REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obniżyć ratę za auto o jedną trzecią?

Subskrybuj nas na Youtube
rata leasing jak obniżyć
rata leasing jak obniżyć
Materiały prasowe Toyota

REKLAMA

REKLAMA

Aż 62% osób zainteresowanych zakupem auta obawia się wysokiej raty. Tymczasem ratę za samochód można obniżyć w prosty sposób. Wystarczy ustanowić wykup auta na poziomie 50%, aby miesięczne obciążenie z tytułu 3-letniego leasingu spadło aż o jedną trzecią. Aby jednak takie rozwiązanie nie przysporzyło późniejszych problemów nabywcom aut, musi być spełniony jeden istotny warunek. Jaki?

Konsumenci i przedsiębiorcy coraz bardziej odczuwają skutki hamowania gospodarki, a w swoją przyszłość patrzą z silnym poczuciem niepewności – wynika z badania sondażowego przeprowadzonego wśród osób zainteresowanych zakupem samochodu.

REKLAMA

Wysoka rata za auto, której obawia się większość

Aż 61% z nich obawia się zbyt wysokiej raty – w chwili zakupu auta lub w przyszłości jeśli stopy procentowe jeszcze wzrosną. Boją się też dalszych podwyżek cen paliwa, a także sytuacji, że pojazd będzie mniej wykorzystywany w związku z ograniczeniem działalności firmy czy w razie problemów z pracą. Ankietowani obawiają się ponadto, że ich sytuacja finansowa może pogorszyć się na tyle, że nie będą w stanie regulować swoich zobowiązań. Problemem może okazać się też zgromadzenie środków na wykup pojazdu.

Jaki sposób na dużą obniżkę raty za auto

REKLAMA

- Wyniki sondażu wskazują, że wysoka rata to dziś problem numer jeden dla osób zainteresowanych zakupem auta, konsumentów oraz przedsiębiorców. Tymczasem okazuje się, że ratę za samochód można obniżyć dzięki jednemu prostemu mechanizmowi. Wykorzystaliśmy go w inicjatywie leasingu z tarczą – przyznaje Michał Knitter, wiceprezes Carsmile.

Receptą na kryzys może być wysoki wykup, który według obliczeń pozwala obniżyć miesięczną ratę za auto o ok. jedną trzecią. Analitycy porównali standardowy leasing z wykupem na poziomie 10% z leasingiem z tarczą, gdzie wykup auta określono na poziomie 50%. Symulację przeprowadzono dla czterech 4 modeli samochodów z różnych segmentów cenowych: Hyundaia i20, Dacii Duster (LPG), Toyoty Corolli oraz BMW x3. Przyjęto, że umowa leasingu trwa 3 lata, a wkład własny wynosi ok. 10%.

50-proc. wykup = rata w dół o 1/3 – sposób na obniżkę raty za auto

Jakie są wnioski z tej analizy? Zwiększenie wykupu z 10% do 50% pozwoliło obniżyć ratę leasingową dla Hyundaia i20 z 1771 zł netto do 1191 zł, dla Dacii Duster z 1986 zł netto do 1346 zł, dla Toyoty Corolli z 2236 zł netto do 1653 zł, a dla BMW x3, z 5121 zł netto do 3297 zł. Średnio zabieg wysokiego wykupu pozwolił na obniżenie miesięczne raty aż o 32%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obniżka raty za auto - rozwiązanie dobre, ale mało popularne

REKLAMA

- Wysoki wykup auta, wynoszący 50% dla 3-letniego leasingu, wydaje się bardzo praktycznym rozwiązaniem gdy gospodarka hamuje. Obniżka raty, jaką możemy dzięki temu osiągnąć jest znacząca i powinna rozwiązać problemy wielu osób chcących dziś kupić auto do domu lub do firmy, ale obawiających się nadmiernych obciążeń finansowych w okresie niepewności –ocenia Łukasz Domański. Z analizy wynika jednak, że tak wysoki wykup nie jest dziś standardowym rozwiązaniem proponowanym przez firmy leasingowe.

Wysoki wykup oznacza, że za relatywnie niedużą ratę już dziś możemy jeździć nowym, sprawnym technicznie autem. Trzeba jednak pamiętać, że za 3 lata pojawi się konieczność zgromadzenia dużej kwoty, wynoszącej od 30 tys. zł netto (dla Hyundaia i20) do ponad 94 tys. zł (dla BMW X3). Jest jednak na to pewien sposób.

- Wysoki wykup, wynoszący 50% dla 3-letniego leasingu lub też 35% dla 5-letniego kontraktu, powinien być połączony z możliwością odstąpienia od wykupu auta bez podania przyczyny, jak ma to miejsce w tarczy leasingowej Tylko wówczas korzyść z obniżki raty nie będzie okupiona stresem, że po zakończeniu umowy, leasingobiorca będzie miał problem z wygospodarowaniem dużej kwoty na wykup auta – podkreśla Łukasz Domański.

Możliwość odstąpienia od wykupu to kluczowy warunek inicjatywy tarczy leasingowej, która – zdaniem analityków – powinna upowszechnić się na rynku jako standardowe rozwiązanie na czas kryzysu. – Zachęcamy wszystkie firmy leasingowe, aby przystąpiły do tej inicjatywy – mówi M. Knitter.

Prawo do odstąpienia od wykupu auta to rzadkość

Przegląd praktyk rynkowych pokazuje, że prawo do odstąpienia od wykupu auta jest dziś rzadkością w ofercie firm leasingowych, w szczególności gdy chodzi o wykup maksymalny, wynoszący 20-50%, w zależności od okresu kontraktu. Gdyby leasingobiorca zdecydował się na taki krok może spotkać się z całkowitą odmową ze strony leasingodawcy. Musi też liczyć się z uruchomieniem procedury windykacyjnej (przykładowa opłata w takiej sytuacji może wynieść 1000 zł plus koszty firmy windykacyjnej). Może się też zdarzyć, że gdy klient nie wykupi auta, firma leasingowa sama sprzeda samochód. Gdy uzyskana cena będzie niższa od wartości wykupu, wówczas obciąży klienta różnicą. W ocenie ekspertów tego typu procedury są niekorzystne dla leasingobiorców wymagają zmian.

Alternatywą do odstąpienia od wykupu po 3 latach może być wydłużenie umowy, np. na kolejne 2 lata. Konsument lub przedsiębiorca korzystający z tarczy leasingowej, ma prawo wyboru, które rozwiązanie jest dla niego najkorzystniejsze.

Katarzyna Siwek

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA