REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Europejskie centrum projektowe Toyoty: ED2

Toyota Yaris fot. Toyota
Toyota Yaris fot. Toyota

REKLAMA

REKLAMA

Studio projektowe ED2 zajmuje się opracowywaniem nowych Toyot adresowanych do europejskich klientów. Powstało w 1989 roku w Brukseli, a w 2000 roku przeniesione zostało do Francji. W tym samym roku zaprojektowana przez ED2 Toyota Yaris otrzymała tytuł Europejskiego Samochodu Roku.

Europejskie centrum projektowe Toyoty ED2

Europejskie centrum projektowe Toyoty powstało w 1989 roku w Brukseli. W 2000 roku zostało przeniesione w okolice Nicei, do Sophia Antipolis, gdzie istnieje do dziś. Tutaj powstawały tak popularne modele jak wspomniany Yaris, Corolla Verso, Avensis, Auris i Land Cruiser, a także intrygujące prototypy i koncepty, np. C-HR, ME:WE, IQ i niewielki Lexus LF-SA. Otwarcie ED2 przyczyniło się do rosnącej popularności Toyoty na Starym Kontynencie. Europejskim klientom nie zawsze podobała się japońska estetyka, dlatego dopiero połączenie legendarnej niezawodności i funkcjonalności samochodów Toyoty z europejskim stylem przyniosło im należne uznanie.

REKLAMA

Toyota Yaris

Yarisa I generacji zaprojektował Sotiris Kovos jako europejską wersję japońskiej Toyoty Vitz i następcę Toyoty Starlet. Został zaprezentowany na Paris Motor Show w 1998 roku. Produkcja ruszyła w 1999 roku, a rok później auto zostało wybrane Europejskim Samochodem Roku. W 2003 przeprowadzono facelifting. Samochód szybko zdobył dużą popularność - sprzedano łącznie 1,2 mln egzemplarzy.

Klienci mieli do wyboru 3 silniki benzynowe (1.0 68 KM, 1.3 86 KM, 1.5 106 KM) i jeden diesel (1.4 D-4D 75 KM). Wraz z liftingiem wprowadzono sportowy silnik 1.5 Turbo 150 KM.

REKLAMA

W 2011 roku na rynek wszedł Yaris trzeciej generacji, zaś rok później model hybrydowy — pierwsza i do dziś jedyna w Europie hybryda segmentu B. Zamontowanie dodatkowego silnika i zestawu baterii nie wpłynęło ani na obszerność wnętrza, ani na pojemność bagażnika. Yaris HSD różnił się nieco od wersji konwencjonalnej kształtem grilla oraz światłami LED w standardzie. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obecnie w sprzedaży jest trzecia generacja Yarisa po liftingu. Europejska wersja wyróżnia się charakterystycznym przodem, który nawiązuje do znaku X na froncie mniejszej Toyoty Aygo. Choć nowe Aygo zostało zaprojektowane w Japonii, a jego twórcy wzorowali się na japońskiej kulturze młodzieżowej, Yaris z chromowanym X, biegnącym od przymrużonych świateł do samego spodu zderzaka zintegrowanego z atrapą chłodnicy, wygląda bardzo europejsko. Wersja hybrydowa wygląda tak samo jak konwencjonalna.

Zobacz też: Jak będą wyglądać fabryki samochodów w przyszłości?

Toyota Avensis

Idea podbicia serca Europejczyków przyświecała także powstaniu Toyoty Avensis, następczyni niezniszczalnej Cariny E. Pierwsza generacja powstała w 1997 roku, jeszcze przed założeniem studia ED2, ale następne zostały zaprojektowane już pod Niceą.

Nowy Avensis, który trafił do salonów w czerwcu tego roku, ma całkowicie przeprojektowany przód oraz zmieniony tył. Auto wygląda nowocześnie i dynamicznie, jest taż mocniej osadzone na drodze. Daleko mu do krzykliwości, ale połączenie nowoczesności, elegancji i stonowania było zawsze atutem tego modelu — Avensis każdej generacji naprawdę wolno się starzeje i po latach nadal wygląda bardzo dobrze, co zresztą współgra z jego trwałością i niezawodnością.

Toyota Corolla Verso

REKLAMA

Projekt tego samochodu jest efektem konkursu, ogłoszonego przez Toyota Motor Corporation. Do rywalizacji stanęły dwa studia — japońskie Techno Art Research i europejskie ED2. Wygrali Europejczycy pod kierownictwem Elvio D’Aprile’a, wówczas 38-letniego znanego projektanta, który miał na kącie już takie osiągnięcia jak Ferrari 550 Maranello i kilka modeli Porsche.

Innowacyjny projekt łączył dwie przeciwne tendencje — masywna dolna część przywodziła na myśl popularne SUV-y, zaś opadająca linia dachu i wycięcie tylnej szyby bocznej nadawały autu dynamiki. Corolla Verso wyróżniała się najniższym współczynnikiem oporu powietrza w segmencie Cx=0.30, choć mieściła 7 osób.

Auto było dostępne od 2001 roku z trzema silnikami: 1.6 VVT-i 110 KM, 1.8 VVT-i 129 KM i diesel 2.0 D-4D common rail z intercoolerem 116 KM.

Toyota Auris

W 2006 roku na Salonie Samochodowym w Paryżu Corolla hatchback ukazała swoje nowe, złote oblicze. Nowy Auris nawiązywał stylem do ówczesnej Corolli i Yarisa, jednak został zaprojektowany całkowicie od początku, dzięki czemu zyskał większe wymiary nadwozia i przestronniejszą kabinę. Samochód zaprojektowano z myślą o europejskich klientach, którzy oczekują od samochodu atrakcyjnego wyglądu, wygody i nowoczesności.

