REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obniżyć ratę za auto o jedną trzecią?

rata leasing jak obniżyć
rata leasing jak obniżyć
Materiały prasowe Toyota

REKLAMA

REKLAMA

Aż 62% osób zainteresowanych zakupem auta obawia się wysokiej raty. Tymczasem ratę za samochód można obniżyć w prosty sposób. Wystarczy ustanowić wykup auta na poziomie 50%, aby miesięczne obciążenie z tytułu 3-letniego leasingu spadło aż o jedną trzecią. Aby jednak takie rozwiązanie nie przysporzyło późniejszych problemów nabywcom aut, musi być spełniony jeden istotny warunek. Jaki?

Konsumenci i przedsiębiorcy coraz bardziej odczuwają skutki hamowania gospodarki, a w swoją przyszłość patrzą z silnym poczuciem niepewności – wynika z badania sondażowego przeprowadzonego wśród osób zainteresowanych zakupem samochodu.

REKLAMA

REKLAMA

Wysoka rata za auto, której obawia się większość

Aż 61% z nich obawia się zbyt wysokiej raty – w chwili zakupu auta lub w przyszłości jeśli stopy procentowe jeszcze wzrosną. Boją się też dalszych podwyżek cen paliwa, a także sytuacji, że pojazd będzie mniej wykorzystywany w związku z ograniczeniem działalności firmy czy w razie problemów z pracą. Ankietowani obawiają się ponadto, że ich sytuacja finansowa może pogorszyć się na tyle, że nie będą w stanie regulować swoich zobowiązań. Problemem może okazać się też zgromadzenie środków na wykup pojazdu.

Jaki sposób na dużą obniżkę raty za auto

- Wyniki sondażu wskazują, że wysoka rata to dziś problem numer jeden dla osób zainteresowanych zakupem auta, konsumentów oraz przedsiębiorców. Tymczasem okazuje się, że ratę za samochód można obniżyć dzięki jednemu prostemu mechanizmowi. Wykorzystaliśmy go w inicjatywie leasingu z tarczą – przyznaje Michał Knitter, wiceprezes Carsmile.

Receptą na kryzys może być wysoki wykup, który według obliczeń pozwala obniżyć miesięczną ratę za auto o ok. jedną trzecią. Analitycy porównali standardowy leasing z wykupem na poziomie 10% z leasingiem z tarczą, gdzie wykup auta określono na poziomie 50%. Symulację przeprowadzono dla czterech 4 modeli samochodów z różnych segmentów cenowych: Hyundaia i20, Dacii Duster (LPG), Toyoty Corolli oraz BMW x3. Przyjęto, że umowa leasingu trwa 3 lata, a wkład własny wynosi ok. 10%.

REKLAMA

50-proc. wykup = rata w dół o 1/3 – sposób na obniżkę raty za auto

Jakie są wnioski z tej analizy? Zwiększenie wykupu z 10% do 50% pozwoliło obniżyć ratę leasingową dla Hyundaia i20 z 1771 zł netto do 1191 zł, dla Dacii Duster z 1986 zł netto do 1346 zł, dla Toyoty Corolli z 2236 zł netto do 1653 zł, a dla BMW x3, z 5121 zł netto do 3297 zł. Średnio zabieg wysokiego wykupu pozwolił na obniżenie miesięczne raty aż o 32%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obniżka raty za auto - rozwiązanie dobre, ale mało popularne

- Wysoki wykup auta, wynoszący 50% dla 3-letniego leasingu, wydaje się bardzo praktycznym rozwiązaniem gdy gospodarka hamuje. Obniżka raty, jaką możemy dzięki temu osiągnąć jest znacząca i powinna rozwiązać problemy wielu osób chcących dziś kupić auto do domu lub do firmy, ale obawiających się nadmiernych obciążeń finansowych w okresie niepewności –ocenia Łukasz Domański. Z analizy wynika jednak, że tak wysoki wykup nie jest dziś standardowym rozwiązaniem proponowanym przez firmy leasingowe.

Wysoki wykup oznacza, że za relatywnie niedużą ratę już dziś możemy jeździć nowym, sprawnym technicznie autem. Trzeba jednak pamiętać, że za 3 lata pojawi się konieczność zgromadzenia dużej kwoty, wynoszącej od 30 tys. zł netto (dla Hyundaia i20) do ponad 94 tys. zł (dla BMW X3). Jest jednak na to pewien sposób.

- Wysoki wykup, wynoszący 50% dla 3-letniego leasingu lub też 35% dla 5-letniego kontraktu, powinien być połączony z możliwością odstąpienia od wykupu auta bez podania przyczyny, jak ma to miejsce w tarczy leasingowej Tylko wówczas korzyść z obniżki raty nie będzie okupiona stresem, że po zakończeniu umowy, leasingobiorca będzie miał problem z wygospodarowaniem dużej kwoty na wykup auta – podkreśla Łukasz Domański.

Możliwość odstąpienia od wykupu to kluczowy warunek inicjatywy tarczy leasingowej, która – zdaniem analityków – powinna upowszechnić się na rynku jako standardowe rozwiązanie na czas kryzysu. – Zachęcamy wszystkie firmy leasingowe, aby przystąpiły do tej inicjatywy – mówi M. Knitter.

Prawo do odstąpienia od wykupu auta to rzadkość

Przegląd praktyk rynkowych pokazuje, że prawo do odstąpienia od wykupu auta jest dziś rzadkością w ofercie firm leasingowych, w szczególności gdy chodzi o wykup maksymalny, wynoszący 20-50%, w zależności od okresu kontraktu. Gdyby leasingobiorca zdecydował się na taki krok może spotkać się z całkowitą odmową ze strony leasingodawcy. Musi też liczyć się z uruchomieniem procedury windykacyjnej (przykładowa opłata w takiej sytuacji może wynieść 1000 zł plus koszty firmy windykacyjnej). Może się też zdarzyć, że gdy klient nie wykupi auta, firma leasingowa sama sprzeda samochód. Gdy uzyskana cena będzie niższa od wartości wykupu, wówczas obciąży klienta różnicą. W ocenie ekspertów tego typu procedury są niekorzystne dla leasingobiorców wymagają zmian.

Alternatywą do odstąpienia od wykupu po 3 latach może być wydłużenie umowy, np. na kolejne 2 lata. Konsument lub przedsiębiorca korzystający z tarczy leasingowej, ma prawo wyboru, które rozwiązanie jest dla niego najkorzystniejsze.

Katarzyna Siwek

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA