REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wpływ afery spalinowej Volkswagena na wzrost gospodarczy Polski

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PAP
Volkswagen Passat B6
Volkswagen Passat B6
Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Afera spalinowa Volkswagena ma wpływ nie tylko na budżet i kondycje samego koncernu samochodowego z Niemiec, ale przekłada się także na kondycję europejskich gospodarek. Jak zareagował nasz rynek na oszustwo jakiego dopuścił się Volkswagen?

Najmniejszego wpływu na wzrost gospodarczy afery dotyczącej nadmiernej emisji tlenków azotu przez samochody grupy Volkswagen AG należy oczekiwać w Polsce - wynika z opublikowanego w czwartek raportu NBP "Sytuacja gospodarcza w krajach Europy Środkowej i Wschodniej".

REKLAMA

REKLAMA

"Według szacunków IE NBP, spośród krajów, w których zlokalizowana jest produkcja koncernu, najmniejszego wpływu wybuchu afery na wzrost gospodarczy należy oczekiwać w Polsce. W szczególności, nawet bardzo silny spadek sprzedaży produkowanych w Polsce silników i pojazdów Volkswagena obniżyłby roczną dynamikę PKB w Polsce o mniej niż 0,1 pkt. proc." - napisano w raporcie NBP.

Autorzy raportu wskazują, że produkcja Volkswagena AG i jego spółek zależnych w Europie skoncentrowana jest w Niemczech i Hiszpanii oraz krajach Grupy Wyszehradzkiej.

REKLAMA

"W tym kontekście, w szczególnie niekorzystnej sytuacji znajdują się Czechy i Węgry, w których odpowiednio Skoda i Audi odpowiadają za ponad połowę całkowitej produkcji samochodów. Koncern posiada również wysoki udział w produkcji na Słowacji i w Hiszpanii, podczas gdy w Polsce i w Niemczech struktura produkcji jest bardziej zdywersyfikowana" - napisano.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Co więcej, także udział eksportu samochodów z silnikiem diesla i samych silników w PKB wskazuje na największe zagrożenie dla Słowacji, Czech i Węgier. Produkcja w Polsce skoncentrowana jest w segmencie tanich samochodów użytkowych, w przypadku których komfort użytkowania ma mniejsze znaczenie dla decyzji o zakupie, podczas gdy istotny udział w produkcji pojazdów na Węgrzech i na Słowacji stanowiły samochody wyższej klasy lub produkowane na rynek amerykański" - dodano.

Stąd szacunek IE NBP wskazuje, że spadek popytu na samochody grupy Volkswagen AG przełoży się w największym stopniu na wzrost gospodarczy na Węgrzech i na Słowacji oraz w Czechach.

"Szacunki te oparte są na założeniu, że popyt na napędzane silnikiem diesla samochody wyższej klasy produkowane przez Volkswagen AG obniży się o 20 proc. w latach 2016-2017 i o 10 proc. w 2018 r., a na pozostałe samochody koncernu napędzane silnikiem diesla o 10 proc. w latach 2016-2018" - napisano.

"Łączny wpływ tych szoków na wzrost PKB obliczono przybliżając wartość produkcji samochodów i silników diesla danymi dotyczącymi ich eksportu oraz korzystając z danych o produkcji poszczególnych modeli samochodów grupy wg krajów w 2014 r." - dodano.

"Otrzymane wyniki wskazują, że tempo wzrostu PKB na Węgrzech i na Słowacji będzie niższe o ok. 0,3 pkt. proc. w 2016 r. i o ok. 0,2 pkt. proc. w latach 2017-2018, a w Czechach o 0,2 pkt. proc. w 2016 r. i o 0,1 pkt. proc. w latach 2017-2018" - napisano.

Zgodnie z raportem, w przypadku Niemiec i Hiszpanii przewidywany wpływ powinien być wyraźnie mniejszy i wynieść ok. 0,05-0,1 pkt. proc. rocznie w latach 2016-2018" - napisano.

"(...) Przy powyższych założeniach, spadek popytu na produkowane w Polsce pojazdy Volkswagena o 10 proc. rocznie w latach 2016-2018 obniżyłby tempo wzrostu PKB o ok. 0,04 pkt. proc. rocznie" - napisano.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

REKLAMA

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

REKLAMA

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

REKLAMA