REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak można zmniejszyć liczbę pijanych kierowców w Polsce?

REKLAMA

Liczba pijanych kierowców, podobnie jak liczba zabitych na polskich drogach systematycznie spada. Czy jest to efekt konkretnych działań czy po prostu Polacy przestają nadużywać alkoholu?

Pijani kierowcy w Polsce

Wygląda na to, że policyjne kontrole i ogólnopolskie kampanie społeczne skutecznie docierają do świadomości polskich kierowców.  W ubiegłym  roku policja  zatrzymała 140 182 osoby, które pod wpływem alkoholu usiadły za kierownicą. To wynik najniższy od ponad 20 lat.  To cieszy i daje nadzieję, że kolejny rok będzie równie udany. Prawdopodobnie w lipcu wejdą w życie nowe przepisy, surowiej traktujące pijanych kierowców. Czy na polskich drogach w końcu będzie bezpieczniej?

REKLAMA

REKLAMA

Spadek liczby wypadków z udziałem pijanych kierowców w Polsce

Trend ogólnopolski widoczny jest też w poszczególnych województwach. Przykładem jest Wielkopolska, gdzie w 2014 roku na jeździe po alkoholu przyłapano blisko 15 tysięcy osób – to o 4,5 tysiąca mniej niż w 2013 r. To dobry wynik, szczególnie po fatalnym początku roku.  Tragedia w Kamieniu Pomorskim wstrząsnęła całą Polską. Rozpędzony samochód wjechał w grupę przechodniów - kierowca w wydychanym powietrzu miał prawie dwa promile alkoholu.  Niestety na koniec roku również doszło do tragicznego w skutkach wypadku. W miejscowości Rataje w województwie wielkopolskim, na łuku drogi, pijany Andrzej S. nie opanował pojazdu, wjechał na chodnik i potrącił trzy osoby. Mężczyzna zostawił troje rannych ludzi i odjechał z miejsca zdarzenia. Takie przykłady można mnożyć.

Zobacz też: Jaka jest dopuszczalna ilość alkoholu we krwi w innych krajach?

Pijany kierowca – wróg publiczny

Jak pokazują badania na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, aż 35% Polaków jest świadkami prowadzenia samochodu pod wpływem alkoholu. Na stronie ogólnopolskiej akcji „Powstrzymaj pijanego kierowcę” czytamy, że zazwyczaj dotyczy to „dalszych znajomych” (93%) oraz przyjaciół (80%), a także członków rodziny (blisko połowa). Polacy rzadko podejmują interwencje wobec pijanych za kierownicą. Tłumaczą to obawą przed oskarżeniem o donosicielstwo, niechęcią do wtrącania się w „nie swoje sprawy” lub lękiem przed próbą zemsty. Na szczęście dzięki takim kampaniom sytuacja się powoli zmienia. Maleje tolerancja rodzin i przyjaciół dla osób siadających za kółko na podwójnym gazie. Rośnie za to liczba zatrzymań obywatelskich. Polskie prawo każdemu z nas daje możliwość ujęcia sprawcy przestępstwa na gorącym uczynku na podstawie art. 243 par. 1 Kodeksu postępowania karnego. Uniemożliwienie dalszej jazdy pijanemu kierowcy może uratować komuś życie. Dlatego widząc osobę prowadzącą pod wpływem, warto zadzwonić na 112.

REKLAMA

Pozytywne efekty przynosi też kampania skierowana do samorządów „Przeciw pijanym kierowcom”.  W projekcie biorą udział gminy z całej Polski, a w działania profilaktyczne włączają się różne  środowiska. Przy dystrybucji materiałów kampanii gminy współpracują m.in. z parafiami. Pomagają też osoby publiczne, m.in. Krzysztof Hołowczyc, który jest jednym z najbardziej znanych orędowników bezpieczeństwa na polskich drogach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osobista kontrola trzeźwości

Kierowcy są coraz bardziej są świadomi konsekwencji jazdy pod wpływem. Odstraszająco działa nie tylko Kodeks Karny, ale też obawa o bezpieczeństwo swoje i swoich bliskich. Jednak dużo jest jeszcze do zrobienia. Statystyki pokazują, że prawie 80% kierowców to ci, którzy jeżdżą na kacu, dlatego ważne jest, żeby wsiadając za kółko następnego dnia mieć pewność, że w naszym organizmie nie ma już alkoholu.  Kierowcy coraz chętniej korzystają z możliwości badania alkomatem na komendzie, rozwiązaniem są też jednorazowe alkotesty i osobiste alkomaty. Ostatnio obserwujemy większe zainteresowanie naszymi produktami wśród klientów indywidualnych – mówi Adam Gabryelów z firmy Certen. Dzięki szybkiemu badaniu kierowca może uniknąć przykrej niespodzianki w przypadku policyjnej kontroli, nie wspominając o tragicznych konsekwencjach wypadku.

Nowe kary dla pijanych kierowców

Mimo dobrych wyników, poprawa bezpieczeństwa na drogach nadal jest priorytetem polskiej policji. Pomóc policjantom mogą nowe przepisy, które mają wejść w życie w 2015 roku. Jest to wynik zapowiedzi rządu z początku roku. W styczniu Donald Tusk obiecywał zaostrzenie przepisów i wprowadzenie obowiązkowego alkomatu w każdym pojeździe. Zmiany nie poszły tak daleko, ale pijani kierowcy bardziej dotkliwie odczują konsekwencje swoich nieodpowiedzialnych poczynań. W myśl nowych przepisów, razem z karą i zatrzymaniem prawa jazdy, sąd orzekałby też od sprawców nawiązki i inne świadczenia pieniężne na rzecz poszkodowanych. Za jazdę po pijanemu byłoby to co najmniej 5000 zł na fundusz pomocy pokrzywdzonym. Recydywiści i pozostali odpowiadający na podstawie zaostrzonych kryteriów będą musieli zapłacić jeszcze więcej - co najmniej 10 000 zł.

Przeszedł też pomysł blokady alkoholowej, która byłaby obowiązkowa dla osób skazanych już za jazdę po pijanemu i odzyskujących prawo jazdy po upływie kary. Blokada uniemożliwia uruchomienie samochodu w przypadku, gdy poziom alkoholu w wydychanym przez kierującego powietrzu przekracza 0,1 mg alkoholu w 1 litrze powietrza. Takie rozwiązanie stosowane jest już w Niemczech, Finlandii, Holandii, Francji czy Norwegii.

Źródło: materiały prasowe www.certen.com

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA