REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Norma emisji CO2 dla samochodów ciężarowych i autobsuów:

Subskrybuj nas na Youtube
tir, droga Fot. Fotolia
tir, droga Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Procedura testowa VECTO ma mierzyć poziom emisji CO2 w autach ciężarowych i autobusach. Dzięki nowej procedurze klienci będą mogli porównywać także m.in. efektywność silników różnych producentów i wybierać te o charakteryzujące się niższym spalaniem.

Norma emisji CO2 dla samochodów ciężarowych

Organizacje The International Road Union, The European Express Association, Leaseurope, CLECAT, Green Freight Europe, The Northern Logistics Association, European Transport Board oraz federacja Transport & Environment, której INSRPO jest członkiem, w przesłanym Komisji Europejskiej stanowisku wzywają do zwiększenia efektywności paliwowej samochodów ciężarowych.

REKLAMA

Komisja kończy prace nad procedurą testową VECTO, po raz pierwszy mierzącą emisje CO2 nowych ciężarówek i autobusów. VECTO jest symulacyjnym programem komputerowym, który przekształca dane wejściowe, takie jak opór powietrza, opory toczenia i wydajność silnika na zużycie paliwa i emisję CO2 dla różnych rodzajów tras dla nieomal wszystkich typów samochodów ciężarowych. Komisja wprowadzi VECTO w europejskiej procedurze badań homologacji dla pojazdów ciężarowych w 2016.

Zobacz też: Honda Civic pobiła rekord Guinnessa w spalaniu - średnio 2,81 l/100 km

REKLAMA

Jeśli jednak VECTO ma mieć rzeczywisty wpływ na rynek, użytkownicy ciężarówek muszą mieć do niego dostęp. Kupujący samochody ciężarowe powinni mieć możliwość porównania jak preferowane  przez nich pojazdy w połączeniu z technologiami oszczędzającymi paliwo sprawują się na właściwych dla nich trasach i szlakach przewozowych.

Komisja Europejska obecnie rozważa czy powinna udzielić dostępu stronom trzecim do VECTO i do danych wejściowych. Producenci ciężarówek stanowczo się temu sprzeciwiają twierdząc, iż oznaczałoby to ujawnienie poufnych informacji handlowych[1]. Komisja pracuje również nad innym kluczowym postulatem ośmiu sygnatariuszy ww. stanowiska, tj. wprowadzeniem testu weryfikującego zgodność zużycia paliwa obliczonego przy użyciu VECTO ze zużyciem w świecie rzeczywistym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

William Todts, ekspert Transport & Environment; „Tu chodzi o wzmocnienie przewoźników. Obecnie, jeśli chcesz wiedzieć ile paliwa zużywa dany model ciężarówki, to możesz skorzystać tylko z własnego doświadczenia, czasopism lub tego, co powie lokalny diler. Jest to barierą dla konkurencji i przeszkodą w podejmowania świadomych decyzji o zakupie. Dlatego powstała bezprecedensowa koalicja przewoźników i ekologicznych aktywistów, która połączyła siły, aby położyć temu kres i żądać pełnego dostępu do testu samochód CO2.

Wprowadzenie standardów zmniejszających zużycie paliwa przez samochody ciężarowe ma szczególne znaczenie dla Polski – kraju z największą ilością TIRów w Europie.” - dodaje Piotr Skubisz z INSPRO.

REKLAMA

Tylko 3% pojazdów to samochody ciężarowe – odpowiadają one jednak aż za 25% emisji CO2 w transporcie europejskim. W kontraście do samochodów osobowych i dostawczych, efektywność paliwowa ciężarówek stoi w miejscu od dwudziestu lat – tylko dla nich UE nie ustanowiła norm, pozostając również w tyle za USA. Dla właścicieli firm przewozowych, opłaty za paliwo stanowią jedną trzecią kosztów utrzymania floty przewozowej. Europejskie firmy zajmują wiodącą pozycję w wytwarzaniu samochodów ciężarowych - odpowiadają za 40% światowej produkcji.

___
[1] Producenci samochodów ciężarowych sprzeciwiają się udzieleniu dostępu do VECTO stronom trzecim, twierdząc, iż takie dane wejściowe jak opór powietrza są ściśle poufne. Jednak analiza T&E wskazuje, że większość danych wejściowych VECTO nie zawiera informacji objętej tajemnicą handlową. Dla przykładu: podanie współczynnika oporu powietrza nie dostarcza wiedzy o sposobie jego osiągnięcia. Dane poufne powinny być traktowane w sposób umożliwiający skuteczne korzystanie z VECTO stronom trzecim.

Źródło: materiały prasowe Instytutu Spraw Obywatelskich (INSPRO)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA