Nowy Peugeot Boxer na polskim rynku zadebiutuje w czerwcu 2014 r.
REKLAMA
REKLAMA
Spoglądając na nadwozie nowego Peugeota Boxera wyraźną zmianę widać w stylizacji przedniej części nadwozia. Zmodyfikowany pas przedni z dużym wlotem powietrza i atrakcyjnymi reflektorami z listwami LED nawiązuje do najnowszych osobowych modeli francuskiego producenta.
REKLAMA
Projektanci Peugeota słusznie wyszli z założenia, że design jest istotny również w segmencie samochodów użytkowych.
Zobacz też: Test Ford Tourneo Custom 2.2 TDCi Titanium
Nowy Peugeot Boxer - wnętrze jak w aucie osobowym?
Konstruktorzy nowego Boxera wyposażyli pojazd w nowoczesne systemy bezpieczeństwa i wspomagania prowadzenia, które są powszechne w segmencie pojazdów osobowych.
ABS, ESP, wspomaganie awaryjnego hamowania, poduszka powietrzna kierowcy oraz elektryczne sterowane szyby są dostępne w standardzie, podobnie jak przyczyniająca się do poprawy komfortu akustycznego blaszana przegroda oddzielająca kabinę od strefy ładunkowej.
REKLAMA
Aby zabezpieczyć Boxera przed kradzieżą, nowy model został wyposażony w:
• centralną blokadę drzwi;
• niezależne od kabiny blokowanie / odblokowywanie drzwi przestrzeni ładunkowej;
• opcjonalny superzamek drzwi;
• automatyczne wyświetlanie na ekranie dotykowym, dzięki kamerze cofania, widoku strefy za samochodem z chwilą odblokowania tylnych drzwi.
W trosce o ochronę pasażerów oraz w celu wyjścia naprzeciw różnym sposobom użytkowania samochodów przez klientów, nowy użytkowy Peugeot może być wyposażony w liczne systemy bezpieczeństwa czynnego i biernego, takie jak:
• Funkcja LAC (Load Adaptative Control) dostosowująca działanie układu ESP w zależności od obciążenia samochodu i rozmieszczenia ładunku. Umożliwia ona pewniejsze utrzymanie żądanego toru jazdy w krytycznych sytuacjach;
• Układ ASR (zapobieganie poślizgowi kół), również zintegrowany z ESP, wykrywający poślizg jednego lub więcej kół napędowych i sterujący pracą układu hamulcowego oraz obrotami silnika w celu odzyskania przyczepności. ASR ułatwia ruszanie z miejsca w szczególności na śliskich nawierzchniach, bez szarpnięć, bez ryzyka zgaśnięcia silnika, chroniąc sprzęgło z korzyścią dla jego żywotności. Przy dużych prędkościach zapobiega buksowaniu kół, w szczególności podczas ostrego przyspieszania na śliskiej nawierzchni;
Zobacz też: Test Volkswagen Amarok 2.0 BiTDI 180 KM Highline - wygodne pickupy istnieją!
REKLAMA
• Układ AFIL (alarm niezamierzonego przekroczenia linii) odczytuje w sposób ciągły poziome znaki drogowe dzięki umieszczonej nad wewnętrznym lusterkiem wstecznym kamerze. W przypadku przekroczenia przez kierowcę ciągłej lub przerywanej linii bez włączenia kierunkowskazu, na desce zapala się migająca kontrolka, a po tej stronie samochodu, po której doszło do przekroczenia linii, włącza się sygnał dźwiękowy.
• DSG (System kontroli ciśnienia w oponach), wyposażony w czujniki ciśnienia w każdym kole, pozwala w razie wykrycia spadku ciśnienia poinformować kierowcę, za pomocą komunikatu wyświetlanego na tablicy rozdzielczej lub na centralnym ekranie, w którym kole nastąpił spadek;
• Dostępne w opcji 2 boczne poduszki powietrzne, 2 poduszki kurtynowe i poduszka po stronie pasażera.
