REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polska nie wie, co zrobić z elektrycznymi Peugeotami

Subskrybuj nas na Youtube
W przyszłym roku zgodnie z planem UE dwie trzecie samochodów osobowych sprzedawanych w Europie przez poszczególne koncerny ma zużywać średnio nieco ponad 5l paliwa na 100km Fot. Fotolia
W przyszłym roku zgodnie z planem UE dwie trzecie samochodów osobowych sprzedawanych w Europie przez poszczególne koncerny ma zużywać średnio nieco ponad 5l paliwa na 100km Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Peugeot sprezentował polskiemu rządowi na czas przewodnictwa w UE trzy auta z napędem elektrycznym Peugeot iON. Problem w tym, że nikt nie wie, co z nimi zrobić.

REKLAMA

Jak czytamy w "Gazecie Wyborczej", minister ds. europejskich w rządzie Donalda Tuska, Mikołaj Dowgielewicz był zupełnie nieprzygotowany na na niespodziewany prezent. Nie wiadomo zupełnie na przykład, kto będzie płacił za ładowanie małych elektrycznych Peugeotów. - Chyba będą wykorzystane do celów logistycznych - powiedział "Gazecie" minister Dowgielewicz.

REKLAMA

Jak pisze red. Kublik, jest to dowód na zupełny brak zainteresowania ekomotoryzacją w Polsce. W pozostałych państwach UE elektryczne samochody cieszą się większym zainteresowaniem. Dowodami na to, że nowoczesna technologia jest doceniana, jest m.in. specjalna wersja Lexusa o napędzie hybrydowym, czyli elektryczno-spalinowym, którym w ostatni weekend do ślubu pojechali nowożeńcy: modelka Charlene Wittstock i książe Monako Albert II. Ponadto auto z takim napędem ma również brytyjska królowa Elżbieta II, a w niedalekiej przyszłości niemiecki koncern Daimler, producent mercedesów, przygotuje hybrydowy papamobil dla papieża Benedykta XVI. Swój elektryczny samochód zademonstrował również premier Portugalii José Sócrates podczas spotkania w 2010 roku z przezydentem USA Barackiem Obamą, który przyjechał do Lizbony limuzyną spalającą mnóstwo litórw benzyny. Podczas szczytu w Lizbonie poruszał się także przewodniczący Komisji Europejskiej Portugalczyk José Manuel Barroso.

Portugalia jest pionierem, który stworzył na terenie całego kraju sieć stacji do ładowania samochodów elektrycznych. Obama docenił wyjątkową rolę Portugalii, która promuje elektryczne samochody. Ponadto stworzyli oni również pierwszą w Europie fabrykę produkująca akumulatory litowo-jonowe używane jako napęd w elektrycznych autach.

Zobacz też: Autobusy hybrydowe Solaris Urbino w Warszawie

REKLAMA

Wielkość emisji dwutlenku węgla zależy od ilości spalanego paliwa, zatem zatwierdzony w 2008 roku na szczycie UE plan ograniczenia w motoryzacji emisji CO2, oznacza limit na zużycie paliwa przez samochody nowej konstrukcji. Przywódcy UE podkreślili, że wprowadzając ten wymóg, chcą zminimalizować zależność Europy od importu ropy naftowej, a co z tym się wiąże, zmniejszyć wydatki kierowców na coraz droższe paliwa. „W 2010 r. UE zapłaciła za import ropy naftowej 210 mld euro. Jeśli nie uporamy się z zależnością od ropy, to ograniczy to ludziom możliwość podróżowania oraz nasze bezpieczeństwo gospodarcze, wywierając negatywne skutki na inflację, bilans handlowy i ogólną zdolność UE do konkurencji” przestrzega w bieżącym roku kolejny raz KE.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak pisze Gazeta Wyborcza w przyszłym roku zgodnie z planem UE dwie trzecie samochodów osobowych sprzedawanych w Europie przez poszczególne koncerny ma zużywać średnio nieco ponad 5l paliwa na 100km. W 2015 roku ten limit będzie dotyczył wszystkich aut sprowadzanych do europy. Do wyściugu w produkcji aut zużywających mało paliwa dołączyły także Stany Zjednoczone. Plan Obamy przewiduje, że do połowy przyszłej dekady średnie zużycie paliwa przez nowe auto w Stanach Zjednoczonych spadnie poniżej 5l na 100km.

Zobacz też: Niemiecki rząd zachęca do kupowania aut elektrycznych. 20 tys. złotych dopłaty

Ponadto w USA nabywcy aut o ekologicznym napędzie dostają 7,5 tys. dolarów ulgi podatkowej. Wiele państw  UE również stosuje dotacje. A w tym roku nawet pogrążona w kryzysie finansowym Rumunia, proponując 3,7 tys. euro dla kupców samochodów elektrycznych i hybrydowych. Natomiast ulgi na auta hybrydowe w Polsce były tylko w 2005 roku.

W maju premier Donald Tusk ogłosił rozporządzenie, które zobowiązuje instytucje państwowe, by podczas przetargów na samochody brały pod uwagę koszty paliwa zużywanego przez te pojazdy, zgodnie z wzorami podanymi w rozporządzeniu. Nowe przepisy zostały ustalone w dyrektywie UE z 2009 roku. Ponadto wprowadzone je do Polski z półrocznym opóźnieniem.

Źródło: Gazeta Wyborcza

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA