REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Życie z elektrykiem w Polsce. Jedna ładowarka na 250 km

Życie z elektrykiem w Polsce. Jedna ładowarka na 250 km
Życie z elektrykiem w Polsce. Jedna ładowarka na 250 km
Materiały prasowe Mercedes

REKLAMA

REKLAMA

Życie z elektrykiem w Polsce jest łatwe? W Holandii na 100 km głównych dróg przypada niemal 50 ładowarek. W Polsce to zaledwie… 0,4 ładowarki.

Zakaz sprzedaży aut spalinowych już w roku 2035

Stowarzyszenie ACEA, zrzeszające największych producentów samochodów obecnych na europejskim rynku, poważnie zaniepokoiło się planami Komisji Europejskiej dotyczącymi elektryfikacji. Kilka tygodni temu zaproponowała ona, aby producenci samochodów już do 2030 r. zredukowali emisje dwutlenku węgla w swoich samochodach o 55 proc. w stosunku do roku 2021. To oznaczałoby konieczność zejścia ze średnią do zaledwie 42 g/km CO2. Co jednak jeszcze gorsze, Bruksela planuje całkowicie wycofać samochody spalinowe z rynku już w 2035 roku. Czyli o co najmniej 10 lat wcześniej, niż zakładano jeszcze rok temu.

REKLAMA

Mało ładowarek. To największa bariera dla rozwoju

Zdaniem ACEA może się to fatalnie skończyć i to dla wszystkich – zarówno samych koncernów, jak i kierowców, a przede wszystkim dla gospodarek. Powód? Europejska infrastruktura do ładowania elektryków jest bardzo słaba. Z raportu przedstawionego przez Stowarzyszenie wynika, że aż 10 unijnych krajów nie ma nawet jednej ładowarki na każde 100 km głównych dróg. Jednocześnie w tych 10 krajach udział elektryków w całkowitej sprzedaży nowych samochodów jest poniżej 3 proc. (z wyjątkiem Węgier). Kolejnych 18 państw członkowskich UE ma mniej niż pięć punktów ładowania na każde 100 km drogi, a tylko cztery kraje mają więcej niż 10 ładowarek.

Ładowarki

Materiały prasowe

Bez ładowarek ciężko mówić o elektro-rewolucji

Oczywiście jest w Europie kilka krajów, w których infrastruktura do ładowania ma imponujące rozmiary. Na przykład w Niderlandach na każdych 100 km głównych dróg przypada 47,5  ładowarki. W Luksemburgu jest ich 35, a w Niemczech – prawie 20. To jednak wyjątki potwierdzające regułę, że generalnie jest po prostu fatalnie. – Obywatele Grecji, Litwy, Polski czy Rumunii muszą przejechać od 200 km do nawet 500 km, aby znaleźć ładowarkę. Nie łudźmy się, że w takich warunkach samochody elektryczne staną się popularne i zastąpią spalinowe – mówi wprost Eric-Mark Huitema, dyrektor generalny ACEA. Zdaniem samej Komisji Europejskiej, żeby wszystkie samochody spalinowe docelowo zastąpić elektrykami, na każdych 100 km dróg musiałoby stanąć… 250 ładowarek! A w całym kraju powinno ich być 270 tys., podczas gdy obecnie mamy ich zaledwie 3 tys.

Ładowarki

Materiały prasowe

Hybrydy plug-in - to pomysł na dziś

Wszystko to sprawia, że póki co znacznie rozsądniejszym wyborem wydaje się zakup klasycznej hybrydy albo hybrydy plug-in. I zdaje się, że Polacy doskonale to wiedzą, bo w sierpniu tego roku nad Wisłą zarejestrowano ponad 5,4 tys. nowych hybryd (HEV + PHEV), podczas gdy elektryków tylko 519. Co ciekawe, hybryd było więcej niż… diesli!

Samochody hybrydowe: to rozwiązanie optymalne

Hybrydy mają tę przewagę nad elektrykami, że w ogóle nie trzeba ich ładować, a mimo to po mieście przez 60 do 80 proc. czasu jeżdżą głównie na elektryce. Plug-in’y z kolei mają znacznie mniejsze baterie niż elektryki , dzięki czemu można je bezproblemowo ładować ze zwykłych gniazdek domowych 230V. Przykładowo, naładowanie w takich warunkach do pełna baterii w Toyocie RAV4 plug-in albo w Lexusie NX 450+ zajmuje około 10 godzin. Koszt to około 5-6 zł, a samochód może przejechać wyłącznie na silniku elektrycznym nawet 70-80 km. A jak prąd się wyczerpie, jedziemy jak zwykłą hybrydą, nie martwiąc się o to, czy uda nam się dojechać do którejś z nielicznych ładowarek. I czy akurat nie będzie zajęta. Albo nieczynna. Albo tak wolna, że stracimy przy niej kilka godzin.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA