REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Audi rusza na Księżyc!

łazik Audi lunar quattro Księżyc
łazik Audi lunar quattro Księżyc
Audi

REKLAMA

REKLAMA

Koncern Audi postanowił zdobyć Księżyc. W tym celu nawiązał współpracę z konstruktorami z Part-Time Scientists by wspólnie stworzyć bezzałogowego łazika, który wylądowuje na powierzchni Srebrnego Globu. Będzie nosił on nazwę Audi unar quattro i być efektem wymiany wiedzy i doświadczeń obu podmiotów.

Audi w drodze na Księżyc

REKLAMA

Audi, razem z zespołem konstruktorów Part-Time Scientists, wyrusza na Księżyc. 45 lat po ostatniej załogowej misji NASA, współpracujący ze sobą partnerzy postanowili ponownie znaleźć się
w miejscu, w którym kiedyś wylądował Apollo 17. Part-Time Scientists, czyli grupa inżynierów-konstruktorów, w ramach konkursu Google Lunar XPRIZE pracuje nad tym, by wysłać na Księżyc bezzałogowego łazika. Audi wspiera Part-Time Scientists swoim doświadczeniem i wiedzą z wielu dziedzin techniki – począwszy od napędu na cztery koła quattro, przez lekką konstrukcję i mobilność elektryczną, aż po autonomiczną jazdę.

REKLAMA

„Idea misji na Księżyc finansowanej z prywatnych środków jest fascynująca“ – mówi Luca de Meo, szef marketingu i sprzedaży Audi AG. „Innowacyjne idee potrzebują sponsorów, którzy mogą pomóc pchnąć je do przodu. Nasze zaangażowanie w prace prowadzone przez Part-Time Scientists ma być sygnałem i bodźcem dla innych partnerów, by także użyczali swojego know-how.“ – tak właśnie Luca de Meo przedstawił dziś tę współpracę na międzynarodowym forum innowacji, odbywającym się podczas Dni Innowacji w Cannes.

Prof. dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego powiedział też przy tej okazji: „Z przyjemnością wspieramy ten projekt naszym doświadczeniem i wiedzą z różnych dziedzin: począwszy od lekkiej konstrukcji, przez elektronikę, aż po robotykę.“

REKLAMA

Konkurs Google Lunar XPRIZE, z pulą nagród w wysokości ponad 30 mln dolarów amerykańskich, to konkurs, w ramach którego inżynierowie i przedsiębiorcy z całego świata przedstawiają projekty dotyczące nisko kosztowych, bezzałogowych sposobów eksploracji kosmosu. By wygrać, prywatny zespół musi wysłać na Księżyc łazika, który pokona tam dystans co najmniej 500 metrów i przekaże na Ziemię obrazy i relacje wysokiej rozdzielczości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Audi AG wspiera Part-Time Scientists swym doświadczeniem, wiedzą i rozwiązaniami technicznymi. Jak dotąd, księżycowy pojazd tej grupy badaczy, w ramach trwającego konkursu, został przez jury złożone z ekspertów w dziedzinie badań kosmicznych uhonorowany dwiema nagrodami Milestone Prizes, przyznawanymi za wybitne osiągnięcia.

Audi, jako partner projektu, w ramach współpracy wspiera zespół przede wszystkim w obszarze lekkiej konstrukcji i elektrycznej mobilności, stałego napędu na cztery koła quattro i autonomicznej jazdy. Cztery pierścienie i Part-Time Scientists współpracują także blisko na polu prób, testów i zapewnienia najwyższej jakości. Ponadto studio Audi Konzept Design z Monachium, w łaziku  który w przyszłości będzie nosił nazwę „Audi lunar quattro”, wprowadziło szereg zmian mających na celu optymalne wykorzystanie warunków i możliwości związanych z zastosowaniem lekkiej konstrukcji.

Audi lunar quattro ma być wystrzelony w kosmos w roku 2017 na pokładzie rakiety nośnej, i pokonać ok. 380 tys. km do Księżyca. Podróż ta trwałaby około pięciu dni. Obszar jego lądowania wyznaczono na północ od równika Księżyca, w pobliżu miejsca lądowania ostatniej załogowej misji NASA na Księżyc, statku Apollo 17, w roku 1972. Panują tam ekstremalne wahania temperatur, nawet w granicach 300 stopni Celsjusza.

Part-Time Scientists prowadzili wiele testów swojego wykonanego w dużej mierze z aluminium pojazdu księżycowego. Odbywały się one m.in. w Alpach austriackich  i na Teneryfie. Ruchomy panel solarny gromadzi światło słoneczne i kieruje je do akumulatora litowo-jonowego. Ten z kolei napędza cztery silniki elektryczne poruszające wszystkie cztery koła. Z przodu pojazdu znajduje się głowica zaopatrzona w dwie kamery stereoskopowe oraz jedną kamerę naukową do badania materiałów. Teoretyczna, maksymalna prędkość wehikułu to 3,6 km/h.
O wiele ważniejsze na wyboistej powierzchni Księżyca są jednak jego właściwości umożliwiające jazdę w terenie i zdolność do bezpiecznej orientacji.

„W Audi zyskaliśmy stabilnego i silnego partnera, który dzięki swym kompetencjom w obszarze techniki i mobilności, umożliwi nam poczynienie ogromnego kroku naprzód“ – mówi Robert Böhme, założyciel i szef Part-Time Scientists. „Cieszymy się na dalszą wymianę myśli i owocną współpracę.“ 

Zespół Part-Time Scientists powstał pod koniec roku 2008, z inicjatywy Roberta Böhme, który pracuje w Berlinie jako doradca ds. IT. Większość z 35 inżynierów – członków zespołu, pochodzi z Niemiec i Austrii. Eksperci z trzech kontynentów, w tym Jack Crenshaw, były członek kierownictwa NASA, wspierają team. Obok Audi, w projekt Audi lunar quattro, włączyły się liczne instytucje badawcze i przedsiębiorstwa technologiczne, np. firma NVIDIA, Politechnika Berlińska, austriacka sieć zrzeszająca entuzjastów podróży kosmicznych Österreichisches Weltraum Forum (ÖWF) i Niemieckie Centrum Podróży Powietrznych i Kosmicznych (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt – DLR).

W konkursie Google Lunar XPRIZE, do którego zgłosiło się pierwotnie 25 zespołów, trwa obecnie runda finałowa. Obok Part‑Time Scientists, pozostało w niej 15 innych teamów z Brazylii, Kanady, Chile, Węgier, Japonii, Izraela, Włoch, Malezji
i z USA.

łazik Audi lunar quattro Księżyc
Audi
łazik Audi lunar quattro Księżyc
Audi
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA