REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

"Powrót do przyszłości" - ile z wizji producentów filmu się sprawdziło?

Subskrybuj nas na Youtube
Toyota Prius 4 2016
Toyota Prius 4 2016
Toyota

REKLAMA

REKLAMA

21 października 2015 r. to dzień, w którym w filmie "Powrót do przyszłości" zjawia się przeniesiony z przeszłości DeLorean z Martym Mcfly za kierownicą. Ile z wizji twórców filmu się sprawdziło? Jak bardzo jeżdżące w filmie samochody przypominają te, które dziś jeżdżą po ulicach?

Oglądając w 1989 drugą odsłonę trylogii „Powrót do przyszłości”, w której „wątki samochodowe” mocno rzucały się w oczy, wielu fanów motoryzacji zastanawiało się pewnie nad tym, czy futurystyczne wizje naprawdę się ziszczą. 21 października 2015, czyli w dniu, do którego swą podróż w czasie odbyli główni bohaterowie możemy sprawdzić, jak filmowa fantazja ma się do rzeczywistości. Czy motoryzacyjne innowacje zmierzają w kierunku wytyczonym przez Roberta Zemeckisa?

REKLAMA

Zobacz też: Inteligenty transport według Japończyków

Czy samochody w 2015 roku potrafią latać?

Latające samochody pojawiają się nie tylko w „Powrocie do przyszłości”, ale także w wielu innych filmach fantastycznych. Tymczasem w 2015 roku niektóre prototypy rzeczywiście mogą wznosić się w powietrze, ale nie na tak masową skalę. Na pewno na ulicach nie zobaczymy jeszcze długo znaków, zabraniających lądowania pojazdów. Przez pewien czas nie będziemy też musieli rozstrzygać dylematu, czy osoba sterująca takim latającym pojazdem musi mieć prawo jazdy, czy też licencję pilota. Przykładem realnego latającego samochodu, któremu można się jednak przyjrzeć już dziś jest np. AeroMobil 3.0. Ta dopracowana hybryda łączy zalety samolotu i auta. Pojazd spala zaledwie 15 litrów benzyny na godzinę lotu (podczas jazdy na lądzie jest to jedynie 8 litrów na 100 kilometrów), można nim wylądować i wystartować nawet z 300-metrowego kawałka łąki i mieści się na standardowym miejscu parkingowym (oczywiście po złożeniu skrzydeł). Innym ciekawym samolotosamochodem jest model Terrafugia Transition, którego pierwsze koncepcje pojawiły się już w 2007 roku. Co ciekawe, pojazd ten w 2010 roku został zatwierdzony przez instytucje odpowiedzialne za bezpieczeństwo ruchu lotniczego w USA i uzyskał prawo do rejestracji. Został on sklasyfikowany jako lekki…samolot sportowy.

Zobacz też: Test Toyota Auris Hybrid Touring Sports 1.8 136 KM E-CVT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy można już jeździć na paliwie ze śmieci?

Tak, ale dzieje się to na zasadzie biokomponentów np. do oleju napędowego. Jak działa śmieciowa rafineria, która produkuje paliwo z odpadów? Wykorzystuje ona technologię zwaną katalityczną depolimeryzacją niskociśnieniową. Niestety do produkcji takich biokomponentów nie można użyć wszystkich śmieci, a jedynie odpady w postaci jedzenia, PCV, plastyku, czy też olejów i smarów. Zakładów wykorzystujących tę technologię i projektów nastawionych na jej udoskonalanie oraz rozszerzenie powstaje i będzie powstawać coraz więcej. Unia Europejska kładzie szczególny nacisk na tego typu ekologiczne rozwiązania. W wielu unijnych dokumentach można przeczytać, iż dzięki przekształcaniu odpadów lub innych bioproduktów tworzy się także nowe miejsca pracy i zapewnia wzrost gospodarczy. Na przetwarzaniu śmieci zyskuje zatem nie tylko producent i środowisko naturalne, ale także społeczeństwo, jest to więc zdecydowanie technologia przyszłości.

Czy aktualnie stacje benzynowe są w pełnie zautomatyzowane i zrobotyzowane?

Na pewno nie możemy liczyć na to, że na stacji benzynowej zobaczymy robota tankującego paliwo i usłyszymy z głośników reklamę „Sprawdzimy poziom oleju i wysuwane podwozie w Twoim pojeździe” – tak jak ma to miejsce w filmie. Nie można jednak powiedzieć, iż rozwiązania z zakresu automatyki nie dotarły do stacji benzynowych. Pojawia się bowiem coraz więcej samoobsługowych stacji paliw, na których nie ma pracowników, a cała transakcja odbywa się przy pomocy automatu pobierającego opłatę (w formie gotówki lub karty), połączonego z pompą paliwa. Bezobsługowa sprzedaż paliw pozwala kierowcom zaoszczędzić, zwykle kilka groszy na jednym litrze paliwa, dlatego jest to ciekawa alternatywa, która z pewnością będzie dalej rozwijana. Istnieje już także technologia, pozwalająca na automatyczną identyfikację tankowanego pojazdu. Umożliwia to uproszczenie do minimum procesu tankowania, zwiększając tym samym przepustowość stacji paliw.

Zobacz też: Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015: Powrót królowej

W jaką stronę będzie dalej podążała motoryzacja?

– Motoryzacja zmierza przede wszystkim w stronę automatyzacji. Jeszcze niedawno wydawało się, że jest to odległa perspektywa, ale przykłady płynące z wielu firm motoryzacyjnych np. Tesli czy Mercedesa wskazują, że autonomiczne pojazdy osobowe i ciężarowe pojawią się na naszych drogach. Już dziś wiele półautonomicznych rozwiązań jest montowanych w samochodach, czego przykładem mogą być systemy wspomagające parkowanie. Ponadto przyszłość motoryzacji należy wiązać również z alternatywnymi źródłami napędu, w tym np. z wodorem, który można pozyskać z wielu materiałów, m.in. odpadów komunalnych czy też rolniczych. Autonomiczność i ekologia – to dwa hasła, które pozwalają najlepiej streścić kierunek, w którym będzie podążać motoryzacja przyszłości – komentuje Michał Tochowicz, ekspert motoryzacyjny sieci ProfiAuto.

Źródło: Materiały prasowe ProfiAuto

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA