REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

"Powrót do przyszłości" - ile z wizji producentów filmu się sprawdziło?

Toyota Prius 4 2016
Toyota Prius 4 2016
Toyota

REKLAMA

REKLAMA

21 października 2015 r. to dzień, w którym w filmie "Powrót do przyszłości" zjawia się przeniesiony z przeszłości DeLorean z Martym Mcfly za kierownicą. Ile z wizji twórców filmu się sprawdziło? Jak bardzo jeżdżące w filmie samochody przypominają te, które dziś jeżdżą po ulicach?

Oglądając w 1989 drugą odsłonę trylogii „Powrót do przyszłości”, w której „wątki samochodowe” mocno rzucały się w oczy, wielu fanów motoryzacji zastanawiało się pewnie nad tym, czy futurystyczne wizje naprawdę się ziszczą. 21 października 2015, czyli w dniu, do którego swą podróż w czasie odbyli główni bohaterowie możemy sprawdzić, jak filmowa fantazja ma się do rzeczywistości. Czy motoryzacyjne innowacje zmierzają w kierunku wytyczonym przez Roberta Zemeckisa?

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Inteligenty transport według Japończyków

Czy samochody w 2015 roku potrafią latać?

Latające samochody pojawiają się nie tylko w „Powrocie do przyszłości”, ale także w wielu innych filmach fantastycznych. Tymczasem w 2015 roku niektóre prototypy rzeczywiście mogą wznosić się w powietrze, ale nie na tak masową skalę. Na pewno na ulicach nie zobaczymy jeszcze długo znaków, zabraniających lądowania pojazdów. Przez pewien czas nie będziemy też musieli rozstrzygać dylematu, czy osoba sterująca takim latającym pojazdem musi mieć prawo jazdy, czy też licencję pilota. Przykładem realnego latającego samochodu, któremu można się jednak przyjrzeć już dziś jest np. AeroMobil 3.0. Ta dopracowana hybryda łączy zalety samolotu i auta. Pojazd spala zaledwie 15 litrów benzyny na godzinę lotu (podczas jazdy na lądzie jest to jedynie 8 litrów na 100 kilometrów), można nim wylądować i wystartować nawet z 300-metrowego kawałka łąki i mieści się na standardowym miejscu parkingowym (oczywiście po złożeniu skrzydeł). Innym ciekawym samolotosamochodem jest model Terrafugia Transition, którego pierwsze koncepcje pojawiły się już w 2007 roku. Co ciekawe, pojazd ten w 2010 roku został zatwierdzony przez instytucje odpowiedzialne za bezpieczeństwo ruchu lotniczego w USA i uzyskał prawo do rejestracji. Został on sklasyfikowany jako lekki…samolot sportowy.

REKLAMA

Zobacz też: Test Toyota Auris Hybrid Touring Sports 1.8 136 KM E-CVT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy można już jeździć na paliwie ze śmieci?

Tak, ale dzieje się to na zasadzie biokomponentów np. do oleju napędowego. Jak działa śmieciowa rafineria, która produkuje paliwo z odpadów? Wykorzystuje ona technologię zwaną katalityczną depolimeryzacją niskociśnieniową. Niestety do produkcji takich biokomponentów nie można użyć wszystkich śmieci, a jedynie odpady w postaci jedzenia, PCV, plastyku, czy też olejów i smarów. Zakładów wykorzystujących tę technologię i projektów nastawionych na jej udoskonalanie oraz rozszerzenie powstaje i będzie powstawać coraz więcej. Unia Europejska kładzie szczególny nacisk na tego typu ekologiczne rozwiązania. W wielu unijnych dokumentach można przeczytać, iż dzięki przekształcaniu odpadów lub innych bioproduktów tworzy się także nowe miejsca pracy i zapewnia wzrost gospodarczy. Na przetwarzaniu śmieci zyskuje zatem nie tylko producent i środowisko naturalne, ale także społeczeństwo, jest to więc zdecydowanie technologia przyszłości.

Czy aktualnie stacje benzynowe są w pełnie zautomatyzowane i zrobotyzowane?

Na pewno nie możemy liczyć na to, że na stacji benzynowej zobaczymy robota tankującego paliwo i usłyszymy z głośników reklamę „Sprawdzimy poziom oleju i wysuwane podwozie w Twoim pojeździe” – tak jak ma to miejsce w filmie. Nie można jednak powiedzieć, iż rozwiązania z zakresu automatyki nie dotarły do stacji benzynowych. Pojawia się bowiem coraz więcej samoobsługowych stacji paliw, na których nie ma pracowników, a cała transakcja odbywa się przy pomocy automatu pobierającego opłatę (w formie gotówki lub karty), połączonego z pompą paliwa. Bezobsługowa sprzedaż paliw pozwala kierowcom zaoszczędzić, zwykle kilka groszy na jednym litrze paliwa, dlatego jest to ciekawa alternatywa, która z pewnością będzie dalej rozwijana. Istnieje już także technologia, pozwalająca na automatyczną identyfikację tankowanego pojazdu. Umożliwia to uproszczenie do minimum procesu tankowania, zwiększając tym samym przepustowość stacji paliw.

Zobacz też: Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015: Powrót królowej

W jaką stronę będzie dalej podążała motoryzacja?

– Motoryzacja zmierza przede wszystkim w stronę automatyzacji. Jeszcze niedawno wydawało się, że jest to odległa perspektywa, ale przykłady płynące z wielu firm motoryzacyjnych np. Tesli czy Mercedesa wskazują, że autonomiczne pojazdy osobowe i ciężarowe pojawią się na naszych drogach. Już dziś wiele półautonomicznych rozwiązań jest montowanych w samochodach, czego przykładem mogą być systemy wspomagające parkowanie. Ponadto przyszłość motoryzacji należy wiązać również z alternatywnymi źródłami napędu, w tym np. z wodorem, który można pozyskać z wielu materiałów, m.in. odpadów komunalnych czy też rolniczych. Autonomiczność i ekologia – to dwa hasła, które pozwalają najlepiej streścić kierunek, w którym będzie podążać motoryzacja przyszłości – komentuje Michał Tochowicz, ekspert motoryzacyjny sieci ProfiAuto.

Źródło: Materiały prasowe ProfiAuto

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA