REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polska nie wie, co zrobić z elektrycznymi Peugeotami

Subskrybuj nas na Youtube
W przyszłym roku zgodnie z planem UE dwie trzecie samochodów osobowych sprzedawanych w Europie przez poszczególne koncerny ma zużywać średnio nieco ponad 5l paliwa na 100km Fot. Fotolia
W przyszłym roku zgodnie z planem UE dwie trzecie samochodów osobowych sprzedawanych w Europie przez poszczególne koncerny ma zużywać średnio nieco ponad 5l paliwa na 100km Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Peugeot sprezentował polskiemu rządowi na czas przewodnictwa w UE trzy auta z napędem elektrycznym Peugeot iON. Problem w tym, że nikt nie wie, co z nimi zrobić.

Jak czytamy w "Gazecie Wyborczej", minister ds. europejskich w rządzie Donalda Tuska, Mikołaj Dowgielewicz był zupełnie nieprzygotowany na na niespodziewany prezent. Nie wiadomo zupełnie na przykład, kto będzie płacił za ładowanie małych elektrycznych Peugeotów. - Chyba będą wykorzystane do celów logistycznych - powiedział "Gazecie" minister Dowgielewicz.

REKLAMA

REKLAMA

Jak pisze red. Kublik, jest to dowód na zupełny brak zainteresowania ekomotoryzacją w Polsce. W pozostałych państwach UE elektryczne samochody cieszą się większym zainteresowaniem. Dowodami na to, że nowoczesna technologia jest doceniana, jest m.in. specjalna wersja Lexusa o napędzie hybrydowym, czyli elektryczno-spalinowym, którym w ostatni weekend do ślubu pojechali nowożeńcy: modelka Charlene Wittstock i książe Monako Albert II. Ponadto auto z takim napędem ma również brytyjska królowa Elżbieta II, a w niedalekiej przyszłości niemiecki koncern Daimler, producent mercedesów, przygotuje hybrydowy papamobil dla papieża Benedykta XVI. Swój elektryczny samochód zademonstrował również premier Portugalii José Sócrates podczas spotkania w 2010 roku z przezydentem USA Barackiem Obamą, który przyjechał do Lizbony limuzyną spalającą mnóstwo litórw benzyny. Podczas szczytu w Lizbonie poruszał się także przewodniczący Komisji Europejskiej Portugalczyk José Manuel Barroso.

Portugalia jest pionierem, który stworzył na terenie całego kraju sieć stacji do ładowania samochodów elektrycznych. Obama docenił wyjątkową rolę Portugalii, która promuje elektryczne samochody. Ponadto stworzyli oni również pierwszą w Europie fabrykę produkująca akumulatory litowo-jonowe używane jako napęd w elektrycznych autach.

Zobacz też: Autobusy hybrydowe Solaris Urbino w Warszawie

REKLAMA

Wielkość emisji dwutlenku węgla zależy od ilości spalanego paliwa, zatem zatwierdzony w 2008 roku na szczycie UE plan ograniczenia w motoryzacji emisji CO2, oznacza limit na zużycie paliwa przez samochody nowej konstrukcji. Przywódcy UE podkreślili, że wprowadzając ten wymóg, chcą zminimalizować zależność Europy od importu ropy naftowej, a co z tym się wiąże, zmniejszyć wydatki kierowców na coraz droższe paliwa. „W 2010 r. UE zapłaciła za import ropy naftowej 210 mld euro. Jeśli nie uporamy się z zależnością od ropy, to ograniczy to ludziom możliwość podróżowania oraz nasze bezpieczeństwo gospodarcze, wywierając negatywne skutki na inflację, bilans handlowy i ogólną zdolność UE do konkurencji” przestrzega w bieżącym roku kolejny raz KE.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak pisze Gazeta Wyborcza w przyszłym roku zgodnie z planem UE dwie trzecie samochodów osobowych sprzedawanych w Europie przez poszczególne koncerny ma zużywać średnio nieco ponad 5l paliwa na 100km. W 2015 roku ten limit będzie dotyczył wszystkich aut sprowadzanych do europy. Do wyściugu w produkcji aut zużywających mało paliwa dołączyły także Stany Zjednoczone. Plan Obamy przewiduje, że do połowy przyszłej dekady średnie zużycie paliwa przez nowe auto w Stanach Zjednoczonych spadnie poniżej 5l na 100km.

Zobacz też: Niemiecki rząd zachęca do kupowania aut elektrycznych. 20 tys. złotych dopłaty

Ponadto w USA nabywcy aut o ekologicznym napędzie dostają 7,5 tys. dolarów ulgi podatkowej. Wiele państw  UE również stosuje dotacje. A w tym roku nawet pogrążona w kryzysie finansowym Rumunia, proponując 3,7 tys. euro dla kupców samochodów elektrycznych i hybrydowych. Natomiast ulgi na auta hybrydowe w Polsce były tylko w 2005 roku.

W maju premier Donald Tusk ogłosił rozporządzenie, które zobowiązuje instytucje państwowe, by podczas przetargów na samochody brały pod uwagę koszty paliwa zużywanego przez te pojazdy, zgodnie z wzorami podanymi w rozporządzeniu. Nowe przepisy zostały ustalone w dyrektywie UE z 2009 roku. Ponadto wprowadzone je do Polski z półrocznym opóźnieniem.

Źródło: Gazeta Wyborcza

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA