REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Audi rusza na Księżyc!

Subskrybuj nas na Youtube
łazik Audi lunar quattro Księżyc
łazik Audi lunar quattro Księżyc
Audi

REKLAMA

REKLAMA

Koncern Audi postanowił zdobyć Księżyc. W tym celu nawiązał współpracę z konstruktorami z Part-Time Scientists by wspólnie stworzyć bezzałogowego łazika, który wylądowuje na powierzchni Srebrnego Globu. Będzie nosił on nazwę Audi unar quattro i być efektem wymiany wiedzy i doświadczeń obu podmiotów.

Audi w drodze na Księżyc

Audi, razem z zespołem konstruktorów Part-Time Scientists, wyrusza na Księżyc. 45 lat po ostatniej załogowej misji NASA, współpracujący ze sobą partnerzy postanowili ponownie znaleźć się
w miejscu, w którym kiedyś wylądował Apollo 17. Part-Time Scientists, czyli grupa inżynierów-konstruktorów, w ramach konkursu Google Lunar XPRIZE pracuje nad tym, by wysłać na Księżyc bezzałogowego łazika. Audi wspiera Part-Time Scientists swoim doświadczeniem i wiedzą z wielu dziedzin techniki – począwszy od napędu na cztery koła quattro, przez lekką konstrukcję i mobilność elektryczną, aż po autonomiczną jazdę.

REKLAMA

REKLAMA

„Idea misji na Księżyc finansowanej z prywatnych środków jest fascynująca“ – mówi Luca de Meo, szef marketingu i sprzedaży Audi AG. „Innowacyjne idee potrzebują sponsorów, którzy mogą pomóc pchnąć je do przodu. Nasze zaangażowanie w prace prowadzone przez Part-Time Scientists ma być sygnałem i bodźcem dla innych partnerów, by także użyczali swojego know-how.“ – tak właśnie Luca de Meo przedstawił dziś tę współpracę na międzynarodowym forum innowacji, odbywającym się podczas Dni Innowacji w Cannes.

Prof. dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego powiedział też przy tej okazji: „Z przyjemnością wspieramy ten projekt naszym doświadczeniem i wiedzą z różnych dziedzin: począwszy od lekkiej konstrukcji, przez elektronikę, aż po robotykę.“

REKLAMA

Konkurs Google Lunar XPRIZE, z pulą nagród w wysokości ponad 30 mln dolarów amerykańskich, to konkurs, w ramach którego inżynierowie i przedsiębiorcy z całego świata przedstawiają projekty dotyczące nisko kosztowych, bezzałogowych sposobów eksploracji kosmosu. By wygrać, prywatny zespół musi wysłać na Księżyc łazika, który pokona tam dystans co najmniej 500 metrów i przekaże na Ziemię obrazy i relacje wysokiej rozdzielczości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Audi AG wspiera Part-Time Scientists swym doświadczeniem, wiedzą i rozwiązaniami technicznymi. Jak dotąd, księżycowy pojazd tej grupy badaczy, w ramach trwającego konkursu, został przez jury złożone z ekspertów w dziedzinie badań kosmicznych uhonorowany dwiema nagrodami Milestone Prizes, przyznawanymi za wybitne osiągnięcia.

Audi, jako partner projektu, w ramach współpracy wspiera zespół przede wszystkim w obszarze lekkiej konstrukcji i elektrycznej mobilności, stałego napędu na cztery koła quattro i autonomicznej jazdy. Cztery pierścienie i Part-Time Scientists współpracują także blisko na polu prób, testów i zapewnienia najwyższej jakości. Ponadto studio Audi Konzept Design z Monachium, w łaziku  który w przyszłości będzie nosił nazwę „Audi lunar quattro”, wprowadziło szereg zmian mających na celu optymalne wykorzystanie warunków i możliwości związanych z zastosowaniem lekkiej konstrukcji.

Audi lunar quattro ma być wystrzelony w kosmos w roku 2017 na pokładzie rakiety nośnej, i pokonać ok. 380 tys. km do Księżyca. Podróż ta trwałaby około pięciu dni. Obszar jego lądowania wyznaczono na północ od równika Księżyca, w pobliżu miejsca lądowania ostatniej załogowej misji NASA na Księżyc, statku Apollo 17, w roku 1972. Panują tam ekstremalne wahania temperatur, nawet w granicach 300 stopni Celsjusza.

Part-Time Scientists prowadzili wiele testów swojego wykonanego w dużej mierze z aluminium pojazdu księżycowego. Odbywały się one m.in. w Alpach austriackich  i na Teneryfie. Ruchomy panel solarny gromadzi światło słoneczne i kieruje je do akumulatora litowo-jonowego. Ten z kolei napędza cztery silniki elektryczne poruszające wszystkie cztery koła. Z przodu pojazdu znajduje się głowica zaopatrzona w dwie kamery stereoskopowe oraz jedną kamerę naukową do badania materiałów. Teoretyczna, maksymalna prędkość wehikułu to 3,6 km/h.
O wiele ważniejsze na wyboistej powierzchni Księżyca są jednak jego właściwości umożliwiające jazdę w terenie i zdolność do bezpiecznej orientacji.

„W Audi zyskaliśmy stabilnego i silnego partnera, który dzięki swym kompetencjom w obszarze techniki i mobilności, umożliwi nam poczynienie ogromnego kroku naprzód“ – mówi Robert Böhme, założyciel i szef Part-Time Scientists. „Cieszymy się na dalszą wymianę myśli i owocną współpracę.“ 

Zespół Part-Time Scientists powstał pod koniec roku 2008, z inicjatywy Roberta Böhme, który pracuje w Berlinie jako doradca ds. IT. Większość z 35 inżynierów – członków zespołu, pochodzi z Niemiec i Austrii. Eksperci z trzech kontynentów, w tym Jack Crenshaw, były członek kierownictwa NASA, wspierają team. Obok Audi, w projekt Audi lunar quattro, włączyły się liczne instytucje badawcze i przedsiębiorstwa technologiczne, np. firma NVIDIA, Politechnika Berlińska, austriacka sieć zrzeszająca entuzjastów podróży kosmicznych Österreichisches Weltraum Forum (ÖWF) i Niemieckie Centrum Podróży Powietrznych i Kosmicznych (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt – DLR).

W konkursie Google Lunar XPRIZE, do którego zgłosiło się pierwotnie 25 zespołów, trwa obecnie runda finałowa. Obok Part‑Time Scientists, pozostało w niej 15 innych teamów z Brazylii, Kanady, Chile, Węgier, Japonii, Izraela, Włoch, Malezji
i z USA.

łazik Audi lunar quattro Księżyc
Audi
łazik Audi lunar quattro Księżyc
Audi
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA