REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Życie z elektrykiem w Polsce. Jedna ładowarka na 250 km

Subskrybuj nas na Youtube
Życie z elektrykiem w Polsce. Jedna ładowarka na 250 km
Życie z elektrykiem w Polsce. Jedna ładowarka na 250 km
Materiały prasowe Mercedes

REKLAMA

REKLAMA

Życie z elektrykiem w Polsce jest łatwe? W Holandii na 100 km głównych dróg przypada niemal 50 ładowarek. W Polsce to zaledwie… 0,4 ładowarki.

Zakaz sprzedaży aut spalinowych już w roku 2035

Stowarzyszenie ACEA, zrzeszające największych producentów samochodów obecnych na europejskim rynku, poważnie zaniepokoiło się planami Komisji Europejskiej dotyczącymi elektryfikacji. Kilka tygodni temu zaproponowała ona, aby producenci samochodów już do 2030 r. zredukowali emisje dwutlenku węgla w swoich samochodach o 55 proc. w stosunku do roku 2021. To oznaczałoby konieczność zejścia ze średnią do zaledwie 42 g/km CO2. Co jednak jeszcze gorsze, Bruksela planuje całkowicie wycofać samochody spalinowe z rynku już w 2035 roku. Czyli o co najmniej 10 lat wcześniej, niż zakładano jeszcze rok temu.

REKLAMA

Mało ładowarek. To największa bariera dla rozwoju

Zdaniem ACEA może się to fatalnie skończyć i to dla wszystkich – zarówno samych koncernów, jak i kierowców, a przede wszystkim dla gospodarek. Powód? Europejska infrastruktura do ładowania elektryków jest bardzo słaba. Z raportu przedstawionego przez Stowarzyszenie wynika, że aż 10 unijnych krajów nie ma nawet jednej ładowarki na każde 100 km głównych dróg. Jednocześnie w tych 10 krajach udział elektryków w całkowitej sprzedaży nowych samochodów jest poniżej 3 proc. (z wyjątkiem Węgier). Kolejnych 18 państw członkowskich UE ma mniej niż pięć punktów ładowania na każde 100 km drogi, a tylko cztery kraje mają więcej niż 10 ładowarek.

Materiały prasowe

Bez ładowarek ciężko mówić o elektro-rewolucji

Oczywiście jest w Europie kilka krajów, w których infrastruktura do ładowania ma imponujące rozmiary. Na przykład w Niderlandach na każdych 100 km głównych dróg przypada 47,5  ładowarki. W Luksemburgu jest ich 35, a w Niemczech – prawie 20. To jednak wyjątki potwierdzające regułę, że generalnie jest po prostu fatalnie. – Obywatele Grecji, Litwy, Polski czy Rumunii muszą przejechać od 200 km do nawet 500 km, aby znaleźć ładowarkę. Nie łudźmy się, że w takich warunkach samochody elektryczne staną się popularne i zastąpią spalinowe – mówi wprost Eric-Mark Huitema, dyrektor generalny ACEA. Zdaniem samej Komisji Europejskiej, żeby wszystkie samochody spalinowe docelowo zastąpić elektrykami, na każdych 100 km dróg musiałoby stanąć… 250 ładowarek! A w całym kraju powinno ich być 270 tys., podczas gdy obecnie mamy ich zaledwie 3 tys.

Materiały prasowe

Hybrydy plug-in - to pomysł na dziś

Wszystko to sprawia, że póki co znacznie rozsądniejszym wyborem wydaje się zakup klasycznej hybrydy albo hybrydy plug-in. I zdaje się, że Polacy doskonale to wiedzą, bo w sierpniu tego roku nad Wisłą zarejestrowano ponad 5,4 tys. nowych hybryd (HEV + PHEV), podczas gdy elektryków tylko 519. Co ciekawe, hybryd było więcej niż… diesli!

Samochody hybrydowe: to rozwiązanie optymalne

Hybrydy mają tę przewagę nad elektrykami, że w ogóle nie trzeba ich ładować, a mimo to po mieście przez 60 do 80 proc. czasu jeżdżą głównie na elektryce. Plug-in’y z kolei mają znacznie mniejsze baterie niż elektryki , dzięki czemu można je bezproblemowo ładować ze zwykłych gniazdek domowych 230V. Przykładowo, naładowanie w takich warunkach do pełna baterii w Toyocie RAV4 plug-in albo w Lexusie NX 450+ zajmuje około 10 godzin. Koszt to około 5-6 zł, a samochód może przejechać wyłącznie na silniku elektrycznym nawet 70-80 km. A jak prąd się wyczerpie, jedziemy jak zwykłą hybrydą, nie martwiąc się o to, czy uda nam się dojechać do którejś z nielicznych ładowarek. I czy akurat nie będzie zajęta. Albo nieczynna. Albo tak wolna, że stracimy przy niej kilka godzin.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA