REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wpływ afery spalinowej Volkswagena na wzrost gospodarczy Polski

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PAP
Volkswagen Passat B6
Volkswagen Passat B6
Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Afera spalinowa Volkswagena ma wpływ nie tylko na budżet i kondycje samego koncernu samochodowego z Niemiec, ale przekłada się także na kondycję europejskich gospodarek. Jak zareagował nasz rynek na oszustwo jakiego dopuścił się Volkswagen?

Najmniejszego wpływu na wzrost gospodarczy afery dotyczącej nadmiernej emisji tlenków azotu przez samochody grupy Volkswagen AG należy oczekiwać w Polsce - wynika z opublikowanego w czwartek raportu NBP "Sytuacja gospodarcza w krajach Europy Środkowej i Wschodniej".

REKLAMA

"Według szacunków IE NBP, spośród krajów, w których zlokalizowana jest produkcja koncernu, najmniejszego wpływu wybuchu afery na wzrost gospodarczy należy oczekiwać w Polsce. W szczególności, nawet bardzo silny spadek sprzedaży produkowanych w Polsce silników i pojazdów Volkswagena obniżyłby roczną dynamikę PKB w Polsce o mniej niż 0,1 pkt. proc." - napisano w raporcie NBP.

Autorzy raportu wskazują, że produkcja Volkswagena AG i jego spółek zależnych w Europie skoncentrowana jest w Niemczech i Hiszpanii oraz krajach Grupy Wyszehradzkiej.

"W tym kontekście, w szczególnie niekorzystnej sytuacji znajdują się Czechy i Węgry, w których odpowiednio Skoda i Audi odpowiadają za ponad połowę całkowitej produkcji samochodów. Koncern posiada również wysoki udział w produkcji na Słowacji i w Hiszpanii, podczas gdy w Polsce i w Niemczech struktura produkcji jest bardziej zdywersyfikowana" - napisano.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Co więcej, także udział eksportu samochodów z silnikiem diesla i samych silników w PKB wskazuje na największe zagrożenie dla Słowacji, Czech i Węgier. Produkcja w Polsce skoncentrowana jest w segmencie tanich samochodów użytkowych, w przypadku których komfort użytkowania ma mniejsze znaczenie dla decyzji o zakupie, podczas gdy istotny udział w produkcji pojazdów na Węgrzech i na Słowacji stanowiły samochody wyższej klasy lub produkowane na rynek amerykański" - dodano.

Stąd szacunek IE NBP wskazuje, że spadek popytu na samochody grupy Volkswagen AG przełoży się w największym stopniu na wzrost gospodarczy na Węgrzech i na Słowacji oraz w Czechach.

REKLAMA

"Szacunki te oparte są na założeniu, że popyt na napędzane silnikiem diesla samochody wyższej klasy produkowane przez Volkswagen AG obniży się o 20 proc. w latach 2016-2017 i o 10 proc. w 2018 r., a na pozostałe samochody koncernu napędzane silnikiem diesla o 10 proc. w latach 2016-2018" - napisano.

"Łączny wpływ tych szoków na wzrost PKB obliczono przybliżając wartość produkcji samochodów i silników diesla danymi dotyczącymi ich eksportu oraz korzystając z danych o produkcji poszczególnych modeli samochodów grupy wg krajów w 2014 r." - dodano.

"Otrzymane wyniki wskazują, że tempo wzrostu PKB na Węgrzech i na Słowacji będzie niższe o ok. 0,3 pkt. proc. w 2016 r. i o ok. 0,2 pkt. proc. w latach 2017-2018, a w Czechach o 0,2 pkt. proc. w 2016 r. i o 0,1 pkt. proc. w latach 2017-2018" - napisano.

Zgodnie z raportem, w przypadku Niemiec i Hiszpanii przewidywany wpływ powinien być wyraźnie mniejszy i wynieść ok. 0,05-0,1 pkt. proc. rocznie w latach 2016-2018" - napisano.

"(...) Przy powyższych założeniach, spadek popytu na produkowane w Polsce pojazdy Volkswagena o 10 proc. rocznie w latach 2016-2018 obniżyłby tempo wzrostu PKB o ok. 0,04 pkt. proc. rocznie" - napisano.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA