REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Volkswagen XL Sport: samochód z silnikiem motocykla

Volkswagen XL1 Sport
Volkswagen XL1 Sport
Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Volkswagen XL Sport to prototyp samochodu sportowego z silnikiem motocykla. Mimo relatywnie niedużej mocy ma osiągnąć prędkość nawet 270 km/h!

Volkswagen XL Sport

W trakcie paryskiego salonu samochodowego Volkswagen zaprezentował model XL. Jest to auto sportowe, którego zachwycać na wysoką wydajnością i nowoczesnymi materiałami. Nadwozie zostało wykonane w znacznej części z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym (CFK) z kabiną monocoque. W stosunku do nadwozia ze stali waży ono o 80% mniej, a przy tym zapewnia porównywalną sztywność. Warto zauważyć, że nadwozie XL Sport, podobnie jak XL1 pozbawione jest lusterek wstecznych, które zastępują specjalne kamery.

REKLAMA

REKLAMA

Volkswagen XL Sport: silnik z motocykla Ducati

Pod maską zastosowano motocyklowy silnik V2 z Ducati 1199 Superleggera. Ma on pojemność 1199 cm3 i moc 200 KM, a maksymalnie może osiągnąć nawet 11 000 obr./min. motor charakteryzują tytanowe korbowody, niezwykle krótki skok wału korbowego, cylindry posiadające desmodromiczny rozrząd (wymuszone sterowanie zaworami), pokrywy sprzęgła, głowicy cylindrów i miski olejowej wykonane ze stopu magnezu oraz dwie przepustnice i po dwa wtryskiwacze na każdy cylinder. Aby dostosować motocyklową charakterystykę silnika do samochodu, XL Sport ma nową przekładnię pośrednią, która redukuje prędkość obrotową silnika o współczynnik 1,86. Moc silnika V2 (134 Nm) jest przenoszona na tylną oś przez 7-biegową przekładnię dwusprzęgłową (DSG).

Zobacz też: Volkswagen XL1: najoszczędniejszy VW w Polsce

REKLAMA

Volkswagen XL Sport: zaawansowana aerodynamika

Wrażenie robią świetne osiągi VW XL Sport deklarowane przez producenta. Przyspieszenie 0-100 km/h wynosi 5,7 s a prędkość maksymalna aż 270 km/h. Celem inżynierów było jednak stworzenie auta typowo torowego, dlatego ważne były niska masa (890 kg) i świetna aerodynamika. W tym celu oprócz kształtu auta opracowanego w tunelu aerodynamicznym, zastosowano także specjalne Air Curtains (kierują powietrze z przodu do specjalnych kanałów), odpowietrzenia nadkoli, zoptymalizowaną podłogę, kanały prowadzące powietrze w przedniej pokrywie i poprawiające docisk, wysuwany tylny spojler (z mechanizmem z Lamborghini Aventador) oraz regulowane otwory wentylacyjne w tylnej pokrywie (żaluzje, otwierające się w przypadku konieczności odprowadzenia ciepła z silnika). W rezultacie auto ma bardzo niski współczynnik oporu powietrza (0,258) pomnożony przez powierzchnię czołową (1,7 m2) daje wartość 0,44 m2.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Volkswagen XL Sport: zawieszenie

Konstrukcja zawieszenia wbudowanego w ramę typu „spaceframe” wykonaną ze stali o wysokiej wytrzymałości, składa się z przedniej osi z podwójnymi wahaczami poprzecznymi z układem „pull-rod” amortyzatorów (przegub na dole jako drążek ciągnięty) i osi tylnej z podwójnymi wahaczami poprzecznymi w układzie „push-rod” (przegub na górze jako drążek popychany).

Warte odnotowania są niezwykle lekkie, kute felgi wykonane ze stopu magnezu. Mimo że założono na nie opony w rozmiarze 205/40 R 18 (z przodu) i 265/35 R 18 (z tyłu), to dzięki nowoczesnym materiałom udało się ograniczyć masę obręczy łącznie o 23,9 kg.

Volkswagen XL Sport: limitowana sprzedaż

Auto będzie dostępne na rynku w limitowanej liczbie sztuk. VW zapowiedział, że wyprodukuje tylko 500 egzemplarzy tego modelu.

Volkswagen XL1 Sport
Volkswagen
Volkswagen XL1 Sport
Volkswagen
Volkswagen XL1 Sport
Volkswagen
Volkswagen XL1 Sport
Volkswagen
Volkswagen XL1 Sport
Volkswagen
Volkswagen XL1 Sport
Volkswagen
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA