REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

"Powrót do przyszłości" - ile z wizji producentów filmu się sprawdziło?

Subskrybuj nas na Youtube
Toyota Prius 4 2016
Toyota Prius 4 2016
Toyota

REKLAMA

REKLAMA

21 października 2015 r. to dzień, w którym w filmie "Powrót do przyszłości" zjawia się przeniesiony z przeszłości DeLorean z Martym Mcfly za kierownicą. Ile z wizji twórców filmu się sprawdziło? Jak bardzo jeżdżące w filmie samochody przypominają te, które dziś jeżdżą po ulicach?

Oglądając w 1989 drugą odsłonę trylogii „Powrót do przyszłości”, w której „wątki samochodowe” mocno rzucały się w oczy, wielu fanów motoryzacji zastanawiało się pewnie nad tym, czy futurystyczne wizje naprawdę się ziszczą. 21 października 2015, czyli w dniu, do którego swą podróż w czasie odbyli główni bohaterowie możemy sprawdzić, jak filmowa fantazja ma się do rzeczywistości. Czy motoryzacyjne innowacje zmierzają w kierunku wytyczonym przez Roberta Zemeckisa?

REKLAMA

Zobacz też: Inteligenty transport według Japończyków

Czy samochody w 2015 roku potrafią latać?

Latające samochody pojawiają się nie tylko w „Powrocie do przyszłości”, ale także w wielu innych filmach fantastycznych. Tymczasem w 2015 roku niektóre prototypy rzeczywiście mogą wznosić się w powietrze, ale nie na tak masową skalę. Na pewno na ulicach nie zobaczymy jeszcze długo znaków, zabraniających lądowania pojazdów. Przez pewien czas nie będziemy też musieli rozstrzygać dylematu, czy osoba sterująca takim latającym pojazdem musi mieć prawo jazdy, czy też licencję pilota. Przykładem realnego latającego samochodu, któremu można się jednak przyjrzeć już dziś jest np. AeroMobil 3.0. Ta dopracowana hybryda łączy zalety samolotu i auta. Pojazd spala zaledwie 15 litrów benzyny na godzinę lotu (podczas jazdy na lądzie jest to jedynie 8 litrów na 100 kilometrów), można nim wylądować i wystartować nawet z 300-metrowego kawałka łąki i mieści się na standardowym miejscu parkingowym (oczywiście po złożeniu skrzydeł). Innym ciekawym samolotosamochodem jest model Terrafugia Transition, którego pierwsze koncepcje pojawiły się już w 2007 roku. Co ciekawe, pojazd ten w 2010 roku został zatwierdzony przez instytucje odpowiedzialne za bezpieczeństwo ruchu lotniczego w USA i uzyskał prawo do rejestracji. Został on sklasyfikowany jako lekki…samolot sportowy.

Zobacz też: Test Toyota Auris Hybrid Touring Sports 1.8 136 KM E-CVT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy można już jeździć na paliwie ze śmieci?

Tak, ale dzieje się to na zasadzie biokomponentów np. do oleju napędowego. Jak działa śmieciowa rafineria, która produkuje paliwo z odpadów? Wykorzystuje ona technologię zwaną katalityczną depolimeryzacją niskociśnieniową. Niestety do produkcji takich biokomponentów nie można użyć wszystkich śmieci, a jedynie odpady w postaci jedzenia, PCV, plastyku, czy też olejów i smarów. Zakładów wykorzystujących tę technologię i projektów nastawionych na jej udoskonalanie oraz rozszerzenie powstaje i będzie powstawać coraz więcej. Unia Europejska kładzie szczególny nacisk na tego typu ekologiczne rozwiązania. W wielu unijnych dokumentach można przeczytać, iż dzięki przekształcaniu odpadów lub innych bioproduktów tworzy się także nowe miejsca pracy i zapewnia wzrost gospodarczy. Na przetwarzaniu śmieci zyskuje zatem nie tylko producent i środowisko naturalne, ale także społeczeństwo, jest to więc zdecydowanie technologia przyszłości.

Czy aktualnie stacje benzynowe są w pełnie zautomatyzowane i zrobotyzowane?

Na pewno nie możemy liczyć na to, że na stacji benzynowej zobaczymy robota tankującego paliwo i usłyszymy z głośników reklamę „Sprawdzimy poziom oleju i wysuwane podwozie w Twoim pojeździe” – tak jak ma to miejsce w filmie. Nie można jednak powiedzieć, iż rozwiązania z zakresu automatyki nie dotarły do stacji benzynowych. Pojawia się bowiem coraz więcej samoobsługowych stacji paliw, na których nie ma pracowników, a cała transakcja odbywa się przy pomocy automatu pobierającego opłatę (w formie gotówki lub karty), połączonego z pompą paliwa. Bezobsługowa sprzedaż paliw pozwala kierowcom zaoszczędzić, zwykle kilka groszy na jednym litrze paliwa, dlatego jest to ciekawa alternatywa, która z pewnością będzie dalej rozwijana. Istnieje już także technologia, pozwalająca na automatyczną identyfikację tankowanego pojazdu. Umożliwia to uproszczenie do minimum procesu tankowania, zwiększając tym samym przepustowość stacji paliw.

Zobacz też: Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015: Powrót królowej

W jaką stronę będzie dalej podążała motoryzacja?

– Motoryzacja zmierza przede wszystkim w stronę automatyzacji. Jeszcze niedawno wydawało się, że jest to odległa perspektywa, ale przykłady płynące z wielu firm motoryzacyjnych np. Tesli czy Mercedesa wskazują, że autonomiczne pojazdy osobowe i ciężarowe pojawią się na naszych drogach. Już dziś wiele półautonomicznych rozwiązań jest montowanych w samochodach, czego przykładem mogą być systemy wspomagające parkowanie. Ponadto przyszłość motoryzacji należy wiązać również z alternatywnymi źródłami napędu, w tym np. z wodorem, który można pozyskać z wielu materiałów, m.in. odpadów komunalnych czy też rolniczych. Autonomiczność i ekologia – to dwa hasła, które pozwalają najlepiej streścić kierunek, w którym będzie podążać motoryzacja przyszłości – komentuje Michał Tochowicz, ekspert motoryzacyjny sieci ProfiAuto.

Źródło: Materiały prasowe ProfiAuto

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

Warto odwołać się od kary w transporcie międzynarodowym

Przewoźnicy najczęściej otrzymują kary za naruszenia przepisów dotyczące dokumentacji celnej, Pakietu Mobilności, zasad kabotażu, braku wymaganych zezwoleń czy przewozu nielegalnych imigrantów. W przypadku nałożenia kary warto się odwołać.

REKLAMA