REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy w niedalekiej przyszłości nie będziemy posiadać samochodów?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 BlaBlaCar.pl
– wspólne przejazdy: oszczędności i ekologia
Czy w niedalekiej przyszłości nie będziemy posiadać samochodów?
Czy w niedalekiej przyszłości nie będziemy posiadać samochodów?
BlaBlaCa
BlaBlaCa

REKLAMA

REKLAMA

Model posiadania samochodów nie uległ większej zmianie na przełomie ostatnich stu lat. Drogi stają się jednak coraz bardziej zatłoczone, a surowce naturalne nieubłaganie się kurczą, dlatego nastał czas, aby został on zoptymalizowany.

Tradycyjni gracze z sektora samochodowego oraz wiodące firmy technologiczne prześcigają się w projektowaniu samochodów przyszłości. Dlatego, według popularnej opinii, w ciągu kilku lat garstka przedstawicieli mobilnego biznesu posiadać będzie wielkie floty autonomicznych samochodów dostępnych na żądanie dla prywatnych osób.

REKLAMA

Czy to realistyczne? Według CEO serwisu BlaBlaCar, Nicolasa Brussona, niekoniecznie. Wierzy on, że ludzie nadal będą chcieli posiadać własne samochody - niezależnie od tego, czy będą nimi jeździć. Będą chcieli je mieć dla wygody i komfortu, ale również ze względu na nowy, łatwo dostępny model użytkowania pojazdu, oparty na jego współdzieleniu. Poniżej Brusson przedstawia swój pogląd na posiadanie samochodu w przyszłości.

Zobacz też: Czy Robert Kubica po testach z Renault wróci do F1?

Transport drogowy zdominowany zostanie przez podróże na długich dystansach

REKLAMA

Coraz więcej osób rozumie, że posiadanie samochodu w centrum miasta nie ma większego sensu. Kiedy chcemy przemieścić się z punktu A do punktu B w najtańszy i najszybszy sposób, najlepiej skorzystać z transportu publicznego lub przejazdów na żądanie aranżowanych przy pomocy dedykowanych aplikacji. Takie możliwości pozwalają nie tylko oszczędzić pieniądze, ale również rozwiązują problemy związane z posiadaniem własnego auta.

Sytuacja wygląda inaczej dla milionów osób żyjących poza wielkimi miastami oraz dla tych, którzy regularnie podróżują na długich dystansach. Prawie 80% podróży długodystansowych (100 – 800 km) w Europie wykonywanych jest w samochodzie, głównie dlatego, że zazwyczaj są one tańsze i wygodniejsze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dzięki temu, że nowoczesne samochody są coraz inteligentniejsze i bardziej autonomiczne, wygoda transportu drogowego będzie się zwiększać, a dominacja samochodów na długich dystansach – wzmacniać. Podczas takich przejazdów rozwiązania doskonale działające na krótkich dystansach nie są bowiem skalowalne – głównie ze względu na brak wygody dla podróżujących. Inteligentniejsze i wygodniejsze samochody pozostaną zatem ulubionym sposobem podróżowania na długich trasach.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: 1.5 dCi Renault

Autonomiczny samochód

REKLAMA

Mimo że technologie stojące za autonomicznymi samochodami wciąż są rozwijane, samochody te nie będą w najbliższym czasie powszechnie dostępne. Przede wszystkim należy wyznaczyć ramy prawne, w których będą one funkcjonować. Potrzeba również czasu, by pojazdy te stały się przystępne cenowo. Minie jeszcze kilka lat zanim obecne floty pojazdów zostaną całkowicie zastąpione przez te autonomiczne, co oznacza, że staną się one alternatywą dla naszych samochodów dopiero za 10 do 15 lat. Według firmy McKinsey & Co, do 2030 roku do 15% samochodów będzie całkowicie autonomicznych.

To świetna wiadomość dla wszystkich – mniej czasu spędzonego na prowadzeniu samochodu, mniej wypadków spowodowanych przez błąd ludzki. Wprowadzenie autonomicznych samochodów prawdopodobnie nie zmniejszy jednak chęci posiadania własnego auta. Poza osobami, które faktycznie kochają prowadzić, większość nie posiada samochodu, dlatego, że lubi jeździć. Posiada go, ponieważ spełnia on ich konkretne potrzeby oraz stanowi przedłużenie prywatnej przestrzeni.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: 2,0 TDI Volkswagen AG

Dostęp do samochodu jako usługa

W ostatnich miesiącach serwis zaufanych wspólnych przejazdów BlaBlaCar ogłosił we Francji partnerstwo z wiodącą europejską firmą leasingową ALD oraz Oplem, oferując Ambasadorom platformy (czyli jej najbardziej aktywnym użytkownikom) dostęp do pakietów car-as-a-service, zawierających leasing w niskiej cenie, gwarancję oraz serwisowanie, bez żadnych opłat wstępnych.

Dodatkowo, co miesiąc, gdy Ambasador BlaBlaCar zdecyduje się na wspólny przejazd, otrzyma zniżkę na miesięczną ratę leasingową. Można sobie zatem wyobrazić, że dzięki współdzieleniu pojazdów, możliwe będzie łatwe finansowanie leasingu. Innowacyjne schematy finansowania burzą zatem klasyczne modele posiadania i zmieniają nasz stosunek do samochodów.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: silniki 0,6 i 0,7 R3 Smart

Samochód przyszłości to samochód współdzielony

Bieżące koszty korzystania z samochodu zostaną zoptymalizowane dzięki jego współużytkowaniu – czy to poprzez carpooling, carsharing czy nawet dzielony parking. Właściciele flot będą oddawać samochody w leasing osobom prywatnym, które dzięki platformom ekonomii współdzielenia będą finansować swój dostęp do pakietów typu car-as-a-service i redukować bieżące koszty korzystania z auta. Wzrost liczby samochodów osobowych pozwoli odpowiedzieć na potrzeby milionów podróżujących poszukujących wygodnego, niedrogiego i przyjaznego rozwiązania podróżnego.

Perspektywy są jeszcze bardziej obiecujące, jeśli samochód nigdy nie będzie stał w miejscu, ponieważ będzie jeździł sam. Dzięki połączeniu z inteligentną siecią samochodową może on zostać wykorzystany w razie potrzeby, natychmiastowo dostosowując się do oczekiwań pasażerów.

Przyszłość samochodów przedstawia się w jasnych barwach. Auta stają się coraz lepiej połączone, inteligentniejsze, bezpieczniejsze, bardziej efektywne ekologicznie, a w końcu mogą zamienić się nawet w przestrzeń do pracy, rozrywki czy spędzania wolnego czasu. Jednak jedna rzecz na pewno się nie zmieni: zawsze warto będzie rozsądnie obniżać koszty utrzymania samochodów, a z punktu widzenia urbanistyki – optymalizować ich użycie, aby uniknąć korków. Teraz, gdy wszyscy jesteśmy ze sobą połączeni, mamy takie możliwości i prawdopodobnie od tej zmiany nie ma już odwrotu.

Przyszłość samochodów nie będzie opierać się na scentralizowanej własności, nawet jeśli garstka graczy będzie próbować centralizować usługi związane z mobilnością. Według Nicolasa Brussona inteligentna sieć samochodowa będzie zdecentralizowana, rozproszona i napędzana przez ludzi, ponieważ posiadanie samochodu jest stopniowo zastępowane przez pakiety typu car-as-a-service i finansowane poprzez współdzielenie.

To brzmi jak rewolucja. I ta rewolucja zaczyna się dzisiaj.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA