REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczyciele zarobili aż 0,5 mld zł na OC

praca, komputer, notatki, kalkulator/fot. Shutterstock
praca, komputer, notatki, kalkulator/fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Znamy już wyniki sprzedaży polis OC w pierwszej połowie bieżącego roku. Dlaczego te wyniki wydają się dość zaskakujące?

Niedawno Komisja Nadzoru Finansowego opublikowała wyniki zakładów ubezpieczeniowych ze sprzedaży OC komunikacyjnego w pierwszych sześciu miesiącach bieżącego roku. Wspomniane wyniki wskazują, że towarzystwa ubezpieczeniowe tym razem nie powinny narzekać na wzrost zysku technicznego. Pewne wątpliwości budzi natomiast kolejny spadek wartości odszkodowań i zadośćuczynień wypłaconych z polis OC.

REKLAMA

Znów wzrosła łączna wartość składki z ubezpieczeń OC

REKLAMA

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny niedawno poinformował, że po raz kolejny w ujęciu rocznym spadła wartość składki przypisanej brutto z ubezpieczeń OC. UFG posiada precyzyjne informacje na ten temat, ponieważ ubezpieczyciele wpłacają do wspomnianej instytucji kwoty zależne od przypisu składki brutto obowiązkowych polis komunikacyjnych. Najnowsze dane Komisji Nadzoru Finansowego potwierdzają roczny spadek składki przypisanej brutto polis OC dla kierowców (z 7,69 mld zł w I poł. 2018 r. do 7,61 mld zł w I poł. 2019 r.). Po raz kolejny wzrosła natomiast łączna wartość składek OC zebranych przez ubezpieczycieli po uwzględnieniu udziału reasekuratorów.

Taki wzrost pomiędzy pierwszą połową 2018 r. oraz 2019 r. (+0,11 mld zł) nie wydaje się duży. Bardzo dobrze odzwierciedla on stabilizację cenową, która jest widoczna np. po sprawdzeniu średniej składki OC od lutego do sierpnia bieżącego roku - mówi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Przez pół roku ubezpieczyciele zarobili 300 mln zł więcej

REKLAMA

Warto przypomnieć, że w I kw. 2019 r. ubezpieczyciele odnotowali zysk techniczny ze sprzedaży polis OC dla kierowców na poziomie około 0,19 mld zł. Była to kwota nieco większa od analogicznego wyniku z okresu styczeń - marzec 2018 r. (0,12 mld). Informacje prezentowane w załączonej tabeli wskazują, że cała pierwsza połowa 2019 r. pod względem zysków wygląda o wiele lepiej dla zakładów ubezpieczeń. Firmy oferujące OC dla kierowców, łącznie zarobiły bowiem 0,51 mld zł na sprzedaży takich polis. Oznacza to bardzo duży wzrost względem analogicznego wyniku z pierwszej połowy minionego roku (0,21 mld zł).

Jeżeli trend dotyczący zyskowności OC się utrzyma, to nie można wykluczyć, że ubezpieczyciele oferujący obowiązkowe polisy komunikacyjne zamkną bieżący rok z zyskiem technicznym na poziomie ponad 1,00 mld zł. Z całą pewnością byłby to historyczny rekord - podkreśla Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Spadek wartości wypłat z OC wydaje się dość zaskakujący

Załączona tabela pozwala na dokładne wyjaśnienie, dlaczego zakłady ubezpieczeń w pierwszej połowie 2019 r. odnotowały o wiele lepszy wynik ze sprzedaży OC niż dwanaście miesięcy wcześniej. Na taką poprawę wpłynął nie tylko wzrost łącznej wartości składki z polis OC (+0,11 mld zł) oraz przychodów z lokat netto (+0,04 mld zł). Kluczowe znaczenie miał spadek łącznej wartości wypłaconych zadośćuczynień i odszkodowań. W ujęciu rocznym takie wypłaty dla ofiar wypadków drogowych i osób poszkodowanych były mniejsze aż o 0,23 mld zł.

Jeżeli chodzi o sam II kw. 2019 r. to wartość odszkodowań i zadośćuczynień względem poprzednich trzech miesięcy (I kw. 2019 r.) spadła o 0,06 mld zł (z 2,19 mld zł do 2,13 mld zł) - dodaje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Dlaczego ubezpieczyciele wypłacili mniej pieniędzy z OC?

Na razie trudno wyrokować, jakie przyczyny ma spadek wartości zadośćuczynień i odszkodowań z OC, który był widoczny w I oraz II kw. 2019 r. Być może jest to po prostu kwestia mniejszej wypadkowości. Informacje dotyczące liczby ofiar śmiertelnych, rannych i kolizji w I kw. 2019 roku, wydają się jednak przeczyć takiej hipotezie. Odnotowano bowiem wyraźny wzrost negatywnych statystyk względem początku minionego roku.

Niezależnie od tego, jaka jest faktyczna przyczyna spadku wartości wypłat z OC, ważne aby taka zmiana nie skutkowała obniżeniem poziomu i jakości likwidacji szkód. Byłoby to bowiem niekorzystne dla osób poszkodowanych materialnie, a także ofiar kolizji drogowych oraz ich krewnych - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Źródło: Materiały prasowe Ubea.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Strefa czystego transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Jest nowa mapa i kilka poprawek

    Strefa Czystego Transportu w Warszawie powstanie 1 lipca 2024 r. Uchwała w tej sprawie została przegłosowana 7 grudnia 2023 r. przez radę miasta. Zmiany? Wbrew wcześniejszym zapowiedziom strefa okaże się nieco mniejsza.

    Benzyną E10 tych aut nie zatankujesz. Długa lista! Co mają zrobić kierowcy od 1 stycznia 2024 r.?

    Na stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Do jakich samochodów lepiej jej nie tankować? Przygotowaliśmy listę pojazdów. Tak, jest też wyszukiwarka opracowana przez ministerstwo klimatu. Ale w tym przypadku najlepiej polegać przede wszystkim na deklaracjach producentów.

    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    REKLAMA

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    REKLAMA

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA