REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak można zmniejszyć liczbę pijanych kierowców w Polsce?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Liczba pijanych kierowców, podobnie jak liczba zabitych na polskich drogach systematycznie spada. Czy jest to efekt konkretnych działań czy po prostu Polacy przestają nadużywać alkoholu?

Pijani kierowcy w Polsce

Wygląda na to, że policyjne kontrole i ogólnopolskie kampanie społeczne skutecznie docierają do świadomości polskich kierowców.  W ubiegłym  roku policja  zatrzymała 140 182 osoby, które pod wpływem alkoholu usiadły za kierownicą. To wynik najniższy od ponad 20 lat.  To cieszy i daje nadzieję, że kolejny rok będzie równie udany. Prawdopodobnie w lipcu wejdą w życie nowe przepisy, surowiej traktujące pijanych kierowców. Czy na polskich drogach w końcu będzie bezpieczniej?

REKLAMA

REKLAMA

Spadek liczby wypadków z udziałem pijanych kierowców w Polsce

Trend ogólnopolski widoczny jest też w poszczególnych województwach. Przykładem jest Wielkopolska, gdzie w 2014 roku na jeździe po alkoholu przyłapano blisko 15 tysięcy osób – to o 4,5 tysiąca mniej niż w 2013 r. To dobry wynik, szczególnie po fatalnym początku roku.  Tragedia w Kamieniu Pomorskim wstrząsnęła całą Polską. Rozpędzony samochód wjechał w grupę przechodniów - kierowca w wydychanym powietrzu miał prawie dwa promile alkoholu.  Niestety na koniec roku również doszło do tragicznego w skutkach wypadku. W miejscowości Rataje w województwie wielkopolskim, na łuku drogi, pijany Andrzej S. nie opanował pojazdu, wjechał na chodnik i potrącił trzy osoby. Mężczyzna zostawił troje rannych ludzi i odjechał z miejsca zdarzenia. Takie przykłady można mnożyć.

Zobacz też: Jaka jest dopuszczalna ilość alkoholu we krwi w innych krajach?

Pijany kierowca – wróg publiczny

Jak pokazują badania na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, aż 35% Polaków jest świadkami prowadzenia samochodu pod wpływem alkoholu. Na stronie ogólnopolskiej akcji „Powstrzymaj pijanego kierowcę” czytamy, że zazwyczaj dotyczy to „dalszych znajomych” (93%) oraz przyjaciół (80%), a także członków rodziny (blisko połowa). Polacy rzadko podejmują interwencje wobec pijanych za kierownicą. Tłumaczą to obawą przed oskarżeniem o donosicielstwo, niechęcią do wtrącania się w „nie swoje sprawy” lub lękiem przed próbą zemsty. Na szczęście dzięki takim kampaniom sytuacja się powoli zmienia. Maleje tolerancja rodzin i przyjaciół dla osób siadających za kółko na podwójnym gazie. Rośnie za to liczba zatrzymań obywatelskich. Polskie prawo każdemu z nas daje możliwość ujęcia sprawcy przestępstwa na gorącym uczynku na podstawie art. 243 par. 1 Kodeksu postępowania karnego. Uniemożliwienie dalszej jazdy pijanemu kierowcy może uratować komuś życie. Dlatego widząc osobę prowadzącą pod wpływem, warto zadzwonić na 112.

REKLAMA

Pozytywne efekty przynosi też kampania skierowana do samorządów „Przeciw pijanym kierowcom”.  W projekcie biorą udział gminy z całej Polski, a w działania profilaktyczne włączają się różne  środowiska. Przy dystrybucji materiałów kampanii gminy współpracują m.in. z parafiami. Pomagają też osoby publiczne, m.in. Krzysztof Hołowczyc, który jest jednym z najbardziej znanych orędowników bezpieczeństwa na polskich drogach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osobista kontrola trzeźwości

Kierowcy są coraz bardziej są świadomi konsekwencji jazdy pod wpływem. Odstraszająco działa nie tylko Kodeks Karny, ale też obawa o bezpieczeństwo swoje i swoich bliskich. Jednak dużo jest jeszcze do zrobienia. Statystyki pokazują, że prawie 80% kierowców to ci, którzy jeżdżą na kacu, dlatego ważne jest, żeby wsiadając za kółko następnego dnia mieć pewność, że w naszym organizmie nie ma już alkoholu.  Kierowcy coraz chętniej korzystają z możliwości badania alkomatem na komendzie, rozwiązaniem są też jednorazowe alkotesty i osobiste alkomaty. Ostatnio obserwujemy większe zainteresowanie naszymi produktami wśród klientów indywidualnych – mówi Adam Gabryelów z firmy Certen. Dzięki szybkiemu badaniu kierowca może uniknąć przykrej niespodzianki w przypadku policyjnej kontroli, nie wspominając o tragicznych konsekwencjach wypadku.

Nowe kary dla pijanych kierowców

Mimo dobrych wyników, poprawa bezpieczeństwa na drogach nadal jest priorytetem polskiej policji. Pomóc policjantom mogą nowe przepisy, które mają wejść w życie w 2015 roku. Jest to wynik zapowiedzi rządu z początku roku. W styczniu Donald Tusk obiecywał zaostrzenie przepisów i wprowadzenie obowiązkowego alkomatu w każdym pojeździe. Zmiany nie poszły tak daleko, ale pijani kierowcy bardziej dotkliwie odczują konsekwencje swoich nieodpowiedzialnych poczynań. W myśl nowych przepisów, razem z karą i zatrzymaniem prawa jazdy, sąd orzekałby też od sprawców nawiązki i inne świadczenia pieniężne na rzecz poszkodowanych. Za jazdę po pijanemu byłoby to co najmniej 5000 zł na fundusz pomocy pokrzywdzonym. Recydywiści i pozostali odpowiadający na podstawie zaostrzonych kryteriów będą musieli zapłacić jeszcze więcej - co najmniej 10 000 zł.

Przeszedł też pomysł blokady alkoholowej, która byłaby obowiązkowa dla osób skazanych już za jazdę po pijanemu i odzyskujących prawo jazdy po upływie kary. Blokada uniemożliwia uruchomienie samochodu w przypadku, gdy poziom alkoholu w wydychanym przez kierującego powietrzu przekracza 0,1 mg alkoholu w 1 litrze powietrza. Takie rozwiązanie stosowane jest już w Niemczech, Finlandii, Holandii, Francji czy Norwegii.

Źródło: materiały prasowe www.certen.com

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA