REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Norma emisji CO2 dla samochodów ciężarowych i autobsuów:

Subskrybuj nas na Youtube
tir, droga Fot. Fotolia
tir, droga Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Procedura testowa VECTO ma mierzyć poziom emisji CO2 w autach ciężarowych i autobusach. Dzięki nowej procedurze klienci będą mogli porównywać także m.in. efektywność silników różnych producentów i wybierać te o charakteryzujące się niższym spalaniem.

Norma emisji CO2 dla samochodów ciężarowych

Organizacje The International Road Union, The European Express Association, Leaseurope, CLECAT, Green Freight Europe, The Northern Logistics Association, European Transport Board oraz federacja Transport & Environment, której INSRPO jest członkiem, w przesłanym Komisji Europejskiej stanowisku wzywają do zwiększenia efektywności paliwowej samochodów ciężarowych.

REKLAMA

Komisja kończy prace nad procedurą testową VECTO, po raz pierwszy mierzącą emisje CO2 nowych ciężarówek i autobusów. VECTO jest symulacyjnym programem komputerowym, który przekształca dane wejściowe, takie jak opór powietrza, opory toczenia i wydajność silnika na zużycie paliwa i emisję CO2 dla różnych rodzajów tras dla nieomal wszystkich typów samochodów ciężarowych. Komisja wprowadzi VECTO w europejskiej procedurze badań homologacji dla pojazdów ciężarowych w 2016.

Zobacz też: Honda Civic pobiła rekord Guinnessa w spalaniu - średnio 2,81 l/100 km

REKLAMA

Jeśli jednak VECTO ma mieć rzeczywisty wpływ na rynek, użytkownicy ciężarówek muszą mieć do niego dostęp. Kupujący samochody ciężarowe powinni mieć możliwość porównania jak preferowane  przez nich pojazdy w połączeniu z technologiami oszczędzającymi paliwo sprawują się na właściwych dla nich trasach i szlakach przewozowych.

Komisja Europejska obecnie rozważa czy powinna udzielić dostępu stronom trzecim do VECTO i do danych wejściowych. Producenci ciężarówek stanowczo się temu sprzeciwiają twierdząc, iż oznaczałoby to ujawnienie poufnych informacji handlowych[1]. Komisja pracuje również nad innym kluczowym postulatem ośmiu sygnatariuszy ww. stanowiska, tj. wprowadzeniem testu weryfikującego zgodność zużycia paliwa obliczonego przy użyciu VECTO ze zużyciem w świecie rzeczywistym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

William Todts, ekspert Transport & Environment; „Tu chodzi o wzmocnienie przewoźników. Obecnie, jeśli chcesz wiedzieć ile paliwa zużywa dany model ciężarówki, to możesz skorzystać tylko z własnego doświadczenia, czasopism lub tego, co powie lokalny diler. Jest to barierą dla konkurencji i przeszkodą w podejmowania świadomych decyzji o zakupie. Dlatego powstała bezprecedensowa koalicja przewoźników i ekologicznych aktywistów, która połączyła siły, aby położyć temu kres i żądać pełnego dostępu do testu samochód CO2.

Wprowadzenie standardów zmniejszających zużycie paliwa przez samochody ciężarowe ma szczególne znaczenie dla Polski – kraju z największą ilością TIRów w Europie.” - dodaje Piotr Skubisz z INSPRO.

REKLAMA

Tylko 3% pojazdów to samochody ciężarowe – odpowiadają one jednak aż za 25% emisji CO2 w transporcie europejskim. W kontraście do samochodów osobowych i dostawczych, efektywność paliwowa ciężarówek stoi w miejscu od dwudziestu lat – tylko dla nich UE nie ustanowiła norm, pozostając również w tyle za USA. Dla właścicieli firm przewozowych, opłaty za paliwo stanowią jedną trzecią kosztów utrzymania floty przewozowej. Europejskie firmy zajmują wiodącą pozycję w wytwarzaniu samochodów ciężarowych - odpowiadają za 40% światowej produkcji.

___
[1] Producenci samochodów ciężarowych sprzeciwiają się udzieleniu dostępu do VECTO stronom trzecim, twierdząc, iż takie dane wejściowe jak opór powietrza są ściśle poufne. Jednak analiza T&E wskazuje, że większość danych wejściowych VECTO nie zawiera informacji objętej tajemnicą handlową. Dla przykładu: podanie współczynnika oporu powietrza nie dostarcza wiedzy o sposobie jego osiągnięcia. Dane poufne powinny być traktowane w sposób umożliwiający skuteczne korzystanie z VECTO stronom trzecim.

Źródło: materiały prasowe Instytutu Spraw Obywatelskich (INSPRO)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA