Wodorowe BMW iX5 trafiło do produkcji. Niestety nie kupisz go!
REKLAMA
REKLAMA
- Wodorowe BMW iX5. Ruszyła produkcja w FIZ w Monachium
- Nie da się kupić BMW iX5 Hydrogen. To seria testowa
- Jak jest produkowane BMW iX5 Hydrogen?
- Elementy układu napędowego wodorowego BMW X5
- Skąd pomysł na BMW iX5 Hydrogen?
Wodorowe BMW iX5. Ruszyła produkcja w FIZ w Monachium
BMW Group rozpoczyna produkcję samochodu z napędem wodorowym. Mowa oczywiście o modelu BMW iX5 Hydrogen. To kolejny krok po intensywnym programie testowym w trudnych warunkach. Mała seria Sports Activity Vehicle (SAV) z technologią wodorowych ogniw paliwowych będzie składana w zakładzie pilotażowym Centrum Badań i Innowacji w Monachium (FIZ). Co oznaczają słowa mała seria? Tego BMW nie precyzuje. Nie wiadomo zatem czy będzie to kilka, kilkanaście czy kilkaset pojazdów.
REKLAMA
Nie da się kupić BMW iX5 Hydrogen. To seria testowa
Mała seria, a do tego innowacyjna technologia. To bez wątpienia brzmi jak okazja nabycia wyjątkowego pojazdu. No właśnie... Tyle że raczej nie nabycia. Bo BMW nie produkuje iX5 Hydrogen po to, aby je sprzedawać. Od wiosny 2023 roku pojazdy będą wykorzystywane w wybranych regionach, jako demonstracja technologii w zakresie mobilności bez lokalnej emisji CO2.
Jak jest produkowane BMW iX5 Hydrogen?
Pojazdy bazowe modelu wodorowego opracowanego na podstawie BMW X5 pochodzą z amerykańskiej fabryki BMW Group w Spartanburgu. W dziale konstrukcji karoserii zakładu pilotażowego otrzymują one nowy zespół podłogowy, który pozwala zmieścić dwa zbiorniki wodoru w tunelu centralnym i pod tylną kanapą. W dziale montażu oprócz komponentów seryjnych montowana jest specyficzna dla danego modelu 12- i 400-woltowa instalacja elektryczna, wysokowydajny akumulator oraz silnik elektryczny i ogniwo paliwowe.
Elementy układu napędowego wodorowego BMW X5
REKLAMA
Silnik elektryczny, umieszczony wraz z wysokowydajnym akumulatorem w okolicy tylnej osi, pochodzi z obecnej, piątej generacji technologii BMW eDrive stosowanej również w modelach elektrycznych i hybrydowych typu plug-in. Umieszczone pod maską BMW iX5 Hydrogen systemy ogniw paliwowych produkowane są od sierpnia tego roku we własnym Centrum Kompetencji Wodorowych BMW w Garching na północ od Monachium.
Liczne komponenty produkowane są wyłącznie do wodorowego SAV-a, między innymi w Kampusie Produkcji Addytywnej – centrum kompetencyjnym BMW Group w zakresie druku 3D, które również wchodzi w skład zakładu pilotażowego.
Skąd pomysł na BMW iX5 Hydrogen?
Ogniwo paliwowe nie wymaga żadnych krytycznych surowców, takich jak kobalt, lit czy nikiel, dzięki czemu nasza inwestycja w ten rodzaj napędu wzmacnia również odporność geopolityczną BMW Group. Dzięki naszej flocie testowej BMW iX5 Hydrogen zyskamy nowe i ważne doświadczenia. Dzięki temu będziemy mogli zaoferować naszym klientom atrakcyjną gamę produktów, gdy gospodarka wodorowa upowszechni się - powiedział Frank Weber, członek zarządu BMW AG ds. rozwoju.
REKLAMA
REKLAMA