REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Europejskie centrum projektowe Toyoty: ED2

Toyota Yaris fot. Toyota
Toyota Yaris fot. Toyota

REKLAMA

REKLAMA

Studio projektowe ED2 zajmuje się opracowywaniem nowych Toyot adresowanych do europejskich klientów. Powstało w 1989 roku w Brukseli, a w 2000 roku przeniesione zostało do Francji. W tym samym roku zaprojektowana przez ED2 Toyota Yaris otrzymała tytuł Europejskiego Samochodu Roku.

Europejskie centrum projektowe Toyoty ED2

Europejskie centrum projektowe Toyoty powstało w 1989 roku w Brukseli. W 2000 roku zostało przeniesione w okolice Nicei, do Sophia Antipolis, gdzie istnieje do dziś. Tutaj powstawały tak popularne modele jak wspomniany Yaris, Corolla Verso, Avensis, Auris i Land Cruiser, a także intrygujące prototypy i koncepty, np. C-HR, ME:WE, IQ i niewielki Lexus LF-SA. Otwarcie ED2 przyczyniło się do rosnącej popularności Toyoty na Starym Kontynencie. Europejskim klientom nie zawsze podobała się japońska estetyka, dlatego dopiero połączenie legendarnej niezawodności i funkcjonalności samochodów Toyoty z europejskim stylem przyniosło im należne uznanie.

REKLAMA

REKLAMA

Toyota Yaris

Yarisa I generacji zaprojektował Sotiris Kovos jako europejską wersję japońskiej Toyoty Vitz i następcę Toyoty Starlet. Został zaprezentowany na Paris Motor Show w 1998 roku. Produkcja ruszyła w 1999 roku, a rok później auto zostało wybrane Europejskim Samochodem Roku. W 2003 przeprowadzono facelifting. Samochód szybko zdobył dużą popularność - sprzedano łącznie 1,2 mln egzemplarzy.

Klienci mieli do wyboru 3 silniki benzynowe (1.0 68 KM, 1.3 86 KM, 1.5 106 KM) i jeden diesel (1.4 D-4D 75 KM). Wraz z liftingiem wprowadzono sportowy silnik 1.5 Turbo 150 KM.

REKLAMA

W 2011 roku na rynek wszedł Yaris trzeciej generacji, zaś rok później model hybrydowy — pierwsza i do dziś jedyna w Europie hybryda segmentu B. Zamontowanie dodatkowego silnika i zestawu baterii nie wpłynęło ani na obszerność wnętrza, ani na pojemność bagażnika. Yaris HSD różnił się nieco od wersji konwencjonalnej kształtem grilla oraz światłami LED w standardzie. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obecnie w sprzedaży jest trzecia generacja Yarisa po liftingu. Europejska wersja wyróżnia się charakterystycznym przodem, który nawiązuje do znaku X na froncie mniejszej Toyoty Aygo. Choć nowe Aygo zostało zaprojektowane w Japonii, a jego twórcy wzorowali się na japońskiej kulturze młodzieżowej, Yaris z chromowanym X, biegnącym od przymrużonych świateł do samego spodu zderzaka zintegrowanego z atrapą chłodnicy, wygląda bardzo europejsko. Wersja hybrydowa wygląda tak samo jak konwencjonalna.

Zobacz też: Jak będą wyglądać fabryki samochodów w przyszłości?

Toyota Avensis

Idea podbicia serca Europejczyków przyświecała także powstaniu Toyoty Avensis, następczyni niezniszczalnej Cariny E. Pierwsza generacja powstała w 1997 roku, jeszcze przed założeniem studia ED2, ale następne zostały zaprojektowane już pod Niceą.

Nowy Avensis, który trafił do salonów w czerwcu tego roku, ma całkowicie przeprojektowany przód oraz zmieniony tył. Auto wygląda nowocześnie i dynamicznie, jest taż mocniej osadzone na drodze. Daleko mu do krzykliwości, ale połączenie nowoczesności, elegancji i stonowania było zawsze atutem tego modelu — Avensis każdej generacji naprawdę wolno się starzeje i po latach nadal wygląda bardzo dobrze, co zresztą współgra z jego trwałością i niezawodnością.

Toyota Corolla Verso

Projekt tego samochodu jest efektem konkursu, ogłoszonego przez Toyota Motor Corporation. Do rywalizacji stanęły dwa studia — japońskie Techno Art Research i europejskie ED2. Wygrali Europejczycy pod kierownictwem Elvio D’Aprile’a, wówczas 38-letniego znanego projektanta, który miał na kącie już takie osiągnięcia jak Ferrari 550 Maranello i kilka modeli Porsche.

Innowacyjny projekt łączył dwie przeciwne tendencje — masywna dolna część przywodziła na myśl popularne SUV-y, zaś opadająca linia dachu i wycięcie tylnej szyby bocznej nadawały autu dynamiki. Corolla Verso wyróżniała się najniższym współczynnikiem oporu powietrza w segmencie Cx=0.30, choć mieściła 7 osób.

Auto było dostępne od 2001 roku z trzema silnikami: 1.6 VVT-i 110 KM, 1.8 VVT-i 129 KM i diesel 2.0 D-4D common rail z intercoolerem 116 KM.

Toyota Auris

W 2006 roku na Salonie Samochodowym w Paryżu Corolla hatchback ukazała swoje nowe, złote oblicze. Nowy Auris nawiązywał stylem do ówczesnej Corolli i Yarisa, jednak został zaprojektowany całkowicie od początku, dzięki czemu zyskał większe wymiary nadwozia i przestronniejszą kabinę. Samochód zaprojektowano z myślą o europejskich klientach, którzy oczekują od samochodu atrakcyjnego wyglądu, wygody i nowoczesności.

