych jednostek oszczędność paliwa wyniesie ok. 30%. Mimo, tak zaawansowanych, rozwiązań jakie są stosowane w tym momencie popularność diesla ma utrzymywać się ciągle na podobnej wysokości nawet przez kolejne 20 lat, spowodowane to jest postępowaniem downsizingu. W przyszłości moc silników może osiągać wartość ok. 100 kw (140 KM) mocy przy 3 cylindrach i pojemności niewiele przekraczającej jeden litr.

Zobacz też: Jak działają pompowtryskiwacze w silnikach Diesla?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BMW ulubioną marką młodych kierowców, ale OC potrafi zaskoczyć ceną

BMW serii 3, szczególnie w wersji sprzed niemal dwóch dekad, to dziś najczęściej wybierany samochód wśród kierowców w wieku 18–25 lat. Jak wynika z danych Rankomat.pl, młodzi użytkownicy dróg zdecydowanie preferują pojazdy dynamiczne, z mocniejszym silnikiem i sportowym charakterem. Jednak ten wybór ma swoją cenę – i to niemałą.

SEAT Arona: ekologia w nieznanym wymiarze. Ryż zamiast na wysypiska trafia na taśmę montażową

SEAT rozpoczyna produkcję modelu SEAT Arona z dwoma elementami wykonanymi z oryzytu – odnawialnego materiału pochodzenia naturalnego, powstającego z produktów ubocznych ryżu. Każdy egzemplarz zawiera 60 gramów ryżu, co przekłada się na roczne zużycie 5 ton surowca, który w innym przypadku trafiłby na wysypiska.

Co Polacy sądzą o Strefach Czystego Transportu?

Zdania na temat SCT są podzielone. Z danych raportu "Ekologiczna motoryzacja w Polsce – wyzwania i kierunki rozwój". wynika, że chociaż ponad 50 proc. Polaków uważa, że Strefy Czystego Powietrza przyczynią się do poprawy zdrowia mieszkańców dużych aglomeracji, to 63 proc. obawia się ich negatywnego wpływu na lokalną gospodarkę.

Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

REKLAMA

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

REKLAMA

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

REKLAMA