REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niska rata i możliwość zwrotu auta – tego chce rynek w czasach inflacji

kupno auta rata
kupno auta rata
Materiały prasowe Opel

REKLAMA

REKLAMA

Auto jest dobrem pierwszej potrzeby zarówno w domu, jak i w firmie, badani oczekują: gwarancji niskiej i stabilnej raty, możliwości zawieszenia spłaty, a także prawa do rezygnacji z umowy i zwrotu pojazdu bez konsekwencji finansowych.

Raty jednym z kluczowych obciążeń gospodarstw domowych – co z kupnem auta?

REKLAMA

Wśród czynników, które najbardziej doskwierają drobnym przedsiębiorcom i gospodarstwom domowym ankietowani wymieniają: inflację (64% badanych), wzrost rat kredytowych i leasingowych (49%), a także stałych opłat związanych np. z mieszkaniem (32%). Sporej grupie doskwiera też wzrost obciążeń podatkowych (26%). Stosunkowo nieduży odsetek przyznaje się natomiast do konieczności ograniczenia wydatków (11%).

REKLAMA

– Dla większości przedsiębiorców samochód jest – obok telefonu i komputera – podstawowym narzędziem pracy, bez którego trudno wyobrazić sobie prowadzenie firmy. Z kolei w gospodarstwach domowych auto jest produktem pierwszej potrzeby, z którego ciężko jest zrezygnować nawet w trudnych warunkach ekonomicznych. Lista codziennych czynności wymagających skorzystania z samochodu jest bardzo długa i niezależna od koniunktury gospodarczej – mówi Łukasz Domański, prezes Carsmile.

Niepewne czasu utrudniają zakup auta

Z sondażu wynika jednak, że sytuacja ekonomiczna wpływa na postawy zakupowe Polaków na rynku motoryzacyjnym. Co czwarty badany, który poszukiwał samochodu, musiał ostatecznie zdecydować się na auto tańsze i/lub gorsze od wcześniej planowanego. Spora grupa przyznała też, że musiała wstrzymać się z leasingiem czy zakupem nowego pojazdu. Potwierdzeniem tych danych jest spadająca liczba zamówień sygnalizowana przez dealerów czy też spadająca liczba rejestracji nowych aut.

- Wzrost rat za nowy samochód, spowodowany podwyżkami stóp procentowych oraz cen katalogowych, sprawił, że co czwarta osoba zainteresowana zakupem nowego auta ma problem ze spełnieniem wymogów dochodowych nakładanych przez firmy leasingowe. W konsekwencji albo rezygnują z transakcji, albo wybierają tańsze auto, które mieści się w domowym budżecie – mówi Łukasz Domański.

Za wysoka rata – bariera najważniejsza

REKLAMA

Dlaczego tak się dzieje i co utrudnia obecnie przedsiębiorcom i konsumentom podjęcie decyzji o zakupie auta będącego w dobrym stanie technicznym? Dla 21% badanych przeszkodą jest zbyt wysoka rata, a dla 41% obawa, że rata jeszcze wzrośnie w trakcie trwania umowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Widać, że w okresie niepewności, która dotyka niemal co drugą osobę poszukującą samochodu, wysokość raty jest kwestią decydującą o tym, czy odważy się ona w obecnych czasach kupić do firmy lub do domu nowoczesny i sprawny technicznie samochód – ocenia Michał Knitter.

Niepewność przejawia się również w tym, że badani obawiają się spadku swojej aktywności gospodarczej czy zawodowej w związku z kryzysem. Może to skutkować tym, że auto będzie mniej wykorzystywane w firmie, przez co „nie zarobi” ono na ratę leasingu czy wynajmu (obawia się tego 16% respondentów) lub też przedsiębiorca lub pracownik doświadczy spadku dochodów w efekcie czego nie będzie go stać na zapłacenie raty za samochód (14% ankietowanych). Badani dostrzegają też ryzyko, że auto może w ogóle przestać być potrzebne lub, że nie będzie ich stać na wykup

Makroekonomia  nie sprzyja

- Samochody bardzo zdrożały i na to mamy niewielki wpływ. Rosną bowiem koszty produkcji i transportu aut do Polski, a cenę pojazdów na naszym rynku dodatkowo winduje niekorzystny kurs walutowy. Utrzymują się niedobory i opóźnienia w produkcji skutkujące brakiem wielu modeli w ofercie dealerów. Wzrosły stopy procentowe, które zwiększają całkowity koszt zakupu auta w leasingu czy na kredyt – przyznaje Łukasz Domański. Według danych Samar, auta zdrożały w rok o 14%.

W ocenie Carsmile wiele obaw nabywców samochodów można zniwelować wprowadzając zmiany w sposobie funkcjonowania rynku leasingu. – Produkt finansowy, jakim jest leasing jest stosunkowo jednorodny. Oferta poszczególnych instytucji finansowych różni się nieznaczne, niewiele z nich proponuje na przykład stałą ratę w leasingu, czy długi okres finansowania, przekraczający 5 lat - przyznaje Łukasz Domański.

–Poszukując do współpracy partnerów - spółki leasingowe o elastycznym podejściu - gotowych dostosować usługę leasingu do obecnych oczekiwań klientów, aby ograniczyć ryzyko leasingobiorcy związane z zakupem auta, czy zniwelować bardzo naturalne obecnie uczucie niepewności, sami napotykamy na ogromną barierę. Tymczasem wiele narzędzi jest dosłownie pod ręką, wystarczy po nie sięgnąć, aby umożliwić klientom zakup auta w trudnych czasach. Postulaty leasingobiorców ujęliśmy w inicjatywie LEASINGU Z TARCZĄ – przyznaje Michał Knitter. 

Niska rata czy możliwość zwrotu auta bez konsekwencji finansowych?

Czego oczekują obecnie osoby poszukujące samochodu i co mogłoby je przekonać do zakupu lub wynajmu w czasach niepewności? Połowa badanych uważa, że rozwiązaniem jest stała rata. 23% oczekuje gwarancji niskiej raty. Analogicznej grupie respondentów w podjęciu decyzji o zakupie samochodu pomógłby rabat od dealera. 18% respondentów chciałby mieć możliwość zawieszenia raty, a 10% jej zmniejszenia, gdy auto jest rzadziej używane. Ankietowani wskazują też na prawo do odstąpienia od wykupu auta oraz rezygnacji z umowy i zwrotu samochodu bez konsekwencji finansowych.

- To gotowa lista postulatów: niska i stabilna rata, możliwość zawieszenia spłaty czy możliwość zwrotu auta. Tego oczekują klienci, w taki sposób rynek powinien dostosować ofertę do potrzeb, zwłaszcza przedsiębiorców, dla których auto jest niezbędne do prowadzenia firmy.

Źródło: Carsmile

leasing

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    REKLAMA

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    REKLAMA