Wersja produkcyjna ukazała się z nieco zmienionym grillem i przednimi światłami. Samochód dostępny był z 4 silnikami benzynowymi (1.33 Dual VVT-i 101 KM, 1.4 VVT-i 97 KM, 1.6 Dual VVT-i 124 KM i 1.6 Valvematic 1232 KM) oraz z trzema dieslami (1.4 D-4D 90 KM, 2.0 D-4D 126 KM, 2.2 D-CAT 177 KM z filtrem cząstek stałych).

W 2010 roku Auris zyskał ogromny atut — pełny napęd hybrydowy, dzięki czemu stał się pierwszym kompaktem oferującym trzy rodzaje napędów. Auris HSD stał się przebojem w Europie — obecnie ponad połowa egzemplarzy sprzedawanych na kontynencie wyposażona jest w napęd spalinowo-elektryczny. W Polsce wybiera go obecnie 20% klientów.

Druga generacja przyniosła w 2012 roku zdecydowane zmiany stylistyczne wyglądu zewnętrznego i wnętrza, a także debiut wersji Aurisa Touring Sports (kombi).

W lipcu debiutuje wersja po głębokim liftingu, który obejmie stylistykę nadwozia, całkowicie przeprojektowane wnętrze, nowe lub odświeżone silniki o mniejszym zużyciu paliwa, w tym całkowicie nowy silnik benzynowy 1.2 Turbo, oraz pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense. Nowy Auris wygląda bardziej elegancko — ma nowy grill, bardziej muskularne zderzaki i przeprojektowane, przymrużone światła LED, jest też mocniej osadzony na drodze. Odświeżony kompakt Toyoty upodabnia się dzięki tym zmianom do nowego Avensisa.

Toyota C-HR Hybrid koncept

Tym samochodem Toyota pokazała się z zupełnie nowej strony. Cudowne dziecko studia ED2 to drapieżny cross-over, który w przyszłym roku zadebiutuje w salonach. Auto łączy wygląd przyczajonej do skoku pantery ze zwinnością i dynamiką GT86, nowoczesnym układem hybrydowym i innowacyjnym podejściem do mobilności, tym samym, które 20 lat temu zaowocowało pojawieniem się na rynku RAV4, a wraz z nim nowego segmentu SUV. Toyocie tak spodobał się szalony projekt nicejskich konstruktorów, że postanowiła przeprojektować nadchodzącego Priusa 4 generacji w podobnym kierunku.

C-HR Concept zbudowany jest na zupełnie nowej platformie. Auto ma długość 4350 mm, szerokość 1850 mm, wysokość 1500 mm, a rozstaw osi 2640 mm. Samochód świetnie się prowadzi m.in. dzięki nisko położonemu środkowi ciężkości i zwiększonej sztywności nadwozia. Auto będzie napędzał układ hybrydowy nowej generacji, który zadebiutuje najpierw pod maską nowego Priusa. Ma być oszczędniejszy od obecnego aż o 15%, charakteryzować się jeszcze większą płynnością, kulturą pracy i wydajnością cieplną.

Toyota ME:WE

Ten model wywołał nieco zamieszania nie tylko w świecie motoryzacji, ale także sztuki. Powstał we współpracy studia ED2 i Jean-Marie Massauda, sławnego projektanta, cenionego za wizjonerskie projekty użytkowe i architektoniczne. Samochód zaprojektowany jest w taki sposób, aby móc w razie potrzeby pełnić rolę hatchbacka, pick-upa, kabrioleta lub samochodu terenowego, a waży tylko 750 kg i jest napędzany silnikiem elektrycznym. Rewolucyjna karoseria z paneli z tworzywa sztucznego pozwala na samodzielne modyfikacje, a ponadto otwiera niespotykane możliwości stylizacji. Desing Museum w Londynie nominowało ME:WE do nagrody Designs of the Year 2014.

W konkursie biorą udział najbardziej oryginalne projekty poprzedniego roku. Dzięki niemu można zapoznać się z najlepszymi światowymi osiągnięciami w projektowaniu architektury, mebli, produktów i środków transportu, a także w projektowaniu cyfrowym i w grafice.

Lexus LF-SA Concept

Z okazji 25. rocznicy premiery pierwszego modelu marki Lexus — sedana LS400, studio ED2 otrzymało zadanie specjalne — zaprojektować ultrakompaktowy samochód Lexusa, który na długo zapadnie w pamięć. Koncepcyjny model LF-SA swą śmiałą i emocjonalną stylistyką zapowiada przyszłość designu, zdominowaną przez technologię i doświadczenia w świecie wirtualnym. Projekt stawia na pierwszym miejscu przyjemność z prowadzenia, która według Lexusa stanowi podstawowy wyznacznik luksusu. Auto łączy poczucie bezpieczeństwa z duchem przygody, do którego nawiązuje niecodzienny przód samochodu, przywodzący na myśl pokonywanie przestrzeni kosmicznej. Głęboko rzeźbione linie nadwozia są wyrazem awangardowego podejścia stylistycznego, w którym odbiór wizualny samochodu zmienia się w zależności od kierunku obserwacji.

Wymiary auta — 3450 mm długości, 1700 mm szerokości i 1430 mm wysokości — zupełnie nie kojarzą się z Lexusem. Mimo to samochód mocno wpisuje się w charakter marki, m.in. dzięki charakterystycznemu grillowi, w twórczy sposób przeprojektowanemu w duchu kosmicznych technologii i komiksu.

Źródło: materiały prasowe Toyota

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA