Toyota z Daihatsu stworzą firmę produkującą tanie auta?
REKLAMA
REKLAMA
Nowe, tanie auto z Japonii?
REKLAMA
Rynek samochodowy w Europie zaczyna być coraz obfitszy w niedrogie lecz przestronne auta dostępne za rozsądną cenę. Sukces Fiata Tipo czy Peugeota 301 pokazał, że na tego typu auta jest duży popyt. Toyota razem z należącą do niej firmą Daihatsu planują stworzyć osobne przedsiębiorstwo, które zajmować się będzie produkcją samochodów kompaktowych przeznaczonych na rynki wschodzące. Biorąc pod uwagę renomę japońskiej marki, także na polskim rynku, ruch ten może okazać się sporym sukcesem. Kiedy zatem możemy się spodziewać japońskiej wizji Fiata Tipo?
REKLAMA
Zdaniem przedstawicieli Toyoty nowa firma rozpocznie działalność już w styczniu 2017 roku czyli za niecałe trzy miesiące. Nowe przedsiębiorstwo będzie odpowiedzialne za planowanie produktów i przygotowanie produkcji kompaktowych samochodów przeznaczonych na rynki rozwijające się. Będzie czerpało z doświadczenia i zasobów Toyoty i Daihatsu, wykorzystując mocne strony obu partnerów.
Zobacz też: Test Peugeot 301 1.6 LPG: jazda za grosze?
Możemy zatem przypuszczać, że powstające samochody będą czerpały rozwiązania ze starych, sprawdzonych rozwiązań obu japońskich producentów. Dla klienta nie powinno być wielkim problemem korzystać np. z dźwigni kierunkowskazów czy lewarka skrzyni biegów z Corolli, którą jego ojciec woził go do szkoły. Za to atrakcyjna cena będzie dla niego zapewne czymś istotnym.
Według informacji do których dotarliśmy, rolę wiodącą w całym przedsięwzięciu będzie miało Daihatsu. To ona przejmie nadzór nad rozwojem produktów, opartym na nowej architekturze DNGA (Daihatsu New Global Architecture), zaopatrzeniem i przygotowaniem produkcji. Z kolei Toyota będzie wspierać partnera, dostarczając mu wiedzę oraz niezbędne zasoby (podzespoły, materiały itd.). Oba przedsiębiorstwa będą wspólnie tworzyć projekty produktów oraz plany biznesowe. Co ważne, udostępnią także nowej firmie swoją infrastrukturę produkcyjną.
Wiceprezydent Toyoty powiedział, że:
„Powołując do życia wewnętrzną spółkę, Toyota chce poznać fundamenty konkurencyjności Daihatsu i wprowadzić zmiany we własnych strukturach”.
Z kolei prezydent Daihatsu zakomunikował, że
„Będziemy dalej rozwijać swoją wiedzę i doświadczenie w produkcji małych samochodów. Chcemy stanowić w Toyota Group siłę napędową budowy małych i kompaktowych pojazdów na rynki wschodzące. Dla Daihatsu ta inicjatywa jest cenną okazją do przyspieszonego, a jednocześnie zrównoważonego rozwoju oraz do dalszego umacniania swojej marki”.
Zobacz też: Test Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 82: w mieście zakwitł kaktus
Tani samochód dla ludu po nowemu
REKLAMA
Pomysł ze stworzeniem tanich samochodów dla mniej zamożnych społeczeństw jest wart uwagi. Konkurencja na tym rynku jest jednak już dość duża. Oprócz rynkowego przeboju czyli Fiata Tipo, klienci mogą za relatywnie nieduże pieniądze (10-12 tys. Euro) zakupić Peugeota 301 czy Citroena C-Elysse. Zauważalnie droższa jest Skoda Rapid, ale i ją można mieć za mniej niż 45 tys. zł jeśli klient zadowoli się podstawowym wyposażeniem.
Nowy, tani samochód od Toyoty i Daihatsu powinien zatem mieć kilka istotnych cech, dzięki którym mógłby śmiało rywalizować z konkurencją. Bagażnik powinien mieć pojemność ok. 500 litrów, ale jeśli będzie to liftbakc a nie sedan, to nawet nieco mniejsza kubatura może być wystarczająca z uwagi na łatwiejsze wykorzystanie dostępnej powierzchni. Silnik, najlepiej wolnossący, powinien być elastyczny (pojemność 1.6-1.8 l) i przystosowany pod instalację LPG. To zapewniłoby wygodną i dość tanią jego eksploatację nawet z kompletem pasażerów czy dużym ładunkiem. Auto powinno też łączyć prostą konstrukcję mechaniczną z nowoczesnym wyposażeniem z zakresu komfortu (klimatyzacja automatyczna, dobry fotel z długim siedziskiem, radio z dużym ekranem ciekłokrystalicznym i Bluetoothem).
Na chwilę obecną trudno wskazać termin debiutu pierwszego taniego auta nowej marki Toyoty, ale na pewno będzie to bardzo ważne wydarzenie w branży. Dlatego nie omieszkany Was o tym poinformować.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.