Ponadto nowy Peugeot Boxer może być również wyposażony w systemy bezpieczeństwa i wspomagania prowadzenia, takie jak:
• Hill Assist (wspomaganie ruszania na wzniesieniu), również zintegrowane z ESP, włączające się, gdy samochód jest na postoju, z pracującym silnikiem i wciśniętym pedałem hamulca, przy jeździe do przodu pod górę lub na biegu wstecznym w dół na powierzchni o nachyleniu powyżej 5%. W tych warunkach ciśnienie w układzie hamulcowym jest utrzymywane przez około 2 sekundy po zdjęciu nogi z pedału hamulca, zapewniając kierowcy komfortowe i łatwe ruszanie na podjeździe bez ryzyka cofnięcia się pojazdu, niezależnie od stopnia jego obciążenia;
• Grip Control (inteligentny system kontroli trakcji), dostępny w opcji, jest systemem wspomagania skuteczności napędu na nawierzchniach o słabej przyczepności (błoto, śnieg, gołoledź). Po aktywowaniu systemu przyciskiem umieszczonym na desce rozdzielczej i wykryciu przez niego nawierzchni o słabej przyczepności, przejmuje rolę układu ASR, przekazując moc na koło o największej przyczepności w celu zoptymalizowania skuteczności napędu i utrzymywania pożądanego toru jazdy. System ten jest automatycznie dezaktywowany z chwilą przekroczenia prędkości 30 km/h;
• System Grip Control został obecnie wyposażony w dodatkową funkcję HDC (kontrola prędkości zjazdu), aktywowaną przyciskiem na desce rozdzielczej. Umożliwia ona utrzymywanie stałej prędkości poniżej 30 km/h i pełnej kontroli nad pojazdem podczas jazdy w dół po stoku - w szczególności błotnistym lub pokrytym żwirem - o nachyleniu minimum 8%, bez konieczności operowania pedałem hamulca lub gazu. Funkcja ta jest automatycznie dezaktywowana z chwilą przekroczenia prędkości 30 km/h.
Zobacz też: Test Peugeot 508 RXH 2.0 HYbrid4 200 KM
Uzupełnieniem tego wyposażenia są następujące systemy wspomagania prowadzenia i manewrowania:
• Nowy, programowany tempomat i ogranicznik prędkości, dostępny w standardzie od drugiego poziomu wyposażenia lub w opcji. Umożliwia on utrzymywanie lub ograniczanie prędkości pojazdu do zaprogramowanej prędkości na drogach o dowolnym profilu bez konieczności operowania pedałem gazu (przy włączonej funkcji tempomatu).
• Wspomaganie parkowania tyłem, dostępne w opcji i wyposażone w cztery ultradźwiękowe czujniki cofania zamontowane w tylnym zderzaku. Aktywacja systemu następuje automatycznie z chwilą włączenia wstecznego biegu. Wykrywa on przeszkody znajdujące się z tyłu samochodu, sygnalizując kierowcy ich obecność za pomocą sygnałów dźwiękowych, coraz szybciej następujących po sobie w miarę zbliżania się do przeszkody i przechodzących w dźwięk ciągły, gdy odległość zmniejszy się do kilku centymetrów. Dla większego bezpieczeństwa, piesi również są informowani specjalnym sygnałem ostrzegawczym o cofaniu się samochodu;
Zobacz też: Test Lexus GS300h – ciekawa alternatywa
• Dodatkowym ułatwieniem przy wykonywaniu manewrów jest dostępna kamera cofania z funkcją „overlays”. Jest zamontowana obok trzeciego światła stopu i przekazuje automatycznie - z chwilą włączenia wstecznego biegu - obraz strefy za samochodem na dotykowy ekran radioodtwarzacza. Umożliwia precyzyjne kierowanie pojazdem dzięki widocznym na ekranie liniom, zmieniającym kolor zależnie od odległości przeszkody od tylnego zderzaka. Kamera cofania może być sprzężona z systemem wspomagania parkowania tyłem;
• Zmienne, elektryczne wspomaganie kierownicy, montowane w standardzie w wersjach z silnikiem 3.0 HDi i w wersjach 435 i 440. Dostosowuje ono stopień wspomagania w zależności od prędkości samochodu. Przy dużych prędkościach układ kierowniczy jest, dla większego bezpieczeństwa, twardszy, a przy małych prędkościach bardziej miękki, aby ułatwić manewrowanie.
Zobacz też: Test Volkswagen Multivan Life 2.0 BiTDI - sposób na udaną podróż
Gama dostępnych silników w nowym Peugeocie Boxerze
Nowy Peugeot Boxer może być napędzany jednym z 6 silników Diesla najnowszej generacji z filtrem cząstek stałych FAP i zgodnych z normą Euro 5:
• 2.2 l HDi FAP 110 o mocy 81 kW i momencie obrotowym 250 Nm przy 1750 obr/min. Ten 4-cylindrowy, turbodoładowany silnik ma żeliwny kadłub, aluminiową głowicę, 16 zaworów i dwa wałki rozrządu w głowicy. Według producenta odznacza się dobrą dynamiką i niewielkim zużyciem paliwa;
• 2.2 l HDi FAP 130 i 2.2 l HDi FAP 150, o mocy i momencie obrotowym wynoszącym odpowiednio 96 kW i 320 Nm przy 1800 obr/min oraz 110 kW i 350 Nm przy 1750 obr/min. W porównaniu do wersji o mocy 110 KM, wyróżniają się one odmiennym chłodzeniem tłoków i mapą wtrysków. Te dwa silniki mogą być wyposażone w technologię Stop&Start;
• 3.0 l HDi FAP 180 o mocy 130 kW i momencie obrotowym sięgającym 400 Nm przy 1400 obr/min. Jego układ wtrysku typu Common Rail umożliwia regulację ciśnienia paliwa w granicach od 450 do 1800 barów w zależności od potrzeb.
Zobacz też: Test Citroen C4 Picasso 1.6 e-HDI 115
Cechy użytkowe nowego Peugeota Boxera
Nowy Peugeot Boxer ma 6,36 m długości, czyli jest krótszy od pojazdów konkurencji.
Dysponuje również jedną z największych rozpiętości dopuszczalnej masy całkowitej, od 2,8 do 4 ton, z 6 różnymi wersjami:
• Gama standardowa: 328 (2,8 tony) / 330 (3 tony) /333 (3,3 tony) / 335 (3,5 tony),
• Gama wzmocniona: 435 (3,5 tony) / 440 (4 tony),
Gama ta zapewnia większą ładowność niż pojazdy z tylnym napędem, niekorzystnym ze względu na masę wału napędowego.
Nowy Boxer wyróżnia się również:
• rekordową szerokością użyteczną, wynoszącą od 1,42 do 1,87 m między nadkolami;
• nisko umieszczonym progiem załadunku, od 403 do 602 mm;
• kątem otwarcia tylnych drzwi wynoszącemu 96°, który można zwiększyć do 180° dzięki możliwości odpięcia ogranicznika, a w opcji nawet do 270°;
• jednymi lub dwoma bocznymi drzwiami przesuwanymi.
Próg załadunku może być obniżony o 60 do 70 mm, zależnie od rozstawu osi, dzięki tylnemu zawieszeniu pneumatycznemu. Umożliwia ono również utrzymywanie stałego położenia nadwozia niezależnie od stopnia obciążenia oraz zwiększa komfort jazdy. Sterowanie układem umieszczone jest na desce rozdzielczej, samochód wraca do standardowego ustawienia z chwilą przekroczenia prędkości 20 km/h.
Ponadto w opcji dostępna jest nowa oferta stałych lub demontowalnych haków holowniczych ze stałą lub zdejmowaną główką, w odpowiedzi na potrzeby przedstawicieli rzemiosła i firm z branży budowlanej.
Zobacz też: Test Peugeot 508 GT 2.2 HDi aut.
Nowy Peugeot Boxer - liczne wersje nadwozia
Na bazie 3 rozstawów osi (3 m, 3,45 m i 4,04 m) tworzone są wersje nieprzeszklonych i przeszklonych furgonów, dostępne w 4 długościach (L1, L2, L3 i L4) i 3 wysokościach (H1, H2 i H3), dając łącznie 8 konfiguracji o objętości od 8 do 17 m3.
Nowy PEUGEOT Boxer jest również dostępny w szeregu innych wersji, wychodzących naprzeciw specyficznym potrzebom firm:
– z przedłużoną, 7-miejscową kabiną, produkowaną wspólnie z firmą Durisotti;
– platforma z pojedynczą, 3-miejscową lub podwójną, 7-miejscową kabiną;
– wywrotki
– pojazdy pod zabudowę, takie jak podwozia z pojedynczą lub podwójną kabiną, platformy z kabiną,
Nowa, przedłużona kabina ma zmieniony kształt szyb, zapewniający większe bezpieczeństwo, wyższy komfort dla pasażerów oraz możliwość zamontowania szyb otwieranych w wersjach L2H2 i L3H2.
Uzupełnieniem tej gamy są wersje kombi do przewozu osób (od 6 do 9-miejscowych)
Źródło: Peugeot
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.