REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Historia silników Diesla w pigułce

Silnik TDI
Silnik TDI
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Zaawansowana technologia, małe spalanie, filtr cząstek stałych – wszystko to kojarzy się nam z nowoczesnymi dieslami, specjaliści zajmujący się ciągłym udoskonalaniem ich uważają, że w przeciągu kilku najbliższych lat będą one jeszcze oszczędniejsze.

Silnik diesla jest obecny na rynku od 1936 roku. Pierwszy samochód wyposażony w układ wtryskowy paliwa od Boscha to Mercedes – Benz 260D. Od tamtej pory wprowadzono wiele udoskonaleń oraz nowych technologii, było również kilka momentów przełomowych, które znacząco ulepszyły jednostki wysokoprężne. Jednym z nich, na pewno, jest wprowadzenie do sprzedaży w latach 70 – tych, pierwszego Volkswagena z dieslem, dzięki niemu zainteresowanie tym rodzajem napędu znacznie wzrosło. W 1989 roku firma z Wolfsburga  jeszcze bardziej upowszechniła jazdę na oleju napędowym po przez skonstruowanie jednostki o symbolu TDI, uznawanej przez wielu użytkowników za kamień milowy w 75 – letniej historii diesla. System common rail, który ogranicza hałas, podnosi moc, zwiększa sprawność napędu i zmniejsza emisję spalin to z kolei wielkie osiągnięcie dla Boscha, czołowej firmy zajmującej się nowymi rozwiązaniami w tej dziedzinie.

REKLAMA

Zobacz też: Historia Skody w Rajdzie Monte Carlo

Poniżej zostało przedstawione kalendarium z najważniejszymi osiągnięciami techniki:

1936 – Rozpoczęcie produkcji układów Boscha do samochodów osobowych. W tym roku Mercedes – Benz na wystawie samochodowej w Berlinie zaprezentował swój pierwszy model z Dieslem pod maską 260D, był to również pierwszy na świecie samochód z silnikiem wysokoprężnym produkowany seryjnie. W pierwszych latach klienci podchodzili sceptycznie do tego rozwiązania, ponieważ jednostka Mercedesa nie była ani cicha ani też zbytnio dynamiczna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1960 – Pierwsza pompa rozdzielaczowa – mechaniczna (typ VM). Urządzenie stosowane do hydraulicznego wtrysku paliwa w silniku o zapłonie samoczynnym, jest pompą wirnikową, wewnątrz której znajduje się cylinder i tłoczki podające dawkę paliwa. Było to rozwiązanie lżejsze i bardziej zwarte niż pompy rzędowe stosowane wcześniej, dzięki temu Diesle mogły zadomowić się w małych samochodach osobowych.

1975Pompa rozdzielaczowa – mechaniczna ( typ VE). Pompa tego typu nie posiada czułości na zmianę temperatury i lepkości paliwa dzięki zastosowaniu regulatora mechanicznego. Można przez to zastosować dodatkowe zespoły służące do sterowania dawką paliwa w zależności od ciśnienia doładowania i temperatury.

1986 – Elektroniczny sterownik silnika Diesla EDC dla pompy rozdzielaczowej. Połowa lat 80 – tych to wprowadzenie do silników Diesla elektroniki, tą innowację wprowadziła firma Bosch.

1987 - Sterownik EDC został zastosowany w BMW 524. Bawarska marka była jedną z pierwszych, które zastosowały to rozwiązanie w samochodzie osobowym. W tamtym czasie samochód oferował dużo przyjemności z jazdy oraz był najszybszym autem osobowym z dieslem pod maską.

1989 – Pompa rozdzielaczowa VE EDC typu VP37 do układów wtrysku bezpośredniego w samochodach osobowych. Rozwiązanie to zrewolucjonizowało koncepcję silnika wysokoprężnego. Pierwszym samochodem z nim było Audi 100 TDI. Nowa technologia umożliwiała wtrysk paliwa pod bardzo wysokim jak na tamte czasy ciśnieniem 1 000 barów, bezpośrednio do cylindrów, co zapewniało wysoką efektywność spalania.

Zobacz też: Historia motoryzacji: legendy niemieckiej motoryzacji

1996 – Pompa rozdzielaczowa wielotłokowa promieniowa typu VP44.

1997 – Rozpoczęcie produkcji seryjnej pompy wysokociśnieniowej oraz wtryskiwaczy systemu Common Rail. Ciśnienie wtrysku do 1350 barów. To drugie rozwiązanie okazało się wiodącą technologią pod koniec lat 90 – tych. Rok po wprowadzeniu systemu, firma Bosch świętowała wyprodukowanie milionowego egzemplarza.

1998 – Unit Injector (pompowtryskiwacze) do samochodów osobowych. Technologia ta była wykorzystana np. w 4 cylindrowym silniku Volkswagena 1,9 TDI oraz 3 cylindrowym 1,2 TDI. Nagroda Paula Pietscha dla firm Bosch i Fiat za system Common Rail uznany za przełomową innowację techniczną.

1999 – Jubileusz produkcji: milion wyprodukowanych systemów Common Rail firmy Bosch.

2001 – Druga generacja systemów Common Rail do samochodów osobowych. Charakteryzuje się ciśnieniem wtrysku na poziomie 1600 barów oraz wielofazowością wtrysku (maksymalnie do 7 faz, natomiast najczęściej jest ich 5). Jest to obecnie najczęściej stosowana generacja produktu.

