BMW serii 2 Active Tourer z napędem 4x4 xDrive
REKLAMA
REKLAMA
BMW serii 2 Active Tourer
REKLAMA
Najnowszym przykładem takiego dostosowania jest napęd xDrive zastosowany w modelu BMW serii 2 Active Tourer. Fundamentalną różnicą jest tu fakt, że w przeciwieństwie do wszystkich dotychczasowych systemów, ten wariant xDrive jest przeznaczony dla auta z bazowym napędem na koła przednie i z silnikami ustawianymi poprzecznie.
REKLAMA
Active Tourer dowiódł już, że technologia przedniego napędu w wydaniu BMW w pełni realizuje wymagania marki dotyczące dynamiki jazdy. Na najwyższe oceny zapracowały też ultranowoczesne silniki 3- i 4-cylindrowe w technologii BMW TwinPower Turbo, zapewniające wspaniałe osiągi przy imponującej wydajności. Teraz dwie topowe wersje silnikowe – BMW 225i xDrive Active Tourer oraz BMW 220d xDrive Active Tourer – dostępne są z inteligentnym napędem na cztery koła, co ma na celu poprawę trakcji, stabilności pojazdu i dynamiki w zakrętach – a więc podniesienie poziomu bezpieczeństwa i radości z jazdy. Oba te modele seryjnie wyposażane są w 8-stopniową automatyczną skrzynię biegów Steptronic.
Zobacz też: Pierwsze BMW z przednim napędem: BMW 2 Active Tourer
REKLAMA
Konsekwentne wysiłki mające na celu maksymalne zmniejszenie rozmiarów i masy systemu pozwoliły uzyskać ultralekką (tylko o 61 kg cięższą od konwencjonalnego zespołu napędowego) konstrukcję idealnie dostosowaną do przestrzennych możliwości modelu BMW 2 Active Tourer. Siła napędowa jest odprowadzana w tym układzie od przedniej do tylnej osi za pośrednictwem przekładni kątowej wbudowanej w przedni mechanizm różnicowy oraz wydrążony wał. Wał doprowadza napęd do centralnego elementu – elektrohydraulicznego sprzęgła wielopłytkowego, zamontowanego we wnętrzu tylnej osi. Umożliwia ono nieskończenie zmienny rozdział napędu między osie dzięki elektronicznie sterowanej pompie hydraulicznej, także zamontowanej na osi tylnej. O sposobie rozdzielania napędu i jego zakresie decyduje nieprzerwana analiza warunków przez system DSC, który wydaje odpowiednie polecenia sterownikowi pompy.
W codziennym użytkowaniu napęd na cztery koła jest zwykle niepotrzebny, a wówczas specjalny inteligentny zawór odłącza pompę, a system jest bezciśnieniowy – jeśli jednak pojawi się konieczność dołączenia napędu osi tylnej, odbywa się to w ułamku sekundy dzięki wstępnemu naprężeniu sprężyny inteligentnego zaworu. Dołączenie napędu odbywa się w absolutnie niezauważalny dla kierowcy i pasażerów sposób. Podobnie jest z jego odłączeniem, kiedy np. wspólny napęd wszystkich kół może przyczyniać się do pogorszenia parametrów jezdnych, np. podczas awaryjnego hamowania.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA