REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczyciele zarobili aż 0,5 mld zł na OC

Subskrybuj nas na Youtube
praca, komputer, notatki, kalkulator/fot. Shutterstock
praca, komputer, notatki, kalkulator/fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Znamy już wyniki sprzedaży polis OC w pierwszej połowie bieżącego roku. Dlaczego te wyniki wydają się dość zaskakujące?

Niedawno Komisja Nadzoru Finansowego opublikowała wyniki zakładów ubezpieczeniowych ze sprzedaży OC komunikacyjnego w pierwszych sześciu miesiącach bieżącego roku. Wspomniane wyniki wskazują, że towarzystwa ubezpieczeniowe tym razem nie powinny narzekać na wzrost zysku technicznego. Pewne wątpliwości budzi natomiast kolejny spadek wartości odszkodowań i zadośćuczynień wypłaconych z polis OC.

REKLAMA

Znów wzrosła łączna wartość składki z ubezpieczeń OC

REKLAMA

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny niedawno poinformował, że po raz kolejny w ujęciu rocznym spadła wartość składki przypisanej brutto z ubezpieczeń OC. UFG posiada precyzyjne informacje na ten temat, ponieważ ubezpieczyciele wpłacają do wspomnianej instytucji kwoty zależne od przypisu składki brutto obowiązkowych polis komunikacyjnych. Najnowsze dane Komisji Nadzoru Finansowego potwierdzają roczny spadek składki przypisanej brutto polis OC dla kierowców (z 7,69 mld zł w I poł. 2018 r. do 7,61 mld zł w I poł. 2019 r.). Po raz kolejny wzrosła natomiast łączna wartość składek OC zebranych przez ubezpieczycieli po uwzględnieniu udziału reasekuratorów.

Taki wzrost pomiędzy pierwszą połową 2018 r. oraz 2019 r. (+0,11 mld zł) nie wydaje się duży. Bardzo dobrze odzwierciedla on stabilizację cenową, która jest widoczna np. po sprawdzeniu średniej składki OC od lutego do sierpnia bieżącego roku - mówi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Przez pół roku ubezpieczyciele zarobili 300 mln zł więcej

REKLAMA

Warto przypomnieć, że w I kw. 2019 r. ubezpieczyciele odnotowali zysk techniczny ze sprzedaży polis OC dla kierowców na poziomie około 0,19 mld zł. Była to kwota nieco większa od analogicznego wyniku z okresu styczeń - marzec 2018 r. (0,12 mld). Informacje prezentowane w załączonej tabeli wskazują, że cała pierwsza połowa 2019 r. pod względem zysków wygląda o wiele lepiej dla zakładów ubezpieczeń. Firmy oferujące OC dla kierowców, łącznie zarobiły bowiem 0,51 mld zł na sprzedaży takich polis. Oznacza to bardzo duży wzrost względem analogicznego wyniku z pierwszej połowy minionego roku (0,21 mld zł).

Jeżeli trend dotyczący zyskowności OC się utrzyma, to nie można wykluczyć, że ubezpieczyciele oferujący obowiązkowe polisy komunikacyjne zamkną bieżący rok z zyskiem technicznym na poziomie ponad 1,00 mld zł. Z całą pewnością byłby to historyczny rekord - podkreśla Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spadek wartości wypłat z OC wydaje się dość zaskakujący

Załączona tabela pozwala na dokładne wyjaśnienie, dlaczego zakłady ubezpieczeń w pierwszej połowie 2019 r. odnotowały o wiele lepszy wynik ze sprzedaży OC niż dwanaście miesięcy wcześniej. Na taką poprawę wpłynął nie tylko wzrost łącznej wartości składki z polis OC (+0,11 mld zł) oraz przychodów z lokat netto (+0,04 mld zł). Kluczowe znaczenie miał spadek łącznej wartości wypłaconych zadośćuczynień i odszkodowań. W ujęciu rocznym takie wypłaty dla ofiar wypadków drogowych i osób poszkodowanych były mniejsze aż o 0,23 mld zł.

Jeżeli chodzi o sam II kw. 2019 r. to wartość odszkodowań i zadośćuczynień względem poprzednich trzech miesięcy (I kw. 2019 r.) spadła o 0,06 mld zł (z 2,19 mld zł do 2,13 mld zł) - dodaje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Dlaczego ubezpieczyciele wypłacili mniej pieniędzy z OC?

Na razie trudno wyrokować, jakie przyczyny ma spadek wartości zadośćuczynień i odszkodowań z OC, który był widoczny w I oraz II kw. 2019 r. Być może jest to po prostu kwestia mniejszej wypadkowości. Informacje dotyczące liczby ofiar śmiertelnych, rannych i kolizji w I kw. 2019 roku, wydają się jednak przeczyć takiej hipotezie. Odnotowano bowiem wyraźny wzrost negatywnych statystyk względem początku minionego roku.

Niezależnie od tego, jaka jest faktyczna przyczyna spadku wartości wypłat z OC, ważne aby taka zmiana nie skutkowała obniżeniem poziomu i jakości likwidacji szkód. Byłoby to bowiem niekorzystne dla osób poszkodowanych materialnie, a także ofiar kolizji drogowych oraz ich krewnych - podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Źródło: Materiały prasowe Ubea.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

REKLAMA

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA