REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niska rata i możliwość zwrotu auta – tego chce rynek w czasach inflacji

Subskrybuj nas na Youtube
kupno auta rata
kupno auta rata
Materiały prasowe Opel

REKLAMA

REKLAMA

Auto jest dobrem pierwszej potrzeby zarówno w domu, jak i w firmie, badani oczekują: gwarancji niskiej i stabilnej raty, możliwości zawieszenia spłaty, a także prawa do rezygnacji z umowy i zwrotu pojazdu bez konsekwencji finansowych.

Raty jednym z kluczowych obciążeń gospodarstw domowych – co z kupnem auta?

REKLAMA

Wśród czynników, które najbardziej doskwierają drobnym przedsiębiorcom i gospodarstwom domowym ankietowani wymieniają: inflację (64% badanych), wzrost rat kredytowych i leasingowych (49%), a także stałych opłat związanych np. z mieszkaniem (32%). Sporej grupie doskwiera też wzrost obciążeń podatkowych (26%). Stosunkowo nieduży odsetek przyznaje się natomiast do konieczności ograniczenia wydatków (11%).

REKLAMA

– Dla większości przedsiębiorców samochód jest – obok telefonu i komputera – podstawowym narzędziem pracy, bez którego trudno wyobrazić sobie prowadzenie firmy. Z kolei w gospodarstwach domowych auto jest produktem pierwszej potrzeby, z którego ciężko jest zrezygnować nawet w trudnych warunkach ekonomicznych. Lista codziennych czynności wymagających skorzystania z samochodu jest bardzo długa i niezależna od koniunktury gospodarczej – mówi Łukasz Domański, prezes Carsmile.

Niepewne czasu utrudniają zakup auta

Z sondażu wynika jednak, że sytuacja ekonomiczna wpływa na postawy zakupowe Polaków na rynku motoryzacyjnym. Co czwarty badany, który poszukiwał samochodu, musiał ostatecznie zdecydować się na auto tańsze i/lub gorsze od wcześniej planowanego. Spora grupa przyznała też, że musiała wstrzymać się z leasingiem czy zakupem nowego pojazdu. Potwierdzeniem tych danych jest spadająca liczba zamówień sygnalizowana przez dealerów czy też spadająca liczba rejestracji nowych aut.

- Wzrost rat za nowy samochód, spowodowany podwyżkami stóp procentowych oraz cen katalogowych, sprawił, że co czwarta osoba zainteresowana zakupem nowego auta ma problem ze spełnieniem wymogów dochodowych nakładanych przez firmy leasingowe. W konsekwencji albo rezygnują z transakcji, albo wybierają tańsze auto, które mieści się w domowym budżecie – mówi Łukasz Domański.

Za wysoka rata – bariera najważniejsza

REKLAMA

Dlaczego tak się dzieje i co utrudnia obecnie przedsiębiorcom i konsumentom podjęcie decyzji o zakupie auta będącego w dobrym stanie technicznym? Dla 21% badanych przeszkodą jest zbyt wysoka rata, a dla 41% obawa, że rata jeszcze wzrośnie w trakcie trwania umowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Widać, że w okresie niepewności, która dotyka niemal co drugą osobę poszukującą samochodu, wysokość raty jest kwestią decydującą o tym, czy odważy się ona w obecnych czasach kupić do firmy lub do domu nowoczesny i sprawny technicznie samochód – ocenia Michał Knitter.

Niepewność przejawia się również w tym, że badani obawiają się spadku swojej aktywności gospodarczej czy zawodowej w związku z kryzysem. Może to skutkować tym, że auto będzie mniej wykorzystywane w firmie, przez co „nie zarobi” ono na ratę leasingu czy wynajmu (obawia się tego 16% respondentów) lub też przedsiębiorca lub pracownik doświadczy spadku dochodów w efekcie czego nie będzie go stać na zapłacenie raty za samochód (14% ankietowanych). Badani dostrzegają też ryzyko, że auto może w ogóle przestać być potrzebne lub, że nie będzie ich stać na wykup

Makroekonomia  nie sprzyja

- Samochody bardzo zdrożały i na to mamy niewielki wpływ. Rosną bowiem koszty produkcji i transportu aut do Polski, a cenę pojazdów na naszym rynku dodatkowo winduje niekorzystny kurs walutowy. Utrzymują się niedobory i opóźnienia w produkcji skutkujące brakiem wielu modeli w ofercie dealerów. Wzrosły stopy procentowe, które zwiększają całkowity koszt zakupu auta w leasingu czy na kredyt – przyznaje Łukasz Domański. Według danych Samar, auta zdrożały w rok o 14%.

W ocenie Carsmile wiele obaw nabywców samochodów można zniwelować wprowadzając zmiany w sposobie funkcjonowania rynku leasingu. – Produkt finansowy, jakim jest leasing jest stosunkowo jednorodny. Oferta poszczególnych instytucji finansowych różni się nieznaczne, niewiele z nich proponuje na przykład stałą ratę w leasingu, czy długi okres finansowania, przekraczający 5 lat - przyznaje Łukasz Domański.

–Poszukując do współpracy partnerów - spółki leasingowe o elastycznym podejściu - gotowych dostosować usługę leasingu do obecnych oczekiwań klientów, aby ograniczyć ryzyko leasingobiorcy związane z zakupem auta, czy zniwelować bardzo naturalne obecnie uczucie niepewności, sami napotykamy na ogromną barierę. Tymczasem wiele narzędzi jest dosłownie pod ręką, wystarczy po nie sięgnąć, aby umożliwić klientom zakup auta w trudnych czasach. Postulaty leasingobiorców ujęliśmy w inicjatywie LEASINGU Z TARCZĄ – przyznaje Michał Knitter. 

Niska rata czy możliwość zwrotu auta bez konsekwencji finansowych?

Czego oczekują obecnie osoby poszukujące samochodu i co mogłoby je przekonać do zakupu lub wynajmu w czasach niepewności? Połowa badanych uważa, że rozwiązaniem jest stała rata. 23% oczekuje gwarancji niskiej raty. Analogicznej grupie respondentów w podjęciu decyzji o zakupie samochodu pomógłby rabat od dealera. 18% respondentów chciałby mieć możliwość zawieszenia raty, a 10% jej zmniejszenia, gdy auto jest rzadziej używane. Ankietowani wskazują też na prawo do odstąpienia od wykupu auta oraz rezygnacji z umowy i zwrotu samochodu bez konsekwencji finansowych.

- To gotowa lista postulatów: niska i stabilna rata, możliwość zawieszenia spłaty czy możliwość zwrotu auta. Tego oczekują klienci, w taki sposób rynek powinien dostosować ofertę do potrzeb, zwłaszcza przedsiębiorców, dla których auto jest niezbędne do prowadzenia firmy.

Źródło: Carsmile

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA