REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mercedes-Benz przedstawia nowe reflektory LED

Subskrybuj nas na Youtube
reflektory LED Mercedes-Benz 2014/2015
reflektory LED Mercedes-Benz 2014/2015
Mercedes-Benz

REKLAMA

REKLAMA

Mercedes udoskonalił swoje reflektory LED. Liczba diod LED wzrosła z początkowych 24 do 84, a w niedalekiej przyszłości pojawią się nawet 1024-diodowe reflektory. W czym tkwi różnica?

Reflektory LED-owe Mercedesa

Mercedes-Benz – pionier w technologii oświetlenia – prezentuje reflektory bliższej i dalszej przyszłości. Złożone z 24 diod LED moduły świateł drogowych, stosowane w najnowszym CLS-ie, już niedługo zastąpią zespoły z 84 LED-ami każdy. Zapewnią one jeszcze lepszą jakość światła i wyższy poziom bezpieczeństwa podczas jazdy nocą. W perspektywie średnioterminowej za optymalne oświetlenie drogi w każdy warunkach – i to bez oślepiania innych użytkowników – będą odpowiadać czipy LED-owe z osobno sterowanymi 1024 pikselami.

REKLAMA

Zobacz też: Nowoczesne reflektrory Audi Matrix LED w najnowszych Audi A8!

REKLAMA

Mercedes-Benz kontynuuje rozwój zaawansowanych technologii oświetlenia, stosowanych w najnowszych modelach spod znaku gwiazdy. W ubiegłym roku na drogi wyjechała nowa Klasa S – pierwszy samochód pozbawiony choćby jednej żarówki, korzystający wyłącznie z diod LED. Łącznie, na pokładzie limuzyny zastosowano ich około 500. W czerwcu br. na rynku pojawił się odnowiony CLS z innowacyjnymi przednimi lampami MULTIBEAM LED.

Reflektory MULTIBEAM LED zapewniają dodatkowe bezpieczeństwo w rzeczywistym ruchu drogowym: w przeciwieństwie do statycznych świateł drogowych, dzięki niezależnym sterowaniu każdej z diod, pozwalają one w ułamku sekundy maskować inne pojazdy w strumieniu światła bez konieczności przełączania na światła mijania. W rezultacie kierowca dysponuje najlepszą wydajnością lamp przez cały czas, i to bez oślepiania kierowców mijanych pojazdów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

O tym, jak ważną rolę pełni precyzyjne oświetlenie, przekonują statystyki. Nocą na drogach pozamiejskich ginie pięciokrotnie więcej pieszych niż w ciągu dnia. I chociaż kierowcy pokonują po zmroku tylko 20 proc. całkowitego przebiegu, dochodzi wówczas do 40 proc. śmiertelnych wypadków (źródło: BASt, Niemiecki Federalny Urząd ds. Dróg i Transportu).

W niedalekiej przyszłości Mercedes-Benz wzbogaci LED-owe przednie lampy o dodatkowe, diodowe światła drogowe dalekiego zasięgu, pozwalające oświetlać drogę na ponad 600 m w przód. W przeciwieństwie do stosowanych obecnie „lamp laserowych”, technologia LED-owa osiąga taką wydajność bez konieczności ponoszenia wysokich kosztów czy montażu skomplikowanej aparatury. Równocześnie pozwala praktycznie całkowicie wykorzystać poziom oświetlenia dopuszczony europejskimi przepisami.

Rozwój reflektorów LED-owych

REKLAMA

Jeśli chodzi o liczbę pikseli, lampy LED-owe nie różnią się od cyfrowych aparatów – im więcej, tym lepiej. Wyższa liczba sterowanych osobno punktów pozwala lepiej kontrolować strumień światła i dostosowywać go do zróżnicowanych warunków. Oto przegląd technologii LED-owego oświetlenia Mercedes-Benz stosowanego dziś oraz w bliższej i dalszej przyszłości.

Kilka miesięcy temu Mercedes-Benz w odnowionej Klasie CLS wprowadził innowacyjne przednie lampy MULTIBEAM LED, zaopatrzone w moduły 24 wysokowydajnych LED-ów. Każda dioda ma niezależną, elektroniczną regulację, co umożliwia osobne kontrolowanie strumienia przedniego i lewego reflektora oraz dynamiczne oświetlanie wybranych obszarów przed autem, zgodnie z warunkami panującymi na drodze. Układ sterowania łączy matryce świetlne ze sprawdzoną, mechaniczną technologią systemu inteligentnego oświetlenia LED ILS (Intelligent Light System). Wysokowydajne LED-y zapewniają zasięg do 485 m.

Już wkrótce Mercedes-Benz zaprezentuje reflektory MULTIBEAM LED z modułami złożonymi z 84 LED-ów, o jeszcze wyższej rozdzielczości. Skorzystają na tym zarówno pozostali uczestnicy ruchu, którzy będą skuteczniej chronieni przed oślepianiem, jak i kierowca. Swobodna konfiguracja strumienia światła oraz w pełni cyfrowa realizacja wszystkich funkcji świateł drogowych i mijania, bez konieczności stosowania mechanicznego sterowania, pozwoli wprowadzić zupełnie nowe funkcje oświetlenia adaptacyjnego.

W średnioterminowej perspektywie technologia ta ustąpi jednak miejsca innej: jeszcze lepszą widoczność i wyższy poziom bezpieczeństwa podczas jazdy nocą zapewnią czipy LED-owe z 1024 osobno kontrolowanymi pikselami (indywidualnymi źródłami światła).

Firmy partnerskie – Infineon, Osram, Fraunhofer Gesellschaft IZM, Hella oraz Daimler – dokonały właśnie przełomu w projekcie badawczym „µAFS” i opracowały czip LED-owy o wyjątkowo złożonej strukturze. Tworzą go warstwy półprzewodników na podłożu silikonowym, które poprzez integrację z elementami obwodu umożliwia osobne sterowanie każdego z ponad 1024 pikseli przypadających na pojedynczy czip LED (piksele składają się z dwóch rodzajów półprzewodników krzemowych – z niedoborem i nadmiarem ładunku). Technologia ta rozwijana jest w ramach projektu sponsorowanego przez Niemieckie Federalne Ministerstwo Edukacji i Badań Naukowych. Już w przyszłym roku będzie testowana na pokładzie nowego samochodu badawczego Mercedes-Benz.

Nagroda Nobla w Mercedesie

W przyszłym miesiącu trzej fizycy – Shuji Nakamura (ur. 1954), Isamu Akasaki (ur. 1929) oraz Hiroshi Amano (ur. 1960) – odbiorą nagrodę Nobla za opracowanie niebieskiej diody LED. Wynalazek ten pozwolił uzyskać światło LED-owe barwy białej i dał początek prawdziwej rewolucji w technologii oświetlenia. Szybko trafił do reflektorów samochodowych. Obecnie możliwe jest skonstruowanie źródła światła korzystającego nawet ze 100 diod LED umieszczonych w odległości paru milimetrów za soczewką.

Pomysł dynamicznych świateł drogowych jest jednak znacznie starszy niż się wydaje. W latach 50., w obliczu coraz większego natężenia ruchu, pionier informatyki Konrad Zuse (1910-1995) zaproponował, by maksymalną iluminację drogi połączyć z ograniczeniem zjawiska oślepiania innych uczestników ruchu. W tym celu wykorzystał kilka reflektorów, z których każdy oświetlał inną część drogi i mógł być wyłączony za pomocą fotokomórki, jeśli ta wykryłaby nadjeżdżający pojazd. W 1958 roku niemiecki urząd patentowy zarejestrował jego „system oświetlenia kontrolowany fotoelektrycznie poprzez światło w kontrze” pod numerem 1190413. Dynamiczne światła drogowe weszły jednak do produkcji seryjnej dopiero niedawno, wraz z premierą reflektorów MULTIBEAM w odnowionej Klasie CLS.

Działanie reflektorów MULTIBEAM LED w szczegółach:
www.youtube.com/watch?v=KHuNOXWtxwA

Źródło: materiały prasowe Mercedes-Benz

reflektory LED Mercedes-Benz 2014/2015
Mercedes-Benz
reflektory LED Mercedes-Benz 2014/2015
Mercedes-Benz
reflektory LED Mercedes-Benz 2014/2015
Mercedes-Benz
reflektory LED Mercedes-Benz 2014/2015
Mercedes-Benz
reflektory LED Mercedes-Benz 2014/2015
Mercedes-Benz
reflektory LED Mercedes-Benz 2014/2015
Mercedes-Benz
reflektory LED Mercedes-Benz 2014/2015
Mercedes-Benz
reflektory LED Mercedes-Benz 2014/2015
Mercedes-Benz
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

KGP: 114 678 interwencji, 483 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 678 interwencji. Byli wzywani do 483 wypadków drogowych.

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

W 2025 roku coraz więcej kierowców traci prawo jazdy z powodu problemów ze wzrokiem – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Powód? Nowe zasady badań i większa ostrożność lekarzy orzeczników. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymagań: ostrości widzenia, odpowiedniego pola widzenia lub zdolności do prowadzenia auta po zmroku. Szczególnie narażone są osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności ze symbolem 04-O, a także pacjenci z zaćmą, jaskrą i zwyrodnieniem plamki żółtej (AMD). Sprawdź, kiedy lekarz może cofnąć Twoje uprawnienia i jak się przed tym zabezp

REKLAMA

Tankujesz E10? Sprawdź, czy Twoje auto sobie z nią poradzi – mechanicy ostrzegają

Zatankował i… żałował. Mechanicy ostrzegają: E10 niszczy starsze auta. W 2025 roku wielu kierowców wciąż nie zdaje sobie sprawy, że ich silnik może ulec poważnej awarii. Sprawdź, czy Twoje auto jest na liście zagrożonych – naprawa może kosztować nawet 8 tys. zł.

Zanim ruszysz w trasę. Praktyczne rady na wakacyjne podróże samochodem

Odpowiednie przygotowanie do podróży ma kluczowe znaczenie dla bezpiecznego przebiegu wakacyjnej trasy. Regularna kontrola stanu technicznego samochodu, przemyślane pakowanie, zaplanowanie trasy oraz zadbanie o wygodę kierowcy mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo – zarówno nasze, jak i innych osób na drodze.

REKLAMA