REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Volkswagen XL Sport: samochód z silnikiem motocykla

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Volkswagen XL1 Sport
Volkswagen XL1 Sport
Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Volkswagen XL Sport to prototyp samochodu sportowego z silnikiem motocykla. Mimo relatywnie niedużej mocy ma osiągnąć prędkość nawet 270 km/h!

Volkswagen XL Sport

W trakcie paryskiego salonu samochodowego Volkswagen zaprezentował model XL. Jest to auto sportowe, którego zachwycać na wysoką wydajnością i nowoczesnymi materiałami. Nadwozie zostało wykonane w znacznej części z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym (CFK) z kabiną monocoque. W stosunku do nadwozia ze stali waży ono o 80% mniej, a przy tym zapewnia porównywalną sztywność. Warto zauważyć, że nadwozie XL Sport, podobnie jak XL1 pozbawione jest lusterek wstecznych, które zastępują specjalne kamery.

REKLAMA

Volkswagen XL Sport: silnik z motocykla Ducati

Pod maską zastosowano motocyklowy silnik V2 z Ducati 1199 Superleggera. Ma on pojemność 1199 cm3 i moc 200 KM, a maksymalnie może osiągnąć nawet 11 000 obr./min. motor charakteryzują tytanowe korbowody, niezwykle krótki skok wału korbowego, cylindry posiadające desmodromiczny rozrząd (wymuszone sterowanie zaworami), pokrywy sprzęgła, głowicy cylindrów i miski olejowej wykonane ze stopu magnezu oraz dwie przepustnice i po dwa wtryskiwacze na każdy cylinder. Aby dostosować motocyklową charakterystykę silnika do samochodu, XL Sport ma nową przekładnię pośrednią, która redukuje prędkość obrotową silnika o współczynnik 1,86. Moc silnika V2 (134 Nm) jest przenoszona na tylną oś przez 7-biegową przekładnię dwusprzęgłową (DSG).

Zobacz też: Volkswagen XL1: najoszczędniejszy VW w Polsce

Volkswagen XL Sport: zaawansowana aerodynamika

Wrażenie robią świetne osiągi VW XL Sport deklarowane przez producenta. Przyspieszenie 0-100 km/h wynosi 5,7 s a prędkość maksymalna aż 270 km/h. Celem inżynierów było jednak stworzenie auta typowo torowego, dlatego ważne były niska masa (890 kg) i świetna aerodynamika. W tym celu oprócz kształtu auta opracowanego w tunelu aerodynamicznym, zastosowano także specjalne Air Curtains (kierują powietrze z przodu do specjalnych kanałów), odpowietrzenia nadkoli, zoptymalizowaną podłogę, kanały prowadzące powietrze w przedniej pokrywie i poprawiające docisk, wysuwany tylny spojler (z mechanizmem z Lamborghini Aventador) oraz regulowane otwory wentylacyjne w tylnej pokrywie (żaluzje, otwierające się w przypadku konieczności odprowadzenia ciepła z silnika). W rezultacie auto ma bardzo niski współczynnik oporu powietrza (0,258) pomnożony przez powierzchnię czołową (1,7 m2) daje wartość 0,44 m2.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Volkswagen XL Sport: zawieszenie

REKLAMA

Konstrukcja zawieszenia wbudowanego w ramę typu „spaceframe” wykonaną ze stali o wysokiej wytrzymałości, składa się z przedniej osi z podwójnymi wahaczami poprzecznymi z układem „pull-rod” amortyzatorów (przegub na dole jako drążek ciągnięty) i osi tylnej z podwójnymi wahaczami poprzecznymi w układzie „push-rod” (przegub na górze jako drążek popychany).

Warte odnotowania są niezwykle lekkie, kute felgi wykonane ze stopu magnezu. Mimo że założono na nie opony w rozmiarze 205/40 R 18 (z przodu) i 265/35 R 18 (z tyłu), to dzięki nowoczesnym materiałom udało się ograniczyć masę obręczy łącznie o 23,9 kg.

Volkswagen XL Sport: limitowana sprzedaż

Auto będzie dostępne na rynku w limitowanej liczbie sztuk. VW zapowiedział, że wyprodukuje tylko 500 egzemplarzy tego modelu.

Volkswagen XL1 Sport
Volkswagen
Volkswagen XL1 Sport
Volkswagen
Volkswagen XL1 Sport
Volkswagen
Volkswagen XL1 Sport
Volkswagen
Volkswagen XL1 Sport
Volkswagen
Volkswagen XL1 Sport
Volkswagen
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

REKLAMA

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

REKLAMA