Wersja produkcyjna ukazała się z nieco zmienionym grillem i przednimi światłami. Samochód dostępny był z 4 silnikami benzynowymi (1.33 Dual VVT-i 101 KM, 1.4 VVT-i 97 KM, 1.6 Dual VVT-i 124 KM i 1.6 Valvematic 1232 KM) oraz z trzema dieslami (1.4 D-4D 90 KM, 2.0 D-4D 126 KM, 2.2 D-CAT 177 KM z filtrem cząstek stałych).

W 2010 roku Auris zyskał ogromny atut — pełny napęd hybrydowy, dzięki czemu stał się pierwszym kompaktem oferującym trzy rodzaje napędów. Auris HSD stał się przebojem w Europie — obecnie ponad połowa egzemplarzy sprzedawanych na kontynencie wyposażona jest w napęd spalinowo-elektryczny. W Polsce wybiera go obecnie 20% klientów.

Druga generacja przyniosła w 2012 roku zdecydowane zmiany stylistyczne wyglądu zewnętrznego i wnętrza, a także debiut wersji Aurisa Touring Sports (kombi).

W lipcu debiutuje wersja po głębokim liftingu, który obejmie stylistykę nadwozia, całkowicie przeprojektowane wnętrze, nowe lub odświeżone silniki o mniejszym zużyciu paliwa, w tym całkowicie nowy silnik benzynowy 1.2 Turbo, oraz pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense. Nowy Auris wygląda bardziej elegancko — ma nowy grill, bardziej muskularne zderzaki i przeprojektowane, przymrużone światła LED, jest też mocniej osadzony na drodze. Odświeżony kompakt Toyoty upodabnia się dzięki tym zmianom do nowego Avensisa.

Toyota C-HR Hybrid koncept

Tym samochodem Toyota pokazała się z zupełnie nowej strony. Cudowne dziecko studia ED2 to drapieżny cross-over, który w przyszłym roku zadebiutuje w salonach. Auto łączy wygląd przyczajonej do skoku pantery ze zwinnością i dynamiką GT86, nowoczesnym układem hybrydowym i innowacyjnym podejściem do mobilności, tym samym, które 20 lat temu zaowocowało pojawieniem się na rynku RAV4, a wraz z nim nowego segmentu SUV. Toyocie tak spodobał się szalony projekt nicejskich konstruktorów, że postanowiła przeprojektować nadchodzącego Priusa 4 generacji w podobnym kierunku.

C-HR Concept zbudowany jest na zupełnie nowej platformie. Auto ma długość 4350 mm, szerokość 1850 mm, wysokość 1500 mm, a rozstaw osi 2640 mm. Samochód świetnie się prowadzi m.in. dzięki nisko położonemu środkowi ciężkości i zwiększonej sztywności nadwozia. Auto będzie napędzał układ hybrydowy nowej generacji, który zadebiutuje najpierw pod maską nowego Priusa. Ma być oszczędniejszy od obecnego aż o 15%, charakteryzować się jeszcze większą płynnością, kulturą pracy i wydajnością cieplną.

Toyota ME:WE

Ten model wywołał nieco zamieszania nie tylko w świecie motoryzacji, ale także sztuki. Powstał we współpracy studia ED2 i Jean-Marie Massauda, sławnego projektanta, cenionego za wizjonerskie projekty użytkowe i architektoniczne. Samochód zaprojektowany jest w taki sposób, aby móc w razie potrzeby pełnić rolę hatchbacka, pick-upa, kabrioleta lub samochodu terenowego, a waży tylko 750 kg i jest napędzany silnikiem elektrycznym. Rewolucyjna karoseria z paneli z tworzywa sztucznego pozwala na samodzielne modyfikacje, a ponadto otwiera niespotykane możliwości stylizacji. Desing Museum w Londynie nominowało ME:WE do nagrody Designs of the Year 2014.

W konkursie biorą udział najbardziej oryginalne projekty poprzedniego roku. Dzięki niemu można zapoznać się z najlepszymi światowymi osiągnięciami w projektowaniu architektury, mebli, produktów i środków transportu, a także w projektowaniu cyfrowym i w grafice.

Lexus LF-SA Concept

Z okazji 25. rocznicy premiery pierwszego modelu marki Lexus — sedana LS400, studio ED2 otrzymało zadanie specjalne — zaprojektować ultrakompaktowy samochód Lexusa, który na długo zapadnie w pamięć. Koncepcyjny model LF-SA swą śmiałą i emocjonalną stylistyką zapowiada przyszłość designu, zdominowaną przez technologię i doświadczenia w świecie wirtualnym. Projekt stawia na pierwszym miejscu przyjemność z prowadzenia, która według Lexusa stanowi podstawowy wyznacznik luksusu. Auto łączy poczucie bezpieczeństwa z duchem przygody, do którego nawiązuje niecodzienny przód samochodu, przywodzący na myśl pokonywanie przestrzeni kosmicznej. Głęboko rzeźbione linie nadwozia są wyrazem awangardowego podejścia stylistycznego, w którym odbiór wizualny samochodu zmienia się w zależności od kierunku obserwacji.

Wymiary auta — 3450 mm długości, 1700 mm szerokości i 1430 mm wysokości — zupełnie nie kojarzą się z Lexusem. Mimo to samochód mocno wpisuje się w charakter marki, m.in. dzięki charakterystycznemu grillowi, w twórczy sposób przeprojektowanemu w duchu kosmicznych technologii i komiksu.

Źródło: materiały prasowe Toyota

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

REKLAMA

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA