REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Norma emisji CO2 dla samochodów ciężarowych i autobsuów:

tir, droga Fot. Fotolia
tir, droga Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Procedura testowa VECTO ma mierzyć poziom emisji CO2 w autach ciężarowych i autobusach. Dzięki nowej procedurze klienci będą mogli porównywać także m.in. efektywność silników różnych producentów i wybierać te o charakteryzujące się niższym spalaniem.

Norma emisji CO2 dla samochodów ciężarowych

Organizacje The International Road Union, The European Express Association, Leaseurope, CLECAT, Green Freight Europe, The Northern Logistics Association, European Transport Board oraz federacja Transport & Environment, której INSRPO jest członkiem, w przesłanym Komisji Europejskiej stanowisku wzywają do zwiększenia efektywności paliwowej samochodów ciężarowych.

REKLAMA

REKLAMA

Komisja kończy prace nad procedurą testową VECTO, po raz pierwszy mierzącą emisje CO2 nowych ciężarówek i autobusów. VECTO jest symulacyjnym programem komputerowym, który przekształca dane wejściowe, takie jak opór powietrza, opory toczenia i wydajność silnika na zużycie paliwa i emisję CO2 dla różnych rodzajów tras dla nieomal wszystkich typów samochodów ciężarowych. Komisja wprowadzi VECTO w europejskiej procedurze badań homologacji dla pojazdów ciężarowych w 2016.

Zobacz też: Honda Civic pobiła rekord Guinnessa w spalaniu - średnio 2,81 l/100 km

Jeśli jednak VECTO ma mieć rzeczywisty wpływ na rynek, użytkownicy ciężarówek muszą mieć do niego dostęp. Kupujący samochody ciężarowe powinni mieć możliwość porównania jak preferowane  przez nich pojazdy w połączeniu z technologiami oszczędzającymi paliwo sprawują się na właściwych dla nich trasach i szlakach przewozowych.

REKLAMA

Komisja Europejska obecnie rozważa czy powinna udzielić dostępu stronom trzecim do VECTO i do danych wejściowych. Producenci ciężarówek stanowczo się temu sprzeciwiają twierdząc, iż oznaczałoby to ujawnienie poufnych informacji handlowych[1]. Komisja pracuje również nad innym kluczowym postulatem ośmiu sygnatariuszy ww. stanowiska, tj. wprowadzeniem testu weryfikującego zgodność zużycia paliwa obliczonego przy użyciu VECTO ze zużyciem w świecie rzeczywistym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

William Todts, ekspert Transport & Environment; „Tu chodzi o wzmocnienie przewoźników. Obecnie, jeśli chcesz wiedzieć ile paliwa zużywa dany model ciężarówki, to możesz skorzystać tylko z własnego doświadczenia, czasopism lub tego, co powie lokalny diler. Jest to barierą dla konkurencji i przeszkodą w podejmowania świadomych decyzji o zakupie. Dlatego powstała bezprecedensowa koalicja przewoźników i ekologicznych aktywistów, która połączyła siły, aby położyć temu kres i żądać pełnego dostępu do testu samochód CO2.

Wprowadzenie standardów zmniejszających zużycie paliwa przez samochody ciężarowe ma szczególne znaczenie dla Polski – kraju z największą ilością TIRów w Europie.” - dodaje Piotr Skubisz z INSPRO.

Tylko 3% pojazdów to samochody ciężarowe – odpowiadają one jednak aż za 25% emisji CO2 w transporcie europejskim. W kontraście do samochodów osobowych i dostawczych, efektywność paliwowa ciężarówek stoi w miejscu od dwudziestu lat – tylko dla nich UE nie ustanowiła norm, pozostając również w tyle za USA. Dla właścicieli firm przewozowych, opłaty za paliwo stanowią jedną trzecią kosztów utrzymania floty przewozowej. Europejskie firmy zajmują wiodącą pozycję w wytwarzaniu samochodów ciężarowych - odpowiadają za 40% światowej produkcji.

___
[1] Producenci samochodów ciężarowych sprzeciwiają się udzieleniu dostępu do VECTO stronom trzecim, twierdząc, iż takie dane wejściowe jak opór powietrza są ściśle poufne. Jednak analiza T&E wskazuje, że większość danych wejściowych VECTO nie zawiera informacji objętej tajemnicą handlową. Dla przykładu: podanie współczynnika oporu powietrza nie dostarcza wiedzy o sposobie jego osiągnięcia. Dane poufne powinny być traktowane w sposób umożliwiający skuteczne korzystanie z VECTO stronom trzecim.

Źródło: materiały prasowe Instytutu Spraw Obywatelskich (INSPRO)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA