REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak można zmniejszyć liczbę pijanych kierowców w Polsce?

REKLAMA

Liczba pijanych kierowców, podobnie jak liczba zabitych na polskich drogach systematycznie spada. Czy jest to efekt konkretnych działań czy po prostu Polacy przestają nadużywać alkoholu?

Pijani kierowcy w Polsce

Wygląda na to, że policyjne kontrole i ogólnopolskie kampanie społeczne skutecznie docierają do świadomości polskich kierowców.  W ubiegłym  roku policja  zatrzymała 140 182 osoby, które pod wpływem alkoholu usiadły za kierownicą. To wynik najniższy od ponad 20 lat.  To cieszy i daje nadzieję, że kolejny rok będzie równie udany. Prawdopodobnie w lipcu wejdą w życie nowe przepisy, surowiej traktujące pijanych kierowców. Czy na polskich drogach w końcu będzie bezpieczniej?

REKLAMA

Spadek liczby wypadków z udziałem pijanych kierowców w Polsce

Trend ogólnopolski widoczny jest też w poszczególnych województwach. Przykładem jest Wielkopolska, gdzie w 2014 roku na jeździe po alkoholu przyłapano blisko 15 tysięcy osób – to o 4,5 tysiąca mniej niż w 2013 r. To dobry wynik, szczególnie po fatalnym początku roku.  Tragedia w Kamieniu Pomorskim wstrząsnęła całą Polską. Rozpędzony samochód wjechał w grupę przechodniów - kierowca w wydychanym powietrzu miał prawie dwa promile alkoholu.  Niestety na koniec roku również doszło do tragicznego w skutkach wypadku. W miejscowości Rataje w województwie wielkopolskim, na łuku drogi, pijany Andrzej S. nie opanował pojazdu, wjechał na chodnik i potrącił trzy osoby. Mężczyzna zostawił troje rannych ludzi i odjechał z miejsca zdarzenia. Takie przykłady można mnożyć.

Zobacz też: Jaka jest dopuszczalna ilość alkoholu we krwi w innych krajach?

Pijany kierowca – wróg publiczny

REKLAMA

Jak pokazują badania na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, aż 35% Polaków jest świadkami prowadzenia samochodu pod wpływem alkoholu. Na stronie ogólnopolskiej akcji „Powstrzymaj pijanego kierowcę” czytamy, że zazwyczaj dotyczy to „dalszych znajomych” (93%) oraz przyjaciół (80%), a także członków rodziny (blisko połowa). Polacy rzadko podejmują interwencje wobec pijanych za kierownicą. Tłumaczą to obawą przed oskarżeniem o donosicielstwo, niechęcią do wtrącania się w „nie swoje sprawy” lub lękiem przed próbą zemsty. Na szczęście dzięki takim kampaniom sytuacja się powoli zmienia. Maleje tolerancja rodzin i przyjaciół dla osób siadających za kółko na podwójnym gazie. Rośnie za to liczba zatrzymań obywatelskich. Polskie prawo każdemu z nas daje możliwość ujęcia sprawcy przestępstwa na gorącym uczynku na podstawie art. 243 par. 1 Kodeksu postępowania karnego. Uniemożliwienie dalszej jazdy pijanemu kierowcy może uratować komuś życie. Dlatego widząc osobę prowadzącą pod wpływem, warto zadzwonić na 112.

Pozytywne efekty przynosi też kampania skierowana do samorządów „Przeciw pijanym kierowcom”.  W projekcie biorą udział gminy z całej Polski, a w działania profilaktyczne włączają się różne  środowiska. Przy dystrybucji materiałów kampanii gminy współpracują m.in. z parafiami. Pomagają też osoby publiczne, m.in. Krzysztof Hołowczyc, który jest jednym z najbardziej znanych orędowników bezpieczeństwa na polskich drogach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osobista kontrola trzeźwości

Kierowcy są coraz bardziej są świadomi konsekwencji jazdy pod wpływem. Odstraszająco działa nie tylko Kodeks Karny, ale też obawa o bezpieczeństwo swoje i swoich bliskich. Jednak dużo jest jeszcze do zrobienia. Statystyki pokazują, że prawie 80% kierowców to ci, którzy jeżdżą na kacu, dlatego ważne jest, żeby wsiadając za kółko następnego dnia mieć pewność, że w naszym organizmie nie ma już alkoholu.  Kierowcy coraz chętniej korzystają z możliwości badania alkomatem na komendzie, rozwiązaniem są też jednorazowe alkotesty i osobiste alkomaty. Ostatnio obserwujemy większe zainteresowanie naszymi produktami wśród klientów indywidualnych – mówi Adam Gabryelów z firmy Certen. Dzięki szybkiemu badaniu kierowca może uniknąć przykrej niespodzianki w przypadku policyjnej kontroli, nie wspominając o tragicznych konsekwencjach wypadku.

Nowe kary dla pijanych kierowców

REKLAMA

Mimo dobrych wyników, poprawa bezpieczeństwa na drogach nadal jest priorytetem polskiej policji. Pomóc policjantom mogą nowe przepisy, które mają wejść w życie w 2015 roku. Jest to wynik zapowiedzi rządu z początku roku. W styczniu Donald Tusk obiecywał zaostrzenie przepisów i wprowadzenie obowiązkowego alkomatu w każdym pojeździe. Zmiany nie poszły tak daleko, ale pijani kierowcy bardziej dotkliwie odczują konsekwencje swoich nieodpowiedzialnych poczynań. W myśl nowych przepisów, razem z karą i zatrzymaniem prawa jazdy, sąd orzekałby też od sprawców nawiązki i inne świadczenia pieniężne na rzecz poszkodowanych. Za jazdę po pijanemu byłoby to co najmniej 5000 zł na fundusz pomocy pokrzywdzonym. Recydywiści i pozostali odpowiadający na podstawie zaostrzonych kryteriów będą musieli zapłacić jeszcze więcej - co najmniej 10 000 zł.

Przeszedł też pomysł blokady alkoholowej, która byłaby obowiązkowa dla osób skazanych już za jazdę po pijanemu i odzyskujących prawo jazdy po upływie kary. Blokada uniemożliwia uruchomienie samochodu w przypadku, gdy poziom alkoholu w wydychanym przez kierującego powietrzu przekracza 0,1 mg alkoholu w 1 litrze powietrza. Takie rozwiązanie stosowane jest już w Niemczech, Finlandii, Holandii, Francji czy Norwegii.

Źródło: materiały prasowe www.certen.com

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA