REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polska nie wie, co zrobić z elektrycznymi Peugeotami

Subskrybuj nas na Youtube
W przyszłym roku zgodnie z planem UE dwie trzecie samochodów osobowych sprzedawanych w Europie przez poszczególne koncerny ma zużywać średnio nieco ponad 5l paliwa na 100km Fot. Fotolia
W przyszłym roku zgodnie z planem UE dwie trzecie samochodów osobowych sprzedawanych w Europie przez poszczególne koncerny ma zużywać średnio nieco ponad 5l paliwa na 100km Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Peugeot sprezentował polskiemu rządowi na czas przewodnictwa w UE trzy auta z napędem elektrycznym Peugeot iON. Problem w tym, że nikt nie wie, co z nimi zrobić.

REKLAMA

Jak czytamy w "Gazecie Wyborczej", minister ds. europejskich w rządzie Donalda Tuska, Mikołaj Dowgielewicz był zupełnie nieprzygotowany na na niespodziewany prezent. Nie wiadomo zupełnie na przykład, kto będzie płacił za ładowanie małych elektrycznych Peugeotów. - Chyba będą wykorzystane do celów logistycznych - powiedział "Gazecie" minister Dowgielewicz.

REKLAMA

Jak pisze red. Kublik, jest to dowód na zupełny brak zainteresowania ekomotoryzacją w Polsce. W pozostałych państwach UE elektryczne samochody cieszą się większym zainteresowaniem. Dowodami na to, że nowoczesna technologia jest doceniana, jest m.in. specjalna wersja Lexusa o napędzie hybrydowym, czyli elektryczno-spalinowym, którym w ostatni weekend do ślubu pojechali nowożeńcy: modelka Charlene Wittstock i książe Monako Albert II. Ponadto auto z takim napędem ma również brytyjska królowa Elżbieta II, a w niedalekiej przyszłości niemiecki koncern Daimler, producent mercedesów, przygotuje hybrydowy papamobil dla papieża Benedykta XVI. Swój elektryczny samochód zademonstrował również premier Portugalii José Sócrates podczas spotkania w 2010 roku z przezydentem USA Barackiem Obamą, który przyjechał do Lizbony limuzyną spalającą mnóstwo litórw benzyny. Podczas szczytu w Lizbonie poruszał się także przewodniczący Komisji Europejskiej Portugalczyk José Manuel Barroso.

Portugalia jest pionierem, który stworzył na terenie całego kraju sieć stacji do ładowania samochodów elektrycznych. Obama docenił wyjątkową rolę Portugalii, która promuje elektryczne samochody. Ponadto stworzyli oni również pierwszą w Europie fabrykę produkująca akumulatory litowo-jonowe używane jako napęd w elektrycznych autach.

Zobacz też: Autobusy hybrydowe Solaris Urbino w Warszawie

REKLAMA

Wielkość emisji dwutlenku węgla zależy od ilości spalanego paliwa, zatem zatwierdzony w 2008 roku na szczycie UE plan ograniczenia w motoryzacji emisji CO2, oznacza limit na zużycie paliwa przez samochody nowej konstrukcji. Przywódcy UE podkreślili, że wprowadzając ten wymóg, chcą zminimalizować zależność Europy od importu ropy naftowej, a co z tym się wiąże, zmniejszyć wydatki kierowców na coraz droższe paliwa. „W 2010 r. UE zapłaciła za import ropy naftowej 210 mld euro. Jeśli nie uporamy się z zależnością od ropy, to ograniczy to ludziom możliwość podróżowania oraz nasze bezpieczeństwo gospodarcze, wywierając negatywne skutki na inflację, bilans handlowy i ogólną zdolność UE do konkurencji” przestrzega w bieżącym roku kolejny raz KE.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak pisze Gazeta Wyborcza w przyszłym roku zgodnie z planem UE dwie trzecie samochodów osobowych sprzedawanych w Europie przez poszczególne koncerny ma zużywać średnio nieco ponad 5l paliwa na 100km. W 2015 roku ten limit będzie dotyczył wszystkich aut sprowadzanych do europy. Do wyściugu w produkcji aut zużywających mało paliwa dołączyły także Stany Zjednoczone. Plan Obamy przewiduje, że do połowy przyszłej dekady średnie zużycie paliwa przez nowe auto w Stanach Zjednoczonych spadnie poniżej 5l na 100km.

Zobacz też: Niemiecki rząd zachęca do kupowania aut elektrycznych. 20 tys. złotych dopłaty

Ponadto w USA nabywcy aut o ekologicznym napędzie dostają 7,5 tys. dolarów ulgi podatkowej. Wiele państw  UE również stosuje dotacje. A w tym roku nawet pogrążona w kryzysie finansowym Rumunia, proponując 3,7 tys. euro dla kupców samochodów elektrycznych i hybrydowych. Natomiast ulgi na auta hybrydowe w Polsce były tylko w 2005 roku.

W maju premier Donald Tusk ogłosił rozporządzenie, które zobowiązuje instytucje państwowe, by podczas przetargów na samochody brały pod uwagę koszty paliwa zużywanego przez te pojazdy, zgodnie z wzorami podanymi w rozporządzeniu. Nowe przepisy zostały ustalone w dyrektywie UE z 2009 roku. Ponadto wprowadzone je do Polski z półrocznym opóźnieniem.

Źródło: Gazeta Wyborcza

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

REKLAMA

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA