REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy Michelin wykupi grunty w Olsztynie?

Subskrybuj nas na Youtube
opony Michelin RFID
opony Michelin RFID
/
Michelin

REKLAMA

REKLAMA

Rzutem na taśmę radni Olsztyna podjęli uchwałę, w której wyrazili zgodę na zakup przez Michelin 82,6 ha gruntów, które firma dzierżawi od miasta od 10 lat. Chodzi nie o teren, na którym znajduje się fabryka opon ale o inną nieruchomość na której znajdują się m.in. magazyny. Szkopuł w tym, że gdyby radni nie podjęli wspomnianej uchwały, nie mieliby prawa podnieść opłat z tytułu dzierżawy przez kolejne 10 lat.

W sprawie sprzedaży ziemi Michelinowi we wtorek zwołano w Olsztynie nadzwyczajną sesję rady miasta. Jak wyjaśnił PAP prezydent Olsztyna trzeba było działać w pośpiechu, ponieważ w ostatnich dniach miasto doczytało się, że w podpisanym 10 lat temu akcie notarialnym samorząd zobowiązał się do podjęcia uchwały w sprawie sprzedaży fabryce dzierżawionych gruntów. Termin na podjęcie tej uchwały mija we środę.

REKLAMA

Chodzi o grunty, na których Michelin ma m.in. magazyn opon, leżą one przy trasie nr 16 z Olsztyna w stronę Mrągowa. Teren, który zajmuje fabryka opon w Olsztynie jest dużo większy, znacznie przekracza 100 ha.

"Ten akt notarialny sprzed 10 lat jest tak skonstruowany, że gdybyśmy tej uchwały dziś nie podjęli, wówczas także nie można by zdecydować o podwyżce Michelinowi czynszu dzierżawnego" - przyznał PAP Grzymowicz.

Nie wiadomo, czy Michelin jest zainteresowany kupnem dzierżawionej teraz ziemi, ani ile gotowy jest za nią zapłacić i kiedy. Rzecznik Michelin Polska Ewa Konopka powiedziała PAP, że firma nie będzie komentowała tej sprawy.

Grzymowicz przyznał, że cena sprzedaży Michelinowi ziemi nie jest teraz znana, jeśli fabryka zdecyduje się jej na kupno, wówczas wyceni ją rzeczoznawca. "Ceny takich gruntów w Olsztynie wynoszą ok. 120-130 zł za metr ale trudno powiedzieć, jak oszacuje wartość tej ziemi rzeczoznawca" - podkreślił Grzymowicz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czy można przejeżdżać przez skrzyżowanie na żółtym świetle?

REKLAMA

Jeśli Michelin nie zdecyduje się na wykup gruntów wówczas miasto, co przyznał na sesji Grzymowicz, będzie chciało podnieść fabryce opon stawki czynszu za dzierżawę. Od 10 lat Michelin płaci gminie Olsztyn 10 groszy za metr ziemi tj. 82,6 tys. zł miesięcznie. Tymczasem osoby prywatne płacą miastu 1,5 zł, a inni przedsiębiorcy - ok. 60 groszy. "Tak więc nasza pomoc fabryce przez te lata była znacząca" - podkreślił na sesji Grzymowicz ale nie podał, do jakiej kwoty miasto chce podnieść fabryce opon stawkę za dzierżawę. Prezydent zapewnił, że te kwoty zostaną uzgodnione na drodze negocjacji obu stron.

Sposób procedowania uchwały ws. sprzedaży ziemi Michelinowi na nadzwyczajnej sesji wzbudził kontrowersje wielu radnych. "O ile treść uchwały nie wzbudza kontrowersji, o tyle tryb jej przyjmowania jest zdecydowanie do zmiany" - mówił radny PO Jan Tandyrak.

Grzymowicz, choć nie wprost, przyznał, że miasto w ostatniej chwili wyłapało zapisy aktu notarialnego sprzed 10 lat, gdy prezydentem był obecny radny Czesław Małkowski. On sam mówił na sesji, że taki sposób procedowania stawia fabrykę, która jest jednym z największych pracodawców w regionie, "pod ścianą". "Z tak poważnym koncernem trzeba rozmawiać i negocjować, a nie podejmować decyzje za pięć dwunasta" - wytykał Małkowski.

Zobacz też: Test Nissan Pulsar 1.2 DIG-T 115 KM

Radny PiS Jarosław Babalski wypomniał zaś Grzymowiczowi, że przed 10 laty był wiceprezydentem. "Więc gdzie pan wtedy był, że pana ta informacja zaskoczyła?" - pytał Babalski.

Po trwającej ponad dwie godziny dyskusji 14 radnych zagłosowało za uchwałą ws. sprzedaży ziemi Michelinowi, nikt się nie wstrzymał i nie był przeciw. Jednak radni PiS, choć byli obecni na sali, nie wzięli udziału w głosowaniu.

Podczas sesji rady miasta podano, że w olsztyńskiej fabryce Michelina pracuje 4,2 tys. ludzi. Z usług na rzecz fabryki żyje kilkadziesiąt firm świadczących koncernowi usługi transportowe, czy elektryczne. To sprawia, że fabryka opon jest jednym z największych pracodawców nie tylko w mieście, ale i regionie. W koncernie Michelin olsztyńska fabryka jest największą i najnowocześniejszą fabryką w Europie. W tym roku Michelin będzie obchodził 20-lecie istnienia fabryki w Olsztynie. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
OC dla rowerzystów – konieczność czy ograniczanie wolności? Polacy podzieleni

Czy rowerzyści powinni mieć obowiązkowe OC? Wraz ze wzrostem liczby jednośladów na drogach, temat ten wraca jak bumerang i dzieli opinię publiczną. Najnowsze badanie Rankomat.pl pokazuje, że Polacy są niemal równo podzieleni – nie brakuje zarówno zwolenników bezpieczeństwa, jak i obrońców niezależności.

Masz radio w samochodzie? Możesz spodziewać się kontroli

Właściciele samochodów – zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy – powinni pamiętać o opłatach za używanie odbiorników radiofonicznych. Chodzi o konieczność opłacania abonamentu RTV za radioodbiornik zamontowany w pojeździe. Jaka jest opłata abonamentowa w 2025 r.? Kto jest zwolniony?

KGP: 116 725 interwencji, 519 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 116 725 interwencji. Byli wzywani do 519 wypadków drogowych.

Rozwiązanie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) [PROJEKT]

W środę, 4 czerwca 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany dotyczące rozwiązania umowy OC.

REKLAMA

Transport w Polsce 2024: Spadek przewozów towarów, wzrost liczby pasażerów. Informacja sygnalna GUS

Główny Urząd Statystyczny opublikował informację sygnalną dotyczącą przewodu ładunków i pasażerów w 2024 r. Z informacji GUS wynika, że w porównaniu z 2023 r., wzrosła liczba pasażerów korzystających z większości środków transportu – wyjątkiem był jedynie transport wodny śródlądowy. Z kolei całkowita masa przewiezionych ładunków oraz wykonana praca przewozowa nieznacznie się zmniejszyły.

KGP: 117 251 interwencji, 487 wypadków drogowych, 33 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 117 251 interwencji. Byli wzywani do 487 wypadków drogowych.

Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

REKLAMA

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA