REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Norma emisji CO2 dla samochodów ciężarowych i autobsuów:

Subskrybuj nas na Youtube
tir, droga Fot. Fotolia
tir, droga Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Procedura testowa VECTO ma mierzyć poziom emisji CO2 w autach ciężarowych i autobusach. Dzięki nowej procedurze klienci będą mogli porównywać także m.in. efektywność silników różnych producentów i wybierać te o charakteryzujące się niższym spalaniem.

Norma emisji CO2 dla samochodów ciężarowych

Organizacje The International Road Union, The European Express Association, Leaseurope, CLECAT, Green Freight Europe, The Northern Logistics Association, European Transport Board oraz federacja Transport & Environment, której INSRPO jest członkiem, w przesłanym Komisji Europejskiej stanowisku wzywają do zwiększenia efektywności paliwowej samochodów ciężarowych.

REKLAMA

Komisja kończy prace nad procedurą testową VECTO, po raz pierwszy mierzącą emisje CO2 nowych ciężarówek i autobusów. VECTO jest symulacyjnym programem komputerowym, który przekształca dane wejściowe, takie jak opór powietrza, opory toczenia i wydajność silnika na zużycie paliwa i emisję CO2 dla różnych rodzajów tras dla nieomal wszystkich typów samochodów ciężarowych. Komisja wprowadzi VECTO w europejskiej procedurze badań homologacji dla pojazdów ciężarowych w 2016.

Zobacz też: Honda Civic pobiła rekord Guinnessa w spalaniu - średnio 2,81 l/100 km

REKLAMA

Jeśli jednak VECTO ma mieć rzeczywisty wpływ na rynek, użytkownicy ciężarówek muszą mieć do niego dostęp. Kupujący samochody ciężarowe powinni mieć możliwość porównania jak preferowane  przez nich pojazdy w połączeniu z technologiami oszczędzającymi paliwo sprawują się na właściwych dla nich trasach i szlakach przewozowych.

Komisja Europejska obecnie rozważa czy powinna udzielić dostępu stronom trzecim do VECTO i do danych wejściowych. Producenci ciężarówek stanowczo się temu sprzeciwiają twierdząc, iż oznaczałoby to ujawnienie poufnych informacji handlowych[1]. Komisja pracuje również nad innym kluczowym postulatem ośmiu sygnatariuszy ww. stanowiska, tj. wprowadzeniem testu weryfikującego zgodność zużycia paliwa obliczonego przy użyciu VECTO ze zużyciem w świecie rzeczywistym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

William Todts, ekspert Transport & Environment; „Tu chodzi o wzmocnienie przewoźników. Obecnie, jeśli chcesz wiedzieć ile paliwa zużywa dany model ciężarówki, to możesz skorzystać tylko z własnego doświadczenia, czasopism lub tego, co powie lokalny diler. Jest to barierą dla konkurencji i przeszkodą w podejmowania świadomych decyzji o zakupie. Dlatego powstała bezprecedensowa koalicja przewoźników i ekologicznych aktywistów, która połączyła siły, aby położyć temu kres i żądać pełnego dostępu do testu samochód CO2.

Wprowadzenie standardów zmniejszających zużycie paliwa przez samochody ciężarowe ma szczególne znaczenie dla Polski – kraju z największą ilością TIRów w Europie.” - dodaje Piotr Skubisz z INSPRO.

REKLAMA

Tylko 3% pojazdów to samochody ciężarowe – odpowiadają one jednak aż za 25% emisji CO2 w transporcie europejskim. W kontraście do samochodów osobowych i dostawczych, efektywność paliwowa ciężarówek stoi w miejscu od dwudziestu lat – tylko dla nich UE nie ustanowiła norm, pozostając również w tyle za USA. Dla właścicieli firm przewozowych, opłaty za paliwo stanowią jedną trzecią kosztów utrzymania floty przewozowej. Europejskie firmy zajmują wiodącą pozycję w wytwarzaniu samochodów ciężarowych - odpowiadają za 40% światowej produkcji.

___
[1] Producenci samochodów ciężarowych sprzeciwiają się udzieleniu dostępu do VECTO stronom trzecim, twierdząc, iż takie dane wejściowe jak opór powietrza są ściśle poufne. Jednak analiza T&E wskazuje, że większość danych wejściowych VECTO nie zawiera informacji objętej tajemnicą handlową. Dla przykładu: podanie współczynnika oporu powietrza nie dostarcza wiedzy o sposobie jego osiągnięcia. Dane poufne powinny być traktowane w sposób umożliwiający skuteczne korzystanie z VECTO stronom trzecim.

Źródło: materiały prasowe Instytutu Spraw Obywatelskich (INSPRO)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy obowiązek dla dzieci na rowerach i hulajnogach – kaski już wkrótce wymagane!

Podczas posiedzenia Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zapadła ważna decyzja dotycząca bezpieczeństwa najmłodszych użytkowników dróg. Uchwała zakłada obowiązek noszenia kasków ochronnych przez dzieci i młodzież do 16. roku życia podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną oraz urządzeniami transportu osobistego.

KGP: 112 965 interwencji, 419 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 965 interwencji. Byli wzywani do 419 wypadków drogowych.

1500 zł mandatu i 10 punktów karnych za stłuczkę? Jak tego uniknąć? Wystarczy smartfon z aplikacją mObywatel

Kolizja na drodze to stres, mandaty, punkty karne i długie czekanie na patrol. Na szczęście już niedługo w niektórych przypadkach będzie można tego wszystkiego uniknąć. Legalnie, szybko i bez papierologii. Sprawdź, co się zmieni i jak wkrótce będziesz mógł oszczędzić nawet 1500 zł.

Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

REKLAMA

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

REKLAMA

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

REKLAMA