REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Audi rusza na Księżyc!

łazik Audi lunar quattro Księżyc
łazik Audi lunar quattro Księżyc
Audi

REKLAMA

REKLAMA

Koncern Audi postanowił zdobyć Księżyc. W tym celu nawiązał współpracę z konstruktorami z Part-Time Scientists by wspólnie stworzyć bezzałogowego łazika, który wylądowuje na powierzchni Srebrnego Globu. Będzie nosił on nazwę Audi unar quattro i być efektem wymiany wiedzy i doświadczeń obu podmiotów.

Audi w drodze na Księżyc

Audi, razem z zespołem konstruktorów Part-Time Scientists, wyrusza na Księżyc. 45 lat po ostatniej załogowej misji NASA, współpracujący ze sobą partnerzy postanowili ponownie znaleźć się
w miejscu, w którym kiedyś wylądował Apollo 17. Part-Time Scientists, czyli grupa inżynierów-konstruktorów, w ramach konkursu Google Lunar XPRIZE pracuje nad tym, by wysłać na Księżyc bezzałogowego łazika. Audi wspiera Part-Time Scientists swoim doświadczeniem i wiedzą z wielu dziedzin techniki – począwszy od napędu na cztery koła quattro, przez lekką konstrukcję i mobilność elektryczną, aż po autonomiczną jazdę.

REKLAMA

REKLAMA

„Idea misji na Księżyc finansowanej z prywatnych środków jest fascynująca“ – mówi Luca de Meo, szef marketingu i sprzedaży Audi AG. „Innowacyjne idee potrzebują sponsorów, którzy mogą pomóc pchnąć je do przodu. Nasze zaangażowanie w prace prowadzone przez Part-Time Scientists ma być sygnałem i bodźcem dla innych partnerów, by także użyczali swojego know-how.“ – tak właśnie Luca de Meo przedstawił dziś tę współpracę na międzynarodowym forum innowacji, odbywającym się podczas Dni Innowacji w Cannes.

Prof. dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego powiedział też przy tej okazji: „Z przyjemnością wspieramy ten projekt naszym doświadczeniem i wiedzą z różnych dziedzin: począwszy od lekkiej konstrukcji, przez elektronikę, aż po robotykę.“

REKLAMA

Konkurs Google Lunar XPRIZE, z pulą nagród w wysokości ponad 30 mln dolarów amerykańskich, to konkurs, w ramach którego inżynierowie i przedsiębiorcy z całego świata przedstawiają projekty dotyczące nisko kosztowych, bezzałogowych sposobów eksploracji kosmosu. By wygrać, prywatny zespół musi wysłać na Księżyc łazika, który pokona tam dystans co najmniej 500 metrów i przekaże na Ziemię obrazy i relacje wysokiej rozdzielczości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Audi AG wspiera Part-Time Scientists swym doświadczeniem, wiedzą i rozwiązaniami technicznymi. Jak dotąd, księżycowy pojazd tej grupy badaczy, w ramach trwającego konkursu, został przez jury złożone z ekspertów w dziedzinie badań kosmicznych uhonorowany dwiema nagrodami Milestone Prizes, przyznawanymi za wybitne osiągnięcia.

Audi, jako partner projektu, w ramach współpracy wspiera zespół przede wszystkim w obszarze lekkiej konstrukcji i elektrycznej mobilności, stałego napędu na cztery koła quattro i autonomicznej jazdy. Cztery pierścienie i Part-Time Scientists współpracują także blisko na polu prób, testów i zapewnienia najwyższej jakości. Ponadto studio Audi Konzept Design z Monachium, w łaziku  który w przyszłości będzie nosił nazwę „Audi lunar quattro”, wprowadziło szereg zmian mających na celu optymalne wykorzystanie warunków i możliwości związanych z zastosowaniem lekkiej konstrukcji.

Audi lunar quattro ma być wystrzelony w kosmos w roku 2017 na pokładzie rakiety nośnej, i pokonać ok. 380 tys. km do Księżyca. Podróż ta trwałaby około pięciu dni. Obszar jego lądowania wyznaczono na północ od równika Księżyca, w pobliżu miejsca lądowania ostatniej załogowej misji NASA na Księżyc, statku Apollo 17, w roku 1972. Panują tam ekstremalne wahania temperatur, nawet w granicach 300 stopni Celsjusza.

Part-Time Scientists prowadzili wiele testów swojego wykonanego w dużej mierze z aluminium pojazdu księżycowego. Odbywały się one m.in. w Alpach austriackich  i na Teneryfie. Ruchomy panel solarny gromadzi światło słoneczne i kieruje je do akumulatora litowo-jonowego. Ten z kolei napędza cztery silniki elektryczne poruszające wszystkie cztery koła. Z przodu pojazdu znajduje się głowica zaopatrzona w dwie kamery stereoskopowe oraz jedną kamerę naukową do badania materiałów. Teoretyczna, maksymalna prędkość wehikułu to 3,6 km/h.
O wiele ważniejsze na wyboistej powierzchni Księżyca są jednak jego właściwości umożliwiające jazdę w terenie i zdolność do bezpiecznej orientacji.

„W Audi zyskaliśmy stabilnego i silnego partnera, który dzięki swym kompetencjom w obszarze techniki i mobilności, umożliwi nam poczynienie ogromnego kroku naprzód“ – mówi Robert Böhme, założyciel i szef Part-Time Scientists. „Cieszymy się na dalszą wymianę myśli i owocną współpracę.“ 

Zespół Part-Time Scientists powstał pod koniec roku 2008, z inicjatywy Roberta Böhme, który pracuje w Berlinie jako doradca ds. IT. Większość z 35 inżynierów – członków zespołu, pochodzi z Niemiec i Austrii. Eksperci z trzech kontynentów, w tym Jack Crenshaw, były członek kierownictwa NASA, wspierają team. Obok Audi, w projekt Audi lunar quattro, włączyły się liczne instytucje badawcze i przedsiębiorstwa technologiczne, np. firma NVIDIA, Politechnika Berlińska, austriacka sieć zrzeszająca entuzjastów podróży kosmicznych Österreichisches Weltraum Forum (ÖWF) i Niemieckie Centrum Podróży Powietrznych i Kosmicznych (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt – DLR).

W konkursie Google Lunar XPRIZE, do którego zgłosiło się pierwotnie 25 zespołów, trwa obecnie runda finałowa. Obok Part‑Time Scientists, pozostało w niej 15 innych teamów z Brazylii, Kanady, Chile, Węgier, Japonii, Izraela, Włoch, Malezji
i z USA.

łazik Audi lunar quattro Księżyc
Audi
łazik Audi lunar quattro Księżyc
Audi
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA