REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PKP CARGO umacnia swoją pozycję w Czechach i Słowacji

Subskrybuj nas na Youtube
Wojciech Derda, członek zarządu PKP CARGO ds. operacyjnych.
Wojciech Derda, członek zarządu PKP CARGO ds. operacyjnych.
PKP CARGO

REKLAMA

REKLAMA

PKP CARGO jest drugim na liście największych kolejowych przewoźników towarowych w Unii Europejskiej. Polskie przedsiębiorstwo jest już obecne w Czechach i Słowacji jednak ostatnio czescy i słowaccy regulatorzy wydali zgodę na użytkowanie na ich terenie przez PKP CARGO kolejnego typu lokomotyw.

REKLAMA

Pod koniec września 2014 roku czeski regulator dopuścił do ruchu spalinowe lokomotywy PKP CARGO serii ST44. To już szósty typ lokomotyw, jakimi polski przewoźnik może wjechać do Czech. Może ich używać również na Słowacji. Maszyny te będą rezerwą dla elektrycznych wielosystemowych Siemensów. PKP CARGO, drugi w Unii Europejskiej kolejowy przewoźnik towarowy, konsekwentnie buduje pozycję na rynkach za naszą południową granicą.

REKLAMA

Przewoźnik obsługuje połączenia praktycznie na terenie całych Czech i Słowacji, w tym najdłuższe trasy tranzytowe. – Strategia przewiduje rozwój organiczny za granicą. Nie rzucamy słów na wiatr. Żeby móc odpowiedzieć na zapotrzebowanie na nasze usługi, przygotowujemy kolejne lokomotywy mogące wjechać na tory poza granicami Polski. Jeśli to tylko możliwe, bardzo dobrym rozwiązaniem jest przystosowanie już posiadanych maszyn do jeżdżenia po zagranicznych torach. W ten sposób już szósty typ lokomotywy z naszego parku może wjechać do Czech i na Słowację. Niebawem ogłosimy też przetarg na lokomotywy wielosystemowe, którymi realizujemy znacznie dłuższe trasy. Chcemy w ten sposób stale zwiększać udział w zagranicznych rynkach – mówi Wojciech Derda, członek zarządu PKP CARGO ds. operacyjnych.

Zobacz też: Pożyczone auto bez polisy OC

Lokomotywy PKP CARGO

REKLAMA

ST44 to ciężka spalinowa lokomotywa produkowana od lat 60. do końca 80. przez zakłady w Ługańsku w Zagłębiu Donbasu (dzisiejsza Ukraina). Dopuszczone do ruchu w Czechach i na Słowacji lokomotywy zostały zmodernizowane przez bydgoskie zakłady PESA. Mają m.in. radiotelefon stosowany na terenie Czech, bez którego nie miałyby prawa wjazdu na tamtejsze tory. Lokomotywy zostały też wyposażone w systemy zapewniania bezpieczeństwa współpracujące z czeskimi i słowackimi urządzeniami przytorowymi.

Oprócz ST44, PKP CARGO realizuje połączenia w Czechach i na Słowacji lokomotywami spalinowymi serii ST45 i SM42 oraz elektrycznymi: wielosystemowym Siemensem E189 oraz jednosystemowymi ET22 i ET41, obiema polskiej produkcji. Ze względu na specyfikę tamtejszej trakcji, lokomotywy serii ET22 i ET41 mogą obsługiwać przewozy jedynie w północnej część Czech i Słowacji, a do poruszania się na południu obu krajów przewoźnik stosuje lokomotywy wielosystemowe lub trakcję spalinową. Wynika to z faktu, że w obu krajach występują różne napięcia zasilające na liniach kolejowych: 3 000 V prądu stałego, podobnie jak w Polsce, oraz 25 000 V prądu zmiennego 50 Hz, wymagające odpowiednich urządzeń w lokomotywach elektrycznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Mandat z zagranicy trafi do kierowcy

Rynki transportu kolejowego w Czechach i Słowacji

Pod względem przewozów kolejowych, czeski i słowacki rynek są nastawione głównie na tranzyt. Czechy mają jedną z najlepiej rozwiniętych sieci kolejowych w Europe, na każde 100 km2 przypada tam 12 km torów. Jest to prawie dwukrotnie więcej niż w Polsce (6,7 km na 100 km2). W 2012 roku na terenie Czech przewieziono koleją łącznie 83 mln towarów, wykonując pracę przewozową o wielkości ponad 14 mld tonokilometrów. Ponad 60 proc. tych przewozów stanowił transport surowców energetycznych. Duży udział w rynku czeskim mają też przewozy rud metali oraz koksu i produktów ropopochodnych, które stanowiły w tym okresie odpowiednio: 7,3 proc. i 5,5 proc. wszystkich przewozów. Największym przewoźnikiem towarowym w Czechach jest narodowy CD Cargo, z prawie 80-procentowym udziałem w rynku. Drugim przewoźnikiem pod względem przetransportowanej masy jest prywatna spółka AWT, której przejęciem jest zainteresowane PKP CARGO. Udział AWT w rynku to około 8 proc.

Biorąc pod uwagę przewożoną masę, rynek słowacki jest mniejszy od czeskiego o połowę. W 2012 roku koleją przewieziono tam ponad 43 mln ton towarów, z czego około 85 proc. w imporcie, eksporcie lub tranzycie. Dominującymi towarami na tym rynku są produkty powiązane z przemysłem metalurgicznym: rudy metali (ok. 35 proc.) oraz metale i wyroby metalowe gotowe (ok. 11,5 proc.). Na tę strukturę mocno wpływa funkcjonowanie huty stali w Koszycach, największej w kraju. Ten należący do spółki U.S. Steel zakład jest głównym odbiorcą usługi przewozu towarowego na rynku. Na Słowacji znaczący udział w rynku mają też przewozy paliw: węgla kamiennego i brunatnego, ropy naftowej i gazu ziemnego (łącznie ok. 12,5 proc.).

Zobacz też: Unia Europejska dopłaca do zakupu samochodów

Pozycja polskiego przewoźnika w Czechach i na Słowacji może zostać wzmocniona przez przejęcia lokalnych przedsiębiorstw. We wrześniu PKP CARGO podpisało list intencyjny gwarantujący wyłączność na negocjacje w sprawie potencjalnego nabycia wspomnianej wcześniej spółki AWT. Czeska firma realizuje przewozy kolejowe w kilku krajach, m.in. w Słowenii, Rumunii, Bułgarii oraz Chorwacji.
Do samodzielnego realizowania połączeń przez zagranicznego przewoźnika jest wymagana tzw. część B certyfikatu bezpieczeństwa, wydawana przez krajowego regulatora. PKP CARGO otrzymało ten dokument od Słowaków w 2011 roku. Ostatnio został on przedłużony do maja 2019 roku. Czesi wydali polskiemu przewoźnikowi certyfikat w 2010 roku. Obowiązuje on do stycznia 2015 roku. Polska firma może samodzielnie realizować przewozy na terenie ośmiu krajów: oprócz Czech i Słowacji, także w Niemczech, Austrii, Belgii, Holandii, na Węgrzech i Litwie.

Źródło: Materiały prasowe PKP CARGO

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

REKLAMA