2002 – Jubileusz produkcji: 10 milionów wyprodukowanych systemów Common Rail Boscha.

2003 – Trzecia generacja systemu wtryskowego Common Rail do samochodów osobowych. Charakteryzuje się wtryskiwaczami piezoelektrycznymi typu Inline i ciśnieniem wtrysku do 1800 barów. W porównaniu do generacji poprzedniej nowe rozwiązanie obniża spalanie, ogranicza emisję spalin oraz hałas pracującej jednostki.

2005 – Firma Bosch otrzymała Niemiecką Nagrodę Przyszłości (Deutsche Zukunftspreis – wręczana od 1997 roku, wyróżnienie za wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań technicznych na rynek) za opracowanie wtryskiwaczy piezoelektrycznych do systemów wtryskowych Diesla. Piezoelektryczne, bezpośrednie uruchamianie iglicy zaworu eliminuje nie tylko bezwładność elektromagnesu, ale też współpracującego z nim obwodu hydraulicznego, dodatkowo opóźniającego działanie wtryskiwacza.

2006 – W Europie Zachodniej samochody z silnikami Diesla przekroczyły 50% udziału w rynku. Audi R10 TDI z silnikiem wysokoprężnym i technologią wtryskową Boscha wygrało 24 – godzinny wyścig Le Mans, Audi zwyciężyło również w 2007, 2008 oraz 2010 roku.

2007 – Bosch skonstruował pierwszy system wtryskowy z ciśnieniem wtrysków do 2000 barów.

2008 – System wtórnego oczyszczania spalin w samochodzie osobowym z silnikiem Diesla Bosch Denoxtronic. Nagroda środowiska Oko-Glebe w kategorii „innowacja producentów wyposażenia”. Zostaje zawarta umowa partnerstwa strategicznego na rzecz rozwoju technologii hybrydowej do silników Diesla między PSA Peugeot Citroen a Robert Bosch GmbH.

Zobacz też: Historia motoryzacji: początki angielskiej motoryzacji

2009 – Jubileusz produkcji: 50 milionów wyprodukowanych systemów Common Rail Boscha. 5 lat przed wprowadzeniem normy emisji spalin Euro VI (planowane wprowadzenie w 2014 roku dla ciężkich pojazdów samochodowych, dopuszczalna wartość emisji tlenków azotu to 400 mg/kWh) zostają wyprodukowane pierwsze auta spełniające dane normy.

2011 – Uruchomienie produkcji seryjnej pierwszego hybrydowego napędu diesla w PSA Peugeot Citroen powstałego we współpracy z firmą Bosch. Peugeot 3008 Hybrid4.

Według ekspertów w ciągu kilku najbliższych lat sprawność diesli pójdzie jeszcze w górę, w 2015 roku spalanie na poziomie 3,6l/100km może być całkowicie realne. Porównując to do parametrów obecnych jednostek oszczędność paliwa wyniesie ok. 30%. Mimo, tak zaawansowanych, rozwiązań jakie są stosowane w tym momencie popularność diesla ma utrzymywać się ciągle na podobnej wysokości nawet przez kolejne 20 lat, spowodowane to jest postępowaniem downsizingu. W przyszłości moc silników może osiągać wartość ok. 100 kw (140 KM) mocy przy 3 cylindrach i pojemności niewiele przekraczającej jeden litr.

Zobacz też: Jak działają pompowtryskiwacze w silnikach Diesla?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

Dobra passa motoryzacji dobiega końca

Chociaż produkcja sprzedana pojazdów w I kwartale br. przekroczyła 60 mld zł, ogólne wyniki branży wskazują, że dobra passa przemysłu motoryzacyjnego w Polsce dobiega końca. Tak wynika z informacji firmy AutomotiveSuppliers.pl.

REKLAMA

Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

Pijany kierowca staranował ogrodzenie. Stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

35-letni pijany kierowca ciężarowej scanii staranował ogrodzenie prywatnej posesji w Szydłówku koło Mławy. Kary nie będą niskie. 

Polacy jeżdżą starymi autami. Czy można je ubezpieczyć?

Średnia wieku samochodu w Polsce wynosi 15,9 lat. Na takie samochody trudno wykupić polisę Auto Casco. Na szczęście niektóre towarzystwa ubezpieczają nawet 20-letnie pojazdy.

REKLAMA

Tylko 0,5 promila wystarczy, żeby stracić samochód. Zmienią się przepisy dotyczące pijanych kierowców

Do Sejmu trafi projekt nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada zmianę przepisów dotyczących konfiskaty pojazdów pijanym kierowcom. Czy to w końcu pomoże zatrzymać falę nieodpowiedzialnych kierowców na polskich drogach?

Od 1 lipca 2024 r. zmiany w opłatach drogowych! Polacy także to odczują, mimo że wzrost cen dotyczy naszych sąsiadów

Od 1 lipca 2024 r. zmieniły się opłaty drogowe w Niemczech. Opłaty dotyczą głównie branży transportu drogowego, czyli kierowców ciężarowych. Nowe stawki opłat najbardziej odczują przewoźnicy z Polski i Litwy.

REKLAMA