Rejestrujemy zabytek. Jak załatwić formalności?
REKLAMA
REKLAMA
Aby dany pojazd spełniał warunki konieczne do uznania go za zabytkowy lub kolekcjonerski, musi przede wszystkim odpowiadać wymogom stawianym przez kilka aktów prawnych. Są to, w szczególności:
– Ustawa z 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. nr 98, poz. 602 z 1997 r. z późniejszymi zmianami)
– Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. O ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. nr 162, poz. 1568).
REKLAMA
Zobacz też: Co to jest pojazd zabytkowy?
REKLAMA
Przepisy wykonawcze można znaleźć w Rozporządzeniu ministra infrastruktury nr 133, poz. 1123 z 2002 r. Ze wspomnianych aktów prawnych wynika, że do rejestracji pojazdu zabytkowego jest konieczna przede wszystkim uwierzytelniona kopia decyzji o wpisaniu danego pojazdu do rejestru pojazdów zabytkowych albo dokument, potwierdzający umieszczenie tego pojazdu w wojewódzkiej ewidencji zabytków.
Każdy z tych dokumentów można uzyskać po zgłoszeniu się i załatwieniu niezbędnych formalności w Wojewódzkim Urzędzie Zabytków. Przedtem jednak należy uzyskać pozytywną opinię rzeczoznawcy z listy zatwierdzonej przez Generalnego Konserwatora Zabytków, eksperta w dziedzinie pojazdów zabytkowych.
Po uzyskaniu opinii eksperta należy sporządzić 3 oryginalne egzemplarze (nie mogą to być odbitki xero) karty ewidencyjnej ruchomego zabytku techniki według wzoru, opracowanego przez Krajowy Ośrodek Badań i Dokumentacji Zabytków. Jeden z egzemplarzy wraz z odpowiednim wnioskiem zainteresowanego trafia do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, który włącza go do wojewódzkiej ewidencji zabytków.
Zobacz też: Stowarzyszenia użytkowników pojazdów zabytkowych
REKLAMA
Karta musi być wypełniona bardzo starannie i rzetelnie, aby umożliwić jednoznaczną i nie budzącą żadnych wątpliwości identyfikację pojazdu. Na jej podstawie Wojewódzki Konserwator Zabytków wydaje potwierdzenie wpisu do rejestru zabytków. Jeden z egzemplarzy wspomnianej karty należy przesłać do Krajowego Ośrodka Badań i Dokumentacji Zabytków w Warszawie.
Po uzyskaniu potwierdzenia włączenia karty do wojewódzkiej ewidencji zabytków należy dołączyć do niego dokument, potwierdzający prawa własności pojazdu oraz zaświadczenie ze stacji diagnostycznej o pozytywnym wyniku przeglądu technicznego. Następnie we właściwym wydziale komunikacji wypełnić stosowny wniosek i po złożeniu wszystkich dokumentów oczekiwać na otrzymanie żółtych tablic rejestracyjnych. Świadczących o zabytkowym charakterze noszącego je pojazdu.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.