Jak obniżyć ratę za auto o jedną trzecią?
REKLAMA
REKLAMA
- Wysoka rata za auto, której obawia się większość
- Jaki sposób na dużą obniżkę raty za auto
- 50-proc. wykup = rata w dół o 1/3 – sposób na obniżkę raty za auto
- Obniżka raty za auto - rozwiązanie dobre, ale mało popularne
- Prawo do odstąpienia od wykupu auta to rzadkość
Konsumenci i przedsiębiorcy coraz bardziej odczuwają skutki hamowania gospodarki, a w swoją przyszłość patrzą z silnym poczuciem niepewności – wynika z badania sondażowego przeprowadzonego wśród osób zainteresowanych zakupem samochodu.
REKLAMA
Wysoka rata za auto, której obawia się większość
Aż 61% z nich obawia się zbyt wysokiej raty – w chwili zakupu auta lub w przyszłości jeśli stopy procentowe jeszcze wzrosną. Boją się też dalszych podwyżek cen paliwa, a także sytuacji, że pojazd będzie mniej wykorzystywany w związku z ograniczeniem działalności firmy czy w razie problemów z pracą. Ankietowani obawiają się ponadto, że ich sytuacja finansowa może pogorszyć się na tyle, że nie będą w stanie regulować swoich zobowiązań. Problemem może okazać się też zgromadzenie środków na wykup pojazdu.
Jaki sposób na dużą obniżkę raty za auto
REKLAMA
- Wyniki sondażu wskazują, że wysoka rata to dziś problem numer jeden dla osób zainteresowanych zakupem auta, konsumentów oraz przedsiębiorców. Tymczasem okazuje się, że ratę za samochód można obniżyć dzięki jednemu prostemu mechanizmowi. Wykorzystaliśmy go w inicjatywie leasingu z tarczą – przyznaje Michał Knitter, wiceprezes Carsmile.
Receptą na kryzys może być wysoki wykup, który według obliczeń pozwala obniżyć miesięczną ratę za auto o ok. jedną trzecią. Analitycy porównali standardowy leasing z wykupem na poziomie 10% z leasingiem z tarczą, gdzie wykup auta określono na poziomie 50%. Symulację przeprowadzono dla czterech 4 modeli samochodów z różnych segmentów cenowych: Hyundaia i20, Dacii Duster (LPG), Toyoty Corolli oraz BMW x3. Przyjęto, że umowa leasingu trwa 3 lata, a wkład własny wynosi ok. 10%.
50-proc. wykup = rata w dół o 1/3 – sposób na obniżkę raty za auto
Jakie są wnioski z tej analizy? Zwiększenie wykupu z 10% do 50% pozwoliło obniżyć ratę leasingową dla Hyundaia i20 z 1771 zł netto do 1191 zł, dla Dacii Duster z 1986 zł netto do 1346 zł, dla Toyoty Corolli z 2236 zł netto do 1653 zł, a dla BMW x3, z 5121 zł netto do 3297 zł. Średnio zabieg wysokiego wykupu pozwolił na obniżenie miesięczne raty aż o 32%.
Obniżka raty za auto - rozwiązanie dobre, ale mało popularne
REKLAMA
- Wysoki wykup auta, wynoszący 50% dla 3-letniego leasingu, wydaje się bardzo praktycznym rozwiązaniem gdy gospodarka hamuje. Obniżka raty, jaką możemy dzięki temu osiągnąć jest znacząca i powinna rozwiązać problemy wielu osób chcących dziś kupić auto do domu lub do firmy, ale obawiających się nadmiernych obciążeń finansowych w okresie niepewności –ocenia Łukasz Domański. Z analizy wynika jednak, że tak wysoki wykup nie jest dziś standardowym rozwiązaniem proponowanym przez firmy leasingowe.
Wysoki wykup oznacza, że za relatywnie niedużą ratę już dziś możemy jeździć nowym, sprawnym technicznie autem. Trzeba jednak pamiętać, że za 3 lata pojawi się konieczność zgromadzenia dużej kwoty, wynoszącej od 30 tys. zł netto (dla Hyundaia i20) do ponad 94 tys. zł (dla BMW X3). Jest jednak na to pewien sposób.
- Wysoki wykup, wynoszący 50% dla 3-letniego leasingu lub też 35% dla 5-letniego kontraktu, powinien być połączony z możliwością odstąpienia od wykupu auta bez podania przyczyny, jak ma to miejsce w tarczy leasingowej Tylko wówczas korzyść z obniżki raty nie będzie okupiona stresem, że po zakończeniu umowy, leasingobiorca będzie miał problem z wygospodarowaniem dużej kwoty na wykup auta – podkreśla Łukasz Domański.
Możliwość odstąpienia od wykupu to kluczowy warunek inicjatywy tarczy leasingowej, która – zdaniem analityków – powinna upowszechnić się na rynku jako standardowe rozwiązanie na czas kryzysu. – Zachęcamy wszystkie firmy leasingowe, aby przystąpiły do tej inicjatywy – mówi M. Knitter.
Prawo do odstąpienia od wykupu auta to rzadkość
Przegląd praktyk rynkowych pokazuje, że prawo do odstąpienia od wykupu auta jest dziś rzadkością w ofercie firm leasingowych, w szczególności gdy chodzi o wykup maksymalny, wynoszący 20-50%, w zależności od okresu kontraktu. Gdyby leasingobiorca zdecydował się na taki krok może spotkać się z całkowitą odmową ze strony leasingodawcy. Musi też liczyć się z uruchomieniem procedury windykacyjnej (przykładowa opłata w takiej sytuacji może wynieść 1000 zł plus koszty firmy windykacyjnej). Może się też zdarzyć, że gdy klient nie wykupi auta, firma leasingowa sama sprzeda samochód. Gdy uzyskana cena będzie niższa od wartości wykupu, wówczas obciąży klienta różnicą. W ocenie ekspertów tego typu procedury są niekorzystne dla leasingobiorców wymagają zmian.
Alternatywą do odstąpienia od wykupu po 3 latach może być wydłużenie umowy, np. na kolejne 2 lata. Konsument lub przedsiębiorca korzystający z tarczy leasingowej, ma prawo wyboru, które rozwiązanie jest dla niego najkorzystniejsze.
Katarzyna Siwek
REKLAMA
REKLAMA