Cross Coupé GTE: zaawansowany SUV Volkswagena
![Volkswagen Cross Coupé GTE 2015](https://webp-konwerter.infor.pl/eyJmIjoiaHR0cHM6Ly9nOS5pb/mZvci5wbC9wL19maWxlcy8yNj/IwMDAvN19kYjIwMTVhdTAwMDA/zX2xhcmdlLmpwZyIsInciOjc3MX0.jpg)
REKLAMA
REKLAMA
Volkswagen Cross Coupé GTE: hybrydowy SUV Volkswagena
Nadwozie
Prezentowany w Detroit samochód koncepcyjny ma długość 190,8 cala (4.847 mm) i wysokość 68,3 cala (1.736 mm). Jego szerokość wynosi 79,9 cala (2.030 mm). Nadwozie wyróżnia poprowadzona powyżej błotników linia maski, mocno wysunięte nadkola,przesunięty ku tyłowi słupek A oraz ciekawie zaprojektowane wkłady ledowych świateł. Ciekawym zabiegiem projektantów było również wprowadzenie poziomej linii przebiegającej na wysokości klamek drzwi. Całości dopełniają potężne zderzaki oraz jeszcze masywniejsze koła z 22-calowymi felgami i oponami o szerokości aż 285 mm.
REKLAMA
![](https://webp-konwerter.infor.pl/eyJmIjoiaHR0cDovLzguZy5/pbmZvci5wbC9wL19maWxlcy/8yNjIwMDAvN19kYjIwMTVhd/TAwMDA4X2xhcmdlLmpwZyJ9.jpg)
Zobacz też: Volkswagen Golf R Variant: 300-konne kombi
Wnętrze
Wnętrze nowego Cross Coupé ma stanowić połączenie wysokiej ergonomii z nowoczesnymi systemami informacyjnymi. Główną rolę odgrywają w nim ekrany ciekłokrystaliczne przeznaczone do obsługi nawigacji, klimatyzacji czy internetu. W miejscu analogowych zegarów dostrzec można pierwszy, 12,3-calowy monitor o rozdzielczości 1440 x 530 pikseli, natomiast drugi, 10,3-calowy wyświetlacz pojawił się na konsoli centralnej. Trzeci, służący obsłudze klimatyzacji ulokowano tuż nad dźwignią zmiany biegów.
![](https://webp-konwerter.infor.pl/eyJmIjoiaHR0cDovLzEuZy5/pbmZvci5wbC9wL19maWxlcy/8yNjIwMDAvN19kYjIwMTVhd/TAwMDE1X2xhcmdlLmpwZyJ9.jpg)
Napęd
REKLAMA
Cross Coupé GTE pod względem konstrukcyjnym bazuje na opracowanej przez Volkswagena modułowej platformie podłogowej dla samochodów z silnikiem montowanym poprzecznie (MQB). Dzięki temu nowy model będzie mógł być teoretycznie wyposażony w różne rodzaje napędu, w tym w hybrydowy.
Studyjny SUV napędzany jest silnikiem benzynowym V6 o pojemności 3,6 litra i dwoma silnikami elektrycznymi. Sześciocylindrowa jednostka z bezpośrednim wtryskiem (FSI) rozwija moc 206 kW/280 KM i maksymalny moment obrotowy 350 Nm. Dwa silniki elektryczne mają moc 40 kW i moment obrotowy 220 Nm (przedni) oraz 85 kW i 270 Nm (tylny). Silniki te zasilane są baterią litowo-jonową, umieszczoną w tunelu wału Kardana. Pojemność baterii wynosi 14,1 kWh. Całkowita moc systemowa napędu to 265 kW/360 KM. W przypadku poboru całej mocy, Cross Coupé GTE rozwijający prędkość maksymalną 130 mph (209 km/h) przyspiesza do 60 mph (97 km/h) zaledwie w 6 sekund.
Tryby jazdy
W Cross Coupé GTE dostępne są następujące profile jazdy zmieniające parametry poszczególnych podzespołów: Onroad (z podprofilami Comfort i Eco), Offroad (z wariantami Rocks, Sludge&Sand i Gravel), Sport i Snow.
W trybie E (elektrycznym). Dzięki baterii litowo-jonowej wbudowanej w tunel środkowy, Cross Coupé GTE może przejechać odległość do 20 mil (32 kilometry) z napędem wyłącznie elektrycznym. W trybie E, włączanym przez kierowcę przyciskiem, o napęd dba tylko silnik elektryczny o mocy 85 kW, zamontowany na tylnej osi. Podczas jazdy z napędem elektrycznym silnik V6 FSI nie pracuje, jest on odłączany od układu napędowego poprzez otwarcie sprzęgła.Po wciśnięciu przez kierowcę przycisku GTE, studyjne auto przechodzi w tryb GTE i pokazuje całą swoją dynamikę. Charakterystyki pedału przyspieszenia, przekładni i układu kierowniczego są teraz jeszcze bardziej sportowe. Ponadto w trybie GTE przy „boostowaniu” silnik FSI i silniki elektryczne pracują razem, generując pełną moc systemową i maksymalny systemowy moment obrotowy.
Auto wyposażono oczywiście w możliwość odzyskiwania energii w trakcie hamowania, funkcję żeglowania czy pracy w trybie hybrydowym lub pełni spalinowym, ale najciekawszym wydaje się być funkcja offoroad. Po jego włączeniu napędzane są zawsze wszystkie cztery koła. W tym przypadku i przy niskim poziomie naładowania baterii, przedni silnik elektryczny zasilany energią przez benzynowy V6 FSI pracuje tylko jako prądnica, a tym samym źródło prądu dla elektrycznego silnika przy tylnej osi. Ponieważ energia do napędu tylnej osi przekazywana jest „by wire”, a nie mechanicznie, mówimy o „elektrycznym wale Kardana”. W związku z faktem, że FSI w trybie Offroad napędza tylny silnik poprzez przedni silnik elektryczny, napęd na wszystkie koła działa także przy niskim poziomie naładowania baterii. Zatem także w wersji hybrydowej plug-in, Cross Coupé jest w pełni przydatnym do jazdy terenowej SUVem.
Źródło: materiały prasowe Volkswagena
![](https://g10.infor.pl/p/_files/262000/7_db2015au00006_large.jpg)
![](https://g9.infor.pl/p/_files/262000/7_db2015au00007_large.jpg)
![](https://g8.infor.pl/p/_files/262000/7_db2015au00008_large.jpg)
![](https://g1.infor.pl/p/_files/262000/7_db2015au00014_large.jpg)
![](https://g1.infor.pl/p/_files/262000/7_db2015au00015_large.jpg)
![](https://g8.infor.pl/p/_files/262000/7_db2015au00016_large.jpg)
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.